-90 Ram van 318 tbi hyytyi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kapteenikosmos, 4.3.2013.

  1. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Talon luotettavin kulkuneuvo hyyty marketin pihaan ja ei suostu enään heräämään käymään. Oireet alko seuraavasti:

    Eilen pärähti vähän heikosti käymään iltasella kun lähdettii raksalta ja kone ruksutti muutaman sekunnin pari pyttyä pimeänä. Matka herwoodiin suju ilman murheita ja aamulla lähti taas käymään kuin palmun alta. Liikenne valoista lähtiessä kone sammahti pieneks hetkeks ja pyörähti käymään uudelleen juuri kun tyyrasin autoa viereiselle linja-auto pysäkille. Jatkelin matkaa ja noin viiden kilsan päästä sama ilmiö uudelleen kun hidastin risteykseen ja käännyin kaupan pihaan. Lähti startilla käyntiin ja kävi taas ihan ok. Rouva paineli kauppaan ja jäin ite ihmettelemään auton viereen mikä mättää ja aikani sitä siinä kaasutellessa ja ihan normi tyhjäkäyntiä käytettyäni totesin, että kunnossa on ja sammutin avaimesta. Käväsin hakemassa jätskin kaupasta kun keli oli niin mainio ja sieltä palattuamme kone ei puhu käytännössä mitään.

    Toistaseks selvitetty / ihmetelty:

    Kipinä tulee starttauksen aikana sekä silloin kun avaimen päästää irti ja kone vielä pyörähtää muutaman kerran

    Ruisku suhauttaa aavistuksen bensaa kun kääntää virrat päälle ja tämän jälkeen suhuutusta jatkuu kun starttia alkaa pyörittämään.

    Kone ei lupaa millään lailla startin pyöriessä ja kun avaimesta päästää niin satunnaisesti kone sanoo putput kun starttauskierrokset laskee ja lopulta possauttaa imusarjasta ylöspäin (ensin luulin että virtalukko, mutta antaa kipinän / bensan myös startatessa eli no go)

    Käpistelin jakajan hall-anturia ja ei näkyny muuta kuin että oli vanhan näkönen ja ainakin jollain lailla se toimii koska antaa kipinän.

    Tulppa oli hyvän näkönen eli on käynyt suht hyvillä seoksilla ennen ongelmaa.

    Odn ircissä on ehdotettu hypännyttä nokkaketjua joka saattas ehkä olla mahdollinen, mutta miks sammu ja lähti käymään uudelleen ihan normaalisti silloin kun alkoi ongelmat alko

    Jakajan kiristys oli kireällä eli jakaja ei oo pyörähtänyt

    Puristuspainemittaus näytti 200 psitä -19 asteen pakkasessa. Käsittääkseni tälläisessä elämää nähneessä autossa pitäis olla aika paljon pienemmät? Toisaalta mittari on Bilteman eli täytynee tarkistaa pitääkö kutiansa.

    Kaasuläpän asema-anturi saattaa olla menossa koska viimeisen vuoden ajan kaasupoljinta on kannattanu polkasta ennen starttia kun virrat on ollu päällä. Jos ei polkase niin startin jälkeen tyhjäkäynti kiipii hissukseen jonnekkin 1500 rpm ennen kuin polkasee kaasua. Toisaalta tuon anturin hajoaminen ei kaiketi pitäis hyydyttää konetta täysin mykäks?

    Eli sitten rohkeita veikkauksia mitä on munillaan. Kampiakselin anturi ei taida vaikuttaa muuhun kuin bensapumppuun? Itestä tuntuis siltä kuin sytkän ajoitus olis ihan munillaan. Voiko hajoamassa oleva Hall-anturi Käyttäytyä siten, että kipinän ajoitus menee munilleen? Hypänny nokkaketju sotkis kyllä tuon ajoituksenkin eli kaiketi sitten kuitenkin mahdollinen. Autolla on ajettu 170k mailia ja kone kaiketi alkuperänen ja ketjua tuskin koskaan vaihdettu.


    Testailen huomenna säätää sytkän ajoitusta ja sen lisäks vois tuupata startti sprayta jotta saa suljettua bensaan liittyvät ongelmat pois. En noin silmämääräsesti osaa sanoa tuleeko sitä bensaa riittävästi starttauksen aikana, mutta toisaalta kun ei luvannu lämpösenäkään yhtään ja tulppakin oli kyllä jossain määrin kostea kun sen tarkistin.
     
  2. rb

    rb Double Gearhead

    Nopeella kuukkeloinnilla puristuspaine pitäisi olla noin 140 psi luokkaa, joten se viittaisi nokkaketjun hyppäämiseen.

    Nyt jos se on pari hammasta metsässä niin silloin sytty ennakko heittää noin 40 astetta, joten ei ihme jos pikkasen paukuttaa imusarjaan.

    Onko näissä "uudemmissa" mopareissa muuten se saamarin pakeliitti jakopää, kuten joissain saman aikakauden letukoissa??

    Siinä mielessä kiinnostaa kun mulla on samanvuotinen vani, että tartteeko ensikesänä ruveta jakopääremonttiin...
     
  3. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Joo samanlaisia puristuslukemia kaivelin kans eilen illalla netistä. Tarkistin tuon bilteman mittarin ja se heitti ylöspäin hieman alle 10 psitä kun painetta oli 90 psitä. Eli eilinen 200 psin lukema saattais olla 180-190. Tuon mitatun puolen kansi vuotaa jonkin verran öljyä männille ja pakkasta oli noin reilusti joten ohivuoto oli varmaankin hyvin pieni. Ei vaan taida siltikään selittää noin korkeaa lukua.

    Toisaalta, eikös tuon pitäis puhaltaa imusarjaan startatessa jos nokan ajoitus olis lipsahtanu myöhäsemmälle? Ja se ihmetyttää, että sammutin sen tosiaan ihan normi tyhjäkäynniltä ja sen jälkeen startatessa ei puhunu mitään joten ketjun olis täytyny hypätä startissa. Ja sen olis myös täytyny hypätä pari kertaa ajon aikana eteen ja taaksepäin koska sammu kesken ajon, mutta lähti taas käymään ihan normaalisti.
     
  4. rb

    rb Double Gearhead

    No sulla ei strobo lamppua olis, että näkis onko sytkä edes sinneppäin??
     
  5. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    On lamppu mutta jäi taas yllätys yllätys raksalle eilen kun keräsin tarvikkeita mukaan. Täytynee käydä hakemassa tänään kun pääsen töistä.
     
  6. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Noni vika oli sitten kuitenkin pääasiassa ruokapuolella. Vaihtelin hallin ja se ei vaikuttanu asiaan mitenkään kuten vähän epäilinkin. Startti spray ei auttanu jostain syystä mitenkään ensialkuun ja sen jälkeen ajattelin veivata jakajaa reilusti myöhäsemmälle jos ois jako pompannu. Ei vaikuttanu sekään joten pyörittelin sitä sitten vähän joka suuntaan samalla kun starttasin. Sitten kun meni muutaman asteen normaalia aikasemmalle niin alko sotkottamaan kunnes lähti käymään varsin huonosti. Oli ilmeisesti kerinny jo kastumaan tms. aika huolella starttiyrityksissä ja poltteli niitä sitten pois.

    Vähän aikaa käytyään alko käymään suht ok tyhjäkäyntiä ja sytkänkin kesti kääntää takasin siihen missä on ollu. Kaasua ei kestäny painaa ollenkaan vaan ampu samantien laihalle. Annoin koneen käydä tyhjäkäynnillä täysin lämpimäks ja koetin samalla roplata johdot läpi ja naputtelin bensapaineen säädintä ilman vaikutusta. Kaasua pysty antamaan jos samalla suihki starttisprayta imusarjaan eli tosiaan nälkää tuntuis kone näkevän.

    Hinautan Ramin huomenna pihaan ja sen jälkeen täytyis kaiketi alottaa tutkinta bensapaineiden mittauksella. Oliko jollain tietoa onko siinä ruutan yhteydessä suoraan mittapiste vai joutuuko puukottaa johonkin väliin?
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Bensapumpuissahan tais olla ropleemia noissa. Jos vaikka pumppu toimii vaihtelevasti ja niinpoispäin.
     
  8. guru

    guru Gearhead

    on sitten hienossa paikassa se pumppu

    rb elä perkule tyrkytä ooppelin vikoja näihin eli ei pakeliittia

    nokkakejun ostaminen on muuten hauskaa se on 90 ramissa joko vanha la-koneen
    88-90 mallinen (en tiedä millanen) tai sitten niiku mulla eli sama kun magnumissa
     
  9. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Joo taitaa vanhan tankin irrottaminen olla aika tautinen urakka kun niitä letkuja ja ruosteisia klemmareita näytti olevan reilun puoleisesti. Omaan tankkiin tuli reikä pari vuotta sitten kun pakoputken kannatin oli katkennu ja putki oli hinkannu tankin kulmaan reiän. Sen jälkeen on ajettu max 25 litran tankkauksilla, jotta kulutus lukemat pysyis nollan tuntumassa silloin kun kone ei oo käynnissä. Varaosatankin kerkesin ostaa jo reilu vuos sitten mutta ei oo saanu motivaatiota vaihtamiseen.

    Se tuossa bensa hommassa ihmetytti, että tulpat oli aivan läpimärät kun ruuvasin pihalle ja siltikään ei mukamas saanu riittävästi. Saatto tietty olla, että siinä oli joku muukin vika päällä samaan aikaan koska tuo jakajan kääntely sen sitten herätti. Täytynee katella kaikki johdot siinä jakajan lähistöllä, josko siinäkin olis jotain ehtoo puolella olevaa.
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ettei se kuitenkin liittyisi kipinäpulaan tuo käyntivaiva.
    Kontaktihäikkää jakajan seutuvilla.
    Kasteli tulpat kaupan pihalla jo.
    Milloin auto on huollettu viimeksi? Tulpat, kansi, pyörijä, johdot yms..
     
  11. rb

    rb Double Gearhead

    Tota on liikkeellä.

    Viimekesänä oma alkoi lähteä hieman ontuen käyntiin sillai muutamalla pytyllä pidemmän seisomisen jälkeen.

    Ajattelin että jotain asialle on tehtävä ja hain Partsista tulpat, piuhat, jakajan kannen ja pyörijän.

    Huono puoli vaan että ei ne siellä takakontissa muovikassissa paljon jeesaa, vaan ne pitäisi vielä saada paikoilleen :oops: :oops:
     
  12. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Edellisestä vaihdosta on pari vuotta ja uudet on ollu samaan tyyliin tuossa laatikossa kuin RBlläkin jo vuoden verran. Aika pahasti oli hapettunu sekä kansi, että pyörijä ja viilasin niistä enimmät pois (ei tietenkään muistanu ottaa noita uusia mukaan kun kävin säätämässä). Kyllä se tuolla bensapuolella tuntuis se suurin vika olevan, mutta saatto käydä siten että siinä rassatessa kipinäkin otti jollain lailla itteensä. Toisaalta joka kerta kun testasin kipinää niin hyvin anto.

    Hinautin auton pihaan joten nyt saa rassata rauhassa. Talon rakentaminen vaan syö tuota "vapaa-aikaa" eli oikeen isoa remonttia ei kerkiä tähän hätään tekemään. Raportoin tänne jahka syy selviää
     
  13. gintonicice

    gintonicice 3rd gear

    Tarkasta varmuuden vuoksi ruiskusuuttimien kunto. Minulla oli toinen palanut, enkä huomannut sitä millään lailla ajossa. Enkä usko, että se palanut olisi toiminut ihan täysillä. Vaihdoin molemmat uusiin, joten yksi ehjä vanha olisi jäljellä.
     
  14. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Kylläpä se nyt jaksaa vastustaa. Saa pikkuhiljaa tilata sherlokin paikalle.

    Nyt tutkittu / havaittu:

    Bensan paine ~15 psi, ei notkahda missään vaiheessa. Joen mukaan 14.5 +- 1psi olis ohjearvo

    Kaasuläpän anturi ok

    "moottorijarrun" kytkin ok, eli se rajakytkin joka aistii milloin kaasu on ylhäällä

    Mappi olis aavistuksen viturallaan kun virta päällä auto ei käynnissä se antaa pihalle 4.45 volttia kun ohjearvo olis 4.8 - 5 volttia. Eli arvo pienenee alipaineen kasvaessa, joten tuo anturi kiskois sitä jonkin verran laihalle. Tämä saattais olla syy miks se on tuntunu jo pidemmän aikaa vähän nuhaselta kevyellä kaasulla ajaessa, mutta nilkka suorana on vetäny ihan ok.

    Jäähdytys nesteen anturi tehtaan spekseissä. Anturin irroittamalla lähtee käyntiin /lupaa helpommin. Eli ilman anturia se kuvittelee, että moottori on kunnolla kylmä ja rikastaa seosta. Kun kone käy niin käynti ei korvakuulolla oikeastaan muutu vaikka anturin napsauttaa takasin kiinni.

    Jos sattuu pärähtämään riittävästi, että jaksaa jäädä myös tyhjäkäynnille niin käy ihan hyvää tyhjäkäyntiä aavistuksen aikasemmalla ennakolla eli täysi shottilasi ei juurikaan läikkyisi ilmanputsarin päällä. Seos on kuitenkin laihalla koska kiehahti kevyesti pitkän tyhjäkäyntikäytön jälkeen.

    Ecusta oli yön yli virrat pois ei vaikutusta

    Kaapelit kitkutettu läpi ja maadoitus varmistettu

    Ruiskut puhdistettu, ei ollu erityisen likaset eikä vaikuttanu

    Sain koneen kiekasemaan reilummin kierroksia kun mappi oli kokonaan irroitettu ja starttas kaasupoljin pohjassa. Ampuu silti hyvin herkästi imusarjasta ja kulmakarvat / hiukset tuppaa olemaan jatkuvasti vaarassa.

    EGR-tulpattu entisen omistajan toimesta ja tarkistin vielä, että se on ok.

    Seuraavaks:

    Tilaan uuden Mapin jos sattuis auttamaan

    Vois tulpata kaikki alipaine lähdöt siltä varalta että siellä on raju alipaine vuoto jossain jota en oo huomannu.

    Alipaineiden mittaus jäi tänään tekemättä kun en saanu enään lämpösenä jäämään tyhjäkäynnille vaan kone vaan hörähti lupaavan kuulosesti ja sammahti sitten heti siihen perään. Viisari kuitenkin heilahti 10 In hgn nurkille hörähtäessä eli mahtanee olla ihan ok

    Aivolaatikon vaihto olis kaiketi viimeisenä jos tuo Mappi ei auta

    Eihän siellä ruiskun rungossa oo mitään sellasia paikkoja jotka vois repsahtaa ja aiheuttaa laihalle menon vaikka bensan paineet onkin ok?
     
  15. Väne

    Väne Gearhead

    Veikkailempa taas faasimuunnosta eli imaisi vedet ja viinat tankista :odroll:
     
  16. mafo

    mafo 3rd gear

    lambda anturi?
     
  17. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Olisko oireina tuommonen laihalla oleminen? Oon lukenu tuosta ilmiöstä joskus joltain foorumilta. Voisin jossai välissä vielä imasta varmuudeks tankin tyhjäks ja tankata uudella bensalla
     
  18. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Lambda on pari vuotta vanha ja periatteessa sopis varmaan oireisiin, mutta lambdahan ei oo säädössä mukana ennen kuin se lämpenee eli pitäis toimia hetken aikaa kylmänä vaikka lambda oliskin sökö
     
  19. rb

    rb Double Gearhead

    Vaikka se sun jakajan kansi ei kauhean vanha olekkaan, niin kokeile toisella.

    Hiilisilta vaatii yleensä vuosia mutta jos siellä on joku halkeama tai jotain..
     
  20. Väne

    Väne Gearhead

    Jep, laihallehan se menee. Tankkia ei välttämättä tarvi tyhjentää jos toiminta alkaa paranemaan tai ota bensalinja irti ja pumppaa tankista pohjimmaiset pois.
     

Kerro tästä muillekin!