-99 vanin perän ratastus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja keijon, 20.8.2012.

  1. keijon

    keijon 1st gear

    Moi

    Uteliaisuuttani täs tiedustelen -99 6.5tdi perän rattaiden vaihtoa "harvemmaksi ". Kuullu oon ettei itse kyseistä työtä kannata yrittääkkään ? Onko näin. Eli joku tarkempi säätö minkä epäonnistuttua ollaan lirussa ? Jos ootte itse tehneet niin mistä ootte osat tilanneet ja mitä maksaapi, eli rattaat / uudet laakerit? Teetettynä taitaa olla hinta n.1500€
     
  2. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    No miks sitä ei vois ite tehdä? Ihminen se on ammittimieskin :rotfl:. Mä oon ainakin tehny omiin sekä kavereiden autoihin, enkä oo ammittimies. Hammaskosketukset ja välykset pitää saada kohilleen jos meinaa että se kestää niinkuin pitääkin. Uudet laakerit ja tiivisteet tietty kannattaa samalla laittaa. 1500€ kuullostais aika kovalta hinnalta, riippuu tietty mitä uusitaan ja kuinka paljon.
     
  3. keijon

    keijon 1st gear

    Moi

    Hmm.. mitenkäs noi välykset saa kohdalleen, eli miten toi tarkastus/säätö tapahtuu ??
    Itse kans mieltä miksi maksaa muille kun itsekkin voi tehdä...mutta alkutietoa tarttis. Erittäin tyytyväinen reiska täällä jos jelppiä saapi :lol:
     
  4. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Eipä tuo mikään älyttömän vaikea juttu ole, mutta aikaa vie ja muutaman erikoistyökalunkin voi tarvita. Näistä lienee tärkeimpänä heittokello. Äkkiä kyllä palaa se 500e jos välityksen, laakereita ja tiivisteitä uusii.
     
  5. keijon

    keijon 1st gear

    Hmm, No pitääpä googlettaa jos löytyisi tarkat ohjeet jostain..Tai jos jollakin nuo ohjeet löytyy niin laitappa linkkiä tai kirjoittele :)
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tärkeintä on saada pinioni oikeaan paikkaan. Sen oikea etäisyys vetareitten keskilinjaan on yleensä pinioniin merkattu. Sitten vaan näppituntumalla sopiva käyntivälys ja tarkistaa värillä kuvion.
    Ite sorvaan pinionin takalaakerin mittaisen palikan jolla on helppo hakea sopiva shimmimäärä oikean etäisyyden saamiseksi. Sitten vaan pikkasen kuumaa laakeriin ja paikalleen oikeanpaksuisten shimmien kanssa.
     
  7. keijon

    keijon 1st gear

    Moi

    Hyvää vinkkii. Kiitos. Tosin kun perä ei ittellä oo aiemmin ollut käsittelyssä piti googlettaa, eli pinioni on toi akseli kardaanilta päin minkä päässä toi hammasratas. Shimmeillä säädetään ton hammasrattaan etäisyys keskilinjaan. Shimmit sijaitsevat hammasrattaan ja laakerin välissä ? Mudracer kirjoitti että etäisyys merkitty, eli pinionin päästä keskilinjaan ? Onks noi shimmit ns. kovia paloja vai kasaanpuristuvia kiristättäessä? Hmm onko pinionin kiristysmutterille vakio-momentti ? Mistäs -99 vaniin voisi löytää ratastuspaketteja / osia.
    Tot avustuksellanne tästä kenties viel tulee jotakin...:)
     

Kerro tästä muillekin!