-90 vetten ilmastointiaineet

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Jza, 28.5.2018.

  1. Jza

    Jza Gearhead

    Jostain syystä nettiä kun tässä on selannut, niin korvesiotikittejä löytyy kyllä R12->r134a -85-87 malleille , esim. https://www.ecklerscorvette.com/corvette-air-conditioning-conversion-kit-r134a-1985-1987.html ja lähes kaikille muille, mutta onko uudemmissa jo r134a:t sisällä? Ei ole tuosta kuitupulkasta tarroja löytynyt, ja kylmää tars saada kabiiniin. Meinasin jo tilaa uudet kompurat ja hilut, mutta nyt alkoi epäilyttämään että josko ei tarvitsekaan.
     
  2. kapa73

    kapa73 2nd gear

    En tiedä noista mutta liittimet on eri kokoiset R12 ja R134a.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Kuivaajapöntössä on tarra, jos ei oo vaihdettu. Kyl ysikympissä pitäs olla vielä r12.
     
  4. Jza

    Jza Gearhead

    En ole bongannut, mutta kiitti vinkistä. Pengotaan ja tutkitaan. Olettaisin samaa ja varmaan joku konversiokitti tarvitaan.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Tuotanoin. Mikäli olen antanut itseni oikein ymmärtää, r134mikälie on menossa banniin, mutta r12 korvike mitä myydään on vähempi syntistä kamaa mitä toi r124 ja ei menossa banniin.

    Onko totta?
     
  6. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Hanskalokerossa voi olla myös tarra siinä kannessa.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Jos se systeemi on ehjä, niin ei siinä mitään kittejä tavita. Täyttö vaan oikeilla aineilla. Mulla on toimiva oma reseptikin siihen, kylmämieheltä saa korvikkeen, pelkkää satakolmenelosta ei saa laittaa.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Tämänhetkinen r12 korvike on enimmäkseen r134:sta. On siihen synnitöntäkin, mutta se palaa. Bensakin palaa.
     
  9. Jza

    Jza Gearhead

    Eikös ne korvaavatkin ole bannattu jo nykyään? Täältä parilta kylmämieheltä kyselin, niin käsiään levittelivät. Tosin tuosta kun katsoo, niin r426a, sekä r413a pitäisi käydä suoraan R12:n perään. Täytyypä kysellä, josko jollain noita olisi: http://www.skll.fi/yhdistys/www/att.php?type=2&id=175
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Kyllä mun käsittääkseni huollot on edelleen sallittuja r134 systeemeissä. Uusia vehkeitä ei oo saanu tehä reiluun vuoteen.
    Isceon 49+ on kai se suositeltavin korvike, olikohan r437a...
     
  11. met59

    met59 Gearhead

    Finnsharkin sivuilla oli mainittu R12 korvaajaksi RS24 ?
     
  12. Jza

    Jza Gearhead

    Se on juuri tuota r426a:ta. R413a tottelee taas myyntinimeä Isceon49, mutta en noita litkuja ole vielä toistaiseksi paikallisista huolloista löytänyt.
     
  13. met59

    met59 Gearhead

    Finnsharkilla oli kaveri joka pysty täyttämään tuolla kamalla. Taitaa vaan olla pääkaupunkiseudulla.
     
  14. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    R-134a on ainoa tämän hetken vanha matalapaineinen aine jolla ei ole vielä kieltoa. R-12 (paras matalapaineinen aine) on mennyt kieltoon viime vuosituhannella. Tilalle tuli korvaavia mp39 (ei saa enää eikä toiminut auto ilmastoinnissa). iceon 49 ja iceon 49+ oli hyviä mutta ei saa enää........ 2020 menee suurin osa nykyisistä aineista kieltoon ja nyt hintoja hilataan taivaisiin.
    R-134A tukkuhinta tuplaantui toukokuussa o_O .Itte en sotkeentuisi tohon 134a mömmöön. Eri öljyt, hieman eri paineet, vuotaa joka paikasta jne. Ok ymmärrän että jotain tarttee tehdä jos haluaa liian lämpöenergian pois auton hytistä ja jos ei ole alan ammattilainen kuten minä. Toivottavasti löydätte AMMATTILAIS apuja autoillenne. Noi automaatti koneilla autokylmää huoltavat eivät juurikaan tiedä mitä tekevät:( tai mikä on mitäkin jne. Joskus testasin kaverin tietoja ja kun läksin pois kerrottuani ammattini kuului perästä että voi vittu mitä tuli sanottua.....

    Nimimerkillä kylmälaiteasentaja 1994 asti
     
    passerby ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  15. sibe70

    sibe70 Gearhead

    -93 tuli käyttöön R134a sitä vanhemmat R-12 eli freoni.
    R134a on jo pikkuhiljaa korvaamassa uudella r1234yf kylmäaineella 2017 jälkeen rek. autoissa.

    R-12 korvaava aine RS-24 sopii suoraan vanhaan järjestelmään kun taas jos vaihtaa R134a niin pitäisi vaihtaa oikeaoppisesti myös tiivisteet, letkut, kuivain, paisuntaventtiili ja komp.öljyt.

    Meillä eli Lumikko Huoltopalvelut löytyy kaikkia kylmäaineita ihan myyntiin asti
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Näissä aina ihmetyttäny...
    Kun RS-24:sen sisällöstä on 93p% R134A:ta, niin miksi sille ei tarvi vaihtaa tiivisteitä, letkuja ja kaikkea muuta?
     
  17. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Yleensä onkin kyse kompura öljystä. R134a kanssa käytetään synteettisiä ja r12 kanssa mineraaliöljyjä. RS24 käy sekä että. Joo, en tiedä kanssa taustaa miksi RS24 kanssa letkut ja tiivisteet kestää paremmin kuin R134a kanssa.
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Nyt kun tuli puheeksi niin -89 suburbaniin laitoin Red Tek aineet:

    http://www.redtek.com/English/product.asp?ID=18

    Systeemi oli vanhoilla R12 nipoilla, mutta tuon Red Tek sarjan mukana tuli adapterit. Ei ole varmaa tietoa mitkä aineet siellä systeemissä loppujen lopuksi oli, mutta kylmästi täytin tuolla ja hyvin on pelannut jo jokusen vuoden.

    Sanovat että sopii yhteen kaikkien öljyjen ja muiden kylmäaineiden kanssa.
     
    Muokattu: 24.6.2018
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Arvatenkaan tuota Red Tek ainetta ei saa, eikä tule saamaan Suomesta, siitä pitää Koivusen ja parin muun suuren maahantuojan monopoli huolen...täällä saa enää vain 1400e/11kg maksavia mömmöjä :odcry:
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Joo tuo konversio sarja ei maksanut paljonkaan, ja lisätäyttöpurkit on pari kymppiä kpl.
    Ei sitten jollain muulla nimellä tms löytyisi?
     

Kerro tästä muillekin!