-99 vanin takajarrut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja pertsa08, 3.12.2009.

  1. pertsa08

    pertsa08 1st gear

    mikä mahtaa olla vikana..aina kun on märkä keli niin ei tarvi muuta kun hipaista jarrupoljinta niin hyvä ettei mene takapää lukkoon (meinas olla tilanne päällä muutama viikko sitte kun oli lunta maassa ja suojakeli), muuten kuivalla kelillä tuntuis toimivan normaalisti..
     
  2. NURMALE

    NURMALE 1st gear

    Ota jarrurummut irti ja pese jarruista pöly ja paska pois ja kuivaa, auttaa
    ainakin hetken, jos haluaa kerralla kuntoon vaihda kengät.
     
  3. sbf

    sbf Gearhead

    Joskus vanhemman kaluston kanssa on painettu prässillä tai lekalla kenkään vähän lisää kaarevuutta.Tätäkään ei tietysti voi suositella.Toi äkkinäinen nappaaminen johtuu siitä että kenkä ottaa ensin päästään kiinni ja kiilaefekti on tosiasia.Hio karkealla paperilla kengät puhtaaksi ja mieluusti päistä enemmän.Ja sitten vielä,pelkkä säätö auttaa monesti.
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Onko tässä tappauksessa kitkapinnat erimittaiset rummun etu- ja takapuolella? Olisko mahdollisesti väärin päin. Omassa voortissa muistaakseni jumitteli kun ne oli väärinpäin.
     
  5. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    eeeh

    en tiijä, mut mulla sama juttu vasemmassa takapyörässä sateen jälkeen, jos on seisottanu letukkaa ulkosalla (99 vani). pitänee aukoa rumpu ja poistaa ongelma
     
  6. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    pesu, kitkapintojen hionta ja jarrukenkien säätö riittävän lähelle rumpuja poistaa useimmiten ongelman. Useimmiten kyse on duplex-jarrujen liiallisesta itsetehostuksessa jarrutuksen alkuvaiheessa niin kuin SBF sanoi. Huipputeho usein on sit jotain ihan surkeeta.

    Muutamia huomioita 14v ajalta: yleisin vika GM:n rumpujarruissa on juuttunut kenkien etäisyyssäätö ja liikaa kiristetyt käsijarruvaijerit. Toiseksi yleisin vuotava pyöränlaakerin stefa, 3. yleisin vuotava sylinteri jne.
     
  7. Paasikivi

    Paasikivi 1st gear


    Onko tosiaan vielä nykyään jossain autossa duplex rumpujarrut?
    Ettei olis kuitenkin simplex?

    Tossa on aika hyvin selostettu noitten jarrujen toimintaperiaatteita.
    Sieltä, kun alottaa lukemaan sivulta 16 eteenpäin, niin selviää ton duplex ja simplex erot.

    http://deposit.ddb.de/cgi-bin/dokserv?i ... 250423.pdf
     
  8. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    kN

     
  9. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    joo, tosiaan simplexistä piti puhua mutta yö oli sen verran pitkällä että termit vaihtu.
     
  10. sbf

    sbf Gearhead

    Tootta kummakkin vääräs,kummää tota hienoo esitelmää silmäilin niin ihan selvästi vanissa on noi duo-servo jarrut. :D
     
  11. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    jarruva

    tälläset siellä 99 vanissa on:

    [​IMG]

    Avasin oman takarummun tänään ja putsasin osat ja rummun ensin mekaanisesti ja sitten brakecleanerilla, lisäksi hoonasin rummun sisä- ja ulkoreunan ja viistin viilalla kaikkien nauhojen päät ja hioin nauhat hiomatyynyllä ja laiton kuparitahnaa niihin kohtiin, jossa kengät vastaa kurapeltiin (6kpl), niin ja siirsin pintoja lähemmäs rumpua, herkistin ja löin kiinni. Nyt odotellaan vain paskoja sadekelejä, kerrankin näin päin, ei voi hävitä :D
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mulla kans vaivas toi sama ilmiö paljon vanhemmassa vanisssa(-78) eli sateella pirun äreet jarrut varsinkin parin päivän ajamattomuuden jälkeen. Avasin jarrut ja mitään vikaa siellä ei näkynyt, ainoostaan pölyä oli huimasti. Putsasin kaikki paikat ja säädin jarrut lähelle, ongelma poistui. Nyt kun taas olen ajanut n. 10tkm niin sama lukkiutumisefekti on tulossa takaisin sateella? Onkohan ne kenkien materiaali sellaista että jos ne on vähänkään pölyiset niin on äreet vai mistä tää johtuu??
    Jos laahaa vasurilla jarruja niin äreys loppuu, pitääköhän ottaa ihan toimintatavaksi :rotfl:
     
  13. Fani-69

    Fani-69 Gearhead

    Juu aivan samanlaiset kokemukset 4d Sedanin kanssa näistä vanin jarruista.

    Voisko nämä jarruongelmat olla ominaisuus ?

    Siis meinaan on käynyt mielessä toi "boosteri" aivan kuin eka polkasulla se tehostais liikaa... :eek:
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    En usko että olis mikään tehostin vika kun kerta mulla ainakin jarrut paranee ei-niin-äkkinäisiks kunhan pikkusen laahaa jarruja tai muuten jarruttaa pari kertaa reilummin.
    Sekin tietty yksi asia mikä ylempänä jo mainittiinkin että jos kengät liian kaukana niin ne hairasee liiankin voimallisesti ja rumpujarrun itsetehostus ominaisuus on liian kova silloin?
    Millähän pystyis rukkaan noita automaattisäätöjä sellaiseksi että ne pitäis kenkää lähempänä :eek:
     
  15. eno

    eno Gearhead

  16. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    syy

    tutkin päivällä mistä se kiinnileikkautuminen johtuu

    kun sylinteri pusertaa kenkiä yläpäästään ulospäin ja ne alkavat ottamaan kiinni rumpuun niin koko paketti pääsee pyörähtämään (eteenpäin ajettaessa) vasemmalla puolella vastapäivään ja oikealla puolella myötäpäivään ja samalla takimmaisen kengän alareuna ja sisäsyrjä "junttaantuu" rumpua vasten -> äkkijarru (mutta ei kovinkaan suuri jatkuva teho, mikäli kengät ei ole aivan liian kaukana rummusta)

    homma korjaantuisi lopullisesti sillä, että kengät olisi ankkuroitu myös alapäästään alustaansa, en ruvennu vielä modaamaan sellaista systeemiä, ei kuitenkaan hankala tehdä.
     
  17. Fani-69

    Fani-69 Gearhead

    Joo kyllä mulla vahvistuu vain käsitys näiden jarrujen "ominaisuudeksi" tämä hirttäytyminen kun käy lävitte nämä täällä kirjotetut topikit.

    Ei oo ollu mulla ainakaan missään muussa keksinnössä tämmöttisiä jarruja ... :(

    Seuraavaksi ajattelin kokeilla mikä vaikutus asiaan on tolla "kompinaatio" venttiilillä ...
     
  18. NURMALE

    NURMALE 1st gear

    Ennen kun rupeatte rakentamaan niitä vanin jarruja uusiksi niin koittakaa
    sitä pesemistä, se on se jarru pöly mikä niitä jarruja vaivaa kostealla kelillä, joskus kenkien materiaali on muuttunut sellaiseksi ettei auta pesu kuin hetken, silloin auttaa kenkien vaihto uusiin, kyllä se jarru on tehtaalta
    keksitty ihan hyväksi, ei sitä kannata rakentaa enää uusiksi vaikka se niin helppoa olisikin.
     
  19. Fani-69

    Fani-69 Gearhead

    Joo kaikkee on jo melkein kokeiltukin ...

    Enää on "listalla" boosteri ja kompinaatio venttiilien vaikutus tähän ongelmaan/ominaisuuteen.

    Lähellekkään hyvää eivät ole saaneet näistä jarruista GM:llä ei edes keskinkertaista kompromissiä... :(

    EDIT: niin pääsi unohtumaan vielä aika olennainen komponentti joka vaikuttaa asiaan nimittäin ABS yksikkö ..
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    En ainakaan henk.koht. ollut aikeissa alkaa muutteleen jarruja.

    Uudet jarrukengät tuli mieleen mutta mistäs tiedän etten taas saa samanlaisia intialaisia kun siellä nyt jo on? Kaikki tarvikeosa tuppaa oleen nykyään tota samaa pskaa.
    Putsauksen jälkeen ne oli hetken tosi hyvät kyllä, eli johtunee pölystä ja siitä että säätimet pitävät kenkiä tarpeettoman kaukana :odroll:
    Sinänsä hauska juttu kun vuosimallien perusteella rapiat 20v. säilyny sama "ongelma" vaneissa...
     

Kerro tästä muillekin!