92 Eldoradon remontin korjuu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Naketti, 13.3.2021.

  1. Naketti

    Naketti 2nd gear

    Vouhotin toisessa ketjussa tekeväni tännekin kettingin uuden käyttiksen hämmästelyistä.

    [​IMG]

    Tuli kotiutettua hirveessä ysärijenkkikuumeessa tuollainen '92 Eldorado, jossa vähän sitä sun tätä pikkuaskaretta. Osa oli tiedossa jo ostaessa, osa ei. Meillä oli ehkä hieman eri näkemys myyjän kanssa kaiken toimivuuden määritelmästä, ja nyt kun kerennyt hieman pyörimään enemmän auton ympärillä, veikkaan että aivan kaikkea ei tullut kaupantekovaiheessa kerrottua, vaikka tiedossa on aivan varmasti ollut. Saas nähdä, mitä kaikkea sieltä vielä löytyy. :rolleyes: Ei onneksi ollut hinnan kiroissa.

    Vähän listaa enimmistä:
    • Tuulilasi pitää uusia koska halki. On saanut tuolleenkin leiman, mutta on se kivempi kun on ehjä lasi.
    • Kun auto lämpeää kunnolla, mittaristo nollaa itsensä ja lämpötilan ja ilmastoinnin näyttö ja kytkimet pimenevät täysin. Veikkaisin, että liittyy ECM-moduuliin tai sitten mittaiston puolella on joku hapettuma tai huono juotos tai jotain. Pitää käyttää kojelauta auki, niin sitten on ehkä viisaampi.
    • Valokytkimestä herjaa myös. Valot toimivat, mutta kun ne laittaa päälle, mittariston valot himmenee hetkeksi ja muuta jännää. Voi liittyä aiempaan juttuun tai sit ei, varmaan senkin puolesta viisastuu kunhan pääsee kojelaudan alle kurkistelemaan.
    • Pitkät valot eivät jää päälle. Vilkuttelemaan pystyy kyllä viiksestä (tai viikseen:poff:) vetämällä, mutta pitkät eivät jää päälle kytkimestä. Tähän asti menty ihan vaan pitämällä viikseä takana jos on tarvinnut pimeässä ajaa. :D Oli kuulemma joskus ollut jotain xenon-hauskuuksia viritelty, mutta edellinen omistaja oli siivonnut ne onneksi pois.
    • Ainakin pohjan palkit ym alkaa olla aika rapeen näkösiä. Pitää kesän aikaan tehdä niille jotain.
    • Joskus kun mittaristo on järjissään, saa ulos E044-koodin, joka meinaa, että toinen puoli käy laihalla. Pitää selvitellä, onko se suuttimista, lamdasta, ehkä egr- tai throttle body tai alipainejuttuja. Selvitellään.
    • Startti on viritelty nappistartiksi, kun kuulemma joskus jätti vähän starttia päälle virtalukosta käynnistäessä. Tääkään ei varmaan maailman hankalin homma ole ehjätä, veikkaisin virtalukon pohjan paskuutta tai piuhoja.
    • Seisontajarrun palautukseen on viritelty sellainen vaijerihanikka, vaikka sen pitäisi palautua alipaineella kun laittaa vaihteen päälle.
    • Etupäässä jotain kolisee kuopissa, olisko vakaajan tai joku muu pusla.
    • Vakionopeuden säädin ei toimi.
    Tulipas pitkä lista :odeek:

    Hätäsimpänä ehkä tuo E44 ja mittariston pimenemisjutska, ja valokatkaisija.
    Vähän sai jo harrastaa, kun alkuviikosta tuli pyytämättä ja yllättäen 30-astetta pakkasta, ja töihin ajellessa hyppäsi lämmöt tappiin. Lienee syyläriin jäätänyt nesteet. Suöattelin kaiken ja vaihdoin vähän topakemmat nesteet ja huuhtelin järjestelmän. Vähän vaikuttaisi, ettei mitään tainnut onneksi särkyä.
    Moottoriöljyt vaihtelin jo ensitöikseni ja lootaöljyt pitää vaihtaa myös, kunhan tilailen uuden suodattimen ja öljypohjan tiivisteen, niin tulee kurkattua sinnekin samalla.
    Nätisti moottori kyllä käy, ja loota vaihtaa mukavasti, ja muutenkin on se vaan hiton hyvä auto ajaa!
    Tarinoin lisää, kunhan joku homma etenee. Hirmuinen polte on tusata tuota projektibuikkiakin eteenpäin. :odsmile:
     
    Isamu, 12345678910 ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    :) Ei ku tsemppiä. Hieno jutska että noita nuorempiakin:cool: jenkkejä harrastetaan.
     
    Naketti ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. Stugenaattori

    Stugenaattori 1st gear

    Etenikö? Mulla omassa '92 Sevillessä aika sama vikalista, räpellettyä käkkävaijeria myöten o_O Tuo yksilöni on kiertänyt ilman toimenpiteitä muutaman vuoden siellä täällä, myös jo kertaalleen aiemmin minulla. Nyt voisi suorittaa ;)
     
  4. Naketti

    Naketti 2nd gear

    On tässä vähän askarreltu tätäkin. Shop manualin tilasin, sen mukaan on aika hyvä edetä, kun on melko suoraviivaiset kaaviot eri ongelmien ratkaisemiseksi. :)

    Täytyy tilailla uusi mittaristo. Käytin sen muutamaankin kertaan levällään ja putsailin kontaktit ja muut, mitä nyt pystyi tekemään. Mittarillakin koitin edetä, mutta on aika haasteellista piirilevyjen pinnassa olevan hartsi- tai epoksivalun vuoksi. Valokytkimen koodiohtuu siis ilmeisesti mittariston epätoiminnasta. Valokatkaisijan kin käytin auki ja puhdistelin kontaktit ja varmistelin toiminnan.
    Mikäli kojelaudan irroitus on jollain edessä, niin kojelaudan kiinnitysruuvit löytyvät ilma-aukkojen alta. Tuulilasin puhallinritilän alla kolme ja jokaisen kojelaudan tuloilmaräppänän alla on ruuvit. Tuloilmaräppänöiden sivuilla on klipsit, jotka saa antautumaan esimerkiksi voiveitsellä. :D
    [​IMG]

    Rattia yritin irroittaa, jos olisi vaihtanut virtalukon, mutta oli aika tiukassa. Askartelin ulosvetäjän, mutta totesin, että joku muukin on joskus yrittänyt sitä irroitella ja vetänyt samalla ulosvetäjälle tarkoitetut kierteet suoraksi. Jäi mietintämyssyyn, millaisen ulosvetäjän siihen askartelisi.
    Polttoainetankki alkoi vuotamaan luultavasti siitä pellin saumasta, täytyy tilailla uusi kunhan köyhtyminen vähenee. Bensa pysyy sisällä, kun ei yli puolen välin täytä ja parkkeeraa aina mieluummin alamäkeen. :oops:
    Kolinat väheni uusilla kallistuksenvakaajan kumeilla ja vakionopeudensäätimet yms alkoivat kummasti paremmin pelaamaan, kun laitoin konehuoneen puolelle hukkuneen alipaineletkun pätkän, joka oli "päälinja" kabiinin puolelle. :rolleyes:
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!