9" vs. 10"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 5.6.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko näillä Fordin takajarruilla niin suurta eroa että virittely tarkoituksissa (2.9i/V8) kannattaisi turvautua katsastusmiehen miellyttämiseksi 10" takajarruihin 9" sijasta? 10" taitaa löytyä Granadasta, mutta käytettiinkö muissa?
     
  2. Sumu

    Sumu Gearhead

    isoissa capreissa taidettiin käyttää...vai?
     
  3. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    9" rumpuja on kahta mallia, toinen on kapeampi (olikohan 43mm?) jota tietääkseni käytettiin Taunuksen 2.0-> malleissa. toiset on leveät 57mm versiot joita sitten oli sierroissa, Capreissa jne. kapeammat ei kelpaa muissa kuin taunuksissa, muissa oltava leveämmät rummut. nämä selviää tärkeimmät rakenteelliset erot-lappusesta, jonka tarvitset muutoskatsastuksessa ja jonka saa Ford-liikkeestä.
     
  4. Slas

    Slas Gearhead

    10" rummut löytyvät Granada ja Consul-farkuista. En ole vielä kuullut sellaisesta moottorisvapista Granadaan että leimamies olisi vaatinut näitä käytettävän, ja miksi olisikaan kun suurimmassa ja tehokkaimmassa vertailumallissa oli 9" rummut. On sitten aivan eri asia rakennatko jarruja itseäsi vai katsastusmiestä varten. Jos kovin viriviriä meinaat värkätä niin suosittelen laittamaan yksin tein hyvät levyt sinne.
     
  5. OpaS

    OpaS Gearhead

    Capri MkI:ssä on 57 mm leveät jarrukengät vain 3000:ssa Fordin papereiden mukaan, muut 9" (1300 GT ... 2000) ovat leveydeltään 44,5 mm. Lisäksi kapeammat 9" rummut löytyy paitsi Taunuksesta myös takaveto-Escorteista (Escortissa ei leveämpää ole missään mallissa). Escorteissa onkin ilmeisesti täysin samat jarrut kuin kapeampirumpuisissa Capreissa (jarrukilvessä on enemmän "offsettiä" sisäänpäin kuin Taunuksessa, rummut ovat silti samat, vetoakselin/pyörännavan mitta kiinnityslaipasta vanteen/rummun kiinnityspintaan eri). Eli tahtoo sanoa sitä siis että rumpuja on kahta eri leveyttä, mutta jarrukilpiä on sitten useampia erilaisia. Ja rumpujakin on tottakai sekä 4- että 5-reikäisiä...
     

Kerro tästä muillekin!