Äänenvaimentimet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja herrakani, 24.4.2005.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    "sitten se min. 4" pakoputken pää"

    Mä olen viimetalvena nähnyt ainakin 8 tuumaisen jossain japsi-kukkopillissä meidän lähikaupan edessä

    Suurempi ei olisi mahtunut. Äänet sentään oli normaalitasoa.

    Oli hassun näköistä kun kone kävi ja piipusta nousi savua samalla paineella kun savuavasta tupakasta.

    1.6 litraisessa ei tainnut keuhkojen tilavuus riittää tuottamaan normaalin näköistä pakokaasuhöyryä. :D
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja paljonko on desibeli raja, että menee katsastuksessa läpi?
     
  3. Pahapää

    Pahapää Gearhead

    Laki sanoo seuraavaa:

    9 §
    Pakoputkiston muutokset:
    Pakoputkiston vähäiset muutokset, mukaan lukien putkiston kahdennukset, ovat sallittuja seuraavin edellytyksin:

    a) auton melu ei muutoksen jälkeen saa ylittää meluarvoja, jotka olivatSuomessa voimassa auton käyttöönottoajankohtana tai 85 dB(A) taikka, mikäli auton kokonaismassa on suurempi kuin 3500 kg, 92 dB(A), pienemmän arvon ollessa määräävä;

    b) pakoputken pään tai päiden on halkaisijaltaan ja sijoitukseltaan oltava rakenneasetuksen määräysten mukainen; ja

    c) katalysaattorin saa asentaa, mutta sitä ei saa poistaa, mikäli se on välttämätön autoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi; mikäli putkisto kahdennetaan, on myös katalysaattorit kahdennettava.


    näistä dB:stä oli tossa taannoin jotain juttua täällä OD:lla eli miten mitataan ym. oisko ollut sivuputki keskustelussa
     
  4. sbc350

    sbc350 Gearhead

    noilla uusilla putkilla just käytin leimalla, sisällä kopissa aika kumina eikä ukko mitään niistä sanonut 8) muutenkin oli kerrankin asiallinen katsuri..
     
  5. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Simonsi toimi muutaman kuukauden siinä, mitä sen piti tehdä, eli vaimentaa ääntä. Sitten oli sama vaikka olisi ollut suorat putket.

    Bensakoneelle suunniteltu läpivirtausvaimennin tukkeutuu noesta. Magnaflow valmistaa dieselille tarkoitettuja läpivirtausvaimentimia, mutta 4" kokoisena.
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Otinpa tallilla foton kun putket oli välillä irti eli tässä on kuvassa meidän pikupin putket. Alkuosat on kolmetuumasia ja läpivirtaavan Simonssin pöntön jälkeen 4 tuumasta. Kokonaispituus on pakosarjoista vajaat 2 m, ulostulot takapyörien edesta molemmin puolin ja soundit on kireän isolohkon kanssa just sopivat, ja jos ei ritä niin noissa on siipimuttereilla läpät jotka sit saa nopeasti irti 8)
    [​IMG]
     
  7. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    no tietty pakokaasu "kutistuu" jäähtyessään, eli putkisto vois olla "ahtaampi" loppuosasta, kuin heti pakosärjojen jälkeen. mutta, onhan se nyt aivan ymmärrettävää, jos joku pistää vaikka 4 tuumaset röörit, onhan toi kivan näköinen, ja kansa tykkää...
    ja itsekin 8)

    suunnittelinhan tossa vaniinkin 70mm:siä tupla ulostuloja molempien takapyörien eteen, ja vain sen ulkonäön takia ! :lol:
     
  8. idiot

    idiot Gearhead

    Moro, oon ihan uus täällä ja tästä löytyikin "kai" sopiva otsikko minne raapustaa, eli joo ajokkina mulla on -69 amazon. siihen pitäis vääntää putkisto, simonssia en rupee ostamaan sillä opiskelia pojalla ei liioin ole ylimääräistä kahisevaa :D ..eli tarkoitus olisi tehdä mahdollisesti 2" putkisto kahdella ulostulolla (molemmin puolin perää) millaista äänenvaimenninta suosittelette siihen sitten? ..onko muilla kokemusta amazonin putkistoista? ..kiitoksia jo etukäteen :> ..niin ja minkälaista putkea kannattaa hommata / mistä saa ja onko jotain arvioita hinnasta? :eek:
     
  9. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    vieläks noita amazoonejakin on ?
    :eek:

    no jos ei oo simonssiin varaa, niin oliskohan noita "turbo" vaimentajia 2" ?
    turbot ei vaimenna liikaa, jättävät vähän ääntäkin :wink:

    turbot esim. merkkiä trush, vaikka racer`s place:sta keravalta jne.
     
  10. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mä tekisin ehkä niin, et laittaisin yhen 60mm putken taakse asti, ja haarauttaisin sen takaylityksen jälkeen vaikka 2x 50mm:ks putkeks tankin molemmin puolin ja laittaisin niihin yhet pitkät läpivirtausvaimentimet.

    Mulla tais olla entisessä Ramblerissa alunperin tälleen.
     
  11. sbc350

    sbc350 Gearhead

    motonetissä oli jotai noname vaimentimia 2" putkella about 15e kappale, halvimmat simot tais olla 30e luokkaa kpl..
    kokemuksia amazonin putkistosta.. tutun amazonii vaihdoin uuden vakioputken, oli vähä kiinni pakosarjassa, joutu poraa ja rälläköimään ja tappelemaan :p se "pallo" siellä taka akselin lähellä on jännä siinä vakioputkessa, ihan ku joku olis tunkenu sinne jalkapallon :rotfl:
     
  12. idiot

    idiot Gearhead

    tuokin olisi varmaan ihan kätevä ratkaisu, että kuljettaa taakse asti ja sinne 2kpl vaimentimia sitten :eek: ...onko tietoa mitä maksaa tuollainen 2" putki? :eek: ..entä takaylitys, löytyy varmaan suoraan käypiä pätkiä, ettei tarvitse ruveta etsimään taivuttelijaa :O
     
  13. idiot

    idiot Gearhead

    mitenkäs katsastus? toi 60mm putki mahdl. pakosarjoista asti?
     
  14. herrakani

    herrakani 1st gear

    Katsastus kannattaa hoitaa ajallaan, joka vuosi. Ja joo, pakosarjalta asti, ja pakosarjan lähtö kannattaa modata samankokoiseksi.
     
  15. idiot

    idiot Gearhead

    jeps.. mahdollisesti vedän 2" putken alusta loppuun asti kun sen verran matala tuo traktori, että se jää kuitenkin tien varteen ;D ..sitten mietin että helpommalla pääsisi jos laittaa yhden 2" vaimentimen, mahdl vapaastihengittävän? siihen mahan alle.. koska tuolla takana aika tiukkaa varsinkin vasemmalla puolella missä on se hel*etin vararenkan kotelo. sitä irrottaessa tarviis repii tankitkin irti, voi olla aika "turvallista" nimittäis rälläköidä&hitsailla ;D mitenkäs pakosarjasta lähtö, onnistuuko vanhasta siitä ns. lähdöstä tekemään sen kiinnityksen, vai pitääkö se rakennella itse ..voisi koittaa väsää sellaisesta sen ja reikää suuremmaksi ja siihen uusi putki kiinni, kun noita lähtöjä joitain ylimääräisiä.
     
  16. herrakani

    herrakani 1st gear

    1) Varmasti osuu maahan helpommin siitä kun takaa.
    2) Mä oon aina melkeen modaillu alkuperäisiä, harvemmin on ollu semmoset työkalut käsillä, et _kunnollisen_ laipan teko olis helppoa.
     
  17. idiot

    idiot Gearhead

    juuh.. no tuota äänenvaimenninta pitää vielä miettiä :>
    minkälaista vaimenninta suosittelette tuohon laitettavaksi sitten.
    motonetistä katoin hakusanalla "vaimennin" ja tuli pitkä litanja 2" vaimentimia :D ..mutta noista tajua taas yhtään mitään :D
     
  18. Brunberg

    Brunberg 1st gear

    Ostin kanssa tollasta haponkestävää 3" putkea melkein 3 metriä ja siitä olis tarkotus vääntää uus catbacki 535i bemariin. Perhana kun ei tiedä millanen möykkä noista simonsin motonet putkista tulee, tarkotus olis saada noi kutosen äänet esille mutta pitää silti vielä motarilla ajo mukavana.

    Ehkä se täytys ostaa pari kipaletta noita TMT:n vaimentimia ja kasata niistä uus systeemi alle. Evätpä ole hinnalla pilattuja.

    http://www.saunalahti.fi/~samih2/tmt/
     
  19. idiot

    idiot Gearhead

    paljonko maksoit tuollaisesta putkesta? ..itse olen ihan kujalla noista hinnoista :D ..itse meinasin sitä 2" putkea ~4-5m
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    no mä ostin sen tutulta ja maksoin koko paskasta 40e, kuulemma 50€/metri maksaa rautakaupassa. En tiedä pitääkö paikkaansa.

    t. Brunberg
     

Kerro tästä muillekin!