-90 caprice Stw takajarrut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja palontie, 11.2.2018.

  1. palontie

    palontie Double Gearhead

    En löytänyt mistään kuvia rumpujen sisältä,molemmilta puolilta,mistä löytyis?11"jarrut-Ongelmana on että kirraa oikeeta puolta aikaisemmin,kaikki hilut on vaihdettu samoin vaijerit.
     
    passerby tykkää tästä.
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Varmista että kengät on oikeassa järjestyksessä, eli pitkäkitkainen kenkä takana. Sitten seisontajarrun säätö löysälle ja seisontajarrupoljin ylös. Kehinnän säätö siten että kenkä ottaa pikkuisen ottaa kiinni rumpuun. Sitten seisontajarruvaijerin säätö.

    Sitten varmistus että kengät nojaa tiukasti yläpäistään ankkuritappiin, siinä ei saa olla löysää yhtään.

    Jos kengät eivät nojaa ankkuritappiin, niin niissä voi tulla itsetehostus peliin väärällä tavalla, eli toinen puoli tarraa kiinni ennen aikojaan.

    Arvelen että 90% ko. vioista johtuu että jokin em. asia ei ole kohdallaan.
     
    palontie tykkää tästä.
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

  4. palontie

    palontie Double Gearhead

    Noin ne on kasattukkin,toi ankkuritappi pitää tarkastaa.
     
  5. palontie

    palontie Double Gearhead

    Eli ankkuritapiksiko sanotaan tossa kuvassa sylkyn päällä oleva klunssia?
     
  6. B-66

    B-66 Gearhead

    Siis puoltaako käyttö- vai seisontajarru ?, seisontajarrun puoltaminenhan on rakenteesta johtuva ominaisuus.
     
  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Juuri se klunssi kuten ylempänä lukee tärkeä kenkien nojata siihen tiukasti, jos vieläkin nappaa liian herkästi ota säätöpyörästä muutama naksu löysemmälle, automaattisesti se hakee kengät oikealle etäisyydelle kun pakittaessa jarruttelee.
     
    palontie tykkää tästä.
  8. palontie

    palontie Double Gearhead

    Juuri tuo liian nopeesti nappaaminen ongelmana.
     
  9. palontie

    palontie Double Gearhead

    Tosiaan ongelma on oikeella puolella kehii tosi lähelle ja vannekkin kuulemma kuumenee
     
  10. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Eli vika on suurella todennäköisyydellä se ettei kengät ole yläpäästä klunssissa kiinni, oikealla puolella on vielä se pitempi seisontajarrun vaijeri niin palauttaa huonommin.
     
    palontie tykkää tästä.
  11. passerby

    passerby Gearhead

    Samat jarrut ilmeisesti kuin mun '94 lankkukyljessä ja taidtelin kans kuumenemisen kanssa pitkään. Kaikki hilut uutta rummun sisällä ja uudet rummut.
    Kuumenemisen syyksi päättelin sen, että jarrukengät oli kulumisesta päätellen isommat ku rummun sisähalkaisija ja ottivat kiinni vaan päistään.... Vaihdoin sit takaisin vanhat rummut ja kehin kenkiä sisäänpäin ja ajelin muutaman kuukauden... Sit jossain vaiheessa laitoin taas uudet rummut enkä enää kehiny kenkiä niin lähelle.
     
  12. palontie

    palontie Double Gearhead

    Kaikki siellä sisällä näytti olevan ok,päistään kengät otti näköjään kiinni jäljistä päätellen.Nyt toimi paremmin pitemmän aikaa vaan taas nappaa aika nopeesti kiinni.
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jälkiä tulee sinne ankkuritappiin ja kenkien yläpäähän vaikka ne ei olisi kireälläkään. Kun rumpu on irti ja jarrut säädetty, myös seisontajarru, niin niiden pitää nojata tiukasti kiinni siihen ankkuritappiin.
     
  14. palontie

    palontie Double Gearhead

    Kyllä se yläpää tuntuu nojaavan siihen ankkuriin tiukaksi,tässä ei pysty säätämään kenkiä lähemmäksi ulkopuolelta kun kilvessä ei ole reikiä.
     
    Substitute tykkää tästä.
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    En halua jankuttaa, mutta tässä oma esimerkki. Regalissa oli sellainen vaiva että kun ekaa kertaa jarrutti, niin takajarru hirtti kiinni. Vähän aikaa kun ajeli, niin sitten se tasoittui. Vikaa haettiin pitkään ja kyllä se loppujen lopuksi oli juuri tuo ankkuritappi-ongelma. Tarkastin sen jo muutaman kerran ja aina näytti että kyllä ne on siinä kiinni. Sitten vaan säätelin vielä kerran ne uudestaan, niin kyllä se lopulta asettui.
    Helppo tarkastus on se, että kun rummun irrottaa niin kokeilee ekana että onko se kenkien seisontajarrumekanismin välitanko löysällä vai kantaako.
     
  16. palontie

    palontie Double Gearhead

    Muistaakseni se löysällä oli,tai siis sai sormilla hiukka liikuteltua,Kahteen kertaan purettiin oikee puoli pari päivää sitten ja kyllä tuli katottua että ankkuritapissa oli kunnolla ,täytyy sanoa omistajalle että tsekkaa vielä kerran.Toinen puoli toimii ok ja siitä otin mittoja juuri ton ankkurin luota ja mitat on samat.
     
  17. palontie

    palontie Double Gearhead

    Sama homma jatkuu eli nappaa takaset liian nopsaan kiinni,omistaja otti automaattisäädönkin pois käytöstä.
     
  18. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Yhen kerran mulle on sattunu -90 luvulla sellaset kengät jotka nappas kans liian äkäseen ja talven kun vetelin perä sladissa jarrutuksissa niin kesällä otin kengät irti ja ne oli sellaista mikro halkeamaa joka suuntaan täynnä, vein ne takas tiskille ja myyjä totes et laitetaan nää takas canadaan takuuseen vaikka tuskin sieltä mitään kuuluu ja sain uudet kengät niin heti loppu ongelmat, jäi vähän mysteeriksi silloin homma et oliko kitkapinnassa todella joku vika ? kun asennus homma oli kuitenkin silloin jo tiedossa.
     
    passerby tykkää tästä.
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Onko kenkien kitkapintaan tehty viiste?
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Farkus oli meillä sama ongelma, purin ja kasasin koitin eri rummuilla, vaihdoin kenkiä, poistin kässärin kokonaan yms. ja silti lämpes toine vanne. Lopulta aattelin että vittu olkoon ja vähä mittailin lämpömittarilla rumpua ja vannetta ja hyvi on nyt toiminu.
     
    palontie tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!