-91 Silverado vilkut toimii, jarruvalot ei

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Letukkaa, 31.10.2020.

  1. Letukkaa

    Letukkaa 1st gear

    Moro. Eli otsikon mukaisesti jarruvalot ei toimi. Oon tässä mittaillut yleismittarilla ja todennut että jarrua painaessa tohon rattiputken alapäässä olevaan pitkään liittimeen ei tule virtaa valkoiseen, tummanvihreään eikä keltaiseen johtoon. Mahtaako siis jarruvalokytkin olla rikki vai mikä mahtaa olla vikana? Vilkut kuitenkin toimii ja kaikesta päätellen samoja johtoja pitkin menee virta myös jarruvaloille.
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jos jarruvalojen sulake on ehjä ja valkoinen johto pimeä, niin katkasija voi tosiaan olla rikki.
    Kokeile johtaa hyppyjohdolla virtaa suoraan valkoiseen johtoon...jos syttyy, niin jarruvalokatkaisija ehkä rikki...tarkista että sille tulee virta.
    Jos ei niin vilkkukatkaisija saattaa olla rikki.

    Keltainen ja t.vihreä menee muistaakseni juuri takavaloille, niissä pitäisi näkyä signaali kun vilkku on päällä...sanoit että vilkut toimii.
    Valkoinen on jarruvalon johto ja vie jarrusignaalin katkaisijalta vilkkukatkaisijalle (ei itse viiksi, vaan missä se on kiinni) ja jonka kautta jarruvalon signaali siis kulkee.
    Sieltä jarrusignaali tulee ulos keltaista ja t.vihreää johto pitkin..
     
  3. Letukkaa

    Letukkaa 1st gear

    Mitähän johtoa pitkin sen virran pitäis tulla tonne jarruvalokytkimelle? Valkoista pitkin menee ilmeisesti eteenpäin mutta mistä sen pitäis tolle katkaisijalle tulla?
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuossa alla linkki C/K Truck 1991 jarruvalojen kaavioon...virta jarruvalokatkasijalle tulee oranssia johtoa pitkin...sieltä signaali jatkaa valkoisella vilkkukatkaisijalle ja sieltä edelleen keltaista ja t.vihreää jarruvaloilla/vilkuille.
    Oranssi väri edustaa näissä aina jatkuvaa virtaa jonkin sulakkeen takana, punainen on vastaava kun akun + napa ja pinkki on virta virtalukon takana kun virrat on päällä, esim sytytysvirta.

    Katkasijan toinen puolisko ohjaa vaihdelaatikon turbiinilukkoa TCC.

    Jarruvalokaavio C/K 1991
     
  5. 1320

    1320 Gearhead

    Sport Truckilta tulikin hyvät ohjeet, mut itse tarkastaisin eka että sulake on ehjä ja sitten tarkastaisin johdot sieltä takavalojen päästä, kun nekin hapertuu aika helposti. Sit jos ei tule virtaa vieläkään, niin todennäköisesti johtovika jossain takavalojen ja jarruvalokatkaisijan välillä tai jos virta tulee, niin katkaisija todennäköisesti rikki.

    En ole kovin hyvä sähkötöissä, mut noin olen saanut vastaavan vian parista autosta etsittyä. S10:ssä oli sulake palanut, Malibussa johto poikki puskurin ja rungon väliltä.
     
  6. Letukkaa

    Letukkaa 1st gear

    Kiitokset ohjeista, nyt toimii jarruvalot. Mutta heti perään seuraava ongelma, ajovalot ja pitkät hävis pois pelistä. Sulakkeita oon kattonut hytistä sekä konehuoneen puolelta ja ehjiä on ollut, polttimotkin näyttäis olevan ehjät. Mikäs tän mahtaa tehdä?
     
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    kokeileppa pitkien katkaisijaa
     

Kerro tästä muillekin!