´99 chevy van heitti viileäks

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Swinger, 26.11.2005.

  1. Swinger

    Swinger Gearhead

    Mikähän mahtoi mennä vanista rikki ku aamulla hyttiin tuli lämmintä, mutta jonkun tunnin päästä illemmalla ei tuu enää ku haaleeta ilmaa sisään. Puhallin toimii, puhalluksen suuntaus toimii, moottori lämpenee normaalisti ja vesiletkuissa oleva ns. vesiventtiili tuntuu toimivan, mutta hyttiin ei tuu lämpöö?

    kertookas viisaammat hieman infoo mitäs seuraavaks korjaillaan :rotfl:
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Onko normaalimäärä vettä jäähdytysjärjestelmässä? Vesi vajaus aiheuttaa moisen ilmiön. Moottorin lämmöt näyttää ok, mutta ei kierrä enää lämppärin kennolla.
     
  3. Swinger

    Swinger Gearhead

    jees.. on normaali määrä nestettä koneessa, mutta webastosta on kyllä pitkin vuotta hieman tiputellut pois ainettam joten on joutunut lisäilee jonkin verran.

    Nyt on webaston paska kunnossa, mutta lämmintä ei edelleenkään tule sisälle.. onkohan jossain kojetaulujen alla jonkinlainen läppä jota esim joku sähkömoottori siirtää sekoittaakseen lämmintä ja kylmää ilmaa?

    Mitenhän helvetissä ilman saa sielt pois jos se on siitä kiinni.. oon kokeillut puristella ylävesi letkuu jo jokin aika sitten ja antanyt jenkaa jne...
     
  4. subu-96

    subu-96 3rd gear

    Mites termarit? eikos noissa vaneissa ole vielä 2kpl. jos jompikumpi hirttänyt auki asentoo!

    Noista termarin vaihtojuista, jonkin verran vanimiehet kyselleen foorumeilla niiden sijainteja. Eli niissä on ollut ongelmia!
     
  5. Swinger

    Swinger Gearhead

    kyllä termareita on kaksi kappaletta ja kuullemma oikein vittuimainen homma uusii ne, mutta ku koneen lämmöt nousee kuitenkin normaaleiks.. en tiiä sitten missä vika
     
  6. subu-96

    subu-96 3rd gear

    Mulla ollut vastaavaa häikkää, joskus jossain subbarissa, kun läppärin kenno oli tukossa. Liitin puutarhaletkut kennon paluu puoleen liitimeen ja laskin vesijohtovettä kennon läpi ja aukes!.
    Kädellä kennoa tunnustellessa kenno oli jää kylmä puolittain. Paskamainen vaan purkaa sieltä apumiehen jalkatilasta sen kennoston muovikoppa,kun siellä takanakin tulipellin vieressä on pieniä ruuveja.

    Joskus on mennyt se lämpötilan säätimistä se piirilevy. Ja sieltä se transistori mikä ohjaa tuon läppärinkennon sähkömoottoria mikä avaa sitä kennon päällä olevaa ilman virtausläppää. Siihen moottorii pääsee ainakin subbarissa hankaskotelon kautta mittaamaan toimiiko/muuttuuko jännite 0-5 voltiin mittarilla kun lämpötilansäätönuppia pyörittää.

    Näin on siis pikkareissa ja subareissa vaneista en tiedä?

    Jaaha, mäkikisat toinen kierros alkaa!
     
  7. Swinger

    Swinger Gearhead

    mä oon hieman ruvennut epäilee että joku läpän siirtomoottóri on kärvähtänyt sielt paskaksi. Pitää jostain ehtii joku helvetin opas mistä sais vähän vinkkii missä se sijaitsee vanissa ja miten vittumainen projekti on uusii se.. ja tunnetustihan sitä ei saa ku merkkiliikkeestä ja maksaa se paritonnii :rotfl:
     
  8. kojo

    kojo Gearhead

    pikkariin perustuen väittäisin että on todennäkösempää sen ohjausyksikän trankun kärähtäminen kuin säätömoottorin..
     
  9. subu-96

    subu-96 3rd gear

    Joo, minäkin epäilen sitä lämpötilan säädinpanelia ennen kuin sitä moottoria!

    Mutta tarkistasin ensin kumminkin tuon lämppärin kennon vedenkierron. Jos on ollut pientä vuotoa nesteissä ja joku käytänyt noita korjausaineita voi tehdä lämppärinkennoon tukoksen.

    Tuo paneli maksaa täällä 400e ja transistori sinne piirilevyy 0,5 centiä ( jenkeissä). Mutta ei löydy trankkua Suomesta!!! edes vastaavaa mistään kyselin 1,5v sitten joka paikasta. Tilasin sitten ebaytä uuden säätimen oli kyllä kylläkin pick-up eikä käynyt subbariin(79$), mutta siitä sain sen oikean trasistori vanhaan säädinpaneliin ja alkoi pelittää.
    NOITA PANELITA ON KANS MENNYT VANESTAKIN AIKA PALJON.

    Niitähän on käteviä osoitettavia erittäin tarkkoja pintalämpömittareita millä vois mitata meno ja paluu lämmön putkista osoittamalla päältä? toimiskohan?.Ja sillähän saattas nähdä, kun säädinnappia pyörittää muuttuuko lämpötila paluuletkussa?

    TAI JOTAIN TÄMMÖISTÄ VOIS YRITTÄÄ.
     
  10. Swinger

    Swinger Gearhead

    jees.. tota onks toi paneeli niinkuin se osa mikä on säätimien takana ja onko se erillinen sillein että lämmönsäädölle, puhaltimen nopeudelle ja suuntaukselle oma säädin, vai onks se yhtenäinen systeemi? suuntaus toimii vissiin alipaineella koska sielt kuuluu pihinä ku kääntää ja puhallin toimii normaalisti.
     
  11. subu-96

    subu-96 3rd gear

    Kyllä ne kaikki napit on juotettu samaan piirlevyy eli kokonainen paketti. suburbanissa ja pick-upissa ainakin toimii nuo kaikki venttilit sähköllä.

    Mutta muisti palailee pätkittäin itsellä oli joskus -99 kans uusi vani ja siinä tosiaan tais kuulua alipaine suhinaa, kun noita nappeja käänteli eli nyt en ole ollenkaan varma tosta vanin ohjaus systeemistä. Mutta noissa vaneissa meni aika paljon noita paneleita takuuseen silloin aikanaan sen muista.
     
  12. juhe72

    juhe72 1st gear

    itellä vittuili kaikki mahollinen lämppärissä ja ilmastoinnissa, kun alipainepumpun kalvo alko tulla tiensä päähän, sekin kyllä muka koetti muutella puhallus suuntia, mutta ei sitten saanutkaan vissiin kaikkia kiinni/auki. se kalvon vaihto on aika simppeli juttu eikä maksanu ku jotain 50 einoa
     

Kerro tästä muillekin!