`87 Chevrolet C30 Crew Cab dually Cummins 5.9 TD

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja 1purehell, 6.4.2016.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Aloitan projektikertomuksen tästäkin. Autohan on ollut minulla kohta 16 vuotta ja viimeiset 5 vuotta hissukseen työn alla. Intoonnuin jatkamaan projektia viime kesänä ja nyt ollaan päästy erään etapin loppuun, eli alusta on 99% valmis.

    [​IMG]

    Ostin auton vuonna 2000 kesällä. Se oli silloin tuon näköinen. Tumman vihreä, kapea paripyöräakseli todella tiuhalla välityksellä. Tekniikkana 6.2d+Th400+14 bolt.
    [​IMG]

    Vaihdoin alle "oikean" levyisen taka-akselin 3.73:1 välityksellä, asensin takalokasuojat ja maalasin auton punamustaksi. Se kelpasi jopa hääautoksi. :cool:

    [​IMG]

    Vuodet kuluivat. Työrukkasena olo vaati veronsa. Loppujen lopuksi Chevy toimi viimeisen vuotensa "pihamönkijänä". Sillä siirrettiin romua paikasta toiseen pintakiiltoa säälimättä.

    [​IMG]

    Sitten paloi startti, kun väsähtänyt 6.2 ei lähtenyt enää ihan lyhyellä starttauksella käyntiin. :confused: Pistin Chevyn työn alle.
    [​IMG]
    Jatkuu:
     
    Muokattu: 6.4.2016
    59Kingswood tykkää tästä.
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Olin hankkinut hyvissä ajoin vinot pinot varaosia ja varaosa-autoja tulevaa kunnostusta silmällä pitäen.
    [​IMG]

    1989 Suburbanista oli tarkoitus ottaa kaikki mahdollinen. Ovet, kojelauta, sähköt, varusteet yms. 1990 Dodge päätyi tekniikan (Cummins 5.9 TD) luovuttajaksi. Leimasin Dodgen kuitenkin piruuttani ja se toimikin sitten useamman vuoden ihan käyttöautona.

    [​IMG]

    Chevy meni purkuun...
    [​IMG]

    Sitten tökkäsi. Tuli muutaman vuoden inspiraation kerääminen. Toki, välissä tuli tehtyä yksi 1960 Cadillac ja 1970 Buick.

    Viime syksynä jatkettiin tästä.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Runko kävi raskaaseen kalustoon erikoistuneessa hiekkapuhaltamossa puhallettavana ja maalattavana.

    Vaihdoin eteen toisen, erillään kunnostetun etuakselin ja aloin sovittaa Cumminssia keulalle.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Siihen istahti. Kone nousi suoraan Dodgen keulalta Chevyn keulalle, enkä ole käyttänyt sitä sen jälkeen siitä pois. Kaikki sovitukset on tehty yhdeltä istumalta. :cool:

    Jatkuu..
     
    Huhankolli tykkää tästä.
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Hommasin valmiit koneenkorvakot Ebaysta, kun ne oli jossain joulualeessa. Oli oikein "bolt on". Kone jäi monta astetta vinoon, eli olihan ne hyvät aihiot. :D Vinkua ja hitsikonetta käyttämällä sain koneen sitten suoraan etupalkin päälle. Korvakot on siis koneen puolelta vaihdetut. Etupalkin puolelta käytin 6.2:n omia korvakkoja, isolohkon uretaanisisuksilla.

    Vaihdelaatikonpalkki on takimmaisissa reijissään ja käytin sinne uretaanista Chevyn tyynyä, joka on sovitettu 12mm levystä tehdyllä adapterilla laatikon häntään. Kardaani on alkuperäinen ja muuttamaton. Etummainen ristikko on vaihdettu sellaiseen, millä sai sovitettua Dodgen yoken ja Chevyn kardaanin keskenään. Jopa nopeusmittarin vaijeri sopi suoraan. Yllättävän helppo sovitus. [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 7.4.2016
    Karppaj, Springer, 59Kingswood ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. hevimies

    hevimies Gearhead

    hmm kiintoisa projekti. tätä seuraillaan ;)
     
  5. palontie

    palontie Double Gearhead

    Hemmetin mielenkiintoinen.
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kiitos mielenkiinnosta. :) Tuo auto on mulle oikeastaan perheenjäsen. Ollu sen verran monessa mukana, ettei siitä ole tarkoitus luopua ihan ensimmäisenä.
    Tuossa vielä yksi kuva. Remppasin takajouset, eli puhdistin ne, vaihdoin uudet puslat, u-pultit ja keskitapit. Lisäsin ilmajouset, jotka on olleet mulla paketissa hyllyssä jo vuodesta 2001. Äkkiä tuo aika kuluu... Taakse vedin 13 napaisen peräkärrykaapelin suojusputkessa. Sitä pitkin on tarkoitus sähköistää takavalot ja vetokoukku. Lisäsin myös toisen polttoainetankin, kun sellainen sattui olemaan varastossa. Siihen tuli sellainen alkuperäistyyppinen venttiili, josta voi sitten valita kumman tankin haluaa käyttöön.

    Nii joo. Renkaat ja vanteet on 19,5" kokoiset vanhojen 16" sijasta. Sattui löytymään edullisesti täyskierto moisia pyöriä ja pitihän ne ostaa. Kokonaishalkaisija kasvoi noin tuumalla ja se on vain eduksi Cumminssin kanssa, kun se ei mahdottomia kierrrä.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 14.4.2016
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kuva ei näy!! Haluu nähä.
     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Näkyykö nyt?
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Näkyy, joskaan vannetta ei näy, kumien purupinta näkyy.
    On kuin sora-auto olis työn alla (toljottava hymiö).
     
  10. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Onhan noi vähän krouvit kuvioltaan. :D 3500HD Chevystä lähtöisin. Ei lopu kantavuus kesken ihan heti.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Right on, sano jenk...eiku kanukki.
     
  12. bootsi

    bootsi Gearhead

    ei muuten näy
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mit vit... Näkyykö noi muut kuvat?
     
  14. Vuokralainen

    Vuokralainen Gearhead

    Näkyy. Ja nyt näkyy toi viimmesinkin.
     
  15. palontie

    palontie Double Gearhead

    Ei näy viimeisin.
     
  16. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Outoa. Samasta kansiosta jaan noi kuvat. Jostain syystä toi viimeinen katoaa aina hetken päästä. o_O
     
  17. palontie

    palontie Double Gearhead

    Mulla teki saman jokin aika sitten.
     
  18. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mitenkäs tuon jarrutehostajan kanssa kannattaisi menetellä? Vaihtoehtoina on normaali alipainetehostin Suburbanista ja sitten tietty hydrobooster. Tuo pickupin oma hydroboosteri on paskana, mutta niitä luulis löytyvän puretuista Vaneista? Mutta kai toi alipainetehostinkin on ihan hyvä/riittävä? Moottorin luovuttaja -Dodgessa tehostin oli kans alipainetoiminen? Yleensäkin, mitä hyötyä hydroboosterista on?
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Alipainepumppua ei tietty sillon tarvitte. Ei mulla oikeen muuta tule mieleen. Jos on muita alipainehimmeleitä mitkä tarvii sen kumminkin, niin ei mitään hyötyä?
    Onhan ne pienempiä.
    Joka ainoossa omassa diiseli pikupissa on alipainetehostin + pumppu.
     
    Muokattu: 20.4.2016
  20. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ok. Kokeilen tuota alipainetehostinta. Chevyssä lämppäri tarvii alipaineen, joten pumppu pitää kuitenkin olla.
     

Kerro tästä muillekin!