9 3/4 perä halki tms?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja marko84, 22.10.2016.

  1. marko84

    marko84 2nd gear

    Hommasin auton ja positiivisena puolena huomasin siinä olevan lukkoperän, ainakin kumpikin pyörä sutii ja perä ilmassa rengasta pyörittäen toinenkin pyörä pyörii samaan suuntaan.
    Samalla tuli huomattua et perän kuori on joskus hitsattu osittain, pitääkö asiasta huolestua vai antaa vain olla?
    Onko kuinka yleistä tuo kuoren halkeaminen?


    [​IMG]
     
    Muokattu: 22.10.2016
  2. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Onkohan siellä ihan oikea lukko, vai hitsaamalla tehty ns:"kemppilukko"?.....Tuo kuorien hitsaaminen ei aiheuta mitään huolta, ainoa, mikä nyt vaan tulis mieleen, että jos hitsisaumaan on jäänyt sellanen huokonen, josta peräöljy voi ajansaatossa hiljakseen vuotaa ulos...Tuo sinun autosi peräkin on voinut joskus hajota silleen,että sieltä on tullut roinat kuoresta läpi (Esim suditeltu jatkuvalla syötöllä).....Ei tuo kuorien halkeaminen mikään yleinen ongelma näissä autoissa ole....Eli ei normikäytössä kyllä hajoa...mutta tietysti jos jatkuvalla syötöllä poltetaan kumia, niin ei nämäkään loputtomiin sellaista kestä (vaikka huomattavast paremmin kestävätkin,kuin monien eurooppalaisten autojen perät).....Lukollinen perä kestää yleensä paremmin suditusta,kuin lukoton....Ja syy on se, kun lukoton sutii useimmiten vaan yhdellä pyörällä, jolloin tasauspyörästö hajoaa, ja tässäkohtaa voi tosiaan tulla roinat peränkuoresta pihalle...
     
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Yhtä vanhaa (1950-luvulta) Moparin perää katselin, niin siinä oli tehtaan jäljiltä saumat sen näköisiä että ihme kun pysyi kasassa ollenkaan.
     
  4. marko84

    marko84 2nd gear

    Tarkemmin kuin katsoin niin on hitsattu tuo koko perän takaosan pallomainen kansi kiinni, hitsisauma kokomatkan, tuskin tehtaan jäljiltä? Mites sen erottaa onko hitsilukko vai normi, ajossa en kyllä ole huomannut minkänlaista sortamista käännyttäessä yms eikä katsastuksessakaan mitään ongelmaa ollut. Eikös kemppiperällisen pitäisi antaa jarrutestissä täysin samat lukemat molemmin puolin kun "yhtäpuuta" ?
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Jos dynossa heittoa niin ei näytä täysin samaa arvoa. Kaverin Ford capris oli aikoinaan kemppilukko ja jarrudynossa reilu 10% heittoa jarruissa!
     
  6. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    En mä mistään mitään tiedä mut kuvasta kattoen näyttäis yhtäkkiä 8 3/4 perältä jos eteenpäin laukeavaa (purkautuvaa) mallia. Siinä on jo tehtaalta sauma tos takakannes, kuhan kuppia ottaes kirjoittelen:)
     
  7. marko84

    marko84 2nd gear

    Katos, olin kirjottanu väärin eli 8 3/4 perä kyseessä:) En onnistunut muokkaamaan otsikkoa.
     
    Muokattu: 23.10.2016
  8. Herje

    Herje Double Gearhead

    Tuossa ois kuvassa samanlainen sauma.
    Omassa muistaakseni kanssa samassa kohtaa..


    [​IMG]
     
  9. marko84

    marko84 2nd gear

    Katos vaan. On vaa sen näköne sauma ettei uskois olevan tehtaanjäljiltä, ilmeisesti kuitenkin on :)
     

Kerro tästä muillekin!