960 Volvon käynnistysongelma...

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja kime2, 3.3.2014.

  1. kime2

    kime2 Gearhead

    Minkäslaisia vikoja voisitte keksiä tälläsen auton ongelmaan joka ei käynnisty,starttaa kyllä.

    Kyseisessä autossahan on Motronic ja joka pytylle oma puola.

    Ykk- ja nokka-akselin asentotunnistin on mitattu ja ovat ok,bensapumpun rele on vaihdettu ja virtalukon pohja myös.
    Aina silloin lähtee käyntiin,kun virta kytkettäessä bensapumppu pärähtää.
    Mutta,jos ohitan bensapumpun releen niin että pumppu pyörii jatkuvasti ei lähde käyntiin.
    Moottorin ja korin väliset maadotukset on hierottu kuntoon ja koitettu tuloksetta lisämaadottaa.
    Käynnistyksenesto on Volvon ohjeilla eliminoitu.
    Neuvojakin on kysytty ja saatu paikallisilta guruilta mm.Backfält Alaveteli ja Autosähkö Honkala Lestijärvi ja oma paikallinen Volvo-korjaamo eli Wetteri Oy,autosähköistä tietävää RoverV8:a on myös häiritty asian tiimoilta.
    Mainitaan nyt se vielä että bensansuodatin on uusittu ja tulpat olivat uusineet Wetterillä ja et tankissa on pelkkää 98:a eli ei ole haettu mitään halvempaa ratkaisua E85:n avustuksella ;)
    Auto on 372tkm ajettu.
    Ratkaisevasta vihjeestä luvassa pieni palkkio tän illan ruuvaamisen jälkeen :D
     
  2. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Ilmamäärämittari? Kokeile nykästä johtoliitin irti. onko vaikutusta?
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Oletko kysellyt jo tuolta -> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=104.0

    Toimiiko molemmat bensapumput varmasti, tankissa on siirtopumppu ja auton alla pääpumppu ?

    Tuleeko kipinä...eihän ole tehty mitään rempaa imusarjan lahettyvillä lähiaikoina ?
    Imusarjan alla on sytkämoduleiden maajohdot 2kpl, jää helposti irti kasatessa.
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Ilmamäärämittarin piuhaa on koitettu nykkiä irti ja sillä ei tässä ole tuntunut olevan vaikutusta.

    Facebookissa laitoin kyselyä tuonne vrcf-ryhmään,muutama vastaus tuli kunnes joku poisti koko keskustelun,joten se siitä paikasta sitten ja USKON VAKAASTI että tällä foorumilla on enemmän tietoa kuin siellä.

    Tankis sisäisen pumpun toiminnasta ei ole varmuutta,mutta ainakin pääpumppu toimii niin nää ei välttis tarvi sitä tankin sisäistä pumppua toimiakseen,toki parempi on että sekin toimis mutta nyt ei ole sen toiminta ihan välttämätöntä.

    Eipä ole imusarjan tietämille remppaa tehty luultavasti koskaan,ainakin sen näköiset on paikat.
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Kipinää ei tule muuta kuin silloin kun bensapumppu syystä tai toisesta pärähtää ilman ohitusjohtoa ja silloin lähtee käyntiin.
     
  6. nv-550

    nv-550 Gearhead

    Oletko mitannu bensanpaineen? PITÄÄ olla 2.6 bar,ei yhtään alle!Onko se 2.5L vai 3.0L koneella? Mulle on jääny 366tkm ajettu 2.5L kone ja jotain muuta pientä tilpehööriä jos kiinnostaa...ai niin ja moottorin oma ohjausboxi pelaa??
     
  7. Bruno59

    Bruno59 2nd gear

    Lainattu viestistä volvo 740 ei lähde käyntiin: olisiko tosta apuva
    Tämän Vollen tarina sai onnellisen lopun aika tarkalleen vuoden vian etsimisen jälkeen. Elikkäs vika oli ruiskun releessä. Kerran sekin jo kokeiltiin mutta silloin kokeilu oli turha kun oli moottorin ohjauksen boksi kyykyssä kuin myös lambda anturi. No sitten kun saatiin noi edellämainitut hankittua ja laiteltua niin ei vieläkään löytyny eloa Volvoon kunnes sitten sattumalta faijan veli kerran heilutteli releelle menevää johto nippua jolloin auto kävi tyhjää hetken niin kuin pitää ja lähti käyntiin ilman mitään kikkailuja. Rele tutkittiin ja sieltä oli melkein kaikki juotokset halki.
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    En ole mitannut bensanpainetta,kun tuossa ei ole mitään helppoa paikkaa sitä mitata ja kun lähtee em.kuvauksella aina käyntiin,kunhan pumppu vaan pärähtää eli vika vois ihan hyvin olla ohjainboksissa.

    Sytkämoduliakin koitin toista,tosin eri numerolla olevaa,mut Bilteman katalogin mukaan sopivaa...

    Mikä on ruiskun rele?
    Tarkotetaanko sillä siis bensapumpun relettä vai mitä?
    Tuosta ei yhtäkkiä löydy muuta tuon puolen relettä kuin tuo bensapumpun rele joka on siis uusittu ja kokeiltu myös toisesta autosta varmuudella toimivaa.

    Onko nv-550 sinulla vielä ohjainboksi jäljellä ja jos niin mikähän ois sen numero?
     
  9. Juha81

    Juha81 1st gear

    Muistaakseni konehuoneesta siitä kuskinpuolen iskaritolpan läheltä löytyy jotain ruiskuun liittyviä releitä. Voi vaikka kokeilla kolistella niitä.
     
  10. jömö

    jömö 1st gear

    Toimiiko kierroslukumittari silloin kun starttaat vika päällä? Jos kiekkamittari ei hypi startatessa, niin boxi ei jostain syystä anna käskyä/käsky ei mene perille.
    Jos automaatti, niin PNP-kytkin mikä tunnistaa että vaihde on vapaalla voisi olla ehkä syypää.
    Sulakkeet kannattaa katsoa, ettei ole hapettumaa. Sulakkeet 22,23,24,30 ja 31 taitavat vaikuttaa.
     
  11. SpW66

    SpW66 3rd gear

    Mulla oli joskus 740ssä samantyyppistä ongelmaa. Kylmänä lähti, lämpimänä ei aina. Kaikkea kun kokeilin kokeilin jossain käynnistämättömyyden vaiheessa käynnistää johto irti yhdestä suuttimesta. Ja kävi, piuha kiinni, ei onnistu, jälleen irti ja toimi. Muistaisin että rele oli keskikonsolissa.
     
  12. kime2

    kime2 Gearhead

    Noita iskaritolpassa sijaitsevia releitä on kolisteltu ja liittimiä käytetty auki,ei vaikutusta ja uudet/läytetyt ehjät releet otettu lainaan toisesta autosta mutta ei vaikutusta.

    Tuolle pnp-kytkimelle on tehty jonkinlainen ohitus paikallisella Bosch-korjaamolla jokin aika sitten ja toiminut sen jälkeen moitteettomasti.

    Sulakkeita hypisteltiin ensimmäisenä,eikä niissä näkynyt hapettumaa :(

    Kierroslukumittarin neula hyppii startatessa.

    Alkaa oleen aika tuskasta hakea vikaa,ainoana lohtuna ettei sitä ole löytäny kukaan muukaan aiemmin :poff:
     
  13. V8

    V8 1st gear

    Here's my 2 cents...

    Allekirjoittaneella meni viime kesänä kampiakselin asentotunnistin 2.5 koneesta, kun sen johdosta oli kuori hinkkaantunut ja pääsi lyömään maihin.

    Pajalla vaihdeltiin motroniccia ja antureita ja kaikkea ja ei suostunut starttailemaan oikein, paitsi sitten välillä, mutta kävi hurjasti tyhjää miten sattui ja sitten simahti... (lieskat löi pakoputkesta kuulemma...)

    Eli vaikka antureita ottaa irti ja testaa penkissä, niin kärsinyt johtosarja voi tehdä kans omat kujeensa.
     
  14. Juha81

    Juha81 1st gear

    Onko yritetty lukea vikakoodeja?
     
  15. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuo on tosi et johtosarja voi aiheuttaa omat ongelmansa,mut nyt ei tässä viassa ollut siitä kysymys ;)
    Eli tuossa V8:n esimerkki tapauksessakin osia vaan vaihdeltiin sen kummemmin asioita tutkimatta,aivan kuten tässäkin oli tehty ja olinhan itekin pikkasen samalla linjalla kun käytettyjä osia vaihtelin ja suuttimien rele jota ensin kokeilin oli sittenkin viallinen ja vika siis todennäköisesti oli siinä...
    Vikakoodeja EI ole yritettykään lukea sen jälkeen kun niistä näytti yhtä ja toista vikaa mut ei mitään oikean oloista.

    Nyt on vaan enään murheena se et käy 5:llä sylinterillä ja kolmonen on pimeänä ja kohta saan siihen toisen puolan et jospa vika olis siinä,se kun on helpompi vaihtaa kuin suutin joka vaatiikin sitten hieman näppäryyttä...

    Sitten on vielä mittariston varotusvalot hukassa eli aikamoinen "taisto monivamma" tää potilas on :(

    Mut tässä vaiheessa on hyvä kiittää kaikkia mukana auttamassa olleita vikojen miettimisestä ja myös siitä että tähän on suhtauduttu erittäin asiallisesti!
     
  16. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Sen verran on nyt pakko kysyä,että...Jos vika olisi tuossa PNP-kytkimessä (Eli ei tunnista onko vaihde vapaalla)...Niin starttaako se edes siinä tapauksessa.?....Eikös automaatit yleensä ole sellasia,että jos esim:Vaihde päällä yrittää startata,niin ei sano mitään.?...Vai onko joissain autoissa tämä tehty,niin...Että ei esim anna kipinää,jos vaihdevalitsin on väärässä asennossa startatessa.?.
     
  17. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Kaverilla 850 vulvassa oireet samat ja lähti toimimaan ilmamassamittarin putsauksella.. Niin kuin myös v70:sen oireilut loppui samaiseen operaatioon.
     
  18. Rebel67

    Rebel67 1st gear

    Bensa pumppu saa muistaakseni herätteen nokka akselin anturilta.. Eli ensiksi kun kääntää virrat päälle boksi pyörittää pumppua muutaman sekunnin eli kerää paineen, kun kääntää startti asentoon ohjaus siirtyy nokka akselin anturille joka ohjaa niin kauan kun singnaalia tulee.. eli jos oot ohittanu releen niin oliskohan sieltä päässy katoomaan nokan anturi tieto? Kantsii siis tarkistaa että pyöriikö pa pumppu myös starttauksen aikana, jos pyörii niin tietää että nokka aks anturi lähettelee tietoa, jos ei niin vois lähtee perkaamaan vikaa sieltä anturin suunnilta.Näin muistaakseni oli ainakin motronic 1.8 systeemissä eli 960 vanhemmissa malleissa.
     
  19. Vierailija13

    Vierailija13 1st gear

    Ensialkuun pahoittelut näinkin vanhan aiheen nostosta, mutta en viitsinyt uuttakaan tehdä, koska liippaa melko läheltä oman auton ongelmia.

    Elikkäs kyseessä myöskin Volvo 960 3,0l vm.1995.
    Ongelmana, että ei lähde käyntiin lämpimänä. Vika alkoi muutama viikko oston jälkeen viime helmikuussa. Kylmänä lähtee käyntiin ongelmitta, mutta lämpinä tarvii antaa moottorin jäähtyä. Kesällä auto toimi välillä ihan hienosti ja silloin tällöin kun sattui vika ilmaantumaan niin saattoi riittää muutaman minuutin odottelu ja sitten auto suostuikin käynnistymään. Nyt kun ilmat ruvenneet viilenemään niin vikakin taas pahentunut, joutuu jäähdyttelemään n.45min ennenkuin suostuu käynnistymään.

    Autolle tehtyä:
    -IMM käytetty mittauksessa, oli kuulemma kunnossa
    -Tulpat, suodattimet vaihdettu
    -Termari vaihdettu
    -Vedenlämpötila-anturi vaihdettu
    -Suuttimien o-renkaat vaihdettu
    -Imuvuodot tutkittu
    -Moottorin johtosarja vaihdettu
    -Nokka-ja kampiakselin asentotunnistimet vaihdettu
    -ECU vaihdettu
    -"Ignition system" ja "Fuel system" releet vaihdettu
    -Tankin sisäinen pumppu vaihdettu(ko. auto vain yhdellä pumpulla)

    "Fuel pump" rele, joka löytyy ohjaamosta kuskin puolelta oven vierestä, ei ole vaihdettu. Yritin vaihtaa tilalle Fixuselta haetun tarvike releen, mutta tällä ei suostunut käynnistymään ollenkaan.

    Auto siis käy hienosti kun lähtee käyntiin ja jos heti sammuttamisen jälkeen käynnistää uudelleen niin lähtee käyntiin, mutta jos auto seisoo esim. 5 min niin eipä enään lähdekkään.

    Vikakoodeja ei anna muuta kuin Lambdasta 2-1-2 ja joskus 5-1-2 "Rikas seos hetkellinen"

    Lambdan vikakoodi oli ilmaantunut jo edeltävällä omistajalla ja tämä oli tiedossa autoa ostaessa. Itsellä se ilmaantui ensimmäisen kerran pari päivää oston jälkeen, jonka jälkeen lambda vaihtoon ja koodit nollaukseen. Nyt koodi kuitenkin taas palannut ja palaa edelleen uudesta lambdasta huolimatta(Bosch alkuperäinen lambda). Tällä tuskin vaikutusta käynnistysongelmaan, mutta ajattelin senkin mainita.

    Tiedän, että tämä ei ole ehkä ole kaikista oikein foorumi kysellä neuvoja, mutta päätin kokeilla, koska täällä ihmiset tuntuvat auttavan helpommin kuin esim. ko. automerkin omilla foorumeilla.
     
  20. VilleTre

    VilleTre 2nd gear

Kerro tästä muillekin!