-89 350tbi starttaa kauan kylmänä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ViLU, 12.9.2011.

  1. ViLU

    ViLU Gearhead

    Eli otsikon mukainen kapistus. Vähän pääl 100tkm ajettu. Pitäis noi ruutat kuulemma lähtee kuin palmun alta käymään, aivan sama kuinka kylmä ulkona on? Nyt joutuu kylmänä starttaamaan monta sekuntia. Ei siis pärähdä heti tulille. Bensapumppu pumppaa sen jonkun aikaa paineita niinkuin pitääkin. "Kuluvaa" palikkaa vaihdettu, mutta ei käynnisty yhtään sen paremmin.

    Vaihdettua palikkaa:
    - Bensansuodatin
    - Sytytysjohdot
    - Jakajan kansi ja pyörijä
    - Tulpat ja lambada varmaan 10tkm sitten?

    Oiskos vinkkejä mitä vois kattella/vaihtaa? IAC:n jumittamista veikattiin, mutta miten voin sen todeta? Data kaapeli löytyy, mutta mulla ei oo mitään hajua mitä arvoja sen IAC:n pitäis näyttää? :eek:
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    mittaa lämpö ja imuilma sensorit aamulla ennen käynnistystä tai muulloin milloin moottori ollut käyttämättä pitempään,pitäisi näyttää samaa(vastusmittarilla)lämpösensori voipi olla sökö.
     
  3. ViLU

    ViLU Gearhead

    Pitää pistää mitaten, kun toi sade hellittää jossain vaiheessa...
     
  4. ViLU

    ViLU Gearhead

    Ööö...imuilmasensori? Meinaatko MAT anturaa, sitä ei tässä ole.
     
  5. ViLU

    ViLU Gearhead

    Moottorin lämpötila antura näyttäis olevan kunnossa. Pitää ettiä vikaa siis jostain muulta.
     
  6. NymiS

    NymiS Gearhead

    Itellä Camarossa sama homma, starttaa kylmänä 2-3 sekunttia.
    Öljypaineet kun nousee niin tarjoilee vasta sitten bensaa koneelle.

    Itellä uusi öp-anturikin paikallaan, ei vaikutusta käynnistykseen...
    Vaihdoin koska se vuoti.

    Olisko lieneen ominaisuus kuitenkin??
    Vaikea sanoa mutta ei tuo ole häirinnyt päivittäistä käyttöä :)

    Laita tänne vastaus jos vian jostain löydät!
     
  7. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Tuossa ongelmassa (koska lähtee kun paine nousee) vika on siinä releessä, joka antaa bensiin-pumpulle komennon tuhauttaa muutama sekunti painetta kun virrat on käännetty päälle.
     
  8. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    onko siinä tyhjäkäynti moottori,jos ei avaa vähän kaasuläppiä ennen starttia sahuuttaa vähän,eli käynnistyy korkeammilla rpm ja pudottaa melkein heti alas tyhjäkäynnille.itsellä on ollut imusarjan kanavassa imuilmansensori,uudemmissa putsarissa.
     
  9. ViLU

    ViLU Gearhead

    IAC löytyy eli se ei ole kaasuläppään missään yhteydessä. IAC pitäis toimia, tutkin kuitenkin vielä senkin toimintaa.

    Niin joo, auto on Suburban. Sinänsä auttajien hyvä tietää, koska on eroa juurikin noissa anturoissa ja hieman bensan syötössä.
     
  10. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tiedä miten Camarossa toi öljynpaine antura vaikuttaa. Mulla on Suburban ja siinä öljynpaine antura vaikuttaa vasta sitten, kun kone lähtee tulille. Eli kun pistää virrat päälle niin bensapumppu käy sen 2sek ja sitten, kun starttaa niin bensapumppu pitäis olla kokoajan päälla. Sitten kun auto pärähtää tulille niin öljynpaine antura pitää bensapumpun päällä. Eli jos öljynpaine antura on rikki niin auton pitäis startata hyvin/heti, mutta ei jää käymään. Hörähtää kyllä, mutta ei jää käymään...

    Tän pitkän starttaamisen ei kyllä pitäis olla ominaisuus. Näin lämpimillä pitkä starttaus ei haittaa, mutta -20 astetta pakkasessa ei oo niin helmee starttailla akkuu tyjäksi...
     
  11. ViLU

    ViLU Gearhead

    Kuuluuko toi IAC antura olla täysin kiinni, kun startataan? Jos maalaisjärjellä ajettelee niin sen pitäis olla täysin kiinni. Sehän säätelee ilman määrää. :eek:

    Edittiä: Otin dataa WinALDL-softalla ja IAC näyttää olevan startissa täysin auki. Taitaapi kuulua tehdäkin niin...
     
  12. border013

    border013 1st gear

    Mulla ainakin toimii samanlailla että kylmänä saa sahata 2-3 sekunttia ja kuumana/lämpimänä syttyy heti. Laitteena -90 silverado pickup excab. 350 TBI. Lienee ominaisuus. Sama on itseä mietityttänyt mutta ei vaivaksi asti ku on aina matka jatkunu :lol:
     
  13. ViLU

    ViLU Gearhead

    En ihan vielä halua uskoa, että se on ominaisuus :D Mulla on vielä puola vaihtamatta ja meinaan senkin vaihtaa, kun muutkin syttyosat on vaihdeltu.
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mikä on pitkä sahaus, vähän suhteellinen käsite...tuo 2 - 3 sek on ihan normaalia.
    Kääntele virrat päälle/pois muutaman kerran, niin rele primer:eek:i pumpun joka kerran ja lähtee vähän nopeammin käyntiin.

    Voihan sinne laittaa myös erillisen primerointi-napin jolla pumpun voi käynnisttää ennen starttia hetkeksi...itellä sellanen konehuoneessa huolto- ja testitoimenpiteitä varten.
    Samalla kannataa laittaa kunnon rele pumpulle ja virran syöttö suoraan laturin perästä...orkkis järjestelmä ohjaamaan tätä uutta relettä.
    Pumpun johtoliitos on siinä jarrutehostimen alla, rele siihen nurkkaan ja uusi sulake laturin kiinnitysrautaan.
    Se orkkis primerointi-rele voi olla rikki, eikä sitä välttämättä huomaa kuin juuri pitemmästä startista...auton käyttöön se ei sinänsä vaikuta, mutta ilman ö-painekatkasijaa auto vain hörähtelee jäämättä käyntiin kuten tuossa jo kerrottiinkin.

    IAC on varmaankin oletuksena täysin auki kylmänä, sillä moottori tarvitsee enempi ilmaa silloin -> korkeampi tyhjäkäynti/Open Loop kunnes oletus lämpötila saavutetaan ja lambda rupeaa toimiaan tai aikaa on kulunut tarpeeksi, Open Loop - > Closed Loop.
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mun -89 Subu on kanssa "aina" (9 vuotta) ollut sellainen että kylmänä saa starttaa ehkä sekunnin-puolitoista kun taas kuumana lähtee sellaisella hipaisulla. Kylmästartin kesto on tosin ollut todella vakio, eli voi laskea koneen kierrokset ja päästää avaimesta jo himpun etukäteen ja se hörähtää "lasketulla hetkellä" joka tapauksessa. ihuhu-ihuhu-ihuhu--PRUM

    Tähän tuli viime seisonnan aikana muutos ja kylmästartti piteni. Oire poistui kuitenkin säännöllisen käytön ja runsaan kaasarinputsaussuihkeen käytön myötä ja startti palasi entiselleen. En ehtinyt selvittää mikä sitä vitutti, kokeilin myös tuota ennakkoprimerointia mutta sillä ei ollut vaikutusta. Suodatin on edelleen sama...
     
  16. markos

    markos Gearhead

    Vähän vanhaan ketjuun kommentoin, mutta lieneekö väliä..

    Itsellä -88 Vanin 305 Tbi vaatii kaasun painamista kylmäkäynnistyksessä. Lähtee kyllä parin pyöräytyksen jälkeen, mutta minuutin pari joutuu avuttamaan kaasulla käynnissä pysymistä, sen jälkeen pysyy käynnissä omin avuin. Lämpimällä koneella ei ongelmaa, mutta hiukankin jäähtyneenä joutuu kaasua painasemaan startatessa.

    Vaihdettuja osia ainakin tulpat, tulpanjohdot, jakajan kansi +pyörijä, bensan suodatin, paineensäätimen kalvo ja jousi, lambda ja ilmanputsari.

    Mitäs seuraavaksi kokeillaan, IAC ja lämpöanturi?
     
  17. Rytari

    Rytari Gearhead

    no kuuluuko se iac:n ääni ja pysyykö se kone käynnissä jos ajat aldl liittimestä iac:n kiinni ja irroitat siltä pistokkeen?
     
    Muokattu: 6.5.2024
  18. markos

    markos Gearhead

    Viimeinkin pääsin projektin kimppuun. Vaihdoin IAC:n kun maksoi alta 40€. Nyt lähtee käyntiin herkästi, eikä tarvii painella kaasua kylmänäkään!
     

Kerro tästä muillekin!