A:n bangerista...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja PLYM, 6.12.2015.

  1. PLYM

    PLYM 3rd gear

    A:n bangerista..

    Kesällä kone purskutti kuumana ajossa nesteitä ulos. Vesi kupli jäähdyttimessä kierrosten mukaan mutta vasta ajossa sylki ulos. Mielestäni kone ei kuitenkaan suoranaisesti keittänyt. Kyseessä voisi olla tietysti kansipahvi mutta otettuani kannen irti en ainakaan nähnyt mitään siihen viittaavaa.
    Sen sijaan huomasin, että 1. pytyssä oli seisonnan jälkeen hieman ruostetta. Samoin puristuspaineita mitattaessa puristukset olivat hieman pienemmät, kuin muissa pytyissä. Kuitenkin ilmeisesti toleranssien sisällä.
    Jäähdytysnesteessä oli hieman pakokaasun tuoksua ja sameutta. Sinistä savua ei tupruta yhtään mutta kylmänä hieman vaaleaa höyryä. Vettä ei ole öljyn seassa ainakaan niin, että öljy olisi selvästi vaaleaa.
    Jos kyseessä ei ole kannentiiviste, niin sitten väkisinkin tulee mieleen lohkossa oleva sisäinen halkeama? Siihen liittyen, onko kokemuksia lohkon paikkausaineista?
    Jäähdyttimen yläsäiliössä ei ole "baffle"-peltiä. Sellainen on kai joskus ollut korkin alla, jotta vesi ei suoraan paineella pääsisi ulos.
    Jossain on sanottu myös termarin auttavan kiertoa kuristamalla? Jäähdyttimen tukkoisuutta en kylläkään ole vielä testannut mutta tuntui ainakin vauhdilla tyhjentyvän.
    No, jos kone ei kuitenkaan keitä mutta tulvii, niin voisiko kokeilla, jotain paisuntasäiliösysteemiä? Jos selvää vikaa ei löydy niin, ehkä vaan hyväksyn nesteen lisäämisen esim. vähintään sadan kilsan jälkee ja kärsin mahdolliset seuraukset..
    Muuten moottori toimii ihan ok ja olen matkanopeutena pitänyt vähintään 80kmh. Yhdeksääkymppiä ei uskalla värinän vuoksi ainakaan pitkään ajaa.
    Onko muilla ollut samantyyppisiä ongelmia ja miten ne on ratkaistu? Kommentteja? ehdotuksia?
    Avattuani moottorin totesin, että se on varmaan kokolailla jonkinlaisen läpikäynnin jäljiltä. Männät ovat uusia (joissain pieniä skraaduja). Lohkoa ei kuitenkaan ole porattu vaan hoonattu. Laakereissa ei ole välyksiä jne. Koneessa on weberin kaasari ja elektroninen sytkä. Öljyn kierto on vakio, öljynsuodatin on kuitenkin laitettu.
    Kierokankien laakerivälykset olivat siis ok mutta miten se kokoaminen? Voiko ne orgistyyppiset liuskat käyttää uudelleen vai muuttaako uusi kiristäminen välyksiä. Liuskoissa on nyt pienet purseet reunoissa.
    Yleensäkin, miten kiinnittäminen ja mittaukset pitäisi tässä suorittaa. Osaavatko koneistamoissa, vai onko "henkilövinkkejä"? Kampura onkin vielä kiinni.
    Onko kellään kokemusta kampuraan kiinnitettävistä vastapainoista. Niitä taitaa olla pulttikiinnitteisiä prässättäviä ja hitsattavia? Onko kallis homma koneistuksineen?
    Uskaltaako esim. korkeapuristekantta laittaa, jos kampuraa ei ole tasapainotettu?
    Entä jos vauhtipyörää keventää reippaasti? Lisääntyvätkö värinät oleellisesti? Matkanopeutena haluaisin kuitenkin pitää 100kmh. Helpottaisiko jos perävälityksen vaihtaisi vakiosta (3:78 to 1) harvempaan 3:54 to ? Onko siitä kokemuksia?

    Tässä kysymyksiä näin aluksi...

    Vastauksista kiittäen!
     
  2. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    Toi jäähdyttimen ja lohkon tukkoisuus ruoste hiluista saattaa hyvinkin aiheuttaa lämpö-ongelmia vaikka kannentiiviste ehjä olisikin.
    Mulla ei oo ollut ongelmia lämpöjen kanssa, ennemmin kone käykin liian viileänä. (letkun väliin tuleva termari auttaa tässä)

    Mun kone on muokattu liuskalaakereille, eli valulaakereiden kanssa pelaamisesta ei oo enempää kokemusta. Eiköhän se vaan plastigagella mittaamalla ja kokeilemalla pidä tehdä. Jossain varastossa mulla taitais olla uudet välysliuskat.

    Kampuraan vastapainojen lisääminen suomessa on tod.näk. niin kallista että ei kannata. Burlington ja Scat valmistaa uusia vastapainokampuroita, Scattia taisi saada valmiiksi porattuna painevoitelua varten.

    Jos koneen alakerta on kunnossa niin kyllä mä uskaltaisin paremman kannen laittaa, kunhan ei lähde hullutelemaan niillä puristuksilla. Mahdollisesti lisääntynyt voima saattaa myös innostamaan kierrättää konetta enempi, mikä taasen saattaa vaikuttaa lyhentävästi koneen elinikään.
    Vauhtipyörän kevennyksen ja muiden kampuraan tehtävien muutoksien jälkeen kannattaa ne tietysti tasapainottaa.

    Perävälityksen vaihdosta ei ole kokemusta, mutta se on ollut suunnitteilla juurikin tuon matkanopeuden takia.
    Isot takarenkaat on jo mutta se ei yksistään paljoa auta. Ei oikein raaski huudattaa maantiellä.
     
  3. PLYM

    PLYM 3rd gear

    Kiitokset Tuumer!
     
  4. Weijari

    Weijari Gearhead

    viewtopic.php?f=8&t=295174

    Siinäpä parinkin lämpöongelman anatomiaa.

    Värinöihin liittyen tarkastaisin ekana renkaat ja niiden tasapainotukset. Seuraavaksi yleisin ja helpoin on ristikot ja sen että kardaani on tasapainossa / suorassa.
     
  5. PLYM

    PLYM 3rd gear

    Weijarille kiitos keskusteluvinkistä, mielenkiintoista luettavaa. Tärinöistä sen verran, että luulen niiden tulevan moottorista jo sen rakenteen (kampura ilman vastapainoja, pitkä isku) vuoksi. En ainakaan pysty yhdistämään värinää muualle, koska se on kuitenkin kierroksista kiinni, nopeudesta riippumatta.
     
  6. Ford63

    Ford63 Gearhead

    Kuten Tuumerkin sanoi, niin mullakin yleensä käy ennemmin kylmänä kuin lämpöisenä. Kone on vakio. Syksyllä ajelin ~100km 60-70 keskinopeudella '29 aakkosella (värinöitä riittää mulla kanssa) ja pysähdyin levikkeelle, niin kärsi pitää kädellä kannesta kiinni :) Aakkoseen löytyy myös joustavaa moottorin/laatikon kiinnikettä, niin auttaa värinään. Vakiona suoraan kiinni rungossa.

    Taitaa olla myös aika tyypillistä, että ei siedä jäähdytintä ihan täynnä. Jos ajelee kovempaa hetken, niin mulla lykkää kanssa pihalle osan vedestä. Olen siis antanut olla pinnan hieman matalammalla.

    Vakio alakerta kestää erinäisten nettilähteiden mukaan puristuksia 5-6 välille. Enempää ei kannata yrittää jos ei voitelua paranna myös.

    Perävälitystä olen miettinyt kanssa, mutta kun vakio koneessa ei hirveästi ole vääntöä, niin voi olla huonokin ratkaisu orkkis 3-vaihteisen laatikon kanssa. Paras voisikin olla uusi laatikko? Saisi synkronoidut vaihteet ja välityksiä? Ajomukavuus paranisi. Kalliimpi ja työläämpi tosin. On olemassa aakkoseen myös ylivaihde perää. Harvinaisempi varmaan löytää. Uustuotantona olen jossain sivuilla nähnyt kyllä niitäkin.
     
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos nyt pakokaasun hajua jäähdytys veteen pukkaa ja sylinteriin tullut ruostetta, niin pikku halkeama lohkossa. Suomilohkoissa usein pakkasvaurioita. Itse laitoin paikka-aineen jäähdytysnesteeseen, vuodot loppui. Ja ei mene mikään syyläri tai kanava tukkoon, vaikka kohta muutama sitä väittääkin. Ohjeen mukaan ensin järjestelmän pesu. Ja nuo fourbangerit tärisyttää kierroksilla. Tasapainotus olisi hyvä. Nyky bensalla voi puristussuhdetta nostaa ja jos tasapainotettu, niin laakeritkin kestää kesäajelut. Sitten väännöt riittää harvempaan perävälitykseen.
     
  8. PLYM

    PLYM 3rd gear

    Mulla tuo nesteen pinta menee näkymättömiin. Paikka-aineen laittoa on kyllä kokeiltava. Lohkossa (ilman kantta) on nyt ollut vedet vähintään kuukauden. Mihinkään vedet eivät ole hävinneet.
     
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Mulla on kaksi suomi lohkoa ja kaksi suomi kantta, kaikissa pakkasvaurioita.
    Ne olen saanut kuntoon paikka-aineella.
    En nyt muista oliko Thurmo vai Bars, kun tästä on jo muutaman vuosi.
     
  10. PLYM

    PLYM 3rd gear

    Hienoa, kokeillaan!

     
  11. 4-banger

    4-banger 3rd gear

    Ilmottaudun myös "aakkonen käy kylmänä"-kerhoon. Vaikka ajo olisi minkälaista, niin kansi ei polta kättä huolimatta siitä, että ylävesiletkussa on termari. Oikein kuumalla kelillä kaupunkiajossa motometerin patsas nousee alaviivaan, jossa lukee: "Cold engine, add radiator cover".

    Koneessa on liuskalaakerit, vastapainotettu kampura, 5.5:1 kansi, touring-nokka, Weber-kaasari, kevennetty vauhtipyörä jne. Perävälitys on orkkis 3.78:1 ja renkaat 21-tuumaiset. Huippuja en ole kokeillut, mutta GPS:n olen raskinut nostattaa 106 km/h lukemaan, eikä siis ollut vielä pedal to metal. Mukava matkavauhti on 80-85 km/h, enempää ei raski kierrättää.

    Jossain oli spekulointia puristussuhteista, valu/liuskalaakereista ja kampuran paineistuksesta, ja siinä todettiin, että puristussuhde ei ole se ongelma, vaan kierrokset, joilla konetta huudatetaan.
     
  12. PLYM

    PLYM 3rd gear


    Onko kampura B:n vai jälkeenpäin vastapainoitettu? Oletko ajanut ilman vastapainoja olevalla kampuralla eli onko värinäero suurikin? Mikä kansi? Tuntuuko siltä, että välitys voisi olla harvempikin?
     
  13. 4-banger

    4-banger 3rd gear

    Kampura on jälkeenpäin vastapainotettu eikä minulla ole muusta kokemuksia. Kansi on Snydersin kansi, ja kyllä, välitys voisi olla huomattavasti harvempi.
     

Kerro tästä muillekin!