-91 Capricen perä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Putte_J, 1.11.2012.

  1. Putte_J

    Putte_J 1st gear

    Montaako eri perä tyyppiä on kyseisessä mallissa käytetty? Mistä ne tunnistaa?
    Caprice siis jämähti tuonne tien päälle, kardaani pyöri iloisesti ja pakkilla jopa hieman yritti liikkua. Nyt täytyisi saada uudet sisuskalut, koko akselistoa en mielelläni alkaisi vaihtamaan.
    Mitä kaikkea minun täytyy selvittää ennen kuin alan metsästämään uusia osia? Onko mahdollista, että vanhemmissa farmari-Capriceissa (oma siis sedan-mallia)on käytetty samaa tasauspyörästöä, kuin uudemmassa mallissa? Noita vanhempia malleja kun tuntuisi löytyvän purettavina huomattavasti uusia enemmän. Onko ABS:llä merkitystä tasauspyörästöön? Anturithan taitaa sijaita siellä rumpujen luona.
     
  2. ossa250

    ossa250 Gearhead

    Sämpylä Capricessa on kaksi eri vetarilla olevaa perää 7,5 ja 8,5. Sun auton ABS anturi on perämurikan ulkokuoressa kiinni.
     
  3. Putte_J

    Putte_J 1st gear

    Eli vanhemmat perät voi unohtaa.
    Olisiko sitten yksinkertaisinta vaihtaa koko taka-akselisto? -93 Capricessa vielä kiinni olevan taisin juuri löytää, mikäli saan hinnan neuvoteltua sopivaksi.
    Ja lopuksi vielä: En täysin ymmärtänyt, mitä nuo 7,5 ja 8,5 tarkoittaa... Tuskimpa välityksiä.
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    Se tarkoittaa lautaspyörän halkaisijaa, eli kansankielellä perän kokoa.

    mulla on yks erittäin vähän ajettu 7,5 tuumainen -88 capricen lukoton ja 26 rihlainen murikka varustettuna 2,73 välityksellä,
    että jos jotain vastaavaa kyseessä niin ota vaikka yv:llä yhteys, tosin epäilen jo noitten boorimäärien takia,
    koska oletettavasti sulla on ainakin 28 rihlaiset vetarit siinä,
    että jos 7,5 tuumaisen ollessa kyseessä, esmes -88? ja nuoremman astron murikka passaisi.

    ot: Mistähän toi ABS muuten ottaa signaalinsa, vissiin binjonilla sisemmän laakerin takana irtohammaskehä?
    En oo niin tutkinut, mutta siinä binjonin päällä anturi kumminkin olevinaan on.
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    On jos perän koko ja erityisesti välityssuhde vaan on samat, toki ei uusi välitys hirveitä maksa, mutta jos sun vanhassa vaan se luovutti niin akselihankinta menee olevinaan haaskuun,
    vaikka enshätiin tasauspyörästöä veikkaankin.
     
  6. Hävittäjä

    Hävittäjä 2nd gear

    abs hammaskehä siinä isonlautaspyörän vieressä, suht saman halkasijainen, osa casea, ei taida irrota.
     
  7. Putte_J

    Putte_J 1st gear

    Tasauspyörästön pettäminen tuossa luultavasti tapahtui. Tänään saatiin auto pois pientareelta ja lähitulevaisuudessa, kun kiireet sallii, irroitetaan koko taka-akseli. Päädyn siis melko varmasti vaihtamaan koko akseliston.
    Mutta mitenkäs nuo välityssuhteet? Mistä saa tiedon millä välityksellä perä on? Ja mihin se vaikuttaa, jos uusi perä onkin eri välityksellä, kuin vanha?
    Mitenkä eri perävälitys vaikuttaa nopeusmittarin ja ABS:n toimintaan? Hieman itsekkin ihmettelin, kun Capricen ollessa hinauksessa (automaattivaihteistoista autoahan EI SAA hinata) nopeus mittari näytti nopeutta koko matkan ajan. Tosin ABS:n merkkivalo syttyi melkein heti, kun lähdettiin liikkeelle. Oletukseksemme jäi, että niin nopeusmittari, saa vauhdista tietoa myös taka-akselilta.
     
  8. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Mikset vain vaihda niitä rikkinäisiä taauspyörästön rattaita? Huomattavasti helpompi homma kuin akselin vaihto, eikä tarvi murehtia välityksistä...
     
  9. Putte_J

    Putte_J 1st gear

    Tässä vaiheessa voidaan mainita, ettei minulla ole peräremonteista minkäänlaista käytännön kokemusta. Korjausmanuaalikaan ei tunnu kertovan oikeastaan mitään tasauspyörästöstä.
    Ja vauriot on pelkkiä arvauksia vielä. mutta vahvat viittaukset on tuohon tasauspyörästöön.
    Mutta iste asiaan: eli siis tässä kuvassa esiintyvät osat menisi vaihtoon? http://www.drivewire.com/images/shop/prodimage/images/motive_gear/S7/m92gm10bi30_1.jpg
    Mitenkäs tuo osien irroitus? Pystyykö ne ¨nyppimään¨ pois ilman isompia purkutoimenpiteitä? Nuo osat kun ovat tuommoisessa mötikässä kiinni. http://image.carcraft.com/f/9861492...rake_swap+1986_chevy_caprice_differential.jpg
    Ja entäpä osien kiinnitys? Onko jotain osien asentoja, välyksiä, kiristysmomentteja, yms. mitä pitää huomioida?
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Veikkaisin kyllä vahvasti että tasauspyörästön pikkurattaat on hajoneet, kaksi ihan vastaavaa tapausta näin viimekesältä. Yhden lukottoman hajoamisen ja toisen lukollisen. Poika vielä sai tojotankin lukottoman pikkurattaan hammaslääkärikuntoon kun suditteli muutaman kerran yhdellä renkaalla oikein kunnolla.
    Eli tasauspyörästön vaihto olisi korjausratkaisu todennäköisesti, mutta samalla voisi asentaa sitten lukollisen jos on lukoton ja kestäisi suditteluakin paremmin. Vaihtaminen vaatii todennäköisesti myös tasauspyörästön poskilaakereiden shimmaamisen.
    Chevy-periin kyllä saa niitä pikkurattaitakin ja ristitappeja jos ei ole muuta vauriota tapahtunut, on edullisin korjaus ja voi tehdä auton alla.
     
  11. Fargo

    Fargo Gearhead

    Mun mielestäni ensin diagnoosi ja sitten oikea hoitotoimenpide.

    Avaa ensin jotta oikeasti tiedät mitä hajos.
     
  12. Putte_J

    Putte_J 1st gear

    Näin teenkin, mutta kyselyn tarkoitus oli kartoittaa eri korjaustoimenpiteiden vaikeusasteet. Eli mikäli vain tasauspyörästö on hajonnut, mutta uuden asennus vaatisi kellosepän työkalut ja leikkaussalin olosuhteet asennukseen, olisi se tällä hetkellä mahdotonta.

    Perän avaus tapahtuu aikaisintaan ensi viikonloppuna ja silloin siis selviää todelliset vauriot.

    Koko taka-akselin vaihto on kaiketi hieman isompi töinen, mutta muutoma seikka tukee nyt kovasti sitä vaihtoehtoa. Eli autohan tuli minulle hieman ennen juhannusta, mutta muutoma edellinen omistaja löytyy tuttavapiiristä. Korjausmanuaali suosittelee tarkistamaan peräöljyt 3kk välein ja vaihtamaan joka toinen vuosi. Muutomalla puhelulla selvisi, että edellinen vaihto on suoritettu joskus, mutta se on kuitenkin tehty... :odroll: Tarkastusta ei luultavasti ole vaihdon jälkeen tehty ollenkaan. Lisäksi tuo kyseinen taka-akseli on liikuttanut autoa eteenpäin jo hieman yli 500tkm. Eli jos nyt laittaisi tilalle 200-300tkm vähemmän ajetun akseliston, niin ensi kesälle jäisi moottorin ja maalipinnan uusiminen.
     

Kerro tästä muillekin!