904 vaihteden vaihto ja / säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Rotten, 2.2.2017.

  1. Rotten

    Rotten Gearhead

    Tausta tarinaa, voi skipata yli, oon ajanut automaatilla suht paljon, kiinnostus toimintaan aikaisemmin pientä, kun toiminut. Ed auto ja nyt vara autona (koukku) ooppeli, kelailee vaihteet eestaas nätisti. Niinkuin oletettavasti pitääkin!?


    Nyt Dodgessa 318 ja jatkona tää 904 perässä, ykkösellä mittari lukemaan 30kmh, vaihto 2, 40kmh siirtää kolmoselle, sillä mennää sit, ellet junttaa poljinta lattiaan, ja kickdowni puuttuu peliin ja vaihtaa kakkoselle! Onks tuo niinkuin ihan ookoo vaihto välit,? Ja kun mielestäni ei, nii miten säädän ja paljo ja mistä, et kakkosella mentöis vaik 60kmh ennenkuin vaihto isompaa??
    Ja onko näissä tosiaan et veätettäessä, on pakko lyödä nilkka täysin suoraks, et siirtää pienemmän vaihteen, vai onko kickkari säädetty väärin?

    Sit jos joku oikeesti tietää ja osaa ja jaksaa jeesata, nii mitä tarteen, huomenna hallille latikonöljyjen + filtterin vaihtoon, + muutama muu pikku juttu, mittarii, huohotin järjestelmä uusiks, ym.
    Osais ajoissa hommata ja ettii tarvittavat erikois työkalut, jos tarttee?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sun tarttis ekana kattoo miten kikkarivipu liikkuu suhteessa kaasuvipuun. Jos kikkari tulee mukaan vasta kaasu pohjassa niin tekee just tollasta että vaihtaa pintakaasulla liian aikaisin.
     
    KajS ja Rotten tykkäävät tästä.
  3. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    eli kikkari säädettään siten, että kaasu pohjassa on myös kikkari pohjassa
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joo mutta pitäis sen tangon liikkua melkein saman matkan mitä kaasuvipukin.
     
    KajS tykkää tästä.
  5. Rotten

    Rotten Gearhead

    Oukkei! Hyvä kiitos, tutkin asiaa! :)
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Pantojen säätöön sovelsin joskus efidodgen (ramvan B250 318+A500) aikaan tuota ohjetta:

    http://www.mopar1.us/band.html

    Tosin pakkipantaan tuo ei "pätenyt"; kardaani pyöri vaikka säätö oli tapissa. Ehkä siitä syystä se ainoa remontti osui juuri pakkipannan kohdalle.

    Kysymys: onko tuota ohjetta järkevä noudattaa vai tuhoanko hienon TF 904:n? Nykyinen loota on TF 904 vuodelta 1971 (vuoden 1986 autossa!) ilman lukkoturbiinia tietty. Vai onko pantaa pakko säätää ollenkaan, jos vaihtaa "sopivasti". Huolto-ohjeet kun joskus yllyttää ylihuoltamiseen.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eiksulla oo muuta tekemistä? Varmaan on yhtä hyvä säädön jälkeenkin. Kerran oon tarpeeseen säädellyt autossa etupannan. Mutku se oli jo lipsutellut, niin ei ollut monen kuukauden lohtu. Osista kun korjasin ja kasasin, niin vedin säädöt momenttiavaimella ja tuli silläkertaa hyvä.
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    No ei taida...Slanttivani on talviunilla, luonnossa ei ole riittävästi lunta puskahiihtoon, joten menin hakkaamaan halkoja ja toisella kädellä mietin, mitä tekis seuraavaksi slanttivanille. Sitte muistui mieleen tämä topikki ja tuo Eisenhartin ohje: I've always been of the opinion that the factory specs made the bands too loose - especially the front one.

    Mielenkiintoista, sillä täällä kun selaa 904-säätöohjeita, kickdownpantaa ei saisi jättää liian "lähelle", jottei laahaa. Suositellaan jopa avaamaan 4 kierrosta, siis ihan eri suuntaan kun Eisenhart, confusing.

    http://www.overdrive.fi/forum/threads/904-pantojen-saeaetoe.292069/

    Juu, en koske siihen säätöön, tai Mudracerilla on taas hommia.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Taitaa siivossa vakioajossa olla aikas samantekevä.
     

Kerro tästä muillekin!