A-Bodyn Ohjaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Swinger, 6.1.2004.

  1. Swinger

    Swinger Gearhead

    Hmm.. mitähän pitäs tehrä swingerin ohjaukselle ku se yli 100km/h vauhdissa muuttuu sellaiseksi, että tuntuu kuin ilma nostaisi keulan ilmaan ja autosta tulee hieman epävakaa ajaa...?
    Renkaita se ei syö ja pienemmillä nopeuksilla ihan ok, tosin ehkä hieman vakaampikin sais olla. Kaikki etupään säädöt on tehty 2vuotta sitten nivelten ja vääntösauvojen uudistamisen yhteydessä.
    Muistaakseni säätäjä sanoi että joku säätö siinä ei riittänyt tarpeeksi, vaikka
    ( muistaakseni ) siinä on jotkut erikoiset epäkesko pultit/prikat, joissa pitäs olla säätöä enemmän kuin vakioissa prikoissa..
     
  2. janimm

    janimm Gearhead

    Ilmeisesti caster kulmia ei ole saatu positiiviseksi, se on aika yleinen ongelma kaikissa mopareissa. Positiivinen caster kulma vakauttaa menoa hiukan, mutta pää-asiassa se vaikuttaa ohjauksen palautumiseen.

    Tuo kovassa vauhdissa hakeminen voi johtua ns. 'Bump Steering' ilmiöistä. Useissa mopareissa on sitä vikaa että auraus muuttuu jousituksen korkeuden myötä yleensä harittavaksi, joka tietysti aiheuttaa hakemista. Bump steeringin voi korjata kohtuu helposti muuttamalla simpukan ja apusimpukan kiinntyksen korkeutta shimmien avulla. Apuna voi käyttää eturenkaissa vanteita joihin on "pultattu" pitkät eteenpäin osoittavat tangot. Tankojen päiden välys mitataan, nostetaan tunkilla vähän etupäätä ja mitataan uudestaan. Jos tankojen päiden väli on muuttunut suuremmaksi, pitää simpukkaa ja apusimpukkaa shimmata ylemmäksi. Sitten vain uusi mittaus ja shimmataan niin kauan kuin eroa ei synny.

    Tietysti kyse voi olla jostakin muustakin ongelmasta, mutta tuosta moparien bump steeringistä ei ole ollut niin paljon asiaa aikaisemmin.
     
  3. dart -66

    dart -66 Gearhead

    eipä taida onnistua A-bodyn ylätukivarsien vaihto puolelta toiselle
     
  4. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Yläpallon liikevara?
     
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Toihan kuullostaa mielenkiintoselta toi ylätukivarsien kääntäminen. Missä autoissa toi on mahdollista? Chevy II?
     
  6. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Hitto kun en pääse just tarkastaan, mut kun mun mielestä nimenomaan yläpalli on vinossa pulttien linjaan nähden. Eli siis puolelta toiselle vaihdettuna pallon kartiotappi sojottais nevadaan. Katon ton asian viikonloppuna!
    Jos toi kääntö kuitenkin on mahdollista niin tarjoon sulle Jari oluset!
     
  7. Swinger70

    Swinger70 Gearhead

    Pieneen ikään kaikennäköistä aparaattia nähnyt muttei ole rautalinnunkakkakonetta vastaan kävellyt :???: Avartakaapa ettei tarvi koko yötä miettiä.
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Täytyy varmaan ihmetellä tota hommaa kun se eturipustus kohta alkaa olla purettu... Jos noin pienellä toimenpiteellä saa eturipustusta ja kaarrekäytöstä oleellisesti parannettua niin ei sitä voi tekemättä jättää. Onko tää sarjassa "ei kerrota leimasedälle", ts. ei tykkää?
     
  9. Swinger

    Swinger Gearhead

    Hyvinpitkälti varmaankin tarkoitettiin sellaista Mig hitsauslaitetta josta tulee sitä linnunkakkaa kun painaa liipasimesta :wink:
     
  10. Swinger70

    Swinger70 Gearhead

    No joo, on niitä sitten vastaan kävellyt, itse asiassa seinän toisella puolélla kymmenkunta seisoo nytkin, että sillai :lol:
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kylpä taitaa yläpallinivel olla kulmassa tukivarren kiinnityspipsteisiin nähden a-kopassa.
     
  12. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Mulla ei o vääntöä, mut jos Veskulta sais vähän lainaks niin sitte...
    Tuli tossa mieleeni, että kun tavotehan olis saada spindeliin lisää takakallistumaa, niin joku helkkarin jenkkihemmo oli muistaakseni sorvannu alatukivarsien reaktiotankoja lyhyemmiks jolloin alatukivarret joutu "lievän" pakotuksen saattelemana edemmäs ja kallistumaakin tuli.
    Ehkä oikeempi tapa olis kuitenkin säädellä sitä ylätukivartta? Mitenkäs ne tuubitukivarret sitten, kalliita kuin mansikat mut onko niissä paremmat mitotukset tai jotain? Mopeman varmaan tietää?
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllähän kaseihin vääntöäkin tarttee, mutta taitaa olla Veskun väännöt!

    Oon kanssa kuullut, että tota lyhempää "strut rodia" on käytetty.

    Ei ne tuubitukivarret mun mielestä mitenkään älyttömän kalliit olleet, jotain 200$, ja niissä on kyllä säätöä aika kivasti. Tukivarren "puslat" on kapeemmat kun vakioissa, ja niitä voi sitten shimmata eteen tai taaksepäin jonkun verran. lisäks kun ne kummankin tuubin pituudet on säädettävissä, niin sieltä saa lisää varaa normaali epäkeskosäätöjen lisäksi. Mutta mä ne vielä viime kesänä kerennyt käyttää sitä säädettävänä, ja mulla ainakin oli jotain ihan kipeesti liikaa kun ohjaus ei ajossa herkistynyt lainkaan siitä mitä se oli paikallaan. Mutta ei leimaukko valittanut keskittämisen puuttumisesta :grin: Keväällä jossain vaiheessa pitäis viedä se säädettäväks.
     
  14. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Juu siis asiahan on niin että mulla ei kilpakonetta ole ensinkään vaan se kiivasluonteinenpainekattila on Veskun, eli sen pidemmän hepun. Siinä kattilassa sitä momenttia kyllä piisaa jonniinverran mukavasti...
    En taida kyllä kajota eturipustuksiin alkuunkaan kun vallu kuitenkin meni kohtuullisen suoraan (sillon kun ei sutinu)!
     

Kerro tästä muillekin!