´99 chevan akut ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 25.11.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nyt olis akut ihan lopussa vanista, joten onko kenelläkään kokemusta hyvistä akuista ? orginaali ac-delco maksoi 150euroo metrossa, paikallinen akku liike tarjosi exide sivunapa akkua 168euroo ja paikallinen ns. merkki liike jotain ac-delcon tytäryhtiön tekemään ( olikohan joku ac-dolphin ) hintaa 110euroo. Jos jollain olis suositella hyvää akkua dieseli vaniin niin äkkiä tietoo :wink:
     
  2. Kilauta SW-Tradeen. Ac-delco (nyk. Delphi) irtosi tossa vuosi sitten jopa joitain xx euroja alle satkun.. Omissa autoissa ne ovat olleet pitkäikäisempiä kuin tavalliset akut.. Eli hinta ero on kuittautunut sillä tarjousakkuun verrattuna. Ja eihän tuollainen Optima hirveasti lisää €€ tuohon 168 exideen enää vaadi. Suhteellista se hinta on verrattuna käyttöikään.. :soosoo:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    AC-Delcon, siis nykyiset Delphi akut on oikeesti hyviä akkuja. Optimat myös. Exidestä ei mulla ole kuin huonoja kokemuksia. 110 euroa on hyvä hinta jos sillä saa Delphin akun.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    ahas.. siis kannattaa ostaa noi delphin akut.. onks teillä tietoo siitä kuinka hyvin ne käy paikkoilleen kun metrosta sanoivat että se on hieman isompi ku alkuperäiset, joten ainakin toista akkua pitää kuullemma hieman " survoo " sinne. Onko vaikutusta ku delcon akut eli orginaalit on 78a ja dolphinit on 72 ? onks käytännön vaikutusta. mulla on tohon rotiskoon toi webasto asennettu, joten kestääkö niillä pyörittää ?
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    On taas Metron "astiantuntemus" huipussaan :rotfl:

    Se Delphi on AC=Delco 1=1. Kas kun GM nyky liikkeenjohtofilosofian vallassa ulkoisti ei-ydinosaamisensa , eli autojen komponenttien tuotannon yhtiöittämällä vanhan AC-Delco-divisioonansa (perustettu 1913 tuottamaan laturi-startteja, akkujayms laitteita ekaan selfstarter Caddyyn) ja myymällä sen ulkopuolisille.

    Nyt GM ostaa osat Delphiksi muuttuneelta Delcolta. AC-Delco nimi jäi GM:lle, mutta tehtaat ja henkilöstö myytiin, siksi nimenmuutos Delphi.

    Se Delphi-akku rullaa ihan samalta linjalta kuin AC-delco aikaisemmin.
    Erona akuissa minulla oli se, että vanhan kansitarrassa luki AC-Delco ja uuden Delphi. Samoista muottiprässeistä se kuori oli putkahtanut.

    Eli jos tilaat samantyyppisen Delphin kuin vanha ac-delco on, niin sinne se menee heittämällä.
     
  6. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    No eipä arvon nimettömälläkään faktat ihan kohdillaan ole. M-A:n varastossa on 2 delphin mallia CKRVG autoihin, pienempi n. 66A ja isompi n. 75A (en muista ulkoa eikä tosiaankaan kiinnosta tutkia tarkemmin). Muitakin kokoja toki on mutta näitä on aina hyllyssä. Pienempi malli menee heittämällä 97-->2002 vanin keulalle mutta suurin osa jengista haluaa ne suuremmat jotka on vähän ahtaita sovittaa sinne, ihan syystä. Kyse ei tosiaankaan ole asiantuntemattomuudesta. Kuinka tyhmänä sä pidät jengiä? Luuletko sä että siellä metrossa vastannut henkilö (esim. varaosamyyjä, huoltoneuvoja, pikahuollon mekaanikko) ihan huvikseen satuilee sulle että x mallinen akku on ahdas sovittaa sinne, vai oliskohan siinä taustalle se että sellasia on joskus muutama laitettu vehkeiden keulille ja todettu että ahdasta on.

    Ja se "hieman survoa" tarkottaa vaan sitä että paria johtosarjaa joutuu vähän vääntämään ja sen akun joutuu kippaamaan melkeen pystysuorassa sisään.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest


    Lueppas alkuperäinen viesti...

    " orginaali ac-delco maksoi 150euroo metrossa, paikallinen akku liike tarjosi exide sivunapa akkua 168euroo ja paikallinen ns. merkki liike jotain ac-delcon tytäryhtiön tekemään ( olikohan joku ac-dolphin ) hintaa 110euroo."

    Metro tarjoaa Delphejä AC-Delco nimellä.
    Paikallinen liike Delphiä (sama akku) halvemmalla delphiä. Sama tuote eri kanavat. Hinta eri.
    AC-Delco myyjä sanoo Delpfi on "survottava"..

    Et taida hankkia leipääsi kaupanteosta? Eiköhän tuossa ole kyse ihan markkinapuheesta , jolla yritetään kallistaa valinta "alkuperäiseen" eli Delphi-akkuun, johon on lätkäisty jakelukanavan mukaiset AC-Delco tarrat.. 40€ per tarra. Oletkos Metrolla hommissa? :rotfl:
     
  8. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ei tossa ole kyse markkinapuheesta, yhtään AC-Delco-tarraista akkua ei ole tullut hyvin moneen vuoteen vastaan MA:lla joten voit olla rauhassa sen suhteen sinäkin. Ja ihan virallisen jakelukanavan kautta ne Delphi akut sinne kärrätään.

    Taidat olla näitä MuTu miehiä kun tykkäät arvailla asioita.

    Hommahan on niin, että M-A:n käyttämä varaosakataloogit tietokoneella sisältää GM:n osanumerot ja jossain määrin vastaavia AC-Delcon osanumeroita. Kulutusvaraosakataloogit (siis ihan vanhanajan kirjat) on AC-Delcon printtaamia ja sisältää vaan AC-Delcon tuotteita.No, varaosamyyjä katsoo kataloogista sopivan akun autoon, syöttää sen varaosanumeron firman varaosajärjestelmään joka etsii varaosanumerolla saldon, sijainnin ja hinnan tuotteelle. Tuurista riippuen siellä varaosajärjestelmässä on nimike GM:n osanumerolla tai AC-Delcon osanumerolla.

    Lopputulos ko. akkujen kanssa on joka tapauksessa se että sillä varaosanumerolla haetaan varastosta Delphin akku, koska varaosien toimittaja (GM/ACD) toimittaa Delphin valmistamia akkuja noilla samoilla osanumeroilla ja nimikkeillä. Joten jos asiakkaalle on myyty AC-Delco akkua se johtuu siitä että tietokoneella se on ACD, varaosanimike on ACD mutta akku on Delphin. Samaa pask. eri pa.... jne.

    Vieläkö selvennän lisää vai menikö kaaliin?
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei tuo 40 € hintaero ja väittämä Delphien suuremmasta koosta..
     
  10. 454SS

    454SS 3rd gear

    Aivan mahtavaa luettavaa taas kerran. Väitellään asiasta jonka toinen tietää ja toinen luulee tietävänsä. Mutta noita akkua on tullu Metron kautta AC-logolla vielä tänä vuonnakin. Nimetön, miksi olut maksaa lähikaupassa enemmän kuin supermarketissa?

    Nim. itsekin työn puolesta noita pattereita myyvä.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hei mutta Kiitoksii kauheesti vastauksista :) mutta osaatteko sanoo jaksakoo noilla akuilla tota webastoo pyörittää aamulla ennen starttii kuinka pitkään ? webasto on 5kw. Entisessä autossa oli ( bensa -91 caprice ) 4kw wébasto ja kesti pyörittää tunnin sisäpuhallin pienimmillään ja hienosti lähti tulille.
    Mites onko kenelläkään kokemusta tälläisistä auton akkuun kiinnitettävästä defan akkulaturista ? semmoista olikohan se 10amp oon hieman katellut, mutta aika tyyriitä ovat moiseks kapistukseksi, pyytivät jotain 200euroo siitä.
     
  12. freeride

    freeride Gearhead

    tämä kiinnostaa myös meikäläistä.toinen merkki mikä tullut vastaan on smart charger.kyselinkin siitä tuola lisälaitteet osiossa mutta eipä ole vastauksia tullu...tossa vähän siitä smart chargerista:

    Tähän asti vain vaativissa kohteissa käytettyjä Smart Charger -akkuvaraajia on nyt myös kuluttajien saatavilla. Pienen tietokoneen sisältävä varaaja toimii aina ihanteellisesti tilanteen mukaan. Akkukohtaisesti ja mm. ulkolämpötilan mukaan ohjautuva lataus pidentää akun, käynnistinmoottorin ja auton latausjärjestelmän kestoikää.

    Verrattuna perinteiseen muuntajavaraajaan Smart Charger tarjoaa useita
    etuja. Smart Charger on toiminnaltaan tehokas, silti pienikokoinen (esim. 20 ja 30A:n varaajan koko 230x112x73 mm). Monipuoliset oikosulkusuojaukset suojelevat akkua sekä varaajaa tehokkaasti. Verkkojännitteellä (230 V) toimivien varaajien latausvirrat ovat mallista riippuen 10 A, 20 A, 30 A, 60 A tai 127 A. Latausjännitteeksi voidaan valita 12 tai 24 V. Saatavilla on myös 10 A:n ja 20 A:n varaajia roiskevesisuojauksella varustettuna. Lisävarusteena varaajaan voidaan asentaa akun lämpötilatunnistin.

    Kotimaiset Smart Charger varaajat on helppo ja nopea asentaa ja niitä on saatavilla myös pistotulppaversion lisäksi Defa- ja Calix- laitteiden kanssa yhteensopivilla liitännöillä. Smart Charger -varaajilla on 24 kuukauden takuu. Niitä myyvät autosähkötarvikkeita myyvät liikkeet ja hyvin varustetut autotarvikeliikkeet. Lisätietoja Smart Charger -varaajista internetistä
    www.adita.fi
    http://www.adita.fi/default.asp?f=2&t=3 ... &subp=2900
     
  13. timuli

    timuli Gearhead

    no kumpi webasto vesi vai ilma?
     
  14. freeride

    freeride Gearhead

    nimettömästä en tiedä mutta mulla on eberin d5:n eli "vesimalli".melkein taitaa pakko-ostos olla joku tommonen lataushässäkkä tai jää joku kerta auto starttaamatta kun pakkasta enemmän jos on ajoajat ollu lyhyempiä kuin lämppärin käyttöajat.on mulla kyllä lohkolämppärikin jota kyllä käytän apuna kun oikeen kovat pakkaset iskee.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    MULLA on siis vesikiertoinen webasto ja 5kw.. ainakin bensa autossa ilman erillisii lataus systeemejä toimi se 4kw hienosti.. tunnin sai pyörittää ja käyntii lähti ilman ongelmii.. akut tosin kesti vaan 2vuotta. mietin vaan että jaksaako akut antaa virtaa hehkutuksen jälkeen vielä startille niin paljon että käyntiin lähtee ilman ongelmii.

    Täytyy käydä katsomassa tota smart systeemii ;) onko muuten minkä hintainen systeemi
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    laitahan tänne sitten tietoa siitä smart chargerista jos käyt kattoon.kiinnostaa kans.
    t:nimetön2
     
  17. timuli

    timuli Gearhead

    ainaki mulla on vesi weba pelannu ku junan vessa ilman mitään lisä latureita ei oo akut tyhjenny.Tosin jos sen weban kytkee jatkuva käyttöseksi niin mun mielestä 2 h on maksimi aika pitää päällä,muistaakkseni weba sammuu itekkin kun jännite laskee tietylle tasolle jota en muista :D Niin ja onhan se akku laturi hyvä mut ku on weba niin lohkisen käyttö tavallaan "turhaa",siis jos laturi yhditetty lohkikseen, juunou :eek:
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    joo onkelmia ei olekaan jos lämmitysajat ja autolla ajoaika on saman pituisia,mieluummin vielä niinpäin että ajoaikaa enemmän niin akut tykkää.kun tulee paljon lyhyttä ajoa ja silti lämppäriä käytetään niin vois aina välillä vähä antaa akuille tekohengitystä..muuten jää kyllä jossain vaiheessa auto parkkiin kun ei virtaa riitäkään startille enää.etenkin kun pakkasta alkaa oleen joku 25 astetta vaikka...
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Do Dii.. nyt on uudet dophit autossa kiinni paikallisesta korjaamosta ostettu, maksoi 110e kappale. samaan paskaan ostin harakiri liikkeestä sitten sen defan akku laturin joka maksoi 195e + 40e panssarijohto ja sitten se laturin johto. Kallis paska oli, mutta sähkövaraosiin perehtynyt liike tarjosi samaa laturii mulle 285e :mad:
    Webastookin tossa pyörittelin aamulla 45min ja duunin jälkeen yli 30min ja auto kokoajan johdon perässä latauksessa niin hienosti virta riittää vaikka ajoa ei tullut juuri yhtään. mutta onneksi toi laturi korvaa ton ajomäärän eli pitää akut aina täynnä :)
     

Kerro tästä muillekin!