A604/41TE vaihteistovika

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja ValiantMan, 6.5.2009.

  1. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Stratuksen laatikko sanoi yya-sopimuksen irti. Ei limp moodia, laatikko luistaa D:llä, valitsin pienimmällä pitää ykkösvaihteen, samoin pakki toimii. D:llä siis viimeistään kakkoselle vaihdettaessa laatikko putoaa pois pelistä ja veto häviää. Koodit 36 ja 54 sinänsä viittaavat sisäiseen viikaan. Öljytikussa hiukan tummaa. Vikaa edelsi voimakas tärinä ja siirtyminen limp moodiin. Autokeskuksella vikamuisti tarkistettiin, nollattiin ja tehtiin totutusajo, jonka jälkeen luisto ilmaantui äkisti ilman check engine -valoa tai vikatilaa.

    Arvauksia, mitä laatikosta löytyy? Vika ei kai voi olla elektroniikassa, mutta voiko viallinen TCM-boksi särkeä vaihteiston? Autoon on nimittäin vaihdettu edellisellä omistajalla hiljan käytetty vaihteisto, boksi on uusittu vuosi sitten, ennen vaihteiston vaihtoa.

    Korjattua tai vähänajettua (vikaantumatonta) laatikkoa V6-koneeseen saa tarjota...
     
  2. Simo

    Simo 1st gear

    Ainakaan LeBaronissa ei ko. vaihteiston mahdollisia vikailmoituksia näytetä mittaristossa lainkaan. Ne näkee vain erillisellä testerillä.
     
  3. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Jep, tarkennetaan. Vikakoodit 36 ja 54 on Autokeskuksen testerillä poimittuja ja selitykset periaatteessa tiedossa. 36= Fault immediately after shift, 54= Gear ratio error in 4th. Avaimella ei tosiaan anna mitään vikakoodia.
     
  4. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Voiko viallinen TCM särkeä vaihteiston?

    Kyse siis edelleen samaisesta 41TE laatikosta.

    Voiko viallinen TCM boksi (vaihteiston ohjausyksikkö) särkeä vaihteiston? Pystyykö TCM:ää testaamaan jotenkin.

    Auton historia on sellainen, että vaihteisto on oireillut. TCM boksi ja rele on vaihdettu. Vika ei ole hävinnyt, joten on oletettu TCM:n olleen viallinen ja vaihdettu takuuna uusi boksi. Ilmeisesti vika ei ole hävinnyt sittenkään, koska puolen vuoden päästä vaihteisto on rikkunut (samat oireet kuin nyt), ja sen tilalle on vaihdettu käytetty vaihteisto. TCM on sama, kuin ennenkin (eli se takuuna vaihdettu). Nyt vaihteisto on taas rikki (nojatuolidiagnoosi viittaisi 2/4 kytkimeen, turbiini lienee "ehjä" mutta joutunee uusittavien listalle) ja menossa korjaukseen tai vaihtuu toiseen.

    Onko vainoharhaisuutta epäillä TCM boksin olevan viallinen ja viimeisen vaihteiston särkymisen johtuneen siitä? Vai oliko kyseessä vain huonoa säkää ja toinenkin vaihteisto oli rikki?

    Voiko muuten -95:een vaihtaa vuotta (tai muutamaa) uudemman laatikon? Missä tulee ongelmia, jos tulee?

    Kuntoon tämän haluaisi saada, kun on muuten hyvä auto.
     
  5. Stone

    Stone 3rd gear

    Re: Voiko viallinen TCM särkeä vaihteiston?

    Mä ainakin vaihdatutin Saratogaan eri vm looran, taisi olla jopa 2 vuotta vanhempi, jos oikein muistan, kun alk.peränen hajos.
    Harmitti tautisesti tuo laatikkohomma Saratogassa, sekin muuten ihan loistava käyttöauto kaikin puolin (3.0 V6 GLS), jos se A604/41TE-laatikko ei olis täysin epäonnistunut, jonka perusominaisuuksiin kuuluu se, että se HAJOAA.
    Mulla oli, hajos, uus tilalle ja äkkiä kiertoon. Työkaverilla oli, sama kuvio.
    Sitte joku vielä osti multa sen hajonneen laatikon varaosiks, kun oli oma hajonnu (kuori ainkin käytettävissä).
    Sääli että monta muuten hyvää autoa on perseilty tolla laatikolla, jota joku joskus luonnehti "korttitaloksi".
     
  6. sheba1

    sheba1 1st gear

    41te

    Omassa Voyagerissa 3,3 v6 -99 220tkm ajettu ...oli sama vikakoodi , 4th gear incorrect gear ratio..

    1 vaihde toimi ja 2 mutta kun yritti kolmoselle niin rupes vaan tärisemään ja luistamaan pirusti ja laatikko meni vikatilaan.

    Otin laatikon auki ja siellä oli kitkalevyjen pinnat kuluneet loppuun, ja akseli holkki poikki.. :-? :eek:

    Osat oli noin 700e.----->vaihdoin osat (Trans star US-Parts) ja taas toimii. :D.. (Solenoidi pakkaa ja turbiinia en vaihtanut. )

    P.s Kannattaa tarkistaa molemmat nopeus tunnistimet.
     
  7. virta

    virta Gearhead

    Kitkapinnat paskana,, :( ikä vaan tullut täyteen ja remontin aika.Taikatemput ei auta vaan tuoretta tavaraa laatikkoon sisään.Itsellä ois ylimääräinen masterkitti tuohon 150e.
     
  8. Stone

    Stone 3rd gear

    Sen verran vielä noista mun tietämistä laatikkorikoista, että eivät olleet mitään "limpille" menemisiä kulumisen takia, vaan rattaat meni murusiksi ja valui öljypohjaan...vaikka öljyt sun muut oli asiallista sorttia ja ajallaan vaihdettu.
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    ^ Niin eikös se vaihtoväli ollut 80K? :wink:
     
  10. voijaggeri

    voijaggeri Gearhead

    code 36:
    The existence of code 36 indicates a mecanical or hydraulic (non -electrical) relaited problems. It should be noted, however, that all mech. probs don't necessarity result code 36.- Only mechanical causes should be considered 1st.
    Probable causes: Internal transaxle problem( refer to speed errors)


    Codes 50-54: In-Gear ratio errorNt/No doesn't compare to the particular gear ratio.
    Probable causes: code 54 Internal transaxle problem.

    Edit: korjattu joitakin krijotusvieheitä :lol:
     

Kerro tästä muillekin!