98E5 ja DCR

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jpe, 20.8.2014.

  1. jpe

    jpe 3rd gear

    Mietityttää että millaisilla staattisilla ja dynaamisilla puristussuhteilla uskaltaa ajella nyky 98e5 menovedellä ilman pelkoa detonoinnista?

    Laskeskelin että hyllyssä lojuvilla sbc vortec kansilla DCR nousisi lukemaan 8.5:1 ,SCR:n ollessa 10.8:1 sekä quench 0.043 kun kannentiivisteiden paksuus olisi 0.026 . Kun padassa on paikallaan hypereutectiset männät ja nuo kannet toimisivat 32 asteen kokonaisennakoilla, niin onko riskiä detonoinnille ja mäntien rikkomiselle paljonkin pumppubensoilla? Ruuvatakko siis nuo paikoilleen vaiko tiputtamaan DCR:ää jollain konstilla, esim myöhästämällä padan 280h nokkaa 4 astetta?
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sekä itsellä että lähipiirissä on seuraavanlaisia 98:lla ruokittavia:
    Rautakantinen, SCR 10.4 , DCR 8.27
    Alukantinen, SCR 10.4 , DCR 8.42
    Alukantinen 3500 stall turbiinilla, SCR 11.5 , DCR 8.84
     
  3. jpe

    jpe 3rd gear

    Ok, kiitoksia. Eli saattaisi toimia, nuo vortec kannet ovat kyllä rautaa mutta eivät ilmeisesti silti kaikkein herkimmät detonaatiolle. Quentchin kustannuksella ei varmaan kannata alkaa DCR:ää tiputtelemaan ts. korkeammalla tiivisteellä.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla on dynaaminen 9.5 unkefäär ja nytkin on 95litkuu tankissa. Tiukka 0.8mm kuentsi auttaa ja kun ei oikein kierräkkään niin ei ole mitään komplikaatioita ilmestyny. Jos se olis millin tai yli niin ei taitais toimia. Viinaa ja pikkasen rajumpaa nenää varten toi tuli tehtyä mutta kun toimii niin ei ole ollut kiirettä muuttaa. Jos vaikka ens tai sitä seuraavana talvena.
     
  5. saresks

    saresks Gearhead

    Ainakin KB:n hyperimäntäsatsin ohjeessa tais lukee, että matskusta johtuen voi maks. ennakkoa vähentää parisen astetta kun ei tommonen mäntä imaise palolämpöä niin herkästi itheensä. Eli ollaan 30 asteessa ja eikös noi kannet voi toimia jo muutenkin 30:llä perus?
     
  6. jpe

    jpe 3rd gear

    Taitaa tuo 0.8mm olla jo niin tiukka, että pitänee panostaa veiveihinkin jottei käy männät kierroksilla tapaamassa kantta ? Tuollaiseenkin lukemaan kyllä pääsisin .015 pahveilla.

    Pitääkin kaivaa jostain KB:n ohjeet ja lukaista läpi. Itsellä ei aikaisempaa kokemusta vortec kansista, mutta olen ymmärtänyt että jo 32 kokonaisennakolla noista saa parhaimman tehon irti. Eli perusennakkoa ei paljon tarvi/saa enää laittaa, jotta tuohon pääsee MSD:n jakajan mukana tulevilla hiluilla. Varmaan tuolla 30 asteellakin toiminee sitten ok.

    Josko sitten tilailisi fel-pron liiankalliit .026 MLS tiivisteet ja pulttailisi tavarat paikalleen. Ja kannattanee varmaan ainakin lämpimillä keleillä laittaa tankkiin veepoweria tai sotkea e85:ta puolet 98:n sekaan?
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla on tollaset.
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!