89 Chevy pickup 4X4 - Brake varoitusvalo syttyi palamaan

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Ss18ss, 24.5.2020.

  1. Ss18ss

    Ss18ss 2nd gear

    Brake valo syttyi ja syyllinen toden syin jarruneste linjat. Mitä jo tehty ja tutkittu. Oikean puoleinen etujarrun putki jäänyt löysälle eli vuoti sieltä. kiristetty. Jarrusäiliön alapuoleinen tiiviste on vuskannut, korjaantu kun laittoi kannen kiinni. (ehkä)
    Tutkittu kaikki jarruputket, jarrusylinterit, ei vuotoja.Brake valokytkin avattu ja laitettu paikalleen.
    Tänään sitten kadotti takajarrut kun aikaisemmin toimi.
    Tein yhden virheen sen jälkeen painoin combination valve ilmaustappia jolloin suhahtia nestettä ulos. Kuvassa.
    [​IMG]

    Aloin sen jälkeen ilmaamaan kompuran kanssa alkaen takarenkaista, näissä kaikki ok, päätyen vasempaan eturenkaaseen. Josta tuli nestettä ja ilmakuplia. Eikä loppua näy kuplille, jarrusäiliöllinen tuli nestettä ulos. Joku vuotaa siis ilmaa koko ajan.
    Miten ja milloin ilmataan pääsylinteri ja pitääkö combination valve tehdä jotain kun vuodatin nestettä ilmaustapista.
    Mikä noiden ilmaustappien tarkoitus on, yksi tyhmä kysymys lisää.

    Jarru neste säiliötä ei ole suomessa myynnissä pelkästään vaan joutuu ottaa koko tukin, mutta on kahta vaihtoehtoa 1" tai 1-1/8" mäntä sylinterissä. Selviääkö toi ainoastaan purkamalla.

    Jos jollekin tulee mieleen jotain, otetaan kaikki ilolla vastaan.
     
  2. Z(etor)71

    Z(etor)71 2nd gear

  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Pääsylinteri ilmataan kun se on uusi tai ollut purettuna.

    Siellä on ilmeisesti jokin vuoto takapiirissä ja Combination Valve on sulkenut vuotavan takapiirin tai sitten se johtuu ilmauksesta...takajarrujen häipyminen viittaa vuotoon.
    Se kara pitäisi saada siirrettyä takaisin keskelle...ilmaukseen on olemassa työkalukin (Combination Valve Bleeding Tool), joka tulee sen merkkivalon katkaisimen tilalle ja lukitsee karan ilmauksen ajaksi paikalleen.
    Normaalisti karan pitäisi itse hakeutua keskelle kun vuoto järjestelmässä on korjattu ja painetaan voimakkasti jarrua jonkin aikaan...ei ole omaa kokemusta asiasta...ongelmia tuntuu olevan sen kanssa.
    Minusta tuon päässä olevan kumitulpan alla on etujarrujen Metering Valve, joka rajoittaa etujarrujen painetta hetken jarrutuksen aloituksessa, kunnes takajarrut ehtivät mukaan, ei se mikään varsinainen ilmaruuvi ole.

    Pääsylintereitä on kahta, Standard ja HD.

    1" on Standard Duty jarrut...2 1/2" jarrumantä etujarrusylintereissä, siis pikkujarrut, uskoisin että sinulla on nämä jarrut...

    1 1/8" on Heavy Duty jarrut...tunnistaa joko RPO koodi F44 hanskalokerossa tai 2 15/16" etujarrusylinterin mäntä...se on huomattavan paljon suurempi kun normaalimäntä ja isot jarrupalat.

    Kannattaa miettiä asentaako korjaussarjan pääsylinteriin vai ostaako uuden pääsylinterin vaikka RockAutosta...alkuperänen AC Delco säiliöineen kaikkineen ei maksa siellä kummoisia (n. 45 eur) ja tulee muutamassa päivässä kotiovelle.

    https://www.rockauto.com/en/catalog...050804,brake+&+wheel+hub,master+cylinder,1836
     
    Muokattu: 25.5.2020
    Z(etor)71 tykkää tästä.
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Ilmaamisesta vielä sen verran että ite vaihtanut etu/taka jarru sylintereitä, putkia, letkuja ja vaihtanut nesteitä monta kertaa.
    Koskaan ei ole vielä ollut ongelmaa ilmauksen kanssa...olen antanut nesteen valua ensin omalla painollaan ja käyttänyt sitten imevää ilmauskonetta, lopuksi tehnyt normaalin ilmauksen toisen pumpatessa poljinta ja availlut ite ilmaruuveja alla.
    Hankalin oli se kun etujarruletku oli mennyt sisältä tukkoon, jätti etujarrun laahaamaan...jarrut toimi normaalisti muuten.
    Ei mikään harvinainen vika, mutta osui ensimmäsitä kertaa omalle kohtaa.
     
    Z(etor)71 tykkää tästä.
  5. Ss18ss

    Ss18ss 2nd gear

    Kiitos vastauksesta.
    Mittasin jarrupääsylinteri halkaisijan se oli tönärillä noin 35mm voi olla 36 mm

    Onkohasen juuri tämä mikä on rockautossa maksaa 44,8 € eli linkin alimmainen, eli mistä puhuit.
    ACDELCO 18M1743 Info25.4mm/36mm Bore

    Yritän vielä kerran hartaasti ilmata jarruja vaikka se ei auta jos takajarru järjestelmä lukittuna.
    Onkohan ton keskittäjän hankkiminen ajan tuhlausta (Combination Valve Bleeding Tool), käytetäänkö keskitintä silloin kun yhdistelmä venttiili on kiinni autossa. En löytänyt videota siitä mistä on oikein kysymys.

    Tää voi liittyä tähän brake ongelmaan. Jo viime vuonna mulla on chevyssä esiintynyt kun parkista on lähtenyt ja kiihdyttää täysillä kuuluu satunnaisesti suhahdus... Kuulu sen takia selvästi kun kuskin puolen ikkuna on auki. Itselle ei tule mieleen kuin jarrupainesäiliö. Jos se on se, voisi samalla uusii sen. Vai mikäköhän muu tekisi noin selvän suhahduksen.
    Mutta viime kesänä ei palanut brake valo.

    Kallistuisin varmaan tilaamaan uuden pääsylinterin, kunhan saa varmasti oikean osan, eniten mietityttää että homma ei ole helppo kun tilauksessa on millejä ja tuumija.
    Ja tekijänä tumpelo joka voi tehdä sellaisia virheitä joita ei tajuu kun ei ole enkku päätä kuunnella ohjeet videoilta.
     
    Z(etor)71 tykkää tästä.
  6. Z(etor)71

    Z(etor)71 2nd gear

    Omasta painui poljin pohjaan suhahtaen ja oletin kanssa pääsylkyn olevan syyllinen ja tallin hyllyssä lojuu nyt uusi sellainen.
    Itse estin tuon Combination Valven liikkumisen ja perinteinen ilmaus... ja alkoi toimimaan.
    Oletan, että tuo valve oletti takapiirin olevan viallinen ja esti sen toimimisen purskauttamalla paineet takaisin säiliöön. Etu jarrut kyllä toimi jotenkin.

    Vaihdoitko eteen uusia jarrupaloja? Omassa uusien jarrupalojen taustassa olevat niitit osui huonosti jarrumäntään ja mäntä painoi paloja kulma edellä levyä vasten aiheuttaen kanssa jarrupolkimen pohjaan painumista.

    Alipaine ilmauslaite on ihan hyvä, mutta tahtoo hieman vetää ilmaa mukaan ilmausruuvin kierteiden välistä ja täten olen välillä ilmauksen tiimellyksessä tarkistanut ilman oikean olemassa olon perinteisellä ilmaustavalla... kaiffa kabiinissa polkemassa jarrua jne...


    Oletko lukenut Handenin sivuja?
    http://www.handen.us/rwal.html

    "Hermoja raastavin vika on kai jarrupolkimen painuminen pohjaan ilman mitään vastetta jarruilta. Vika on kuin pääjarrusylinterin vika mutta johtuu sähköhydraulisesta EH venttiilistä (ElectroHydraulic Valve). Likainen jarruneste saattaa nimittäin jättää tyhjennysventtiilin (Dump Valve) raolleen ja synnytetty jarrupaine vuotaa painesäiliöön. Minkäänlaista ABS vikailmaisua tai muutakaan koodia ei tule johtuen järjestelmän rajoittuneesta diagnoosi toiminnasta joka ei osaa kertoa venttiilin auki olosta."

    Tuolla on Handen kirjoittanut lisääkin kaikenlaista ja siitä kiitos Handenille:
    http://www.handen.us/fleetside.html
     
    Muokattu: 26.5.2020
  7. Rytari

    Rytari Gearhead


    Ja jos päätyy pääsylinterin vaihtoon niin ei kannata ostaa tota orkkismallista vaan uudemman mallisen vastaava, lakkaa olemasta poljin semmonen rantapalloon kiinnitetty vipu
     
  8. Ss18ss

    Ss18ss 2nd gear

    En ole tehnyt jarru remontteja ollenkaan. Mutta se huomasin että vasemman etujarrun nesteet oli todella likaiset kun ensimmäisellä kerralla ilmasin. On kyllä tullut luettu handen sivut. Voipi olla kun koneella imee se herkästi ottaa ilmaa kun ilmausruuvin avaa vähänkin liikaa.
     
  9. Ss18ss

    Ss18ss 2nd gear

    Tänään sitten oli ilmaus päivää, säät suosii ulkona, ilmasin paineilma vempaimella, nyt aloitin edes taakse päin ilmauksen, välillä käynistelin konetta ja pumppasin jarruja.... Nyt ainakin takajarrut toimii kun raudalla vääntää kokeeksi. No brake valo palaa kuten ennenkin.
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Tuossa video kuinka se lukitustyökalu toimii, asennetaan ennen kuin aletaan ilmaamaan ja otetaan pois kun homma tehty.



    En tiedä mitä siellä on oikein tapahtunut, onko siellä jokin vuoto tai ollut vuoto vai johtuuko se nyt vain epäonnistuneesta ilmauksesta ?
    Valo varmaankin palaa koska tuo kara on liikkunut ja sulkenut takapiirin...sen pitäisi palautua paikalleen kun jarrua painetaan tai sitten se täytyy koittaa vaikka ronkkia paikalleen vaikka anturin reiästä tai purkamalla venttiili.

    Brake valo voi palaa ja vilkkua koodia myös jos RWAL-moduuli on hajonnut tai siinä järjestelmässä on vikaa...se musta muovi boxi joka ohjaa takajarrujen lukkiutumisen estoa.
    Voisikin kysyä toimiiko ne jarrut nyt kun olet ilmannut ne vai ei ?
    Jos toimii, niin syy valon palamiseen voi olla myös tuossa RWAL-järjestelmässä.

    Kannattaa lukea tuo

    http://www.handen.us/rwal.html
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Uudemman pääsylinteri...tarkoitatko 98 - 99 rumpujarrullisen vai 2000 -> levyjarrullisen ?
    Mikähän ero uudemmassa on, eri halkaisija männissä, mutta SD vai HD, miten ne eroaa versus vanhempi ?
     
  12. Rytari

    Rytari Gearhead

  13. Ss18ss

    Ss18ss 2nd gear

    Eka ilmaus varmasti epäonnistui, ei ollut kärsivällisyyttä riittävästi, no nyt on takajarrut toiminut kaksi päivää...
    Alunperin tossa on ollut jarruneste säiliön ja tukin välinen vuoto. Se kerran korjaantui kannen paremmalla kiinnityksellä mutta vuoto tuli nyt takaisin. Olisiko siinä syy.

    Käsittääkseni RWAL-moduuli hajoo näistä hyvin harvoin. Onko muuten missään ohjeita millä testataan onko tämä RWAL-moduuli rikki, sen tiedän että brake piuha toimii koska virta menee sinne.

    Tosta lukitustyökalusta, tuleeko sieltä jarrunesteet pihalle kun sen avaa. Olisiko niitä myynnissä jossan.

    Voipi olla että tässä joutuu vaihtamaan jarrupääsylinterin, pystyyköhän näihin vaihtaa pelkän säiliön! tossa videolla pääsylinteriä vaihdetaan. Mitkäköhän tossa pääpontit enkkua osaamattomalle. Paljon kysymyksi, tyhmiäkin.

     
  14. Z(etor)71

    Z(etor)71 2nd gear

    Mulla on tuo uusi hyllyssä, niin tutkin sitä säiliön irroitusta, mutta pääsen vasta huomenna kirjoitteleen...
     
  15. Z(etor)71

    Z(etor)71 2nd gear

  16. Ss18ss

    Ss18ss 2nd gear

    Ok. Semmoista vähän epäilin.
     

Kerro tästä muillekin!