A833 manuaali asiata

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja spede, 20.12.2005.

  1. spede

    spede Gearhead

    Olen suunnittelemassa Dusteriin 360 jatkoksi A833 4vaihteista manuaalia, onko noita olemassa montaa eri mallia, onko kuinka kestäviä ja muuta tietoa ennekun ostaa ja käyttö kokemuksia, itellä perä välitys 3:25.
     
  2. duster73

    duster73 Gearhead

    Kestäviähän nuo ovatten.pituuden puolesta niitä on kahta versiota.lyhyempi vastaa 904-laatikkoa pituudeltaan ja pidempi 727-lootaa.itse loota muuten saman mittanen,mut se hännän mitta muuttaa sen pituuden.olipa hyvin selitetty...ja sit noissa on eroa että mihin kohtaan sen vaihdekepin saa kii...ai nii,sitten oli vielä jossakin 70-luvun versiossa se aski,missä nelonen on ylivaihde.olikohan ainakin jossakin dusterissa tämmönen.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ja vakiossa 360:ssä tarvii tietysti ulkopuolisesti tasapainotetun 360 mottiin tarkotetun vauhtipyörän.
     
  4. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Mikäs on tilanne tuon tasapainottelun kanssa jos haluan 318:n jatkeeksi tuommosen lootan?

    Löytyykö kytkyttimiä sun muuta kulutus osaa helposti uutena, ja onko ne kalliita?

    Mikä olis "kohtuu hinta" ehjästä A833 lootasta?

    Kunhan tässä haaveilen... :odroll:
     
  5. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    273, 318 ja 340 ovat ns sisäisesti tasapainossa eli nolla puntissa eikä tarvii painoja turbiiniin tai vauhtipyörään niin kuin 360. Kytkin palikkaa löytyy vauhtikaupoista joka lähtöön.
    Noiden manuaali laatikoiden hinnat ovat näköjään ovat näköjään viime aikoina nousseet pilviin. Jos vielä halvalla jostain saat niin osta pois.

    Heh Ate toi sun allekirjoitus. Pyrit näköjään kolmekuuskymppiseen koska se on ns ulkoisesti tasapainoitettu.
    Mun allkirjoituksesta taas voit lukea elämää suurempaa filosofiaa. :rotfl:
     
  6. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    New Process A833:a on saanut moppeihin jo 64, aluksi kutosen perään ja myöhemmin jopa hemin kanssa (jotain laakeria suurennettu vuosien varrella).

    Seitkytluvun puolenvälin jälkeen ne on pääsääntöisesti ylivaihteella. Niissä vivustoa on muutettu siten, että kun kaavion mukaan laittaa kolmoselle, laatikossa menee alkuperäinen suora nelonen päälle, ja kun shiftaa neloselle, menee päälle kolmosen tilalla oleva ylivaihde.

    Näitä on saanut myös GM:n pickuppeihin ja truckeihin 81-87, yleensä RPO-koodilla MY6. Niitä on kutsuttu myös nimellä NP 440, tai jotain vastaavaa. Aluksi sai vissiin vain diisselin kanssa, myöhemmin muidenkin koneiden kanssa. Meikäläisellä on vissiin moinen 84 GMC-diisseli-pickupissa, RPO-koodi on MM7 (ei siis M77, joka tarkotti jotain muuta..).

    Kun kolmonen on suora, tuntuu vaihteiden välit manuaaliksi aika pitkiltä. Täytyy aika vaihtaa aika tarkasti oikeassa kohdassa, ettei kone huuda turhanpäiten tai vedätä tyhjäkäyntikierroksilla. Mutta kyllä tuolla on jo tottunut ajelemaan. Tuo ylivaihde (0.71 tai 0.73) tuntuu ihan passelilta 3:42 perän kanssa.

    Itellä ulisee loota jonkun verran(laakerit?) ja vaihteet ei mene aina ihan nätisti päälle (synkronointi vai mikä?), pitäis jonkulainen korjaussarja tilata.. Tuolta näyttäis osia löytyvän:
    http://www.drivetrain.com/newprocessA833.html

    Ja tuolla tietoa A833:sta:
    http://www.slantsix.org/articles/4-spee ... speed1.htm
     
  7. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Niin ja paljon helpommin noita varmaan löytää mopseista, kuin GM:n tavara-autoista. Jälkimmäisissä tuntuvat olevan harvinaisia. Ja sehän on vain hyvä jos aikoo mopaariin laittaa, niin ei tule niin paljon välttämättä onkelmia. Sen suhteellisen harvinaisuudenkin takia aattelin sen tossa gemsussa pitää ja rempata, enkä vaihtaa johonkin thm:ään..
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulle tuli joskus viimevuotuhannella ChevyVani lootaremonttiin ja oli aika yllätys löytää tollanen manu(s)aali 6.2 kiisselin persiistä :rotfl: .

    Tollaset väkisin hämmennettävät on ite sarvipää varmaan keksiny :odroll: .
     
  9. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Tiedä häntä, kuka on asialla ollu.

    Voin tuosta tietysti luopuakkin, jos joku välttämättä haluaa antaa 4L80:n, tai NV4500:n tai vastaavan summan rahnaa vaihdossa :rotfl:
     
  10. SB

    SB 1st gear

    Dusteriin sopii mun mielestä toi lyhyt häntäisempi loota. Kertokoon ken tietää paremmin. Mulla oli tommonen E-bodyssa kiinni, joten shifteri oli "viritelty" melko erikoisesti kiinni :eek:
    Mulla on toi irroitettu lyhyt häntänen viä jossain tallin perällä.
    Jouten se olis ja myynnissäkin tarvittevalle.
    Se vaan vaatii kyllä jonkinlaista huoltoo tai remppaa, kakkonen piti vähän meteliä ja kun avasin sen luukun ja kurkkasin sisälle (perk... le ku pitää olla niin utelias :odroll: ) nii siitä vaihteensiirtäjävivusta irtos joku kuula ja putos sinne lootan pohjalle :oops: .
    Kytkinkoppaa tai muuta sälää ei ole.
    Laita spede yv:tä jos kiinnostaa.
     
  11. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    :soosoo: :mad: :argue:
     
  12. paskamaha

    paskamaha 1st gear

    Mitäs muita tyyppimerkintöjä noilla moppen manuaaliaskeilla on,itellä oli traidusterissa nelilovinen jota hämmennettiin kannesta eikä kyljestä niinkuin näytti noissa kuvissa olevan,nykyisessä 360 projektissa samanlainen mutta tyyppikilvestä jäljellä ainoastaan np:n leima
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Noista moopparin manuaaleista niin tiijä, mutta kaikki noi vanhemmat jotka oon tähän saakka nähnyt on olleet kyllä "vipulootia". Toi nelilovinen ylivaihdelootahan on alumiinikuorinen, muut on rautakuorisia. Siinä on joku laakeri laakeroitu suoraan alumiinikuoreen, ja sillä on taipumusta kulahtaa väljäksi jolloin tulee ääntä eikä sitten lopuks loota enää tomi. Sen pystyy yleensä vielä korjaamaan koneistamalla kuorta ja laittamalla sinne oikeen laakerin. Jossain mopar musclessa oli jonknilaiset ohjeet kuinka homma tehdään.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sun pakkovaihdettava oli ehkä B&W T-18. Se on kohtalaisen yleinen 4WD huusseissa!

    New Process 435 toosaa on käytetty vähän tuoreemmissa vastaavissa.
     
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ja kaikkien nykymoparien kuninkaassa = Viperissä on borg warner/tremec T56 loota, eli 6vaihteinen manu!
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kaikkien nykymoparien kuningas - kyseenalainen kunnia!
    Taitaa noi kaikki modernit lootat olla tolla sisäisellä vivustolla. Mä kun oon tohon löijyyn pikkasen vahdannut tekniikkaa, niin mopsilla ei oikeen oo kohtuuhintasia siedettävillä välityssuhteilla olevia lootia tarjolla. Tällä hetkellä varteenotettava vaihtoehto on lyödä siihen chevyn tekniikkapaketti, joskaan se ei oo ihan tän eikä ens vuodenkaan asia.
     
  17. jylppy

    jylppy Gearhead

    No kertokaapa moppegurut onko mopen 400:nen mylly miten tasapainotettu? Kun tars semmonen A-833 aski hommata sen perään, ja tietenkin sitte vauhtipyörät yms. myös.
    Että tietäis vähän mitä rupiaa ettimään!!

    Onko noissa manuaaleissa muuten alunperin neste vai mekaaninen kytkin?
     
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mitämitä... onhan nykyään tuotannossa vaikka mitä, jopa kaikkien aikojen muskeli-ikoni, eli hemi-chargeri!

    Mitäs sen löyjyn uuden tekniikan pitäis sisältää, niin voi heitellä visioita täältä sohvan pohjalta... tietty kasi vai kelpaako v-kymppi? automaatti vai manu? ja pitääks sen olla auton perinteitä noudattavan nopea, vai enempi ajettava?
    Moparin puolelta V10+T56 paketti vois olla rouhee. Sellanenhan oli jossain swingerissä viime ACS:ssa. Vai oliks se itsestään vaihtelevalla lootalla.
    Tai sit se uus pikkuhemi autom.lootineen ihan kruisailutekniikaks, teet siitä mökkeilyauton. Ja eiks mopsiin kuulu nykyään mersu, vai oliks se toisinpäin. Valkkaat sieltä sivuhaarasta jonku ahdetun herrasmieskasin ja 7spd automaatin ja jenkkifanaatikot saa slaagin.

    :D
     
  19. paskamaha

    paskamaha 1st gear

    joo se päältäsekoitettava on tyypiltään NP540,käytetty powerwagoneissa ja koulubusseissa,no pitäis ainakin kestää..
     
  20. coupemopar

    coupemopar 1st gear

    SB onko sulla vielä se a833 laatikko siellä tallin nurkilla?? mitäs sillä olis hintaa jos vielä löytyy?
     

Kerro tästä muillekin!