AC Cobra replican rakentaminen mielessä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja arska82, 23.3.2011.

  1. pantera

    pantera Double Gearhead

    Tosta kanahäkkien vääntöjäykkyydestä on kans monenmoista uskomusta.
    Tässä silmät avaavaa faktaa:

    As for references. Lamborghini Countach 1900 fp/degree. Ferrari 360 spider 6250 fp/degree. Viper gts has a "tube space frame" and 9000 fp/degree. Viper gts-R (Le Mans 24 hr) is reinforced to 13600 fp/degree. Lamborghini Murcielago also uses a high strength tube frame supported with honeycomb carbon fibre to 15000 fp/degree. It clearly shows that the Ferrari has no roof. Here we have cars with cromolly tube frames, carbon fibre, etc. Exotic material, loudly advertised as great stuff that makes those sport scars outstanding. Let me mention that the new SAAB 9-3 Sport Sedan, steel monocoque has a torsional stability of 16000 fp/degree. Showing that good engineering is more important than the use of fancy materials. Embarrassing for the SUPER cars? The Panoz racing car tub carbonfibre monocoque has a stiffness of 45000 fp /degree, but due to the front motor installation the axle to axle ratio is 30000 fp/d, at a weight of 110 pound. A street car that uses a tub monocoque is Koenigsegg . Also made of carbon fibre. This tub is said to have strength of 20500 fp/degree. As this, like the Panoz, is a tub number, the axle to axle ratio should be less. With the same reduction as the Panoz, we should land at 13600 fp/degree. This show that a monocoque is the way to go, even if made in sheet metal. The reason for using steel tube frames is the ease of production in a small numbers. A steel monocoque takes a tremendous investment in tools and engineering.
     
  2. unknown

    unknown 3rd gear

    Juu, toi saabihan on oikein "sport" Ihan oikein melkein urheiluauto... Taidan kyllä vähän epäillä, että on saabin mainos tämä...
     
  3. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Kyllä siinä hyvinkin perää voi olla. Sen katon osuus on aika iso. Ongelmia nimenomaan AC cobrassa tuo pyöreiden putkien vääntö "tikapuuna" ei yksittäin. Silloin kohdistuva vääntö aiheuttaa putkien taipumista joka ei ole boksatulla rakenteella ihan samanlaista.
    Cobrassa ei juurikaan ole pystyjäykisteitä saati kattoakaan joten tikapuun osuus on merkittävä:

    Round vs. Rectangular frame rails: There has been a lot tossed around regarding whose chassis - and what kind of tubing - is "strongest." Factory Five is numerically the biggest exponent of round tubes, but many others have preceded them. We chose to use rectangular tubing in our chassis for several reasons: Under pure vertical bending load, 4" x 3" rectangular tubing is about 37% stiffer than an equal wall thickness 4" round tube. This is especially important because a roadster doesn't have a roof to stiffen the passenger compartment. Not only can you feel a lack of "solidness" with a flexible chassis. Your variable door gaps will also make latching unstable - and even ocassionally cause paint chipping as the doors meet the main body!
    You can see below that transverse members have little effect on beam stiffness. You just add up the individual stiffnesses of the components. We also have an "X" member, acting as an additional longitudinal beam reinforcement and as two transverse members. A round tube chassis is extremely difficult to "X" brace.
     
  4. Anssi

    Anssi Gearhead

    Olisiko kenties tutkimus- ja opetuskäyttöön annettu poikkeuslupa ettei veroja tarvitse maksaa? Ei taida koskea tavan harrastajaa, joten "donorin unohtamisen" voi unohtaa jos kadulle mielii.
     
  5. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Ei EU tunne erityisvapauksia sellaiselle. Esim. Saksassa ja Englannissa nämä ovat olleet arkipäivää jo jonkin aikaa. "pientuotantosarja" on realiteettia kunhan se vain saataisiin jotenkin fiksusti esille.
     
  6. Anssi

    Anssi Gearhead

    EU ei valitettavasti liity asiaan mitenkään, kuten eivät Saksa tai Englantikaan. Tämän foorumin keskustelijoista taitaa suurin osa asua Suomessa. Ja kuten tiedetään, täällä on ihan omanlaisensa autoverotus.
     
  7. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Mitä noi Nettiautossa myytävät 4-syl 2000-luvun "Cobrat" ovat?
     
  8. Anssi

    Anssi Gearhead

    Näyttävät olevan Taunuksen tekniikalla tehtyjä Pilgrimin Sumoja.
     
  9. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    En kyllä vieläkään unohda en saksaa enkä englantiakaan... EU:n kauneus piilee siinä että säännöt on samat kaikille. Ei "pientuotantosarja" tarkoita tutkimus/kehitystyötä vaan kaikkia individuaaleja jotka sellaisen päättää rakentaa. Tätä ei vaan ole hoksattu vielää, perusasiat kuntoon ja kaikilla on mahdollisuus tehdä sellainen. Ottakaa selvää tästä pientuotantosarjakysymyksestä, ei suomen vallesmannilta eikä AKE:lta vaan EU:n vastavalta viranomaiselta. Hiljenen täten tästä topicita.
     
  10. Anssi

    Anssi Gearhead

    Kuinka paljon siitä piensarjaan tehdystä autosta pitää maksaa veroa?
     
  11. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    ^eiköhän niitä verrata johonkin muihin piensarja autoihin esim. lamborghineihin tms :poff:
     
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No pahus, kommentoisit vielä kerran. Eli vaikka asian vierestä, niin arvaanko oikein, jos GT40 on ollut motiivina selvittää näitä asioita?
     
  13. JasoX

    JasoX 3rd gear

    elä turhaan hiljene, vaan jaa vaan muillekin ajatuksia :)
     
  14. Make2

    Make2 3rd gear

    Pienenä sivumainintana voi todeta että nimimerkki Le Mans on asunut brusselissa kymmenkunta vuotta ja oli mm. mukana lobbaamassa rengasdirektiivejä 90-luvulla kun suomi liittyi EU:n.

    Näkyi kuitenkin hiljenevän .....
     
  15. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    No joo :oops: Jaso ja C5 puhui niin mukavia.....

    Tämä piensarjadirektiivi on EU:n laatima. Jo yli kymmenen vuotta sitten sellainen vaadittiin replicoilta. Ahkerana kit-car lehden tilaajana silloin sumujen saarilla tuli totaalinen pommihälytys: kitcarit tapetaan EU:n toimesta sukupuuttoon. Mutta nämä hemmot olivatkin aika kekseliäitä. Tietyt pelisäännöt toteuttaen paikallinen MOT pystyi sellaisen todistuksen kirjoittamaan. En nyt muista mitä siinä vaadittiin, mutta jos sieltä tuot sellaisen kitcarin jossa tuollainen todistus on, ei pitäisi olla hankaluuksia. Ja toinen juttu, helpottaa paljon jos Auto on ennen Suomen asettamia EU vaatimuksia ensirekisteröity. Kannattaa kuitenkin ehkä konsultoida lakimiestä.

    Kaikkein helpointa on, jos tuotu peli on "tehdasvalmisteinen".

    Omassa KVA GT40:ssä (huomaa KVA sai GT40 nimen käyttöoikeudet jo 80-luvulla) oli sekä Englantilaiset että belgialaiset paperit joissa luki että auto on vuoden 1966 Ford GT.
    Möin sen ennen muuttoa pois, mutta muuttoautojen erivapauksien sekä papereiden ja historian ansiosta sen suomessa rekisteröiminen olisi ollut mahdollista. Toinen juttu jos joku naapuri ilmoittaa että Ken Attwell teki autoja 80.luvulla ja hemmolla on 60-luvun paperit...Mutta edelleen: auto oli 80-lukulainen ja sinänsä oikeutettu helpompaan kohteluun. Ajonesto, pakkivalo, E-hyväksytyt vyöt sekä vilkkulamppujen vaihto ainoa operaatio.

    Kävin viime kuussa Bolognan messuilla. Siellä oli näytillä kuvankaunis GTD40. Auto oli JUURI NIIN KUIN AITO, kaikilta yksityiskohdiltaan. Pyörin sen ympärillä hetken ihmetellen, josko tuo on oikein Rodriguezin kärry, mutta rehellisesti ovipaneelissa oli iso lätkä GT DEVELOPMENTS.
    Ei takuulla häpee aidolle. Hyvä replica 2000-luvun materiaaleista, tietotaidosta ja valmistustekniikalla on takuuvarmasti parempi radalla kuin orggis. Se vaan että kun orggis maksaa millin Replicasta voi ottaa nollan pois; ja ajella tiellä
     
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Well well...

    Minä en tiedä kuka sinä olet, etkä sinä tiedä kuka minä olen. Mutta jännä miten sitä voikin pienistä tiedonjyvistä (joita on joskus kuullut epämääräisesti milloin mistäkin ja joista osa varmasti ihan huuhaata) voi yhdistellä asioita.

    Tiedä vaikka joskus törmättäisiin jossain automessuilla ulkomailla.
     
  17. vette77

    vette77 1st gear

    Ilmeisesti en tähän topicciin ole vielä ilmoittanut että minulta voi tulla ostamaan pois 75:n ISOlohko veten raadon pois, on oikein passeli Cobra aihio ;)
     
  18. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    saksastakin löytyi 80 luvulla jonkun koripajan tekemä cobran, siinä on keulilla 427 ! Ja on suomen kilvissä myös . Ja kohta museoikäinen..
     
  19. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Hymyillään kun tavataan, eiköhän me huru-ukot, näihin vehkeisiin hurahtaneet enemmän tai vähemmän tunneta toisemme. Tuo ragtopin mainitsema vehje on tuttu, siinä on tosi miehekäs kilpi.
    Ja vettelle viestiksi, se 75 on oiva aihio, googlaa nimellä "cobrette"

    Näitä vehkeitä ei ole liikaa, toivotetaan kaikki mukaan (vaikkakin jotenkin siihen kuuluu se fordin isolohko. OK pikkulohko jos radalle haluaa: Shelbyn luottokuski Ken Miles vainaa totesikin testeissä kun kanafarmari ahnehti sinne isolohkon että pidä tunkkis ja aja ite).
    prkl poltin jo tälle kesälle vasemman jalankin :soosoo:
     
  20. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Suomalainen KVA GT40 Historic Grand Race:n mainosautona HRF:n osastolla Lahdessa 2009:

    [​IMG]

    Auto on ollut kymmenkunta vuotta Suomessa ja majailee Lohjan / Siuntion suunnalla...ei minulla... :D

    Ja uudempi Fordin GT:hän on taas Historic Grand Racen kilpailun johtoautona Ahvenistolla 20.-21.8.2011...

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=215839

    [​IMG]

    Näitä on siis Suomi pullollaan, mutta lisääkin saisi tulla / tehdä... 8)
     

Kerro tästä muillekin!