Aftermarket EFIt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Dataaja, 24.1.2016.

  1. Dataaja

    Dataaja 1st gear

    Harkinnassa on hankkia sbc koneeseen aftermarket efi.
    Edelbrock, Holley, MSD tai FAST.
    Millaisia käyttökokemuksia teillä on näistä?
     
  2. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    ei kokemuksia mutta jos itse laitan isolohkoon niin tuo on listan kärkipäässä
    http://fitechefi.com/
     
  3. PauliR

    PauliR 3rd gear

  4. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Tästä kiinnostaisi kuulla lisää jos jollakin on käytössä moinen. Hinta rupeaa olemaan jo järkevä verrattuna muihin setteihin.
     
  5. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    JOS meinaa siirtyä ruiskuun.. niin joka pytylle oma suutin ja sekventtiaalinen ohjaus. Siihen lyö viellä E85 anturoinnin ja voi tankkailla mitä haluaa sen jälkeen.


    Noi "suoraan boxista" tulevat tuntuu olevan tollasia suurpiirteisiä sinneppäin olevia. Säätö ja jatkojalostuksen mahdollisuudet melko olemattomia.


    Itse saattaisin mega kolmosen töräyttää paikalleen, kakkosesta hyviä kokemuksia.

    Ja jos ei ole halua opetella ruiskun toimintaa etc niin lienee parempi kun pysyy kaasuttimessa vain.


    Meinaan kun järjellä ajattelee tota sekventtaali vs normi ruiksu -> sekventtaali voidaan ajottaa että ruiskuttaa kun imuventtiili on auki ja pakonen on jo kiinni -> ei mene hukkaan. Kun taas normaali ruuttaa kaikilla suuttimilla (tai vaikka kahella eri pankilla) kerrallaan. Bensaa huiskitaan kiinni olevaa imuventtiiliä vasten ja se ei voi olla kovin optimaalista.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Itteä kiinnostaisi tietää se että saadaanko jollain tollasella kaasutinruiskulla jotain etua normaaliin kaasuttimeen?

    Olen ollut aika skeptinen itse noiden "ykspisteruiskujen" suhteen. Mun mielestäni ne hukkaa sen ruiskun tärkeitä ominaisuuksia eli bensaa ei valu imukannen sisällä yhteen pyttyyn enemmän, toiseen vähemmän, ei jää kylmänä kiinni seinämiin vaan joka pytty toimii tasasesti eikä tartte seoksia säätää sen kauimmaisen pytyn mukaan mikä muuten kävis laihalla (esim rivikutosissa missä kaasaria lähimmän ja kauimmaisen pytyn ero on todella iso). Tällön mun mielestäni ei tolla monimutkasuuden lisäämisellä ole mitään tarkotusta kun saman tekis hyvällä kaasarillakin ihan yhtä hyvin ellei paremmin.

    Megaruutatkaan ei mitään huippukalliita ole enää nykysin ja se ohjelma millä sitä ohjataan oli graafinen ja helppokäyttösen näkönen kun kaverilla tollanen oli, varmaan muutaman illan näpertelyllä oppisi käyttämään jos olis kiinnostusta ja omaa ihan perus tietsikankäyttötaidot. Netistäkin kuulemma löytää hyvin ohjearvoja millä sen auton saa käyntiin ja josta on hyvä lähteä säätämään. Tietoa sai ruudulle vähän kaikesta mihin oli vaivautunut pistämään anturin ja seoskäyrää ja sytkäkäyrää (ei ne suoranaisia käyriä ollut, enemmänkin sellanen koordinaatisto) sai säädettyä mun mielestäni melko kattavasti alipaineen, kierrosten, mahd. ahtopaineen ja muitten parametrien mukaan.
     
  7. maddis

    maddis Gearhead

    Menee hieman off-topikiksi (taas).

    Itsellä on TBI-koneessa Megasquirt ohjaamassa ruiskua JA sytkää. TBI:lle varsinkin löytyy hyvin tietoa ja vaikka itse laitoin hukkakipinäsytkänkin samalla, niin ainoa säätö, jotta koneen sai käyntiin, oli säätää sytkää hieman aikaisemmalle. Muut asetukset oli 'sielläpäin' jo ihan oletuksena.

    Tuohon setuppiin riitti, kun laittoi triggeripyörän kampiakselille ja siihen anturin. Tähän löytyi valmis osa jos ei halua itse tehdä. Mielestäni jos laittaa sekventiaalisen ruiskutuksen tai suorasytkän niin täytyy laittaa nokka-akselillekin asentoanturi.

    Megasquirtissakin voi käyttää tuota 'itseoppivuutta' jos haluaa. Siinä voi logittaa dataa ajon aikana ja analysoida sen myöhemmin softalla joka sitten generoi korjatut kartat jos ei halua itse manuaalisesti säätää solusolulta karttoja kohdalleen.

    Itse edes miettinyt noita 'aftermarket efejä'. Kaasari oli backuppina jos en tuohon ruiskuun lähde mutta kaasari tippui kuvioista varsin aikaisessa vaiheessa. Ole koskaan mikään kaasarifanaatikko ollut.
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kaasari on loistava kapine! Se osaa ite muuntautua erilaisiin tilanteisiin, siinä missä ruiskulle tarvii kertoa jokainen parametri tai se ei tee mitään. Nää itseoppivat on tietty siinä mielessä helpompia, ja jotku on olleet niihin jopa tyytyväisiä. Jotkut taas vaihtaneet pois. siinä missä kaasutin sotkee bensaa ja ilmaa keskenään jo ennenkuin ohivirtaus ne buustereista imaisee, niin TBI ruisku (ja toki sekventaalikin jossa kanavissa omat suuttimet) vaan räkäsee sille määrätyn määrän bensaa ilman sekaan, seos ei ole yhtä homogeenista kuin kaasarilla ja vois kuvitella jopa että noi "märkäimusarjan" mahdolliset kehnoudet vain korostuu.

    Itellä jonkinverran käyttökokemusta noista jälkiasennusruiskuista ja kaasuttimista. Ainoo missä ruisku helposti pesee säädöissä olevan kaasuttimen vaparivehkeessä, on kylmäkäyntiominaisuudet. Keli kun keli ni vääntää avaimesta kaasuun koskematta, ja se käy ja on heti ajettavissa.

    Tollanen halpisruisku maksaa sen pari tonnii, mut tonnilla saa jo melkosen kaasuttimen joka todennäköisesti pieksee sen halpisspruutan sekä tehossa että kulutuksessa. Mut tietty jos "pitää olla ruisku" ni sithän sellanen pitää olla. Melkeenpä merkistä kuin merkistä käyttäjillä on sekä onnistuneita että vähempi epäonnistuneita kokemuksia. Ite sanoisin et jos ei tuu kaasarin kans toimeen ni harkitisisin vähintään kahdesti aftermatrket spruutan laittoa.
     
  9. 66monaco

    66monaco Gearhead

  10. 3964

    3964 3rd gear

    Itseäkin kiinnostais ruutta homma paremman kylmäkäytöksen takia lähinnä.
    Noi kaasutin vermeet tahtoo monesti olla hankalia kylmänä.
    Saman tehon se hyvä kaasutin ja ruisku tuottaa.
     
  11. asperiini

    asperiini Gearhead

  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kaks 2.0 fastia tiedän käytössä, molempien omistajat on tyytyväisiä. Onks se sitten parempi kun puolet halvempi kaasari? Who knows, mut kaiketi sit harrastus harrastuksessa. Noi ameriikan "tosi TV-ohjelmat" voi aivan surutta jättää omaan arvoonsa vaikka Freiburger mukava heppu onkin, tai sit jo ehkä himasta löytyy kaiki TV-shopin tuotteet.
     
  13. LPV

    LPV 3rd gear

    Kuinkas sitten meikäläinen, joka ei tiedä kaasarin säädöistä juuri mitään, eikä ole oikein kiinnostusta ruveta opiskelemaankaan... :)
    Eikös tuollainen "itseoppiva" ruiskusysteemi olisi just sopiva mulle ja muille tällaisille. Itsellä on vuosikausien kokemus GM:n TBI-koneista, eikä niistä ainakaan ole mitään pahaa sanottavaa. Laiskojahan ne 305:t on, mutta suhteellisen käyttövarmoja ja lähtivät hyvin käyntiin kylmästä ja kaikilla muillakin keleillä.
     
  14. maddis

    maddis Gearhead

    Heh heh. Vai kaasari osaa itse muuntautua erilaisiin tilanteisiin. Joo, katsellut tallikaverin kaasarisäätöjä niin tosiaankin osaa itse muuntautua erilaisiin tilanteisiin. Milloin on suuttimia/neuloja/jousia/kohoja säädelty, että on saatu jotain kohtaa paremmaksi ja sitten taas joku toinen kierrosalue tms. ei toimikaan enää niin hyvin etc. Kyllähän ne varmasti toimivaksi saa jos/kun jaksaa hieroa.

    Ja tosiaan tuo kylmäkäynnistys. On kyllä mun TBI-koneessa ihan eriluokkaa kuin tallikaverin kaasarissa.

    Mutta kukin tavallaan. Itse otin megasquirtin osittain ihan mielenkiinnostakin, kun on moinen kiinnostanut jo pidemmän aikaa. Tietysti jollekin, joka halua 'vaan ajella' niin ei ehkä ole se vaivattomin vaihtoehto. Noista mainituista 'valmispaketeista' ei ole kokemusta. Mega on hieman halvempi, mutta kyllä sillekin hintaa silti kertyi, vaikka TBI-kone lähtökohtana olikin eli läppärunko tuli jo koneen mukana.
     
  15. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Sitä voi kukin miettiä et montahan tuntia on parit inssit paneutuneet hakemaan niitä TBI:n tai muiden tehdasruiskujen säätöjä ennen kun se on markkinoille lykätty.

    Niinku sanoin ni sekä se kaasari et ruisku voi olla harrastus harrastuksessa, se et jonku mega ei skulaa ja vaatii jatkuvaa ropaamista ei tarkota sitä että ruisku on huono. Ruisku on ihan jees, mut vaatii paneutumista ja osaamista. Vaivattomimmillaan ja toimiessaan tollanen ite opiskeleva varmaan ajaa saman asian hyvinkin, ja jopa paremmin kuin "universal" kaasutin. Sillälailla kaasari on älykäs, et kun käyt hakee vaikka 750 vacuumiholleyn ja lyöt sen kiinni, se toimii. Oli se motti sit 302 tai 454. Jos ei sen käyttäjä ole älykäs, sitä ei kaasari eikä ruiskukaan korjaa.

    Sit kun ostat sen kaasarin asiantuntevalta pajalta tehtynä oman moottorin spekseille, tai osaat oikeesti niitä ropata itse, puhutaan ihan toisentyyppisestä tuotteesta. Ja ruiskuun verrattuna edelleen toisentyyppisestä hinnasta.

    Toi tuntuu olevan vähän samantyyppistä keksutelua kun moni muukin autoalalla; pitää olla neljä venttiilii per pytty ja yläpuoliset nokat jne. No, servoletti kait joskus teetti sellasen motorin, olikohan LT5 koodiltaan, ja siirty nykyaikaan. Helvetin kallis valmistaa ja oli tuotannnossa muutaman vuoden. Tän hetkinen LS2 työntötankoineen peseee sen tehoissa, kulutuksessa, väännössä ja jokaisella muullakin alueella, työntötankoineen ja puoline venttiileineen.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei se mega tai mikään muukaan vaadi jatkuvaa ropaamista jos menee virmaan mikä OSAA säätää sen kerralla kohdilleen vaikka dynossa. Mutta jos ei halua sitä kerralla kuntoon ja se ropaaminen on hauskaa niin sitten vaan ropaa :rotfl: .
     
  18. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Onko suomessa sellaisia ukkoja jotka laittaa auton säätöihin jos auton omistaja on itse asentanut ruutan ja haluaa vain säädön esim. megalle? Mitä näitä juttuja olen kuullut niin monesti alkaa vitunmoinen itkeminen kun vie säätöön... "ei tällä tee mitään, minun myymä on paljon parempi" jne.
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei vaadikaan, eikä kaasarikaan, jos ei siitä ota itelleen elämäntehtävää. Ja tietty sekin vaihtelee hieman et mikä kenenkäkin meilestä on kohillaan. Niinku sanottu, ni jos joku tehdas vääntää vaikka TBI:n autoonsa ni vähän veikkaan et sen säätöjen hakemiseen kulutetaan jonniverta enempi ku päivä dynossa. Perusasiat niistä saa kohilleen helposti ja nopeasti ja tehot haettua, mut yksityiskohtien hieromista voi tehä loputtomiin. Yks ihan hauska seurattava just tällä hetkellä on ameriikan nhra:n pro stock ryhmä, joka siirty kaasareista ruiskuun tulevaks kaudeks. Siel on yks sallittu läppärunko, boksi ja suuttimet jne., ja aikamoiset resurssit noiden säätöjen hakemiseen. Toistaseks tulleet viestit kertoo et ei oo ihan helppoo kaikilta osin.
     
  20. maddis

    maddis Gearhead

    Esim. http://www.autotune.fi/kategoria/99/tehonmittaus-dyno

    Kyllä minunkin megassa selkeesti vikaa oli kun syksylläkin kerkesin toista kk ajella, leiman jälkeen säätämättä ennen kuin otin auton pois ajosta. Onhan tuolla megalla kyllä tuo 'säätäjän' leima tiukassa. Mutta onhan se DIY - ruisku joten sitäpä saa mitä tilaa ellei halua toisella teettää.
     

Kerro tästä muillekin!