Äänenvaimentimet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja herrakani, 24.4.2005.

  1. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Kyllä SiMonsin suoraahuutavat antaa, etenkin pönttö taakse pelkästään asennettuna, hyvän matalan soundin. Samoiten ovatten kehuneet Borlaa, mut kovemmat äänet siitä lähtee... simonsit oli mulla oikeen pehmeen matalat.. no olihan noita litrojakin tosin enempi ku 3,5 :lol:
     
  2. idiot

    idiot Gearhead

    suunitelmat muuttuu kokoajan :D
    nyt mahdollisesti siis pakosarjasta normaali 45mm? putket ja yhdistetään melkein heti 2½" putkeen, välille mahdl. simonssin vaimennin tai joku muu. Taakse ylityksen jälkeen 2x 2½" molemmin puolin bensatankkia. :D
    jokohan tämä suunitelma pitäisi :D
     
  3. Suburban

    Suburban 1st gear


    romuliikkeestä 2e kilo...tuurilla itse löydettynä...
     
  4. idiot

    idiot Gearhead

    heh :> ..no pitää lähtee kiertelemään noita autotarvike muta mestoja, että paljon ne pyytää putkesta sun muista 90º ja Y-liitoksista yms. jos hinnat on kermaiset niin sitten voisi suunnistaa jonnekkin romuttamolle ;)
     
  5. Stone

    Stone 3rd gear

    Käyttöauton 3.0 V6:ssa laitoin Simonssin jonku n 350 mm ovaalin ja syntyvä ääni hivelee sisäkorvan herkkiä värekarvoja :) Ei räpätä eikä röpötä.
     
  6. Camaro^

    Camaro^ 1st gear

    Juman tsuikkelis, nytten alko itelläkin himo alkaa tekee ite tommosta. Täytyy hommata matskut ja ruveta väsäämään!
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Martelius Exhausin 300mm pitkä ovaali vaimennin yksi putki taakse kone 5.0 v8 ja äänet on oikein namut :p
     
  8. Anssi

    Anssi Gearhead

    Noonni, nyt on nuo kylkiputket testattu! Itse asiassa on ollu jo puolitoista viikkoa ajossa. Oli ihan pakko päästä Helsingin toukokuun cruisinkiin ja laitoin putket sitä varten "tilapäisesti" kuntoon. Primääreihin sinkkimaali nopsaan päälle ja putkiin villat ja cruisimaan :)

    Noi tilapäiset villat käsittää reikäputken päälle kääräistyn teräsvillan (joka on jo varmaan palanut pois) ja sen päällä olevan kivivillan (jotain lämpö/palosuojavillaa).

    Äänet: murinaa. Ei liian kovaa, vaan melko hiljaista matalaa röhinää! Vaikka villaa on siis noin sentin paksu kerros reikäputken päällä, niin ne toimii! Ilmeisesti tuo yli 90cm pituus kompensoi aika hyvin.. Tyhjäkäynnillä ja cruisin-nopeuksilla äänet sopivat. Sitten kul polkaisee kiekat tappiin, kuuluu sellainen rääkäisy, että oksat pois :wink:. Satasen nopeudessa tuuli suhisee jo niin paljon, että putkien ääni jää toiseksi, vaikka kone kiertää noin 2800rpm.

    Kokonaisuutena siis erittäin toimiva. Onhan se tietty kovaäänisempi, kuin vanhoilla taakse tulevilla putkilla, mutta niinhän sen pitääkin olla 8)

    Vielä, kun jaksaisi lisätä ne lämpösuojalevyt ja vetää cermacromet primääreihin...
     
  9. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    ...loud pipes saves lives :eek:
    Tai jotain sinne päin...
     
  10. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Heh, heh, kannattaa muuten toivoa ettei ala mittaamaan ääniä :D
    Itsellä isolohkon perässä 4 kpl kammiovaimentimia (ei siis läpivirtaavia)
    ja putket taakse asti, silti lähti mökää 91 dB eli nelinkertaisesti verrattuna sallittuun. Onneksi äänet eivät olleet kovat katsastusmiehen mielestä.
     
  11. triniemi

    triniemi Gearhead

    Onkos kukaan viritelly sellasia läppiä putkien päähän jotka toimis kaasupolkimen mukaan? :D Siis tyhjäkäynnillä ja vaikka puolellakin kaasulla vielä olis läpät lähes kiinni, kuitenkin sen verran että vähän valskaavat ettei kone sammu. Mutta kun kaasu runtataan pohjaan niin myös putkien läpätkin lentävät seljälleen ja megamouruna pääsee valloilleen.
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toivottavasti eivät tosiaan mittaile, en tiedä pitäskö varmuudeks vähän yrittää "villata" noita ennen konttorille menoa. Nyt äänet on silleen veikeät että hallissa toi roikaa niin että ikkunat helisee mut pihalla ne ei kuulosta omasta mielestä kovin pahoille (siis koville, hyvällehän ne muuten kuulostaa 8) ). Vaan kai se kuitenkin aika mukavasti ääntelee kun muutaman sadan metrin päässä toisella tallilla pojat kuulemma kuulevat kun sillä ajelee siinä meidän tallin pihalla. On pojilla tarkka kuulo :rotfl:
     
  13. Otzi

    Otzi Gearhead

    Traktoreissahan niitä kilkuttimia on pystyputken nokalla ettei sada sisälle. :) Niissä se vaan ei ole kaasun mukaan mutta vastapaino pitää kiinni ja pakokaasujen paineet taas levauttaa sen pystyyn. Sitten jos tyhjäkäynnit on pienellä niin mukava kling kling kling kuuluu kun läppä hakkaa putken päähän. Eli, en suosittele yrittämäänkään tehdä ettei autosi saa traktorin mainetta... :p
     
  14. triniemi

    triniemi Gearhead

    Mutta jos olis läpät siten että eivät kosketa itse putkea ollenkaan reunoista vaan akseli keskeltä putkea läppään kiinni ja sieltä reunoilta valskais sitten pienellä kaasulla? Ja täyskaasulla taas avautuisivat. Tai voishan ne olla ihan kaasusta rippumattomalla vaijerillakin jonka vois sitten tempasta auki halutessaan, esim. shifteriin tollanen olis hyvä kiinnittää, siitä sitten rempois desibelejä ilmoille samalla kun kepittelee vaihteilla 8)

    Joku voi taas kysyä että missä järki? Johon vastaus kuuluu tietenkin että ei sitä ole ollenkaan mutta hauskaa on :D
     
  15. Stingray

    Stingray Gearhead

    Summitilla oli ennen myytävänä tuollaiset vaijerisysteemit, nyt löysin vain sähköisiä:

    http://www.summitracing.com/ (osanro. DMH-20025-1)

    tai pistät hakuun: Exhaust Cutouts
     
  16. triniemi

    triniemi Gearhead

    [​IMG]

    Kyllähän noi asiansa varmaan ajais siellä pakoputken päässäkin jos säätäis niitä sen verran että olisivat pikkasen auki koko ajan ja solenoidista sitten rävähtäisivät seljälleen. Solenoidin kytkimen vois sitten laittaa kaasupolkimen alle.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    ei kukaan ole kehittäny sellasta systeemiä että äänenvaimentimissa olisi läppäventtiili joka laskisi äänet suoraan lävitse tyhjäkäynnillä ja hiljaa ajaessa olis nautinto korville kaupungissa.
    Ja taas kierrosten noustessa läppä ohjaisi hönkät menemään absorptio vaimentimen kautta niin olisi matka-ajossa hiljainen.
    Koko systeemi vois olla siis sellasen ison äänenvaimentajalta näyttävän pöntön sisällä niin ois altapäin suht normaalin näköinen mut tulis kiva ääni kikka
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tiän yhden rujon 4x4 pikupin mis on viilattu 454 ja kahva keskikonsolis
    ja siitäkö tempasee ni puhaltaa vaimentimien ohi.. Voi että sitä laulua...
     
  19. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    tarviiks niitä???????


    niillä vain miellytetään naapureita :rotfl:

    no täytyy vaniinkin vissiin semmoset laittaa, tai siis tehdä :wink:
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vielä kun opettelet hitsaamaan niin hyvä tulee!!! :p
     

Kerro tästä muillekin!