Äänenvaimentimet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja herrakani, 24.4.2005.

  1. herrakani

    herrakani 1st gear

    Moi tein tämmöiset äänenvaimentimet.

    [​IMG]

    En viitsi laittaa tarkkoja mittoja tähän, kun oon kopioinu tehtaan tekemästä. Kotelon leveys on 250mm, pituus 440mm ja korkeus 100mm.

    [​IMG]

    Käytin ruuvipuristimia pitämässä kiinni levyistä kun hitsasin, niin ei tarvinnu vasaroida suoraks niin paljoa. 1,5mm levy oli muutenkin iisimpi taivuttaa kun oli vähän lankkuja ja ruuvipuristimia.

    [​IMG]

    Tää on se päätykammion erotin, joka on 45 asteen kulmassa. ja sen etupuolelle takakeskikammioon tulee pikkuinen kolmio. Taivutin tolla menetelmällä kivisiä rappusia vasten. (lo-fi-versio kanttikoneesta)

    [​IMG]

    (Kuvassa keskellä)
    Itse rungon ja levyt leikkasin kaarisaksilla ja kanttikoneella. Aikaa meni varmaan 5 minuuttia, kun oli jo hyvät suunnitelmat. Sitten lopullinen kasaaminen kestikin vähän kauemmin.

    Eka ja vika kammio on 1/4 ja edempi keskimmäinen noin 1/3 osaa vaimentajan pituudesta. Etukeskikammiossa on 2x 51mm reikää, väliputken molemmilla puolilla.
    Kirjoitin tän jutun innokkaana nyt ruokatauolla jo, eli autossa nuo ei ole ollut vielä kiinni. Saas nähdä vaimentaako ne ääntä. Fysiikanopettajallani oli ainakin hienoinen epäilys asiasta. Toivottavasti yllätän hänet huomenna.
     
  2. sbc350

    sbc350 Gearhead

    varmasti vaimentaa, itte oon kanssa väsänny noita veimentimia, ihan läpihuiluja ja kyllä nekin jotain vaimentaa :)
    http://cruising.dyndns.ws/camino/day4/i ... mage8.html
    tossa uusinmmat mitkä pitäs laittaa alle, tulee loppumaan ennen taka-akselia niinku vanhatki. sisäputken mankeloin pienireikäsestä verkosta niin ei tarvinu porata miljoonaa reikää 8)
     
  3. herrakani

    herrakani 1st gear

    Joo, pintakäsittelyaineena on muuten mastonin Rost Off.
    Maalaan vielä kuumankestomustalla jos ehdin.
     
  4. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Käten työ ja omatoimisuus kunniaan.
    Tosi mies tekee mitä haluaa ja toiset mitä osaa.
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Muutaman vaimentajan tehneenä.
    Täysin samaa mieltä. Ittekkin yritän vääntää kaiken itte vaikka valmista osaa olis saatavilla.
    Luova hulluus kunniaan.
     
  6. herrakani

    herrakani 1st gear

    Äänet tuntuis olevan samankaltaiset kun näitä valmistavan yrityksen kotisivuilla olevissa ääninäytteissä. Äänenpaine pikkuisen pienempi kun läpivirtausvaimentimissa, jotka otin pois tieltä, ja himpun "metallinen" ja "kireä". Kuulostaa jopa hieman kilpa-autolta kaasutellessa. Olen tyytyväinen, joskin projekti venyi huomiselle saakka. Onneks on vaan koulupäivä, jonka joutuu skippaamaan, eikä työpäivä. :D :D
     
  7. herrakani

    herrakani 1st gear

    En tehny loppuputkia ollenkaan, kun tuli oikeesti aika hiljaiset. Olen äimänä, miten tässä näin kävi? Nehän, herra isä, toimii.

    [​IMG]

    Laitoin vaan tuollaiset tuuman turndownit päihin.

    [​IMG]

    Tuolleesti ne lepäilee siellä. Mahtuu alle hienosti. Piru, tulipa hyvä.
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jumakekka; on äksää ja wloumasteria; siinähän on kaikki mitä ihminen on ikinä keksinyt.
     
  9. herrakani

    herrakani 1st gear

    Huomaa myös oranssit vanteet. :D
     
  10. Suburban

    Suburban 1st gear

    mikä villitys tuo oranssit vanteet ja vararengas henkinen kumi on?
     
  11. sbc350

    sbc350 Gearhead

  12. herrakani

    herrakani 1st gear

    Täh?
    Ensinnäkään, meijän kylällä ei ainakaan ole toisia oransseja ja sitten mikä vitun varapyörä?

    ///edit:
    Haha, valkkasin muuten värin tökkäämällä sormen värikartalle silmät kiinni. :D :D
     
  13. Suburban

    Suburban 1st gear

    no tuo koko ja väri tuo ekana mieleen jonku saapin varapyörän... siis ihan ok mutta mutta... no onne kivat...
     
  14. Anssi

    Anssi Gearhead

    No hittolainen.. Tässä kun nyt tee-se-itse-vaimentimia esitellään, niin kai se on laitettava rohkeasti linkki omaankin putkirojektiin. Aiheena siis kylkiputket:
    http://www.granitics.fi/Personal/Cobra/Kylkiputket.html

    Ei varmaan tule olemaan sitä ongelmaa, että kopissa kumisisi :D

    Olisiko muuten kellään hyviä idiksiä villasta, joka tuolla pysyisi??
     
  15. sbc350

    sbc350 Gearhead

    ohhoh komeet tulee, ja ei oo säästelty työn määrässä 8) mä tungin itelle ihan lasivillaa..
     
  16. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    hienoa työtä anssi! 8)
     
  17. herrakani

    herrakani 1st gear

    Tosi hienot. Itse laittaisin vielä semmoisen "reikälevylämpösuojan" tohon kylkiputken päälle.

    Mäkin luulen, että joku otsovilla/paroc pysyy siellä parhaiten. Eli ei se keltainen vaan semmonen ruskeanharmaa tiiviimpi kama. Tai sitten se valkoinen pumpulimainen hartsiton villa? Se on pitkäkuituista ja vois pysyä sisällä hienosti.Sitä tosin ei kai oikeen myydä ihan joka paikassa.
     
  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    On siinä taas harrastettu! Paljo tuli primääreille pituutta, veikkaisin, että aika paljon? Mitenhän hyvin tuollaset vaimentaa?
     
  19. Anssi

    Anssi Gearhead

    Juu,

    tarkoitus olisi tosiaan laittaa vaikka kiillotetusta rosterista semmoinen lämpösuojalevy. Isot reijät, joko ympyriäiset tai neliskulmaiset. Pitää katsoa, mitä on tarjolla. Itse vaimenninputkikin olisi tarkoitus hioa ja kiillottaa... Pakosarjojen päälle tulee tuommoinen hopean värinen cermacrome-lämpösuojapinnoite.

    Primäärien pituus on metrin luokkaa, en muista tarkkaa pituutta. Luulis, ettei jää ainakaan siitä uupumaan, jos alavääntö on hukassa. Tosin tuossa koneessa se nyt ei ole mikään kohtuuton muutenkaan nykyisellä virityksellä :)

    Vaimennustehosta ei ole mitään käsitystä. Villallehan ei ole paljoa tilaa... Katsotaan nyt. Jos äänet on ihan liian kovat, niin sitten teen suosiolla pienemmän sisäputken ja laitan enemmän villaa...
     
  20. Anssi

    Anssi Gearhead

    Pitänee lähteä villakauppaan valkkaamaan sopivan pitkäkuituista tavaraa. Lämmönkestokin on varmaan katsottava kohdalleen.. Tietty jossain mopokaupassa myytäisiin kalliilla hyvää villaa, mutta ei viitsisi välttämättä sellaiseen sijoittaa.. Jos ne villat pysyy putkissa yhden kesän, niin se riittää. Sitten on taas koko ensi talvi aikaa laittaa uusia villoja, jos ei muuta tekemistä keksi :)
     

Kerro tästä muillekin!