9-h bensiini henkilöpakusta pientä matkailuautoa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mie, 29.4.2009.

  1. mie

    mie Gearhead

    Jemmassa yksi kosteusvaurioinen asuntovaunu hyvillä kalusteilla ja ajatuksena mahdollisesti hyödyntää niitä vielä.

    Onnistuuko perinteisestä volkkarin henkilöauto-pakusta rakennella itse matkailuautoa, kone olisi siis bensiini-bokseri ja lähtökohtana täyden veron 9-h (syncrot ei kai täydellä verolla ole olleet?) , eli siis T3 'tölkki'

    Mitään käyttövoimaverosäästöä ei ole ajatuksena, vaan ihan ihan bensiinikäyttöinen tilapäiseen yöpymiseen ja retkeilyyn sopiva kiesi.

    Eli ajatuksena vähän kuin Westfalian tekeleet, mutta ilman lasikuitukorotusta tai nostettavaa telttakattoa.

    Mitä tuumaa katsastusmies? Tuleeko esteitä seisomakorkeudesta yms. vai voiko sopivasta aihosta heivata rivipenkit pois ja alkaa kalustaa mieleisekseen? Toki valmis Westfalia olisi hieno kapistus, mutta ovat aika pirun arvokkaita.
     
  2. Antti P

    Antti P Gearhead

    Jos sulla paperissa henkilö auto niin ei katsastus ole ongelma.
     
  3. twelve

    twelve 3rd gear

    2-levyinen liesi, lattiaan kiinnitetty sohva, vaatekaappi jonka leveyttä ei o laissa määritelty, esim 2 henkarii sinne, soitto katsastuskonttorille asioiden selvittämiseksi.

    Eiköhän noilla onnistu. Asiasta on tääl keskusteltu ennenki
     
  4. mie

    mie Gearhead

    Joo, niin on keskusteltu, mutta taisi pääosin käsitellä noita retkeilyautomuutoksia, jolla saa dieselveroa tiputettua kätevästi sopivasta aihiosta ellen väärin muista.
     
  5. poitsu3

    poitsu3 Gearhead

    ei ole retkeilyautoa vaan ne on kaikki, ainakin nykyään matkailuautoja.

    kokeile hakua täällä ja tuolla vtcf:n sivuilla asiaa käsitellään myös.
     
  6. mie

    mie Gearhead

    Juu, kyl on hakua käytetty. Sehän noissa on selkeää, että joistain dieselistä saa veron pudotettua, siksihän noita on askarreltu täysin verotetuista vaneista ja vanhoista takseista yms. ja kaikki myynnissä näkyneet ovat olleet dieseleitä.

    Periaatteessa bensatötteröön ei mitään taloudellista hyötyä tule, lähinnä vaan se että tartteeko noihin tehdä joku typerä kattokorotus. Itsellä ainakin vanhoista pykälistä olisi jäänyt kuva, että jos on henkilöauto niin saa muutella melko vapaasti. Mutta tosiaan AKE:en soittamallahan tuo varmaan selviäisi, tosin ihan 100% varma en ole niidenkään osaamisesta.

    Vaunu palasina ja auto kalustettuna ja leimasetä tuumaa: ehei näin, ei todellakaan näin :)

    Mut joo, mie lähen ryystämään wappusimaa.
     
  7. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi

    Ja tervetuloa viidakkoon =)

    Auton käyttöönotto vuosi ei tullut esille,
    mutta arvelisin jotain -80 lukulaista.

    Käsittääkseni tarkoitus ei ole muuttaa ajoneuvoluokkaa
    HA:sta matkailu-autoksi.
    HA:ssa rajoituksia asettaa lähinnä "ajatus",
    että paketti-autosta on alunperin muutettu HA:ksi,
    että katsotaanko omatekoiset istuimet/sohvat sopiviksi.
    On näkynyt hyväksyttävän sotkun kulmasohviakin...
    [​IMG]
    Ja tietysti oma mukavuus.
    Ja ennen kaikkea ihan oma ja matkustajien TURVALLISUUS !
    NÄMÄ ON TÄYSIN KIINNI KATSASTUSHENKILÖSTÄ !!

    Kannattanee tutkailla uusien "retkeilyautojen" istuinrakenteita !

    Muistaakseni matkailuauton vaatimuksia on 180 cm sänky 2:lle.
    Ruuan lämmitysmahdollisuus. Huom. kaasun sisäkäyttö vaatimus
    ja kiinteiden kaasulinjojen asennustodistus.
    Säilytystilaa.

    Raaimmillaanhan tämä konttorikohtainen sallivuus tarkoittaa
    hyllyä takakontissa ja keittolevyä valovirtapistokkeella.
    [​IMG]

    Mika
     
  8. mie

    mie Gearhead

    Vuosimalli olisi -80 lukua, eli perinteinen vanha takamoottori'maija', T3, tölkki- Volkswagen. Mutta juurikin se, että mitään pakukötöstystä ei aihiona olisi, vaan täyden veron hlö-auto, josta on aikanaan maksettu paljon verrattuna umpikylkiseen pornstartteriin. Vertailukohtana tuo http://imcdb.org/images/022/131.jpg ,eli saanko tehdä tuollaisesta matalakattoisen matkailuauton mielen mukaan vai pitääkö tehdä tuollainen tötterö www.vwcampercrazy.co.uk/advertphotos/DSC_0009.JPG Matala mahtuisi laivaan iloisesti reissussa ja pieni kone veisi matalakattoista hieman eri tavalla kuin tuollaista korotettua latoa. Ja juurikin se, että verot on maksettu 100% hlöautosta.
     
  9. wili

    wili 3rd gear

    Kun kerran aihio on henkilöauto niin onnistuu ilman korotuksia eli tuo tietty sisäkorkeusvaatimus koskee vain verovapaita matkailuautoja. Itse muutin -94 Transportterin pari vuotta sitten matkailuautoksi eikä ollut paha rasti:

    - keittomahdollisuus (sähkölevy) ja sille ulos pistoke sekä kytkennästä
    mittauspöytäkirja (johto oven välistä ei enää kelpaa). Ei tarvitse tehdä kaasukytkentöjä jolloin tarvittaisiin myös määräykset täyttävä ilmanvaihto.
    - säilytystilaa (mulla oli kirjahyllyn alakaappi, minkä päälle tuo keittolevy
    oli kiinnitetty)
    - makuupaikat kahdelle. Penkeistä saatavat kelpaa, minä vaihdoin kaverin
    bussihiacesta ylijääneet kääntyvät penkit, joista tuli ihan OK vuode (tuli
    nimittäin nukuttuakin muutama yö koiran kanssa koereissuilla).

    Ja näitä sitten tulkitaan konttorikohtaisesti. Eli AKE kertoo mitä EI SAA hyväksyä, loppu on konttorikohtaista. Minunkin auto kuvattiin rakenneratkaisuista liitteeksi katsastuspöytäkirjaan.

    PS. Muista sitten että matkailuautolla on 80km/h nopeusrajoitus. Onneksi lätkää ei tarvitse liimata takapaksiin.
     
  10. smuige

    smuige Gearhead

    mikroaaltouunikin näköjään kelpaa, tuli yhdessä transportterissa vastaan. Muutenhan noita vaatimuksia ei ole oikein missään kerrottu, riippuu pitkälti katsurin selkärangan elastisuudesta...
     
  11. poitsu3

    poitsu3 Gearhead

    kyllä noista löytyy selvät ohjeet, mutta tulkinta on asema kohtaista.
    Jossain ei kelpaa mikroaaltouuni ja toisaalla ei tarvitse olla kiinteää sähköä.
    Helpoimmalla pääsee kun soittaa akeen, saako autoa muuttaa ja käy paikallisella asemalla hakemassa vaatimukset paperille.


    sähkö ja kaasu



    matkailuauto
     

Kerro tästä muillekin!