'92 Chevrolet S10 - Käyttöauto.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja 1320, 27.10.2015.

  1. 1320

    1320 Gearhead

    Kun kerta faija muistuttaa siitä, että pitäis tehdä jonkinnäköinen projektiketju tästä mun käyttöautosta, niin täältä tulee. Tosin sinänsä tämä ei tule olemaan varmaan kovin mielenkiintoista luettavaa, koska nyt olen siinä pisteessä, että auto on taas ajossa ja nyt ei luultavasti tarvitse tehdä hetkeen mitään isompaa. Mutta lataan projektivaiheen kuvat nyt kumminkin tähän, vaikka niitä tuli otettua hieman epämääräisesti, tai siis, kaikista vaiheista en muistanut ottaa kuvia ollenkaan.

    Joka tapauksessa tarina lähtee siitä, että kesällä Nettiautossa tuli vastaan valkomusta suhteellisen siisti Chevy S10. Soitto myyjälle ja paikanpäälle ihmettelemään, ja kohta sitä olikin sitten Pickupin omistaja. Ostopäätöstä helpotti se, että tekniikka autossa vaikutti melko räpeltämättömältä, ja toisaalta autossa oleva 151 Cid suora nelonen ja viisivaihteinen manuaali sopivat opiskelijabudjetille huomattavasti Chevy Vanin 6.2 Dieseliä paremmin...

    Alusta asti oli selvää, että ulkokuorelle tarvii tehdä jotain. Letukkaa oli nimittäin madallettu, ja koska minusta madallus sopii vain Customiin, piti alkaa metsästää jostakin alkuperäisiä olka-akseleita eteen. Samalla koriin maalattu mattamusta raita oli tarkoitus saada piiloon ja olihan siinä pientä ruostekukkaakin siellä täällä. Tuollaisena auto tuli mulle, ja faija pyörähtikin sillä Vantaa Cruisingissa kertaalleen:

    (Lainaan tuosta Ikosen hienoa kuvaa, toivottavasti ei haittaa. Tai siis jos haittaa, niin poistan tän tästä saman tien :wink: )
    [​IMG]

    Toki myös rengas ja vannepuoli oli suunnitelmissa vaihtaa, kun alla oli ostohetkellä nuo kuvassakin olevat 16" peltivanteet matalilla kumeilla ja varmaan moni jo tietääkin että ne eivät oikein sovi mun silmään... :lol: Pakoputkikin tuli takapyörän edestä ulos ja siellä putkenvälissä ollut läpivirtausvaimennin ei äänistä päätellen juuri vaimentanut. Sitä pörinää ei kyllä jaksanut kuunnella yhtään, joten putkikin tarvi pientä päivitystä.


    Ihan ekana vaihdoin alkuperäisen ratin takaisin, kun ostettaessa paikallaan oli jonkinnäköinen ralliratti. Alkuperäinen vaan sopi tuonne paremmin, kun sisusta oli muuten niin ehjä ja suhteellisen alkuperäinenkin. Takavalot vaihtui myös äkkiä, kun rumat tuninkitakavalot vaihtui kaverilta ostettuihin alkuperäisiin.

    Sitten kun alkuperäiset olka-akselit löytyi eteen, ja sain vielä droppiversiotkin tuupattua vaihdossa, otin auton talliin ja palautus alkuperäisempään korkeuteen tapahtui. Tosin etujousia taitaa olla hieman pätkäisty, eli pieni etukeno siihen jäi. Silti siitä tuli paljon parempi kun etupään spindelit vaihtui, ja takaa sai kerrostalon korkuiset droppipalat otettua perän ja jousien välistä pois.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tuossa näkyy minkäverran oli eroa alkuperäisissä ja dropatuissa olka-akseleissa. Alkuperäinen on siis vasemmalla:
    [​IMG]

    Ja heti alkoi näyttämään paremmalta, vaikka tosin nyt kun tuosta tuli hieman korkeampi, pyörät näyttivät vielä olemattomammilta.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hetken ajelin tuollaisena, kunnes oli aika ottaa Pickup työnalle maalausta varten. Kaverilta ostin halvalla vielä varamoottorin, vaikka toivottavasti sitä ei ihan heti tarvitse. Samalla tuli sitten hieman siistimpi etupuskuri, jonka hionnan jälkeen suhuttelin hopealla ja lakkaa päälle. Maski ja autossa kiinniollut takapuskuri sai saman käsittelyn, kunhan takapuskurissa ollut vetokoukku oli poistettu.

    [​IMG]

    Maalatusta puskurista ei ole näköjään kuvaa, hiotusta ja pohjamaalatusta sen sijaan näyttää olevan... :odroll:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Lavan perälauta ja etenkin sen pohja osoittautui näköjään hyvinkin pehmeäksi. Sinne täytyi laittaa hieman tervettä peltiä. Pellit oli onneksi helpot tehdä, kun tuo perälautakin on aikalailla viivottimella suunniteltu. :lol: Nyt on taas kameramies ollut nukuksissa, korjatusta perälaudasta ei näköjään ole sattunut kuvaa tallentumaan.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Syylaripeltiin sudin hieman mustaa Miranolia. Huomattavasti parempi.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Apukuskinpuolella etulokarissa oli hieman mätävikaa myös:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Siihen tuli hitsattua yksi paikka myös, mutta arvatkaa vaan, muistinko ottaa siitä kuvaa...

    Pohja vaikutti siltä, että sinne ei ollut kukaan kerennyt vielä hitsailemaan mitään eikä sieltä kyllä mätääkään löytynyt. Laitoin uudet massat pintaan ja samalla reissulla perä ja takajouset sai mustaa Miranolia niskaan.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Pakoputki syntyi helposti kun auton alla oli korotuksen johdosta runsaasti tilaa. Ekassa kuvassa on autosta purettu putki, tokassa uuden putken raaka-aineet ja vikassa uuden putken alkupätkä, jonka perään tuli vielä matala peräylitys ja nyt putki kääntyy sojottamaan ulos apukuskinpuolelta hieman ennen takapuskuria.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kesärenkaiksi ja vanteiksi oli tarkoitus tulla kiiltävänmustat 15" peltivanteet ja korkeat kumit, mutta Tampereen Swapista löytyi tällainen setti kesäkumeiksi ja nyt mustat peltivanteet saakin hoitaa talvirenkaiden & vanteiden virkaa.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Sitten pääsi tekemään pohjatöitä maalaukselle. Koska käyttöauto tarvii saada ajoonkin suhteellisen ripeästi, ei ollut aikaa alkaa maalaamaan koko autoa, vaikka se ei olisi lopputuloksen kannalta tehnyt yhtään pahaa... Joten kompromissina päädyin maalaamaan vain mustan raidan piiloon, eli konepelti, ritiläpelti, katto ja lavan takalaita oli maalattavien listalla. Pohjatöiden jälkeen hain maalit Ripalta Car Paint Centeristä ja sitten alkoikin karmea teippisavotta kun sai peitellä koko auton ja tallin tai muuten kaikki olisi valkoista...

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ja sitten vaan vanha sotaratsu (Ruisku) suhisemaan ja pohjamaalia pintaan...
    [​IMG]

    ...Ja pohjamaalin kuivahtamisen ja kevyen välihionnan jälkeen valkoista pintamaalia...
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tässä kohtaa suojasin vielä takapuskurin sisäpuolen kerroksella alustamassaa... Eipähän ruostu heti ekalla suolakelillä.

    [​IMG]

    Ja sitten olikin aika pistää koko härveli kasaan. Tosin eikös lopulta ne kaksi viimeistä kiinnitettävää osaa alkaneet kiukkuamaan, kun etupuskurissa olevat etuvilkut eivät sopineet uuteen puskuriin. Vilkut oli ilmeisesti jostain toisesta autosta, vaikka olivatkin hyvin samanlaiset kuin S10:n oikeat vilkut, vähän isommat vain ja kiinnikkeet oli eri kohdassa. Vanhassa puskurissa olikin porattu uudet reijät kiinnikkeille, mutta uuteen en halunnut alkaa poraamaan. Onneksi oikeanlaiset vilkut löytyi nopeasti foorumin kautta ja nyt on S10 taas ajossa. Tuossa on ainoa heikkolaatuinen kuva minkä tänään säkkipimeässä sain otettua. Täytyy koittaa räpsiä huomenna muutama parempi kuvakin tänne, niin näkee millainen tuosta nyt tulikaan.

    [​IMG]

    Jos joku jaksoi lukea tänne asti, niin hienoa!
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Minä jaksoin.
     
  3. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mäkin, noi on kyllä hauskoja "pikkujenkkejä", tollasenki ostaminen on joskus käynyt mielessä :D
     
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Oot käyny meidän firman naapurissa kuvailemassa, nyt selvis mustien viivojen alkulähde :rotfl:

    Muuten näyttää oikein hyvältä, mut kaipais isompaa vannetta ja madallusta :poff: Plussat yksivärisyydestä ja siitä että nakkasit ne takavalot olan yli!
     
  5. LPV

    LPV 3rd gear

    Jaksoinpas... :)
    Seuraavaksi sitten pitää ruveta laittamaan V8:a ja automaattia pellin alle ja ja ja ...
    Tulipa siisti auto! Kummallinen nuori, kun et tuunaa (Tunaroi suom. huom.) autojasi, vaan laitat niistä alkuperäisen näköisiä! Vaikka eihän tuo ihan täysin tehtaanlinjalta tulleen näköinen ole, ehkä ennemmin ns. "day 2" versio. Eli sellainen joka uudesta autosta tehdään, kun huomataan että; "näähän on kaikki samanlaisia, haluan vähän erilaisen".
    Keep on Trucking!!!
     
  6. 1320

    1320 Gearhead

    Hienoa, että ainakin osa jaksoi lukea tuon, ja kiitokset kehuista myös!

    Heh, arvasinkin että tunnistat varmaan tuon paikan. Tosin senverran täytyy korjata, että eipä noilla 115 kaakilla kovin kummoisesti rengasta sauhutella. :lol: Tuossa suoralla on viivaa senverran paljon, että Pickupista varmaan poikisi jotain ennemmin kun noi kaikki viivat olisi asfalttiin piirrelty. :rotfl:

    Ja aina se jaksaakin ehdotella noita isoja vanteita :rotfl: ! Ootkohan sä pyöriny liikaa niissä Bemaripiireissä kun tuollaisia tulee mieleen, eikös sulla yksi valkoinen Biltemalainen ollut siinä pihassa...? :lol:

    Joo, kasikoneella olis kieltämättä komea peli. Onneksi vaan käyttöominaisuudet kärsii senverran lähinnä bensankulutuksen osalta, ettei mun lompakolla pysty tuollaisella ajamaan, niin ei tarvii suunnitella tuota swappia... :D

    Tuninkipiirit ei ole kiinnostaneet meikäläistä kyllä koskaan, ja Old School is Cool linjalla mennään autojen kanssa täälläpäin. Harmi homma vaan, että samallatavalla ajattelevia ikäkavereita on pirun vähän vaan suurin osa on kiinnostunut vaan jostain uusista Euro tai Japsikinnereistä.



    Tuossa on pari parempaa kuvaa Pickupista:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    :lol: Pitäähän yks Biltema Motor Works olla!

    Yksvärisyys parantaa kyllä ulkonäköä kummasti! Ja propsit siitä että homma on hoidettu kunnolla, ja spray- ja telakikkailut on jätetty väliin. Takapäätä pitäis kyllä saada tuuman verran alas, näyttää vähän hassulta persus ylhäällä. Totta puhuen mä tykkäsin enemmän matalana, itse olisin laittanu taakse samat Cragarit mutta leveämpänä ja leveemmät takarenkaat niin olis ollu hyvä.
     
  8. MAZA96

    MAZA96 1st gear

    Komeehan siitä tuli. 8) En tiie mut itekkin jotenki tykkäisin kun olis maavara sama kun lähtökohdassa. :D Toisaalta käyttöauto kun on niin väliäkös tuolla mutta perä kieltämättä on vähän korkealla. Muuten kyllä siistin näkönen laite siitä tuli. Pitääkin tulla tässä joku viikonloppu ihailemaan Chevyä samalla kun haen ne tämän vanhat vanteet.
     
  9. chevelle66

    chevelle66 Gearhead

    Juu siisti peli,tuli eilen kateltua turpakäräjillä tota.
     
  10. 1320

    1320 Gearhead

    Kiitokset kehuista! Täytyy tosin rehellisyyden nimissä sanoa, että kuvat kaunistaa tuota hieman, mutta ei se luonnossakaan mitenkään kovin pahalta näytä.

    Noi Cragarin vanteet jotka tässä oli, olisivat olleet muuten siedettävät (Ei nyt mikään mun suosikkimalli, mut ehkä niiden kanssa olis voinut elää), mutta 16 tuumaisina kumit olisi jääneet turhan matalaprofiilisiksi. Ja se on kyllä totta, että tuo 205 leveä kumi oli onnettoman kapea tähän koppaan. :lol:

    Perän korkeus on mun mielestä juuri sopiva, mutta jos keula olisi hieman ylempänä, niin sitten olisi vielä parempi. Ehkä noi hieman lyhennetyt etujouset tarvitsee jossain välissä vaihtaa alkuperäisiin.

    Ja Masalle, tervetuloa paikanpäälle! Mielenkiintoista nähdä miltä noi näyttää sun autossa kun saat ne vaihdettua. :D



    Nyt on kyllä paljon mukavampi ajella kuin ennen remonttia, kaksivärisyys ei häiritse eikä autosta tarvitse kiivetä enää ulos. :lol: Lisäksi Eddie Cochranin kuulee radiosta ilmankin että vääntää nupit kaakkoon, kun ennen sai luukuttaa melko kovalla jos meinasi pörinän yli kuulla musaakin. Sama tietysti jos joku istuu kyydissä, niin ei tarvii huutaa siihen sohvan toiselle laidalle. :rotfl:

    Ja tosiaan Riihimäen Turpakäräjillä tuli pyörähdettyä eilen. Mukava oli ajella takaisin kun kohmeessa ollut kuljettaja vetristyi äkkiä, koppi lämpeää nimittäin melkoisen tehokkaasti.
     
  11. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Siisti vekotin. :)

    Ite olisin pitäny madalluksen ja gragarit (oishan ne voinu vaihtaa tuumaa pienempiin ni ois saanu enemmän rengasta päälle), mut ei tuokaan paha ole. :p

    Tosin samaa mieltä noiden parin muun kanssa että persettä vois vähän tontittaa. Tuo etukeno sinällään on mielestäni ihan jees, mutta näyttää vaan siltä että takarenkaan ja kaaren väliin jää jotain puolisen metriä väliä. :-?
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kiva että näitäkin harrastetaan :)
     
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Olis voinu olla ihan bueno 215/55/16 eturenkaalla ja vaikka 225/55/16 takarenkaalla, olis tullu kumiin vähän lisää korkeuttakin... Tosin olis melkein vaatinu sen tuuman leveemmän takavanteen. Mikäs on muuten nykyinen rengastus?
     
  14. El 60

    El 60 Gearhead

    Hieno laite! Aikanaan oli vaikka mitä visioita tän suhteen mut meni kiertoon kun tartti isompaa lavaa. Oli muuten tyylikkään näkönen kun oli kaksi crossipöörää lavalla :) Hyvät muistot jäi.
     
  15. 1320

    1320 Gearhead

    Kiitos!

    Joo, jos nuo Cragarit olis olleet 15 tuumaiset, niin silloin olisi varmaan voinut elää niiden kanssa ja laittaa vaan korkeammat kumit päälle. Itse kyllä tykkään enemmän tämänhetkisistä, ja etenkin talvivanteet (Mustat peruspeltivanteet) tulee olemaan komiat, luulisin. :D Mutta ihan kohtalaiset nuo Cragaritkin tosiaan olisivat 15 tuumaisina olleet.

    Mun silmään Pickupissa pitääkin olla hieman rakoa renkaan ja pyöränkaaren välissä. Ehkä kumminkin lievällä keulan korotuksella tuosta tulisi aavistuksen ryhdikkäämpi, tosin ei se huono ole noinkaan. :D

    Tästä olen samaa mieltä, kyllä mä olen aina näistä kulmikkaista S10 Pickupeista tykännyt. Ja kevyenä autona kuitenkin tällainen liikahtaa melko ripeästi jos virittelypuuhiin haluaa lähteä. Tosin päästöthän näistäkin mitataan...

    Kyllä se niin on, että renkaiden kuuluu olla mielellään 70 sarjalaiset, eli aika lättäniltä nuokin kuullostaa mun makuun. :lol: Nyt alla pyörii takana 235/70/15 kumit 15X8 vanteella ja edessä 205/70/15 kumit 15X7 vanteella. Edessä noi 205 kumit vielä menee, mutta takana ne näytti melkoisen kapeilta (Noi vanhat kumit oli siis 205 leveät). Nuo takakumit ovat kyllä juuri sopivat tuonne eikä etupyörätkään huonot ole mun silmään.

    Heh, hyvä homma että ainakin yksi auton entisistä omistajistakin on tämän bongannut. 8) Tuo on hyvä tieto että lavalle mahtuu parikin crossipyörää, nimittäin nyt saa Tunturi Trialin mukaan helposti jos lähtee mökille.
     
  16. hevimies

    hevimies Gearhead

    tosi siistihän siitä tuli. mites menikö vani myyntiin vai ootteleeko pihalla kesäkelejä? ;)
     
  17. 1320

    1320 Gearhead

    Kiitokset.

    Chevy Van löysi uuden kodin Nurmeksen suunnalta. En olisi halunnut myydä sitä, mutta eipä noita kaikkia pysty samaan aikaan pitämään.
     
  18. raggare

    raggare Gearhead

    Tuleeko ens kesälle uus vetoauto kilpurille?
     
  19. 1320

    1320 Gearhead

    Toivottavasti saatais kuljetuskalusto päiviteltyä ensikaudelle, niin ei tarvisi mennä lainakalustolla. Tosin ens kausi tulee olemaan vähän vajaavainen väkisinkin, eli kaikkia kisoja tuskin pystyy ajamaan vaikka halua siihen oliskin. :-?
     
  20. LPV

    LPV 3rd gear

    Armeijaan???
     

Kerro tästä muillekin!