Äänieristys/vaimennus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja riv73, 23.8.2011.

  1. riv73

    riv73 3rd gear

    Mitä kannattaa laittaa uuden kokolattia maton alle? Eli kuinka tehdä oikeaoppisesti äänieristys, niin ettei sinne jää kosteus muhimaan...? Vanhan maton alla jossain kohdin peltiä vasten jonkin sorttista huopaa, sitten bitumimattoa melkein koko lattia-alalla ja sen päällä jossain kohdin taas huopaa ja sit päällimmäisenä matto. Entä minkälaista eristettä kattoverhoilun alle? :eek:
     
  2. Jape105

    Jape105 Gearhead

  3. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  4. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Onko lisää kokemuksia mitä kannattaisi laittaa? Lähinnä kiinnostaa äänieristykset maton alle. Ei tosin niinkään musiikin kuuntelun takia vaan ihan yleisen käyttömukavuuden takia. Poppikoneet.com tarjoaa Reckhorn AB-2:ta, onkohan paljonkin parempi verrattuna esim. Motonetin vastaaviin eristeisiin?
     
  5. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Lattian äänieristys onkin Suomen oloissa vaikea, sinne maton alle kun kerääntyy kosteutta niin helposti. Ite en ainakaan laittaisi mitään kosteutta imevää, kun näyttävät tehtaallakin moniin autoihin laitetut vaahtomuovieristykset imevän itseensä pahimmillaan litrakaupalla vettä.

    Peltiä vasten voisi olla hyvä laittaa jotain painavaa (monet käyttää raskasmattoa, joissain autoissa on tehtaalla laitettu hienoa hiekkaa muovipussiin), koska se madaltaa resonanssitaajuutta, ja tekee näin äänestä vähemmän häiritsevää. Jotkut käyttää ääntä imevänä kerroksena telttapatjaa, koska se on umpisoluista, eikä ime siten vettä. Äänieristyskerrokset saisi myös olla mahdollisimman tiiviitä (akustisesti) ilman saumoja/rakoja, koska niistä ääni tulee helposti läpi.

    Ite tein entiseen autooni lattian äänieristyksen siten, että kaadoin lattialle aluksi pari senttiä sulaa bitumia. Bitumin jäähdyttyä päälle kahdet lattiamatot (huonompi ja rumemman värinen alle). Lopputulos oli omasta mielestä loistava, eli ääni huomattavasti hiljaisempi kuin alkuperäisessä.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Telttapatjaa en suosittele.

    Oli yhres autossa telttapatjasta vedetty koko lattian alunen maton alta ja se jos mikä hikoili eikä päästänyt kosteutta haihtumaan --> pohja aivan mätä.


    Sitäkun tuskin saa liimattuakaan niin hyvin lattiaan kuin esim bitumimaton mikä vois käydä jo erilailla.
     
  7. solar4

    solar4 2nd gear

    Joskus nappasin talteen tuollaisen linkin http://www.vagarena.fi/index.php?topic=692.0

    Omassa käyttökikottimessa on lattiassa sekä ovissa Silent Coattia ja ero oli sellainen että meinaan työn alla olevaan letukkaankin lätkiä samaa tavaraa. Meinasin vielä pistää levyn saumoihin alumiiniteippiä niin mahdollisesti sisälle päätynyt vesi ei pääse pellille asti, Silent Coatissahan on alumiinipinta. Kattoon muutama levy tuota myös ja päälle Dynamatin Dynaliner. Sillä pitäisi kuminat kadota ja jonkinnäköinen lämpöeristekin tolla aikaan saada.
     
  8. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mä laitoin eilen "Bedrodin" cowlin pelteihin dynamattia jonka jälkeen pellit ovatkin valmiit liimattavaksi peltisepän toimesta. Samalla matskulla meinan vuorata koko hytin jonka jälkeen liimaan kaikkiin jäykistepalkkien yms. väleihin "jumppamattomatskuu" jota mulla on montaa paksuutta. Mahtaisko uretaanivaahto olla hyvää liimaa jumppamaton liimaukseen? :-? Se ainaski täyttäis mahdolliset ilmataskut... Taidan kokeilla sitä.
    Kojetaulun ja tulipellin väliin tulee viistosti alaspäin menevä pahvitus jonka taustan ajattelin tunkea täyteen jotakin villaa tai vanua edellämainittujen lisäks ettei mihinkään jää tyhjää tilaa. Olen myös miettiny et mahtaisko Finnfoam olla hyvää äänieristettä uretaanivaahdolla liimattuna. Ajattelin sitäkin kokeilla johonkin. :D Mä en tee näitä eristyksiä äänentoistoasioiden takia vaan testatakseni saako vanhan dieselmoottorin kropinan jäämään kokonaan ohjaamon ulkopuolelle. 8)
     
  9. 2dht

    2dht 3rd gear

    Finfoam on todella huono äänieriste.
     
  10. chyevelle

    chyevelle Gearhead

  11. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

  12. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    http://www.lizardskin.com/

    Tuolla olis tuollaista. On vaan h***tin kallista tököttiä. Mutta, netin ihmeellisestä maailmasta löytää kaikenlaista ja joku amerikan jimi oli hiukan tutkinut, mitä tuo "liskonnahka" on.

    Periaatteessa tuo aine on vesiliukoista massaa, johon on lisätty mikropalloja. Litran purkki tuota massaa maksaa paikallisessa autotarvikeliikkeessä alle 15€ ja mikropallot maksaa luokkaa 2L/14e ja niitä saa jopa Bilteemasta.

    http://artikkelit.rantarosvo.org/?p=140

    Ajattelin kokeilla seuraavassa projektissa tuota. Cadillaciin vedin tuon massan lattiaan ja siitä tuli siisti ja kestävä pinta. Ei varmaan ainakaan huonone, jos sekaan laittaa noita palloja.
     
  13. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tuli mieleen että voishan sitä jotain äänieristettä laittaa... :lol:
    Onkohan esim. tästä mihinkään? http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=60-6009 Dynamattia ei nyt pysty laittamaan enkä meinaa lattiaan laittaa kuin huopaa niin että sen voi irrottaa ja kuivata, sen verran tulee vettä sisälle.
     
  14. Gerball

    Gerball Gearhead

  15. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Mistäs saa sulaa bitumia jos ei ole ent. TVH:lla töissä josta sitä voisi nyysiä?
     
  16. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kannattaa lukea nuo artikkelit tuosta äänen eristämisestä. Johonkin harrastepulkkaan laittaisin kohtuudella jotain bitumilevyä lattiaan,oven pintapelteihin ja kattopeltiin jokusen soiron. Vikahan on monesti jo tehtaalta lähtöisin eli auto ei ole suunniteltu noita asioita silmällä pitäen. Sisälokarit puuttuu(edestä ja takaa),pyöräkoteloissa ei ole juuri muuta kuin maali.Tiivisteet huonot ja väljät. Ja kotelorakenteissa ei ole katkaistu äänen etenemistä millään tavoin.Eli ei mitään väliseiniä tms. Lisäksi jopa lasit ovat ohuita... Se että lättää johonkin harrasteautoon sata kiloa tavaraa millä tulee joku tuhat ajettua kesässä ja lähinnä kaupungissa niin en kovin laittaisi tavaraa.Eriasia nuo käyttöpelit...
     
  17. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Meinasin että en laita Dusteriin mitään eristyksiä mutta kai siihen on pakko jotain laittaa. Lähinnä meinasin laittaa takapyörän koteloihin, tulipeltiin ja takapenkin alle.
     
  18. Blazer89

    Blazer89 1st gear

    Omassa blazerissa oli maton alla parhaimmillaan varmaan 20mm jos jotakin tavaraa(auton omat huovat+telttapatjaa+raskasmattoa) ja suurinpiirtein kaikki läpi märkiä. Heitin kaikki lattiamatosta lähtien roskiin ja liimasin tilalle 7kg/neliö bitumimattoa(koko lattiapinta mustaksi silleen et matto on liimattu koko alaltaan pellin pintaan),
    on helppo laittaa ja muotoilla pellin mukaan kuumailmapuhaltimella, eikä kerää kosteutta. On huomattavasti hiljaisempi ja aikaa meni yksi päivä. Tietty jos jatkossa joutuu peltihommia tekeen niin sit se saattaa vähän kiusata.
     
  19. okin

    okin 1st gear

    mitäs se bitumimatto maksoi ja mistä ostit?
     
  20. jukkis83

    jukkis83 3rd gear

    Tilasin tänään tällaisen paketin http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... tuote=2499

    STP:ssä hinta/laatu kuulemma kohdallaan. Dynamat Xtreme on parasta, mutta on hintaakin yli tuplat STP Silveriin verrattuna. Butyyliseosta ovat molemmat.

    Vielä en kehu sen enempää :-?
     

Kerro tästä muillekin!