Älkää purkako autoanne muttereiksi!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja pas2, 6.10.2014.

  1. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos olisi ylimääräistä eikä tarvitsisi käydä töissä saisi talvessa ison projektin tehtyä itselle,siinä haave.
     
  2. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Purkakaa vaan!Mä tulen sit ja ostan edullisesti pois ja teen siitä auton.Lähes kaikki autoni ostanu projektina,purettuna tai jopa raatona.Työtä on paljon ja monta asiaa mietittävänä,mutta eipähän ole ainakaan hankintakustannukset esteenä.
     
  3. BSW 69

    BSW 69 Gearhead

    Kaveri osti aikanaan kesken jääneen korinvaihto-Buickin. Sekä kanta-autosta, että avokorista irrotettu kaikki mikä irti lähtee. Sit oli saatu
    kori ja runko hiukan yhteen ja akselit jotenkuten alle.... Siit oli hyvä lähtee ihmettelemään kun kaikki molempien autojen irto-osat oli sekaisin kymmenissä pahvi ja maitolaatikoissa.... Tuli siit kuitenkin auto.
     
  4. mando

    mando 3rd gear

    Eipä niistä kannata maksaa romurautaa enempää...
     
  5. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Sama käynyt itsellä mielessä että jos ois "ylimääräistä" tarpeeks,ni kävis "töissä" itelle ja rakentelis autoo...muttamutta sekin vois olla vaikeeta jossain kohtaa.Motivaatio pitää olla kohdallaan,itselle on niiiin helpo keksiä tekosyitä ja valehdella,kaikki menee läpi :rotfl:

    Mulla on ollu kans sama meininki ku monella muullakin et pidän katiskan "ajokuntoisena" tai noin tehokkaan viikonlopun päässä siitä.Yrittäny tehdä yhden osa-alueen kerrallaan ja niin ettei siihen tarvitse hetikohta puuttua taas,näin minä oon sitä ajatellu...paitsi mussa on semmonen vika et toi voi kääntyä helposti nysväykseks.

    Mutta silti mielummin kulutan vähän enemmän aikaa johonkin kohtaan,niin että sitä ei tarvii vuoden parin päästä tehdä uudestaan.Kestäs vaikka sen kymmenen vuotta tai mielummin pidempään,ennenku tarvii tehdä taas jotain.

    On vähä pakonki sanelemana tullu tommonen "varovaisuus" kun on tietoja ja taitoja joutunu kasvattelemaan sitä mukaa kun homma on edennyt.Ja siltikin vaikka on noin tehny,niin parin viimeisen kesän aikana voinu ajaa ku jonkun viikon verran...milloin rahat,milloin aika loppu.Pitäs kuitenkin yrittää olla tehokas ku menee tonnia vaikkei ajas metriäkään.
    Loputon suo....nooo,jotkut ryyppää,jotkut narkkaa samat rahat kuukaudessa...ei millään jaksas :cry:
     
  6. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Purin museorekisteröidyn Continental MK II:seni atomeiksi marraskuussa 2008. Talvisin tapahtuva rakentelu ja kesäisin tapahtuva kruisailu ei olisi toiminut tapauksessani.

    Otin purkuvaiheessa paljon kuvia, tai ainakin luulin niin, ja pussitin ruuvit lappujen kera. Myöhemmin kuvasin ruuvit lappujen kera ennenkuin kaadoin ne samaan läjään sinkattavaksi. Tätä prosessia täytyy hieman kehittää ennen seuraavaa projektia, sen verran työlästä on löytää ruuvit paikoillensa...

    Järjestelmällisyys on hyvä juttu mutta olen aina siirtynyt seuraavaan kohteeseen homman tökättyä johonkin odottamattomaan. Tätä on tapahtunut paljon, koska kyseessä ei ole entisöintiprojekti. Kesken on siis aina ollut useita kohteita.

    Auton on nyt menossa nippuun ja saattaa jopa liikkua ensi kesänä.
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Järvenpäässä vierailin kerran yhden nyt jo kuolleen mobilistin tallissa. Tallin takaseinäälä oli valtavasti tavaraa ladottuna siististi yhteen pinoon ja mobilisti kysyi multa, osaisinki arvioida montako autoa tuohon on purettu. Löysin helposti pinosta viisi koria ja vastasin, että viisi autoa. Todellisuudessa siinä oli purettuna kahdeksan autoa 20- ja 30-luvuilta. En tiedä onko niistä yhtään autoa kukaan kasannut, ei ainakaan tämä kyseinen mobilisti, jonka varastot huutokaupattiin kuolemansa jälkeen. Huutokaupassa oli liki sata enempi ja vähempi projektikuntoista autoa ja muutama ajokuntoinenkin li joukossa.
     
  8. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kyllä itsekin on paininut tämän projektin kanssa ,mutta en ole antanut sen kyllä tulla uniin. Perhe,omakotitalo,työ ja valuutan puute pitää poissa tehokkaasti projektin kimpusta. Toisaalta en kyllä haluaisi tuota omaa projektia nähdäkkään hutiloiden tehtynä kittikasana.. Joten oli pakko mennä "grillikierrokselle". Ei mitään mahdollisuutta tehdä noin vaativia hommia talvessa. Vaikka näitä peltihommia tekeekin työkseen. No tekniikan saisi kaiken käydä läpi kun naputtavaa konetta en nokall pistä jne.. Tottakai laatikko ja muu osasto saisi vastata ehkä kasvanutta tehoa jne.. Paljon työtä ,vähän aikaa. Mitä tulee projektin hintaan, ostohinta ja vaatimattomat peltiosat mukaan luettuna niin on mennyt 26te, luuletko että myyn projektin jollain 15te?! Juu-en. Tehdään kun jaksetaan jos ei valmistu niin enpä ota huolta on muutakin elämässä. Luojan kiitos. Ei ole poltetta vieläkään päästä edes kruisinkeihin.
    Ja joskus kun oli tuo musse ainoa peli niin ei silläkään ajo enää kummoiselta tuntunut jos sillä kesäisin ajeli joka päivä. Ihminen kun tylsistyy nopsaan...
    Tehdään hartaasti sellainen peli ettei jää jossiteltavaa tai sitten liitytään ei valmistuneiden ikuisuus projektien joukkoon. :rotfl:
     
  9. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Tähän on helppo ratkaisu olemassa jota itsekkin toteutan, eli aina täytyy olla vähintään 2 harrasteautoa jolloin pidempi projekti ei haittaa kun voi ajaa toisella. Pienenä haittapuolena on tietysti se, että aikaa ja rahaa jää vähemmän käytettäväksi sen projektin eteenpäin viemiseen.
     
  10. nalli2

    nalli2 1st gear

    Ei onneksi uskalla purkaa että pääsee kesällä ajeleen.
    Vähän kerrallaan kuntoon. Tänä talvena kytkin ja hammastanko.
    Olen kyllä äimänä kavereista jotka ajaa syksyllä talliin ja
    esittelee irti otettuja kunnostettuja osia jouluna ja ajaa auton ulos Vappuna.
    Kovia tekeen ku käyvät vielä toissäkin.
     
  11. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    Jos kuitenkin aiotte purkaa, näistä vastakkaisista mielipiteistä huolimatta, niin yhden ohjeen annan kolmesti..
    - Valokuvatkaa
    - Valokuvatkaa
    - Valokuvatkaa joka hemmetin osakokonaisuus.

    Tästä on itselle pirun paljon apua kasauksessa, jos se jostain syystä venyy vuosien mittaiseksi.
    Näistä valokuvista on apua myös hänelle, joka alkaa projektia aikanaan kasaamaan..

    Mainitsinko, että jokainen osakokonaisuus kannattaa valokuvata ja mahdollisimman monesta suunnasta.

    TheJonssi
     
  12. ari2004

    ari2004 Gearhead

    ^Valokuvata kannattanee myös kasaan laittaessa. On kiva katsella kuvia kokoamisesta ja onhan varmaan myydessäkin mukava esitellä miten kohde on tehty.
     
  13. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    ja kun kuvaatte. yrittäkää kuvata niin että näette mikä nippelikasa on kyseessä, miten se kiinnittyi ja etenkin mihin. jos vielä viitsit ottaa mittoja osista jne ja kirjoittaa ne ylös tulevaisuutta varten (tai pahvin palaseen jonka kuvaat myös) sitä parempi.

    ja siirtäkää kuvat useaan eri paikkaan turvaan (pilvi,cd/dvd, muistikortti, tietokoneen muisti, muistitikku) nopeahkossa tahdissa jotta muistatte vielä silloin niitä siirtäessä, muokatessa ja järjestellessänne mitä kuvissa on.. ja voit kirjoittaa kuvan tekstitietoon selvityksen ja selityksen ja jokaisen vinkin sekä niksin joka sitä irroittaessa tai kiinnittäessä voi tulla tarpeen. tee kansioita eri kokonaisuuksista.

    järjestelmällisyys.

    se on se maaginen salaisuus. systemaattisesti ja ehem.. anaalisti kun viitsii tehdä nämä sivujutut(kin) niin tulee hyvä ja hallittavissa oleva juttu.

    joku ajantasalla pidetty projektivihko/blogi auttaa tässä järjestelmällisyydessä. mitätekikoskatekikukatekimitentekimitämaksoimistäosattuli.

    mutta.. tämä tosiaan.. vain jos menet sen repimään niin pieniksi osiksi ja totaalisen ajokelvottomaksi.
     
  14. jan13

    jan13 2nd gear

    Intoo olis kyllä tehdä vaikka mitä mutta raha on suurin este noille isoille projekteille. Kaksi ISOA projektia olen tehnyt ja olen vielä alta 30v. Odottanut jo sormet syyhyten aikaa kun raha-asiat on kunnossa ja pystyy sijoittaa harrasteautoon sen 20000-25000e. Ostaa siis 5000-10000e aihion ja loput osiin.

    Minunkin käsien läpi kulkenut jokunen auto, enemmistö lähtenyt ajokuntoisena mutta myös osiksi purettuja olen myynyt pois.

    Yks kilpa-auto tehtiin talkoo voimin valmiiks kun omistajan motivaatio lopahti. Itse tähän osallistuin maalaamalla koko auton kaikkineen irto-osineen ja tekemään isokokoisen koelaudan lasikuidusta.

    Oon sitä mieltä että pitäs saada enemmän tommosta talkoo touhua näihin projekteihin jotka makaa talleissa osina vuosi tolkulla.
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    cutlasin kun rakensin, päätin heti etten tee hytille mitään, kun se on riittävän ehjä, lähinnä tekniikka vaihtumassa kokonaan, joten hylsy makas ostopaikassa kesän, omassa pihassa syksyn talven ja keväänkin aika pitkälle.
    rakentelemista harrastamattomat kaverit ja naapurit ihmetteli, että pian vuosi mennyt, että miksen tee mitään, eivät kyenneet näkemään pitkin poikin tallia olevien palikoiden evoluutiota.

    heillä ajatus ilmeisesti on se, että kaikki rakentelut alotetaan purkamalla hylsy vaivoiksi ja romuja jumpataan edestakasin.

    mulla meni se vuosi moottoriaihion hankkimiseen, palikat ja naittaa ne, hankkia toosa aihio, hankkia palikat ja naittaa ne,
    kaasarit pakosarjat, kaikki piti hankkia ja värkätä ja rahakin niihin kerätä ensin,
    miks helvetissä hylsy olisi pitänyt levittää siihen kaiken keskelle estämään tekeminen.

    Sit ne oli ilosia kun pyysin avuksi työntämään rotiskon talliin että vihdoinkin "alotan" ja ihmetteli silmät pyöreenä sitä, että vajaan viikon päästä oli kilvet päissä.

    Ei tahtonut ymmärrys riittää millään, että koko sen vajaan vuoden ajan koslaa oli suht aktiivisesti askarreltu vaikkei hyttiä oltukaan tyhjätty.
     
  16. jrasi

    jrasi Gearhead

    Electran ostin täysin purettuna. Muuttolaatikoissa on kaikki osat ja mukavasti teipinpaloihin kirjoitettu että mitä ne on... ...tosin ne teipinpalat on siellä laatikon pohjalla irrallaan kun ei ole tuo maalarinteippi kaikkein pysyväisintä sorttia.

    Koneen myin jo pois, sekin oli purettu atomeiksi. Ja kaikki tämä kahden kieron tönärin takia!

    Noh, pari vuotta tuota on tehty enemmän ja vähemmän, viime vuosi vähemmän, josko keväällä alkaisi taas vaihe nimeltä "enemmän".

    Pakko oli haalia tuo Seville talviprojektiksi, että pääsee jollain ajamaankin kesällä 2015. Täytyy pitää vain huoli, ettei tässä seuraa isäukon jalanjälkiä, 10v sillä on '69 Kupla maannut muttereiksi purettuna odottelemassa aikoja parempia. '61 Rekord P2 on odottanut jo varmaan sen 20v, mutta on sentään nipussa...
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei tulis mieleenkään. Mitä järkeä siinä olisi :eek:

    Muutenkaan en tajua mistä on lähtöisin ajatus että joka mutteri pitää hiekkapuhaltaa ja pintakäsitellä että auto olisi "kunnolla tehty".

    Tulee mieleen yksi erityisen törkeä tapaus, myyntikuvissa alkuperäinen patinoitunut ajokuntoinen Mercury Cyclone, tekstissä lopussa maininta "nyt valmiiksi purettu ja hiekkapuhallettu projekti" tms. Voi vittu mikä pässinpää. Auto oli suomessa.
     
  18. z 900

    z 900 Gearhead

    Tämäkin tekisi mieli purkaa,mutta olen päättänyt kunnostaa joka talvi jotain,ja yrittää ajaa joka kesä,vaikka autossa on paljon laittoa vaativia juttuja,näissä ainakin minä suosittelen ensiksi tekniikan kunnostamisen tärkeyttä koska mielestäni autosta on helpompi nauttia kun tekniikka on luotettavassa kunnossa,pelkällä kromilla kun ei vielä ajella.

    [​IMG]
     
  19. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    No tuota autoa kun katsoo niin äkkinäkemältä vaikea uskoa että olisi paljon laittamista... :eek:
     
  20. duutte

    duutte 1st gear

    Hyvä aihe ja monen kohdalla olis toivonu omistajan lukeneen nämäkin viestit ennen aloittamista. Itsekin nähnyt useamman kerran, kun ajokuntoinen puretaan innolla nippeleiksi ja kaikki vähänkin huonon näköinen heivataan jätelavalle tai irrotetaan vähemmän sievästi. "Kun kaikki kuitenkin laitetaan uusiksi kovalla rahalla". Sitten tulee kaikkea, pari vuotta pölyä päälle, tallipaikka alta ja romut myyntiin. Kokonaisen auton nyt siirtää uuteen paikkaan tai hätävarasäilytykseen, mutta mites sen akselittoman korin siirrät.

    Katselin varsin tsättiauton tarjontaa kunnostettavat autot. Tuli tämä viestiketju kyllä väkevästi mieleen :-?
     

Kerro tästä muillekin!