ACS:stä vielä vähän..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja Anonymous, 27.2.2004.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Japi

    Japi 1st gear

    Aina löytyy ihmisiä, jotka suhtautuvat kriittisesti kaikkeen, mutta American Car Show on aina järjestetty.
     
  2. ata

    ata Gearhead

    No kirjoitetaan nyt omista mielipiteistänikin tähän hieman.

    Yksi juttu minua on muuten tässä lukiessa ihmetyttänyt, miksi Makke käytät FHRA American Car Showsta lyhennettä AMC? Sehän on American Motors Corporation, American Car Show olisi ACS, jota ainakin itse olen aina käyttänyt...

    Mutta asiaan: Itse olen eurooppalaisen merkin harrastaja, mukana merkkikerhon toiminnassa ja porukalla toimiessa täytyy tehdä kompromisseja eikä kaikkea voi tehdä juuri niinkuin itse haluaa. En ole myöskään teini-ikäinen, vaan 60-luvun tuotteita ja lähempänä viittäkymppiä kuin kahtakymppiä iältäni.

    FHRA:n näyttelyssä olen käynyt lähes joka vuosi vuodesta 1982, joten muistan kyllä ne jäähallin näyttelyt, tuossa juuri katselin vanhoja valokuvia 1980-luvun näyttelyistä, hienoa kalustoa oli siellä jo silloin. Kyllä se oli kevään kohokohta kun siellä käytiin. Itse aion käydä siellä jatkossakin, ihan riippumatta siitä, mitä kerhoni tekee tai suosittelee. Menneiden vuosien FHRA:n ACS-näyttelyt ovat olleet mieleenpainuvia ja tuottaneet paljon hienoja kokemuksia. Itse olin muutenkin varsinkin 1980-luvulla kovasti amerikkalaisten autojen ihailija, vaikka en sellaista itse ole omistanutkaan koskaan. Jossain vaiheessa ACS:n yhteyteen tuli sitten näitä muita näyttelyitä, niillä on ollut vuosien varrella monenlaista nimeä, nyt käytetään nimeä "Tuning Car Show". Tuolloin 1980-luvulla monet kaverit rakentelivat eurooppalaisia autoja, koneita viriteltiin, tehtiin erikoisia sisutoja, korimuutoksia, spoilereita, leveitä renkaita jne. Ja nyt sitten joku kertoo yhtäkkiä että nyt on uusi rakentelutyyli että eurooppalaisiakin autoja voi rakentaa ja niihin voi tehdä em. muutoksia ja tämä on nyt uutta. Ei se mitään uutta ole, ainakin oman ajokorttiajan sitä on ihan samalla tavalla harrastettu europuolellakin kymmeniä vuosia, nyt vain joku "keksi" siitä tällaisen boomin ja antoi sille nimeksi "tuning" ulkomaisten lehtien käännösvirheen takia. Myös drag racing-kisoja olen käynyt katsomassa mielelläni Räyskälän ja Härmälän kisoista lähtien. Alan lehtiä olen lukenut myös koko ajan säännöllisesti.

    Eli tunnen kyllä erittäin hyvin FHRA:n ja sen keväisen American Car Show(+mitälieneeshow) historian ja tunnustan sen ansion.

    Olen näitä asioita joskus täälläkin kommentoinut, mutta nimettömänä koska en ollut rekisteröitynyt, mutta koska muutenkin yleensä vastustan nimettömyyttä, en sellaisena halua itsekään mielipiteitäni kirjoittaa.

    Jenkkiautoharrastuksessa on lukuisia eri rakentelusuuntauksia ja sama koskee europuoltakin ja samalla tavalla japsejakin. Tuningiksi kutsuttu tyylisuuntakin soveltuu autoihin teknisesti valmistusmaasta riippumatta. Tässä on vain nyt otettu kaikki malli taas Amerikasta ja siellä yleistyneestä import-tuning-harrastuksesta (josta tuo tuning-sana on ilmeisesti otettu tännekin, toinen vaihtoehto on saksalainen Tuning-Autotechink und Design-lehti) joka tuli monelle täällä tutuksi vasta The Fast and the Furious-elokuvan myötä.

    Nyt monessa paikassa toitotetaan että koska tuo on uutta Amerikassa, niin se olisi uutta täälläkin, vaikka täällähän on paikallisia autoja rakenneltu todellisuudessa kymmeniä vuosia. Kaiken lisäksi täällä Euroopassa (jossa Suomikin sijaitsee) ovat nuo amerikkalaiset ja japanilaiset autot import-autoja. Tosin onhan V8-magazinekin aikoinaan kunnostautunut esittelemällä Toyota Celican "numeron eurooppalaisena autona". V8-lehdessäkin oli aiemmin siististi rakenneltuja euroja ja japsejakin mukana, mutta nykyään niitä ei ole siinä ollenkaan, koska on ajateltu että GTi-magazine hoitaisi nämä euro/japsivehkeet. Mutta kun sekä GTi-magazine että FHRA/FTCA hehkuttavat vain näitä Fast and Furious-elokuvan innoittamia spoileri-ihmeitä, niin siinä on moni vanhempi pidemmän linjan euroharrastajakin kummissaan. Yhtäkkiä väitetään pitkään jatkunutta harrastusta uudeksi keksinnöksi ja hehkutetaan mitä kamalampia pilattuja hökötyksiä.

    Vaikka pidän eurooppalaisista autoista, niin niissäkin on voimassa rakentelutyylien monipuolisuus. Kerhomme on ollut mukana kolmena vuotena FHRA:n näyttelyssä, ja kalustoa on ollut merkin rajoissa erittäin monipuolisesti, on ollut museorekisteröityä autoa, katukiihdytyskilpuria, lähes uutta urheiluautoa, vanhaa urheiluautoa, ralliautoa, ratakilpa-autoa, alkuperäisiä erikoismalliharvinaisuuksia ja ompa siellä ollut seassa yleensä tuning-nimellä kutsutun tyylisuunnan edustajiakin silloin tällöin. Nuorta pipopäistä yleisöä ovat kieltämättä nuo tuning-autot kiinnostaneet eniten, mutta pidemmän linjan euroharrastajat ovat saaneet enemmän irti noista muista autoista.

    Tämä jako "roddareihin" ja "tuunareihin" tavallaan vääristää eurorakentelun kenttää. Eihän tietenkään Finnish Hot Rod Associationkaan keskity pelkkiin hot rod-tyylisuunnan rodeihin, ja samalla periaatteella tietysti voisi ajatella että Finnish Tuning Car Associationinkaan ei tarvitsisi keskittyä pelkkiin tuning-tyylisuunnan autoihin, mutta siltä se nyt vaikuttaa. Se kun kuitenkin on vain yksi tyylisuunta. Ei American Car Showkaan olisi niin suosittu ja hyvä, jos siellä olisi pelkkiä vaikka pro-touring-tyylin autoja (joka sekin on keksitty täällä Euroopassa ideana jo 1980-luvulla tai aiemmin, mutta täällä sitäkin alettiin hehkuttaa tuolla nimellä kun joku jenkki myös oli sen ensin keksinyt)...

    Kannatan kyllä yhteistyötä kaikessa määrin eri harrastajien kesken, mutta olen sangen skeptinen sen suhteen, koska Suomessa on kyllä niin jääräpäisiä ihmisiä harrastuksen piirissä, ettei omien preferenssien ulkopuolisia harrasteautoja haluta edes nähdä samoissa tapahtumissa (täysin merkki/valmistusmaasta riippumatta). Tämäkin jako ja ehdottomuus voi olla siis joko auton valmistusmaa, rakentelutyylisuunta, ikäkausi, vetotapa, merkki tms. Kaikkia noita on tullut nähtyä. Itse kaikkein mieluiten näkisin mahdollisimman monipuolista kalustoa samoissa tapahtumissa, sillä kuulun siihen (ehkä) vähemmistöön joka haluan nähdä myös erilaisia harrasteautoja kuin itse omistan.

    Tässä viestissä en ole kirjoittanut ketään tai mitään vastaan ja edustan mielipiteilläni vain itseäni, enkä esimerkiksi kerhoa johon kuulun (Opel-kerho, joka on mukana boikotissa, vaikka onkin FTCA:n jäsenkerho, itse aion käyttää pääsylipun alennuksen ainakin hyväkseni). Itselläni on 2 autoa, toinen näistä on käyttö/harrasteauto, jolla ajan myös kaikki työmatkat, mutta sillä myös on kierretty autotapahtumia ympäri Suomea ja Eurooppaa, käyty stripillä ja radalla jne. Tämä auto kaikenlisäksi raapii etupyörillään ja on valmistettu 1990-luvulla. Toinen auto on ainakin toistaiseksi toiminut pelkkänä harrasteautona, eli sillä on ajettu viimeisen vuoden aikana n. parisen viikkoa, käyty pelkissä harrasteautotapahtumissa ja muun ajan se on ollut ainakin jossain määrin palasina. Tämä taas raapii molemmista päistä ja on turboahdettu ja korimalliltaan coupe.

    Asiasta olen kirjoitellut myös FHRA:n omassa keskustelufoorumissa sekä omassamme, joten täällä keskustelen tästä vain keskustelun vuoksi.

    Jossain on myös esitetty epäilyksiä että tuon boikotin takana olisi ollut jonkun toisen tapahtuman puffausta taustalla, mutta tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Kohteena boikotissa on tuo FTCA:n tiedotuspolitiikka, joka on ollut heikohkoa ennen boikottia, joka on ryhdistänyt sitäkin.

    Kuitenkin en tiedä, onko FTCA, joka on määritelty rakenneltujen ja muutettujen autojen rakentajien kattojärjestöksi oikea kattojärjestö merkkikerholle, jonka jäsenten kalustosta iso osa on esimerkiksi alkuperäiskuntoista eikä niitä tulla muuttelemaankaan tehtaan kuosista.

    Oma harrasteautoni on varustettu kyllä lasikuiduilla ja sitä voisi ehkä kutsua "tuning-autoksi", mutta en vain tällaisena hieman vanhempana henkilönä oikein ole sulattanut tuota termiä josta tulee kaikille mieleen se teini-ikäinen pipo päässä ja lökäpöksyt jalassa ja jumputus/räppi soimassa liian kovalla. Edelleenkin pidän itse monipuolisesta kalustosta valmistusmaasta/merkistä/rakentelutyylistä riippumatta, vaikka eniten kiinnostunut olen tietenkin "omasta" merkistä, mutta siitäkin iästä ja tyylisuunnasta riippumatta.

    Jos joku jaksoi lukea tänne asti niin onneksi olkoon. :smile:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Luettuani kaikki 6 sivua huomasin, että keskustelu menee kokoajan enemmän ja enemmän "vanhempien" ja "uudempien" autojen RAKENTELIJOIDEN haukkumiseksi.
    Itse tykkään "vanhoista" ja "uusista" AUTOISTA. Olen ilomielin katsellut meidän kerholla kun Vegaan survotaan v8 yhtäpaljon kun katsonut/laittanut osia kaverin "uuten" autoon.
    Nykyään koko "tuning" sana antaa mielikuvan autosta joka on joko 70' tai 00' rakenneltu auto. Oli se sitten madallettu tai nostettu.
    Ottakaa huomioon, että "uusien" autojen koneen rakentelu on enemmän rajoitettua kuin "vanhoje", siksi niitä spoikkia ja korisarjota ja hifiä.
    En vain ymmärrä miksi haukkua "uuden" auton rakentajaa tai "vanhan" auton rakentajaa, AUTO kuin AUTO sama se.
    T.Tommi
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei nyt oikein tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa, kun lukee näitä juttuja. Napistaan näyttelyosastojen hinnoista, et pitäs liittyä FHRA/tuuninki jaostoon et sais osaston ilmaseks. Et sais vähän vertailu kohtaa osastojen hintaan, voin kertoa et keväällä olevat konealan messut(okei ne on yrityksille) mut kuitenkin sama paikka, ne maksaa TUHANSIA EUROJA/osasto. Ja täällä napistaan muutamista euroista, saatana hävetkää. Vai onko se vaan taas se perisuomalainen kateus taustalla, et hei nehän ihan rikastuu ja me ei saada mitään. Rahastuksesta jos puhutaan niin pahinta on ehdottomasti ollu nää rahalla.pompom ratapäivät, ehtii kerran radalle/ilta. Radalle jos haluu niin Sunday on racetrack on ollu paras, EHDOTTOMASTI, siitä kiitos ko järjestäville merkkikerhoille, näemme toivottavasti jatkossakin, vaikken omista ko merkkejä. Itse harrastan pääasiassa US-autoja mut myös rakentelen Jaappanin kulkinettani(ei spoikka ym ulkonäkökikottimia) ja ACS:ssa käyn kaikilla osastoilla ihan mielelläni, myös siellä lökäpöksy/jumpsis osastoilla, näkeehän sielläkin hienosti rakennettuja pelejä, nostan hattua kaikille tasapuolisesti, kukin tehköön kuten huvittaa. Nähdään ACS:ssa kaikki merkkiin katsomatta(myös Treella ja muissa alan näyttelyissä). Suomi on sen verta pieni maa ja nää AUTOHARRASTUS ympyrät sen verta pienet et ei meillä ole varaa mihinkään nurkkakuntaisuuteen, vedetään kaikki vaan yhtäköyttä lainsäädännön muuttamisessa rakentelua suosivampaan suuntaan. Kiitos kaikille tahoille jotka yritätte vaikuttaa lainsäätäjiin(FHRA, SHAL...ym mitä niitä nyt olikaan). Terv JJ
     
  5. veke

    veke 1st gear

    Erittäin hyvä kommentti ata!Kuin suoraan omasta suustani :smile:
    Eipä tuohon "boikottiin" näytä välttämättä löytyvän paljon ymmärrystä euroharrastajiltakaan.....
    http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=2540
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuolta italofoorumilta poimittu paha paha
    "vastaboikotti"(hehheh):
    Koska nämä "boikottikerhot" ovat ottaneet asiakseen oikoa "väärinkäsityksiä" ja kalastella sympatioita eri riippumattomilta foorumeilta niin katson oikeudekseni julkisesti irtisanoutua tällaisesta toiminnasta sekä paheksua syvästi kerhojen tapaa rekrytoida merkeistä,kerhoista, tyylisuunnista jne.riippumattomia foorumeiden lukijoita ja autoharrastajia tämän koko autoharrastusta vahingoittavan boikottirintaman tueksi.
    Puuttumatta sen enempää FHRA/FTCA:n toimintaan kuin muihinkaan boikotin "syihin",sanon OMANA mielipiteenäni,että kolmen ERI näyttelyn boikotointi EI ole oikea tapa osoittaa "joukkovoimaa" ja "periaatteita" FHRA/FTCA:ta vastaan!
    Itsekkin usean erimerkkisen auton omistajana(mm.Seat,Audi,Subaru,Fiat)
    ja eri foorumeille rekisteröityneenä harrastajana katson tulleeni hyväksikäytetyksi ja vedetyksi mukaan sellaiseen mihin en ole sitoutunut,koska "merkkikerhot" julkisesti ilmoittautuvat "Boikottirintamaan".
    EN ole antanut kenellekkään valtuutusta leimata itseäni harrastamieni merkkien tai rakentelusuuntausten perusteella mihinkään rintamaan!!!
    HENKILÖKOHTAISENA "vastaboikottina" aionkin tänä vuonna viedä koko perheeni ko.näyttelyyn,vaikka en kyseisillä "hattarakekkereillä"ole enää vuosikausiin käynytkään.
    Uskon ja toivon että autoharrastajat jotka näkevät harrastuksensa kokonaisuutena eikä merkki,malli,valmistusmaa tai tyylisuunnista jne.riippuvaisena osaavat tehdä omat johtopäätöksensä tässäkin asiassa ja ilman "väärinkäsitysten" oikomista
    Kari Kinnunen
    Harrastelija ilman sidonnaisuuksia

    Nyt kyllä puntti tutisee :smile::)
     
  7. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    En nyt puutu tähän keskusteluun mutta kerrotaan vertailun vuoksi:
    Tulen juuri suht´pienimuotoisesta Tukholman Fryshusetissa järjestettävästä autonäyttelystä. Kalustoa oli noin 50 kulkuneuvoa (autoja, mopoja ja moottoripyöriä) aivan laidasta laitaan. Oli nostalgiakilpureita, rodeja, street machineja, choppereita ja ihkaoikeita kisapelejä. Ja huom: myös tuning-pelejä, aivan edellämainittujen seassa/vieressä. Ihan mielenkiinnosta seurailin (tosin vähälukuisen) yleisön reaktioita eivätkä nuo tuntuneet ainakaan näkyvästi pahaksi pistävän, ei puoleen eikä toiseen. Että tilanne on varmaan toinen Suomessa, täällä Ruotsissa tuntuvat rakentelijat suvaitsevan toisiaan. Olisikohan siinä jotain ajateltavaa?
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Luotettavalta taholta on myös kuultu, että FHRA on 'pystyssä' usealle kerholle useamman vuoden ajalta luvattuja palkkioita ACS:n osalta. Ilman kerhojen apua kyseisessä näyttelyssä ei olisi ollut montaakaan autoa yleisön ihasteltavana - FHRA saa siis mielestäsi esittää ISON kiitoksen kyseisille kerhoille. Ja mieluusti maksaa velkansakin =)

    FHRA ry on aatteellinen yhdistys - olevinaan. Käytännössä se on aivan naimisissa mm. V8-Magazinen kanssa. Se on helppo havaita niin FHRA'n tapahtumissa kuin heidän nettisivuillakin. Onko tämä sitten aatteelliselle yhdistykselle sopiva toimintamalli, sitä jokainen miettiköön omalla tahollaan. Oma kantani on, että ei.

    Niinikään luotettavalta taholta on kuultua sekin, että viime vuotisessa näyttelyssä FHRA antoi mm. V8- ja GTI Magazinelle mainosaikaa (kuulutuksien muodossa), mutta muut lehdet jäivät sitä ilman - rahalla toki olisi saanut, pahimmillaan jopa ylihintaan (3 pvän kuulutukset 4 pvän hinnalla!). Puheenjohtaja Väljän suhtautuminen pienempiin lehtiin tuntuu olevan vähintäänkin penseä - vaikka todellisuudessa pitäisi tehdä aktiivista yhteistyötä! Onneksi Luppe on kuulemma hieman avarakatseisempi.

    Olisiko FHRA'n pelastus se, että sen johtokunta pistettäisiin totaalisesti uusiksi? Ja samalla siivottaisiin jo pitkään samoissa piireissä pyörineistä ja siten 'urautuneista' jäsenistä. Mistään pystymetsästä ei tietenkään hallituksen tai johtokunnan jäseniä voida ottaa, mutta päivitys voisi olla paikallaan - radikaalimpikin kuin samojen piirien sisältä otettujen 'uusien' nimien listaaminen.

    On toivottavaa, että FHRA ry pysyy pystyssä - ja paranee entisestään! Nykyisillä linjoilla se ei tule onnistumaan. Jos ei ole varaa järjestää kauden päänäyttelyä Helsingin Messukeskuksessa, niin järjestetään se sitten jossain muualla. Toki myönnettäköön, että vaihtoehdot ovat melko vähissä. FHRA'n pitäisi kuitenkin ajatella heitä, keiden takia yhdistys on aikanaan perustettu - harrastajia. Toki raha on välttämätön 'paha', mutta aatteellisen yhdistyksen ei ole tarkoitus tehdä taloudellista voittoa! Tämä tuntuu FHRA'lta enemmän tai vähemmän unohtuneen.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Edellinen puhuu asiaa! harrasteautonäyttelyä ja kaupallistenyritysten neliöhintoja ei voida vertailla keskenään. Kaupallisilla messuilla tuoteiden valmistajat/maahantuojat ovat tuomassa tuotteitan esille suurelle yleisölle kaupallisessa mielessä eli raha ja markkinaosuudet ovat pääroolissa.

    Kun taas esim Messukeskuksen pääsiäisnäyttely on sekä yksittäisten harrastajien että merkkikerhojen kokoontumispaikkaa jossa talvella vietettyjen talli-iltojen tuloksia voitaisiin keskenään ihailla ja vieläpä antaa suurnekin yleisöntulle niitä ihailemaan. Tässä tapauksessa ainut kaupallisuutta miettivä/hakeva osapuoli on FHRA eli näyttelynjärjestäjä. Näyttelyjärjestäjä repii itselleen kaiken mahdollisen tuoton. Siitä ei jaeta näyttelyn peruspilareille eli autojaan näyttelyyntuojile mitään. Voitas kuvitella tilanne jossa järjestetään näyttely ilman esille tuotavia autoja. mites sitten tapahtuis. Näyttelynjärjestäjän tulisikin kiitää autontuojia eikä tehdä heidän näytteilletuonnistaan mahdollisimman kivuliasta/kallista operaatiota. Ahneuksissaan autoharrastajien kattoohtanut tämän kulaisen säännön. Lisäksi yhdyn myöskin täysin edelliseen FHRA:n henkilöiden vaihdostarpeesta. Noissa piireissä on jo liiaksikin asti nähtävissä hyväveli toimintaa jonka tavoittein on myös ns ystäväpiirin ulkopuolella toimivien toiminnan hankaloittaminen.

    Suomi on niin pieni maa autoharrastajien lukumäärää laskettuna, tämä homioonotettaessa toimintatapojen olisi joa aika muuttua, muuten harrastekentälle syntyy selainen kyräilyn ilmapiiri jossa ei kukan voita yhtikäs mitään.

    Miettikääpä tätä arvon päättävät herrat. olette jo erkaantuneet kabinettitoimissaan käytännön autoharrastajista liikka ja nyt liikutaan jo harmaalla alueella, muttei kuitenkaan ole vielä liian myöhäistä palata avoimempaan ja harrastelijaystävävällisempään toimintaan.

    Hyvää yötä ja anteeksi.
     
  10. Japi

    Japi 1st gear

    V8-Magazine on FHRA:n yhteistyökumppani.

    Mitä siitä tulisi, jos FHRA laitettaisiin nuorien kokemattomien sällien johtamaksi? Muuta kuin fiasko!
     
  11. HEMI

    HEMI 1st gear

    Niinpä ja mitä se v8 magazine siinä nyt muka hiertää totta kai noitten on kuuluu pitää yhteyksiä että saadaan lehtiin juttuja kiihytyskisoista ku ei noista gti lehissä ja moblareissa puhuta (eipä se gti lehdeltä onnistuskaan) ja melkein vois sanoo että v8 lehti on yhtä vanha kun fhra että miksei ne pitäs yhtä.


    Johan pelkillä nimilläkin on yhteistä sen V8 FHRA tietysti jos ei tiedä mitä toi fhra nyt tarkottaa ni voi voi.


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: HEMI 2004-03-07 14:59 ]</font>
     
  12. makke

    makke 1st gear

    Kyse on vaan ihan ajatusmokasta tms.
     
  13. Japi

    Japi 1st gear

    "Unohtui pois edellisestä kirjoitukseta." Mikä on epäluotetteva tahosi? Noiden runsas 10.vuoden takaisten matalapaine vuosien, jäljiltä jääneet kerhojen rästit on maksettu aikoja sitten.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    FHRA:n perustajajäsenistöä on aloittanut myös tuon V8:sin tekemisen (Kimi, Fiskis, Riitta) 25.vuotta sitten.
     
  15. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Meidän kerho sai ainakin FHRA:n lupaamat rahat osastosta viime vuonna hetikohta näyttelyn jälkeen.
    Myös aatteellinen yhdistys kaipaa tukea. Mr. Lone Wolf voi olla aatteeltaan vaikka kommunisti tai vegetaristi, eikä maksa mitään. Mutta jos aatteen ympärille perustetaan yhdistys, niin se alkaa maksamaan. Mun aate on niin vahva, että jos FHRA Kouvolalla olis 3 jäsentä, niin voisin sponssata jäsenkortit ja kerhotiedotteet kaikille. Mutta kun niitä on melkein 200, niin loppuu rahat kesken. Aatteelisen yhdistyksen päätehtävä on aatteen esille tuominen ja pystyssä pitäminen. Eikö ole hyvä, jos aate saa kannatusta myös yritysmaailmassa? Politiikkaa ei periaatteessa kannattaisi näihin hommiin sotkea, mutta sekin on hyvä, jos Arkadianmäellä muutama edustaja on sitä mieltä, että harrasteautot on ihan kiva juttu ja tarvii elintilaa ja lisää toimintamahdollisuuksia. Mulle on ihan sama onko kyseessä Patavanhoilliset vai Äärioikeisto.
    Ulkopuolisen tuen turvin -joka tosin yleensä on vastikkeellista- aatteelinen yhdistys voi A) pitää jäsenmaksunsa ja tilaisuutensa ilmaisena tai edullisena, jolloin kenellekään kustannukset ei pitäisi olla este aatteen toteuttamiselle. Tai B) hankkia välineitä aatteensa toteuttamiselle oli se sitten nyrkkirauta tai tietokone, mainostaa itseään ja toimintaansa (harvoin maksutonta) tai parhaassa tapauksessa jopa hankkia omat toimitilat aatteen toteuttamiselle. Tai C) kikkailla edellämainittujen välissä.
    Yhdistystoimintaan pätee ihan sama kuin omaan lompsaan, rahaa ei ole koskaan tarpeeksi ja tuntuu, että kaikilla muilla sitä on enemmän. Ja vielä että, vaikka aatteen palo olisi kuinka kova, niin ilman fyrkkaa sitä ei tahdo saada ihmisten tietoisuuteen edes kotitien lyhtypylvääseen, nimittäin A4:t, tussi ja nitojakin maksaa. Kaverin kerholehdestä paikallisen rakkariklubin syyskokouksen pöytäkirjaa lukiessa, mr. Lone Wolf ja k:nit tulevat helposti siihen tulokseen, että parempi kun keskittää harrastuksensa nettisivuilla vittuiluun.
     
  16. ruuvari

    ruuvari 2nd gear

    Pienestä on kiinni, jos kerholta ei löydy viittäkymppiä vuodessa FHRAn jäsenmaksuun. Kerho jossa olen mukana ei ole kostunut FHRAsta paljoa muuta kuin ilmaisen paikan näyttelystä, mutta olemme maksaneet jäsenmaksun ilolla sillä ACS on loistava keino saada kontakti jopa 70.000 mahdolliseen tulevaan jäseneen ja kerho saa myös mukavasti käyttövaroja paitojen myynnistä. Tuning porukat ovat sitten viimein huomanneet saman minkä jenkkiporukat ovat huomanneet jo vuosia sitten. FHRA kerää ACSstä kaikki rahat mitä irti lähtee ja käyttää ne seuraavan kesän suoraanajokisoihin. Se mikä aiheuttaa minussa ihmetystä on se, että miten hitossa FHRA on onnistunut hankkimaan itsensä miljoonavelkoihin (joita he kuulemma ovat onnistuneesti lyhentäneet viime-aikoina). FHRAhan on RY, joten ei kun tuunarit hiukan aktiivisuutta. Kerätkää tarpeeksi FHRA jäsenmaksun maksaneita ja äänestäkää itsenne vuosikokouksessa FHRAn hallitukseen. Mutta hei! Tahmainen käsi pystyyn kaikki tytöt ja pojat, jotka haluavat niskoilleen FHRAn miljoonavelat. Sillä yhdistyslainsäädännössä lienee präntätty, että yhdistyksen hallituksen jäsenet ovat henkilökohtaisesti vastuussa yhdistyksen veloista. Täytyy nostaa hattua kaikille FHRAn hallituksen jäsenille jotka ovat riskeeranneet kotinsa ja firmansa rakkaudesta lajiin. Se mikä minua ottaa päähän FHRAn näyttelyssä on parkkimaksut. Niitä olen vältellyt kaikin mahdollisin keinoin ja aion vältellä tulevaisuudessakin.
     
  17. HEMI

    HEMI 1st gear

    Täytyy nostaa hattua kaikille FHRAn hallituksen jäsenille jotka ovat riskeeranneet kotinsa ja firmansa rakkaudesta lajiin.

    Olen myös tätä mieltä.

    Ilman tätä yhdistystä olisi varmaan motoparkki jääny rakentamatta varsinkin varttipätkä onko peräti euroopan ensimmäinen virallinen kiihdytysrata korjatkaa jos muistan väärin. Että kun kiihdyttelette siellä niillä siipihirmuilla niin muistakaan kenen ansiosta siellä pöristelette ja kehtaatte vielä itkee jostain pienestä vuosimaksusta, jos on niin rahasta pula nii ei oo varmaan varaa ostaa siihen autoonkaan palikkaa.
    Että tuninki miehet pientä kunnioitusta fhra:ta kohtaan kun tämä yhditys perustettiin kun olimme vielä isiemme munissa tai minä ainakin ja luultavasti enin osa tuninki miehistäkin ja tuningista ei tietoakaan siihen aikaan. Tältä pohjalta voin sanoa että jarjestö kyllä tietää mitä tekee no tietysti ton tuninki hössötyksen mukaan oton ois voinu jättää :grin: (tää on tietysti vaan mun kommentti että ei yleistetä).

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: HEMI 2004-03-08 18:12 ]</font>
     
  18. karkin

    karkin 1st gear

    Kun tuo kommenttini "italofoorumilta" on näköjään päätynyt tännekkin niin sanonpa vaan että mulla on sentään pokkaa ottaa kantaa omalla nimellä,eikä jauhaa p**kaa nimettömänä jokaisella foorumilla!
    Muut ajatukset asiasta on siellä "italofoorumilla"
    Voi kun näkis samanlaista aktiivisuutta ja intohimoa sillon kun tarvias joukolla ajaa jotain OIKEESTI tärkeetä asiaa.....!
    Ps.Taispa tuon Matopurkin rakentaa muuan P.Häkkinen
     
  19. HEMI

    HEMI 1st gear

    Kiitän tarkennuksesta kun olen itse nuorempaa sukupolvea niin ei tiedä/muista näitä asioita (iän puolesta ehkä pitäs kuulua noihin tuning miehiin)ehän siinä kiva tietää tähän harrastukseen littyvää historiaa sekun jostain kumman syystä kiinnostaa.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vaan onko noista enää kukaan ollut piiiiitkään aikaan missään tekemisissä Fyyran kanssa?!?!? Niinpä...

    Kuulin tuossa sellaistakin lorua (vaikka ihan faktaa taisi olla), että viime kesänä FHRA'n tapahtumissa ei edes vapaaehtoiselle henkilökunnalle tahtonut löytyä pötyä pöytään! Hei haloo, jos noin huonosti menee, niin oiskohan aika tehdä jotain?!?
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!