Äärimmäistä kusetusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja C5_Z06, 30.11.2014.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Mainio jenkkiläinen Engine Masters -lehti testasi vakiota LS1-moottoria vuonna 2007.

    Siis aivan vakiota. Ilman mitään muutoksia. Ei siis mitään muutoksia.

    Paitsi että valehtelihan ne. Siis se lehti. Nimittäin LS1-moottoriin oli vaihdettu LS6-imusarja.

    Tosin kaikissa vuotta 2001 uudemmissa LS1:ssä on jo vakiona sama imusarja kuin LS6:ssa. No ehkä niillä oli se wanhempi versio LS1:stä.

    Oli miten oli, GM ilmoittaa LS1:n tehoksi uudemmalla imusarjalla 350 hevosta. Nettohevosta. Ja lukema on aivan oikein. Siis 350 heppaa. Tasan. Ei mitään muttia. Ei teeskentelyä vakuutushinnoista. Ei teeskentelyä mistään. 350 heppaa. Sen se antaa. Ei enempää eikä vähempää.

    Kunnes Engine Masters -lehti testasi aivan vakiota LS1:stä. Ja tehoa olikin 416 heppaa.

    Siis 416 heppaa.

    Vakiomoottorista. Josta tehdas ilmoittaa 350 heppaa.

    Kuvitella.

    Eihän tämä ole tottakaan.

    On se. Sinua kusetetaan.

    Vakio LS1 puskee edelleen 350 heppaa. Piste. Niin se vaan on.

    Mutta unohdetaanpa äänenvaimentimet. Unohdetaan katalysaattorit. Sekä vakiopakosarjat. Ei käytetä ilmanputsaria, ei laturia, ei ohjaustehostinta, ei ilmastointia. Ei ainuttakaan apulaitetetta. Ja vaihdetaan mittausstandardikin, ihan vaan huvin vuoksi. Ja mitäpä vesipumpusta, tai no, laitetaan tilalle sähköinen.

    Ja näin meillä on 416-heppainen LS1.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Mutku

    Mutku Gearhead

    Noin.

    Erittäin hyvä esimerkki, kuinka dyno-lukemilla saadaan hypeä aikaan.

    Sinänsä hauskaa on seuraava ajatuskuvio, jossa varttimailin viivalle laitetaan kaksi ajoneuvoa:
    - toiselle radalle ajetaan suoraan kaupan vireessä oleva GM-auto jossa on tuo yllä mainittu ihan vakio LS1-moottori. Se tuottaa sen 350 nettoheppaa. Tosi kuin vesi.
    - ja toiselle radalle siihen viereen ajetaan kiihdytysputki/dragsteri. Sen koneena on tuommoinen periaatteessa sama LS1-moottori, mutta nyt kaikenmaailman "kuristukset" onkin poistettu (eli ei äänenvaimentimia, ei katalysaattoreita, ei todellakaan vakiopakosarjoja. Ei käytetä ilmanputsaria, ei laturia, ei ohjaustehostinta, ei ilmastointia. Ei ainuttakaan apulaitetetta, kun nehän syö tehoa. Ja vaihdetaan mittausstandardikin siltä osin, ettei ole konepeltiä eli moottorin imuilma ei ole kuumaa jne. "saunaolosuhteita" jne.).

    Sen kiihdytysputken moottori on periaatteessa samaa kauraa kun viereisen radan vakioautonkin, mutta tehot on nyt eri sataluvulla.

    Totta molemmat teholuvut.
     
  3. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Nykymaailma perustuu suurelta osin hienovaraiseen kusetukseen ja mielikuvien maalaamiseen lähes asiassa kuin asiassa.
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Eikös noi jenkkien hevosvoimat ole likipitäen aina kusetusta?
     
  5. Jupe

    Jupe Gearhead

    Kuten likipitäen kaikkien valmistajien ilmoittamat kulutuslukematkin.
     
  6. Holley

    Holley Gearhead

    Mikä tässä on uutinen tavallaan? Kun siis joskus vuonna 1971 sinulla oli "360 -heppainen" isolohko, jossa oikeastaan oli 280 heppaa netto jne.

    Hot Rod -lehdet saavat varmasti mainostajilta tuloja ja mainostajat myyvät viritysosia moottoreihin, jolloin saadaan niitä hevosvoimia. 700 on parempi luku kuin 500 jne. noin lehtiotsikossa, se myy paremmin.

    Ehkä joillekin voi edelleen olla uutinen, että esim. vuonna 1972 tippuneet jenkkikoneiden tehot eivät olleetkaan ihan kokonaan matalammista puristussuhteista ja loivemmista nokka-akseleista johtuvia.

    Yksi uutinen on, että joka ikinen "crate engine" jota myydään - 100-200 heppaa pitää ottaa lukemista pois, jos halutaan miettiä paljonko niissä on nettoteho.
    Eikä sekään ole mikään takapyöräteho, silloin pitää miettiä vielä pienempiä teholukuja.

    Nettohevosissa on minusta se järki, että voidaan verrata mihin vaan 1972-> autoon valmistusmaasta riippumatta, koska DIN-hepat ja jenkkien SAE netto -hepathan ovat kai hyvinkin lähellä toisiaan.
     
  7. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Tehdas ilmoittaa LS1 camarolle 285hv
    Käytin omaa vakio autoa keski-suomessa penkissä
    308hv
    -Olin tyytyväinen kunnes viisaammat kertoivat että 20-30hv puuttuu
    Ja niin puuttuikin. Myöhemmin huomasin että MAF näytti omiaan ja kone kävi laihalla. Lambdat korjaukset olivat jotain +30%

    Miksi tehdas ilmoittaa camaron tehot alakanttiin?
     
  8. J.J.

    J.J. Gearhead

    Siltä ne vissiin noita ilmoitteli alakanttiin että sai paperilla hajurakoa corveten ja camaron tehojen välille.
     
  9. saresks

    saresks Gearhead

    Näkyy olevan hyvä lehti kun kertoi mihin korjaukseen mitatut väännöt perustuivat.

    Koneiden rakentajat korjaavat tulokset samalla STD korjauksella. Muuten muuttujia olisi liikaa. Ja jättävät tehojen säilymisen asennuksen huoleksi.

    Autonvalmistajat käyttävät mittausjärjestelyjä ja korjaavat luvut kertoimilla, jotka paremmin vastaavat olosuhteita koneen ollessa autoon asennettuna. Siksi koska on 'pakko'.

    Autonrakentelijat mittaavat asennuksen toimivuuden ja tehot - niin mikähän olisi paras ja vertailukelpoisin tapa mitata ne autoa eteenpäin vievät tehot? Pyörännapadyno (esim. rototest)antaa aika tasalaatuista vertailtavaa tietoa jos dynonkäyttäjä osaa hommansa .. mulla taannoin ukko mähläsi homman lasketuttamalla tehot väännöstä, joka oli saatu vetoakselin pyörimisnopeudesta - ja unohtamalla että turbiini luistaa ..

    Muuten, missään ei esim. määritellä tarkasti, kuinka lämmintä jäähdytysvesi pitää olla... jokainen siis saa kusettaa itseään tai muita niin paljon kuin uskaltaa.
     
  10. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    jenkkilehdethän järjestään testaa niin että on lähtökohta peruskone jonka tehot mitataan tietyllä kokoonpanolla. ja sitten vaihdetaan "vain yksi osa" vertailun vuoksi. esim erilaisia nokka-akseleita kukin vuorollaan, ja tutkitaan mitä tehoero tulikaan.. ooo.. paljon tuli tehoja ja onnistunut viritys kun vaihdettiin "vain" nokkaakseli.

    paitsi.. että ensimmäistä nokkakeppiä vaihdettaessa vaihdettiinkin myös samalla yhtäkkiä jotkut hitek keinuvivut ,tönärit ja jouset jne ja nokkaketjukin vaihdettiin tuplarolleriin ja tarkistettiin tai säädettiin nokan ajoitus sopivaksi. vain yksi osa vaihtui baselineen verrattuna tosiaan.

    ----
    ja testeissä ilmoitetaan että nyt testataan miten mikäkin muutos parantaa/muuttaa konetta kun yksi kerrallaan vaihdetaan imusarja, nokka, kannet ja kaasari.

    mutta aina niin että ensin asennetaan yksi ja sitten siihen päälle toinen jne. ei koskaan niin että jokainen erillinen yksikkö testattaisiin erikseen vakio versiota vastaan. että näkisi kuinka paljon se yksi ainoa osa muuttaa tilannetta. ja sitten vasta niiden osien yhdistelmät.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Epäilen vahvasti että pällin stokkerissa ei ole 416 kaakkia vaan ehkä jopa enemmän, ihan "vakiossa" koneessa :odroll: .
     
  12. z 28 jari

    z 28 jari Gearhead

  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ihmettelen tosikovasti, ellei kukaan ole dynottanut esim. ls- 6 konetta Suomessa, kun ainakin vielä -90 luvulla sai Us- partsista moisen kattilan.

    Hantta
     
  14. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear


    Näissä 1997-200x-luvun kattiloissa on MAF imu puolella ja Lambaadaa pakopuolella. Jos kone haukkoo +300g/sek ilmaa ja polttaa sen lambda arvoon 1 niin tehon tuotto pitäisi olla jokseenkin tehtaan ilmoittamissa lukemissa

    Enään äärimmäinen kusetus ei mene läpi
    Tänäpäivänä jenkki hevoset saattavat olla vertailukelpoisia?
     

Kerro tästä muillekin!