-97 Toyota Corolla KYTKIN VIKA

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja vvalde, 22.7.2020.

  1. vvalde

    vvalde 1st gear

    Terve! Corollasta päätti ilmeisesti jokin kytkimen osista tai itse kytkinpaketti sanoa itsensä irti...
    Eli kytkin poljin täysin ”löysä” pohjaan painettaessa, eikä anna laittaa vaihdetta silmään. Ensiksi kun vika ilmaantui niin tämä korjaantui muutaman kerran polkemalla kytkintä edestakas jonka jälkeen paineet palasivat kytkimeen. Nytpä ei enään auta.

    Konepellin kun avaa niin kytkimen työsylinteri on näkyvillä ja kytkintä painettaessa pohjaan tälle polkimelta työsylinterille menevä vaijeri näyttää liikkuvan ja toimivan.
    Ei pitänyt ennen eikä jälkeen minkäänlaista ylimääräistä ääntelyä tms. Jarrunestettä on riittävästi.
    Mahtaako vika löytyä kytkimen työsylinteristä vai onko vika kytkimellä esim paine/irroituslaakerissa?

    Ehdotuksia, mutuiluja ja varmaa informaatiota kaivataan, mistä lähteä liikkeelle, kiitos!
     
  2. f34

    f34 Gearhead

    Ei tuosta nyt oikein saa selvää, onko hydraulilla vai vaijerilla toteutettu vai molemmilla?
     
    teddy99 tykkää tästä.
  3. Hukka86

    Hukka86 1st gear

    Mielestäni pitäs olla nestekytkin kyseessä. Tosta selityksestä oisin sitä mieltä että vie jollekkin joka erottaa nestekytkimen vaijerikytkimestä
     
  4. vvalde

    vvalde 1st gear

    pitäisi mielestäni olla toteutettu molemmilla? Kytkinpolkimelta menee mielestäni vaijeri kytkimen työ- tai pääsylinterille ja siitä lähtee metallinen hydrauliikkaputki eteenpäin kohti kytkintä?

    ja vikaa ei osattu puhelimen välityksellä paikantaa kun muutamaan huoltoon soitin. Pitäisi saada pirssi sinne näytille.
     
  5. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta viritykseltä, mikä li ollu ajatuksena kun tuommoiseksi muokattu, alunperin noissa ihan normaali nestekytkin ulkoisella työsylinterillä.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Onkohan tuossa nyt muuta vikaa kun ehkä huonot työsylinterin kumit, ja ilmaa päässy järjestelmään.
    Kokeile ilmata niin selviää, työsylinterin kupeesta löytyy ilmausruuvi.
     
  7. f34

    f34 Gearhead

    En tojotaa tunne, mutta termeistä: Poljin liikuttaa pääsylinteriä mekaanisesti. Pääsylinteriltä menee hydrauliputket työsylinterille, joka on kytkinkopan ulko tai sisäpuolella merkistä riippuen.
    Niinkuin Artsi jo mainitsikin, niin ilmaa systeemissä.
     
  8. emil knievel

    emil knievel 2nd gear

    Siellä EI ole vaijeria... Ellei sitten ole jotain todella mystistä viritelty!

    Sekä pää-, että työsylinterit on melko helposti irroitettavissa ja fixattavissa. Mutta tässä tapauksessa kannattanee siirtää operaatio jollekin asiasta ymmärtävälle?
     
  9. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Onko nesteitä ikinä vaihdettu? Ainakin yhdessä Avensiksessa samankaltainen ongelma ja nesteiden vaihto auttoi.
     
  10. toyopet

    toyopet Gearhead

    Niin, ei siellä vaijeria ole.
    Kyllä tuo vian kuvaus viittaa vahvasti ilmavaivaan, joka taas johtunee elähtäneistä tiivisteistä. Joko pää- tai työsylinterissä. Onko siellä kytkimessä nestettä. Jarrusylinterin nesteillä kun ei ole vaikutusta kytkimeen.
    Tai jos se kytkimen pääsylinteriltä tuleva putki heiluu kytkintkä painaessa, niin se on aika pahasti poikki.
     
  11. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Useampikin tojotan kytkin alkanu toimii moitteetta kun uusinut pääsylinterin / pääsylinterin tiivisteet.

    Oireina olleet just nuo, Saa joko pumppailla että irrottaa, ja jos irrottaa niin ihan poljin lattiassa.
     

Kerro tästä muillekin!