-89 Dakotan jakolaatikko rikki?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja dart -66, 6.1.2017.

  1. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Jakolaatikko ilmeisesti NP231, manuaalin perässä. Jakiksen keppi ei liiku ja liikkeelle yritettäessä pitää vain mekkalaa. En ole itse vielä autoa nähnyt, mutta jotain vinkkiä kaivataan...

    Eräästä vanhasta topicista luin alipainekytkimsestä, mutta oireileeko kuvatulla tavalla?

    Jos laatikossa on vakavampaa vikaa, miten manuaalin ja automaatin jatkona olevat sopivat ristiin? Entä Jeepistä olevat?

    Täytyy lähiaikoina koittaa tutustua ongelmaan "omin silmin"
     
  2. Jakikset ei käy keskenään, itellä automaatti ja muutama irto jakis hyllyssä, sekä manuaalin että automaatin, ja kiinitykset ovat pikkasen erilaiset näissä. Ainakin näin muistelisin...
    Alipainekytkin vaikuttaa vain etuperän kytkentään, ei mitenkään jakikseen. Jos keppi ei liiku, niin vivusto voi olla muljahtanut väärään asentoon. Auton alle mönkiin niin näkee miten keppi siellä on. Jakis on ihan mekaaninen, keppi liikuttaa siirtäjää lootan sisällä. Siirtäjän liukupalat on kuluvia, joten jos menneet huonoksi tai tippuneet kokonaan voi siirtäjä temppuilla. Loota auki ja vaihtoon, ei oo paha homma.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Yleensä jakikset on ihan samanlaisia manuaalin ja tomaatin persiissä kiinnityksiä myöten mutta boori voi olla eri.
    Samaa mieltä viasta joka on toi siirtohaarukan kulahtaminen öölinpuutteen takia. Nelivetoisilla joissa ei ole erillistä öölipumppua pitäisi ajaa vähintään kerran viikossa nelivedolla koska ketju on ainoa joka siirtää ööliä siirtohaarukoille.
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Komppaan Mudraceria, mutta se ketju ei siirrä öljyä, jos siellä ei sitä ole. Mikään ei tuhoa jakista niin herkästi, kuin se että luulee että siellä on öljyä!!
     
  5. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ok, eli korjaussarja nykyiseen, vaihtojakis tai arpalaatikko. Kunhan pääsee vielä auton alle...
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Katsot ensin, mikä on vialla ja sitten korjataan se mikä sulla nyt siellä on, ei oo paha rasti ja osat saadaan tilaamalla, kun vaan tiedetään mitä tarviit....
     
  7. Pajalla noita kattelin niin juu, lootat samoja mutta silmällä nopeesti boorit on eri. Ei kannata jakista alkaa vaihtamaan moisen pikkuvian takia.
    Pro tip: samalla kun loota irti niin niputa siististi ne lootan ylöpuolella menevät piuhat, hankaa todella helposti ittensä poikki, ainakin itellä oli vähän typerästi vedetty ne, kovin alkuperäiseltä näytti...
     

Kerro tästä muillekin!