990 "LS-6" kannet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja max, 25.10.2015.

  1. max

    max Double Gearhead

    Kaverini just viskasi syliini em. kannet.Tarkoituksena oli vaan laittaa ne räjähtäneen 454 alakerran päälle sovituskansiksi.
    Koska valurauta on tehnyt muhun lähtemättömän vaikutuksen,niin katsoin niitä vähän tarkemmin. Nämä tyhjät kannet olivatkin hyvässä kunnossa(eivät umpiruosteessa).Hinta niille olis 250€
    Varastosta löytyis Comp Cams Cam Package(K11-214-4)eli kyseessä on 305 H Magnum nokka ja mukana on lisäksi:jakopää,jouset,retskut,lukot,kortsut, sekä nostajat.Tästä maksoin 425€.
    Vermosta hankitut 1.88 uudet Manley Street Flow venat löytyis(60€)
    Tarviin vielä studit,guideplatet sekä imuvenat.

    Karkean Ojalan laskuopin mukaan osille kokonaisuudessa tulee hintaa noin 1000€:n verran(pitää muistaa että nokka kuuluu mukaan kustannuksiin).Venttiilien sovituksen,kasauksen ja mahdollisen virtauspenkkikokeilun saan varmaan sopivasti, joten kokonaiskustannukset olis noin 1200€.

    No sitten tullaan siihen että kannattaako? Monessa yhteydessä noista LS-6 990 kansista on ollut juttua että ovat liian suuret vaikkapa 454 motin päälle,ja ovat ylipäätään aika kelvottomat vaikkapa kadulle.

    Se omassa mielessä puoltaa asiaa että tämä 305 H Magnum on jo suht iso kärsä,ja ylävireiseen mottiin sopiva.Eikös nämä rectaalit ole sinne ylärekisteriin alun perin suunnattu.

    Mitäs tuumii raati,pannaanko tallin nurkkaan pölyttymään muun romun joukkoon,vai tehdäänkö niistä kannet?
     
  2. max

    max Double Gearhead

    YV: muodossa tuli ammattimiehen puolto peruskorjaamselle.Ovat kuulemma mainettaan paremmat,ja voisivat ollakin sopivat motissa,joka laulaa kovaa ja korkealta.
    Aiemmin pystyin duunissa lasikuulapuhalluslaiteella putsailemaan osia,mutta sekin on nykyään mahdotonta.Se oli vaan metodi minkä jälkeen pystyi paljaallakin silmällä havaitsemaan esim.seeteistä lähtevät mahdolliset halkeamat.No jos joku tietää täällä PK-seudulla vastaavaa palvelua kohtuuhintaan,niin huutaa hep.

    Tästä oli joskus aiemmin puhetta,mutta kyselin US-Partsista joku aika sitten sopivia AFR kansia 454 motin päälle.Vastaus oli tiskin takaa 4700€,joka oli isku vasten kasvoja.
    Kun näistä vanhoista romuista kasailee,niin saahan siitä määrätynlaisen tyydytyksen,kun on ihan itse vaihtanut,varastanut,kerjännyt,ostanut ja vaikkapa lahjotuksella saanut osia.
     
  3. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Nää urbaani"tiedot" on kyllä mielenkiintosia,kuten tuo LS6-kansien "isous". Kanavakoko taitaa olla nykypäivänä useimmissa hipo-kansissa kuitenkin suurempi kuin noissa Rectumeissa. Ei noista AFR(esim):stä kukaan sano,että ovat kadulle "liian suuret".
    Minun mosassa pelasivat loistavasti,olin vielä niin hönö että oikein etsimällä etsin moiset ja porttautinkin ne!
    Ja tuo Maxin kombinaatio taitaa olla mitä sopivin niille,kyseessä on kuitenkin HiPerf-kannet.
    Mulla oli n. 240 (050) asteinen mieto rullanokka noiden kanssa ja menoa riitti.
     
  4. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Ihan hyvät kannet noi on vähän sporttisempaankin autoon. Itellä on ollut noita parikin settiä aikaanaan ja hyvin matalia kymppejä tuli ajettua niillä ihan sellaisenaan ilman porttausta yms. Koomisinta on, että pulttasin niiden tilalle suoraan RHSn 360set, eikä aika muuttunut miksikään. Puristuksia motissa oli kuitenkin 12.5 ja nokkaakin .50 asteilla 273/282 , noston ollessa .749/.731.

    Eli kyllä tolla hinnalla saat hyvän motin noista.
     
  5. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Tosta sun nokasta vielä. Mulla oli aikanaan -67 avo Malibussa sellainen Us Partsista ostettu 454 LS6 tehdasuusi motti, jossa käytin samaa kärsää, mikä sulla nyt on. Ihan hyvin sillä ajoi kaikki duuniajot ym cruisailut. Vartillakin täysin vakiolalustalla Malibu meni 12.48/182 ilman mitään kevennyksiä. Eli ei ollenkaan huono valita 454seen.
     
  6. max

    max Double Gearhead

    Kiitos DS vinkeistä,voisko lauantai aamua paremmin aloittaa kuin puimalla asioita valuraudasta?

    Noiden 990 LS-6 kansien haltuunotto vaikutti vieläkin paremmalta,kun frendi oli sitä mieltä että niiden hinta onkin sitten 150€!!
    Otin ne sitten työn alle,ja puhalsin ne soodalla.Hyvin muuten toimii tämä sooda ja kaikki muju lähtikin sopivasti irti.
    Ikävänä yllätyksenä sitten löytyi se,että yhdessä palotilassa on pyörinyt jotain ylimääräistä tai venttiili on pudonnut tms.
    Lisäksi toinen kansista on portattu,joten nämä eivät nyt sitten ole identtiset.

    David Wizard,tämä moottoriguru sanoi isolohko Chevy opuksessaan(SA311) jotenkin näin että"Best way to work with GM rectangular port heads is to get rid of them!!".
    Tottakai roskikseen vaan,jos on varaa hakea US-partsista 5000€:n hifikannet.No mulla ei oo varaa.

    No kun vauhtiin päästiin niin rönsyillään vähäsen.Sama äijä esitteli opuksessaan DART:in valmistamia(DRT-15100010) valurautakansia.Nämäkin ovat Rectaalit,mutta kanava olis vaan 308cc kokonen.Pieni 454 motti olis passeli näille kansille.Kovasti kehui näitä kansia.Ovat tyhjänä 665 taalaa Summitin sivuilla,ja kun kaverin kontti kohta taas Californiasta lähtee.....niin kovasti taas LIDL:n asiakkaana ollaan.

    Laittelen piakkoin kuvia näistä kansista ja vauriosta,joten sit arvioita kehiin.
     
  7. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Onhan noi toki vanhanaikaiset kansiksi. Mutta sen 500+ heppaa niillä saa helposti vielä hydraulinokalla ja jos mennään rolleriin niin .750 nostolla liikutaan jo sitten ihan eri lukemissa. Lisäksi noiden hyvyyttä lisää se, että osaa on tarjolla paljon ja huokeaan hintaan. Jos et kiinnostu niistä, niin mä voin ostaa ne pois siihen 250€ hintaan. Ei oo yhtään isolohkoa just nyt tontilla, mutta sittenhän sellaista vois harkita.
     
  8. max

    max Double Gearhead

    DS,voiton tavoittelu näissä harrastushommissa on mulle tuntematon käsite.Se on 150 €:a per kansipari sit sulle,jos en noista mitään teekkään.

    Katsotaan nyt ensin kuvia,kunhan toi nuori operaattori saapuu paikalle jeesaamaan vanhaa idioottia.
     
  9. max

    max Double Gearhead

    Ensimmäisessä kuvassa näkyy vasemman puolimmaisessa palotilassa,että jotain siellä on tapahtunut.Rupea ja palotilan alareuna on pyöristynyt verrattuna oikeanpuolimmaiseen.

    Porttaus näkyy selvästi seuraavassa kuvassa.Kolmas näyttää sen miltä näyttää kun vähän soodalla huiskii.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. ilu100

    ilu100 Gearhead

    No mikäs tuossa parissa sen ihmeellistä?Ei muutakun tekemään paria yhdenvertaista?
    Kyllä löytyy meidänmaasta muutama jannu joa virtauttaa nämä.
     
  11. DS 325

    DS 325 Double Gearhead


    Asia selvä. Ilmoittele jos niin käy. Ostan ne ilman muuta. Jos ei muuten, niin Buickiin vähän kiihkeemmän varamotin perustaksi. Toi 455nen kun ei oo kovin kiihkeä, vaikka on alukantta ym sälää. BBC motista mä taasbosaan tehdä kaikenlaista.
     
  12. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Näyttäis vähjän siltä, että on ollut vettä motissa sisällä jonkin aikaa. Senverran syöpymää näkyy. Etteivät olisi vanhoja venekansia. Niitähän käytettiin paljon 1990 -luvulla veneissä.
     
  13. max

    max Double Gearhead

    Toinen kansista on voinutkin olla venekäytössä,sillä poikkeuksella että se ei ole halki.Mulla ollut muutama pari näitä 990 kansia jotka ovat olleet veneessä ja halki ovat olleet.
    Kaikki olleet seeteistä halki mutta tarkastuksen jälkeen näissä ei ollut merkkejä siitä.

    Ajatuksena tietty olis mielenkiintoinen,jos "löytäis" jostain suurinpiirtein ehjän Mark IV 454:sen alakerran muutamalla satkulla ja junttais noi kannet siihen,niin minkälaisen motin sais tehtyä jos asettais vaikkapa 1000€:a moottorin kokonaiskustannukseksi.Sais varmaan kerjätä,tinkiä,kiristää ja varastaa osia vaikkapa täältä OD:lta,mutta vois olla jopa mahdollista päästä tuohon haarukkaan.
     
  14. hannup

    hannup 3rd gear

    Tarvetta ois #990 kansille , koskemattomille joko ehjille tai sitten vaurioituneille kunhan kanavaa ei olisi sorkittu.Stockeriin ois tarkoitus istuttaa ku ei noista GM alsakansista oo mihkään!Yksikin riittää
     

Kerro tästä muillekin!