ABS-jarrujen ilmaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Vuppe, 14.1.2009.

  1. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Oli rysleristä etujarru auki enkä mielestäni saanut kaikkea ilmaa pois perinteisellä pumppauksella. Nestettä lorahti vähän reilummin ulos joten aloitin ilmauksen uloimmasta pyörästä mutta siis laihoin tuloksin.

    Kaveri sanoi että riittää kun avaa ilmausruuvin (yksi sylinteri kerrallaan) ja kääntää virrat päälle jolloin apsin pumppu pukkaa hissukseen ilmat pihalle. Meneekö näin? Mikään hälyvalo ei pala mutta poljin tuntuu kumimaiselta ja painuu aika syvälle.
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    laitas käyntiin ja ilmaa normaalisti.näin ainakin omassa caddyssä.
     
  3. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Ite jouduin Sierrassa pitää virrat päällä ja pumppaamaan normaalisti.
    Ensin koitin ilman virtoja mutta poljin tuli vaan kovaksi ja ei tullu yhtään nestettä ulos.
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jep juu, kiitos näistä. Eipä ne jarrunesteet sieltä itsekseen valuneet tai sitten virtaus oli niin pientä etten huomannut. Pumppaamalla auto käynnissä poljintuntuma tuli ihan hyväksi.
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Vinkkejä ABS:n ilmaamiseen?

    Pitäisi vaihtaa rapeat 4 ja 5 metriset jarruputket abs-yksiköltä auton taakse.

    Miten ilmauksen kannalta tuo kannattaisi tehdä?

    Lutata ne putket aluksi yksikön luota, jotta nesteen valuminen olisi pienintä uusia asennettaessa?

    Miten sitten täyttäminen? Olisiko semmoinen paineilmaaja, jolla saa nesteen työnnettyä vastasuuntaan, siis pyörästä sinne abs yksikölle kova sana?

    Siis pistäisi linjan täyteen takaapäin väärään suuntaan, kun nippa on vielä irti abs-yksikön päässä?

    Miten iso homma se ilmaaminen muutenkin on , jos ilmaa pääsee järjestelmään - ja sitähän mitä luultavimmin pääsee koko putki vaihdettaessa?

    Yksikkö on Boschin valmistama 90-luvulta.


    Itse olen jarruja rakennellut aikaisemmin, mutta ilman ABS-hirvitystä..

    Vinkkejä?


    Vai onnistuuko tuo ilmaaminen ihan perinteiseen tyyliin? Vai pitääkö auto olla käynnissä, kuten tuossa yllä mainittiin?

    Kannattaako alkaa souvinkiin itse vai viedä korjaamolle, joka hoitaa homman 500 €.
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Avain onneen
    Tommosella onnistuu ilmaus vähän vaikeemmissakin tapauksissa, sekä nesteiden vaihto vartissa.
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Onni irtoaa halvalla?

    Imee vai työntää ilmausruuvista? Miten tuollaisella ilmataan?
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Imee ilmausnipan kautta.

    Kannattaa ruuvata ensin nippa kokonaan auki, laittaa kierteisiin vaseliinia tai jotain muuta tatinaa, ettei ime ilmaa kierteen kautta. Läpinäkyvästä letkusta näkee milloin ilman tulo lakkaa...
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ylipainaalle toimiva on helppo tehdä itsekin, säiliö mihin paineensäätimen kautta ilmanpaine ja letku nippaan, eli painaa s'iliön pohjalla olevaa nestettä järjestelmään vastakarvaan.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Toi imee ilmausruuvista, ja ainakin toimi ABS:llä varustetusta Toyotasta. Vaihdoin siis nesteet, ei varsinaisesta ilmauksesta ollut kyse, enkä kyllä edes arvannut että hommaan liittyy joku ongelma... Ei ollut auto käynnissä ja hyvin imas nesteet.
    No onneks joskus joku homma sujuu tietämättömältä ilman suurempaa ponnistelua :rotfl:
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kiitos selityksestä. Olen korjaamolla moisen nähnyt käytössä. Sai imeä vaan pirun pitkään ja kierrättää nestettä, kun ei neuvostani huolimatta ilmannut ensin tuliterää pääsylinteriä erillään.... :odroll:
     
  12. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Biltema taitaa kaupata valmista tuollaista Volvolle ja muille vastaavaa pääsylkkää käyttäville...
     
  13. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Joo nesteenvaihto vaikka polkemalla on helppo nakki ja olen moisia tehnyt abs-sällisiin. Nyt vaan tyhjää putkea on pahimmillaan päälle 5 metriä.

    Lyhyemmissä perinteisissä systeemeissä, joita olen uusinut on ollut ilmaamista, kun täysin tyhjiä putkia ja jarruletkuja täytellään ensi kertaa. Aina on vaara ilman jäämisestä johonkin ylä-alasuuntaiseen mutkaan/ vekkiin..

    Yksi perinteinen täytettiin nipasta säiliöön erään vanhan autonasentajan vinkillä. Keula ylös ja öljykannulla somivalla kumitiivistyksellä nipasta nesteet sisään. Poljin oli jumitettu pohjaan. Onnistui hissun kissun paremmin kuin perinteinen säiliöstä alkava ilmaus.
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Monessa tapauksessa tollanen nipasta säiliöön ilmaus voi toimia paremmin.
    Eli siis ylipainetta pönttöön ja siitä letkulla nippaan.

    Pärrän jarrut oli paskamaiset ilmata, ei oikein kumpikaan tapa ollut hyvä... Jotenkin sain ne ilmattua lopuksi, lutkuttelemalla ja kaikkia keinoja käyttäen.
     
  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ja pari hivenen offtopic kysymystä;


    Mikä noista jarruputkityökaluista on toimiva? IKH, Biltema? Muu harrastajahintaluokkainen? Vai eikö niillä tee mitään?


    Ja tosiaan, saako jarruputket vetää sisäkautta? Kuplassa ainakin jarruputki kulkee sisäkautta.

    Tuossakin romussa poraisi läpiviennit rintapeltiin ja takapenkin alta tankin jälkeen (tankki iis takapenkin alla) sitten taas läpivienneillä alas?.

    Ei tarvitsisi uusia ripustimia. Pistäisi kumiletkun pätkiä suojaamaan hankaamiselta lattiapeltiin. Muuten maton alle vaikkapa oikeaa helmapalkkia seuraillen sisäpuolella. Suosittelevat, ettei kannata alkaa purkamaan vanhoja jarruputkia pois, kun samoissa nipuissa kulkevat ah yhtä rapeat polttoainelinjat. Samoin tankkia en ajatellut tiputtaa pois, jotta saisin putket orgislinjaukseen..

    Sisäreitti voisi olla fiksu.. Mutta saako niin tehdä?
     
  16. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Pohdin sellaisen pumppukannun käyttöä tuohon. Letkulla sitten nippaan..

    Tai ihan vaan pullo, johon painenippa (lue auton rengasventtiili) ja tiivistetty putki pohjalta - nippaan.

    Mutta miten abs yksikkö suhtautuu nipasta - säiliöön ilmaamiseen? Onko siellä jotain takaiskuventtiilejä yms? Onko kukaan kokeillut?
     
  17. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Etujarru vaikka letkun vaihdon jälkeen täyttyy itsekseen kun täyttää nestesäiliön ja jättää nipan auki. Ilmautuu parhaiten alhaalta ylöspäin mäntiä sisään ja ulos pumppaamalla kun letkulähtö osoittaa ylös, puskee ilmat säiliöön päin. Takajarrun olen joskus joutunut ilmaamaan irrotettuna ja seinälle ripustettuna.
     
  18. virta

    virta Gearhead

    läpinäkyvä nouseva letku vaan nippaan ja polkemaan lujaa jos ei virtoja ole päällä.ABSit ei mielestäni vaikuta juuri asiaan.
    Jos nestettä hulahtanut voi olla että muutkin piirit haukanneet ilmaa ja joutuu ilmaamaan kaikki.
     
  19. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Laita paine nipan tilalle letkuliitin, ja siihen se paineen alennin, saat vaikka viikon ajan pidettyä puolen bar:n paineen siellä.
    Ei tartte koko ajan painaa liipasinta.
    Sellanen halpis säädin maksaa varmaan vitosen.
    Säiliöksi ihan teräs purkki, mihin hitsaa lähdöt sun muut, kestää parit bar:t painetta ilman että on maalipinnat märkinä jarrunesteestä
    :wink:
     
  20. onneton

    onneton Gearhead

    itse vaidoin kaikki jarruputket uusiin puihin muutama vuosi sitten,Chevrolet
    capriceen 91 abs jarruilla.Ilmauksen tein aivan normaalisti kaveri pumppas poljinta,minä ilmasin,ja hyvin on jarrut pelannut. :lol:
     

Kerro tästä muillekin!