Aftermarket EFIt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Dataaja, 24.1.2016.

  1. sbc350

    sbc350 Gearhead

    Mega on ihan jees laite. Vaatii toki paneutumista. Tunerstudiosta kun maksaa lisenssin niin kartat saa tehtyä autoa ajamalla livenä. Lambda korjaus päälle niin pysyy aika kivasti seokset alueella olosuhteiden muuttuessakin. Kylmäkäynnistys, kiihdytys ja lämmitysrikastuksia saakin sit säädellä vähän pidempään, ja ainakaan tossa omassa laitteessa tuntuu ettei oo vieläkään ihan kohdallaan. Tollasen mietonokkasen moottorin saa aika iisisti pelaamaan map ohjauksella mut sitten kun mennään lähes olemattoman alipaineen kehittäviin räyhä motteihin on jo vähän haasteellisempaa saada säädöt kohdilleen.
    Kaasarista sen verran että eikös se oo hyvä fiilis vähän kaasutella ja käytellä kylmällä säällä naapurin iloksi moottoria ennen liikkeelle lähtöä 8)
     
  2. 300

    300 2nd gear

    Ja kaasari vs ruisku väännössä kannattaa muistaa. Että polttoaineet on myös muutunut viimeisen 20-30 vuoden aikana toimimaan enemmän ruiskuissa kuin kaasarikoneissa.
     
  3. rb

    rb Double Gearhead

    /\ Mistä se bensa tietää, että millaisen suuttimen läpi se menee??

    Sori....... oli pakko..
     
  4. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Mut miksi mega ennen kuin valmis aftermarketsarja? Hinta tulee olemaan aikalailla sama jos kaasariautoa lähtee muutamaan ruutalle?
     
  5. maddis

    maddis Gearhead

    En tiedä kuka keksi että mega täytys olla, varsinkin kun koko säiehän lähti noista 'valmiista' efi-sarjoista. Itse toin esiin vain oman kokemukseni megasta lähinnä vaihtoehtona että moinenkin on olemassa.
     
  6. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tarkoitin ihan yleisesti, kun sitä aina hehkutetaan heti kun tulee puhe ruiskuista. Yhtä fastin ruiskulla olevaa autoa olen seuraillut, ei se ongelmaton ole mutta kaiken kaikkiaan ihan käypä laite.
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Oleellisinta kait on löytää sellanen ruskuboxi jolle saa tukea tarvittaessa ja jonka kanssa pärjää. Mulle sopis sellanen ruiskuboksi mis ois maksimi kolme potikkaa, tai ykski riittäis; lisää tai vähän vähempi!
    Mut esimerkiks tos meidän kikottimes on Autronic SM4, valinnan ratkas se et tunsin myyjän ja oon voinut luottaa sieltä tulevaan tukeen. Ja sitä on muillakin käytössä, niin on ihan aina tarvittaessa saanut siihen tukea. Itseasiassa, ei oo ollu vissiin neljään vuoteen ainakaan edes läppäriä itellä mils sitä ois voinu kurkkii tai säätää....
     
  8. maddis

    maddis Gearhead

    Hyvin sanottu siellä.

    Omakohtaiset kokemukset megasta on myös, että täytyy tietää elektroniikastakin jotain(ainakin helpottaa!) tai sitten löytää se tyyppi joka suostuu megan ainakin säätämään ellei jopa asentamaan. Omalla kohdalla tuo ei ollut ongelma, kun elektroniikka ja tietokoneet on tuttuja ja kolvi pysyy kädessä erittäinkin hyvin.

    Siihen nähden nuo 'valmiit' paketit lienevät helpompia.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En tiedä kuka on megaa hehkuttanu mutta väittäisin että niitä on yli puolet enemmän kuin muita yhteensä. Väite perustuu vankkaan luuloon ja onko muihin ruuttiin liittyvää voorumia jossa saa ilmaatteex neuvoja suomex olemassa?
    Ja onhan mega ykkösellä jo vuosia sitten "ohjattu" koneita joissa reilusti yli 1000kaakkia .
     
  10. juk1

    juk1 3rd gear

  11. maddis

    maddis Gearhead

    Huomattavaa, että tuossa videossa on kyseessä juurikin 'kaasutinkorvaaja' - ruiskusta eikä monipisteruiskusta sekventiaalisella ruiskutuksella etc. Hieman antoi ruisku paremmin tehoa/vääntöä, mutta marginaalisesti.
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, ihan kohtuu esitys, aistin ettei spruutta oikeen tullu toimeen dual planen kanssa. OSaselitys varmaankin on juuri toi polttoaineseoksen homogenisointi jonka takia kaasari toimii monimutkaisessa imusarjassa paremmin. Kaasari siis oli 750; oliks se paras valinta tohon, vaikee sanoo. Ja hinnat, FAST EFI 2250, kaasari 560. Sit tietty linjat päälle, ja pumppu jos tarvii kaasariin. Männnäviikolla just kysyin Chuck Nuyttenilta 750 pro street kaasaria, se oli 880$. Edelleen 2.5 kertaa enempi se spruutta, jos siis "pisaralla pisimmälle" siinä suhteessa mitään merkkaa.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tuskimpa tosta koneesta olis saatu sekventtaaliruutalla juurikaan enempää, ehkä kulutusta alas? Enemmän ihmettelin että toi ruutta istu noin helpolla ja anto ykstasosella imuttimella heti tollasen lukeman?
    Vanhaan jakajalliseen noi ei sitten istukkaan noin helposti kun sytty pitää säätää ihan ite kohilleen ekeks.

    Toi hollikan commander taitaa olla ~3000$ joka ei tietenkään ollut tossa mukana :rotfl: vaan oli terminator joka on ~2000$ .
     
  14. maddis

    maddis Gearhead

    Siinäpä tulikin se syy, miksi en jaksanut noita valmiitapaketteja edes tutkia. TBI-koneeseen sen megan asentaa alle tonnilla(pl. työ jos teettää jollain toisella). Itsellä hintaa hieman nosti sytkäkamat.

    Eikä noi 350TBI läppärungotkaan erityisen kalliita ole jos käytettynä jostain löytää.
     
  15. juk1

    juk1 3rd gear

    Sehän riippuu millasesta kombinaatiosta on kyse ja mitä sillä kaasarista->ruiskuun vaihdoksella hakee. Tuleeko se käyttikseen,hieman piristettyyn vai race vehkeeseen.
    Ite mietin tollasta kaasarinkorvaaja efiä omaan käyttikseeni 302:n päälle, mutta lopulta päädyin vaan vaihtamaan koko kaasari 302:n -> 351 efi koneeseen tehtaan ruiskuboxilla ja johtosarjalla tuli halvemmaks.
     
  16. DD6

    DD6 Gearhead

    Tämähän tuli sopivasti.

    318 poly-moottoria on tarkoitus rakennella tuohon Christineen, 2x4-setillä.
    Tuo FiTechin kampe olisi ainakin kohtuuhintainen "päivitys".

    Tarkoitus oli tehdä tuosta suht alkuperäinen, mutta originaalikaasareiden kanssa puljaaminen alkoi hajottamaan ajatuksena jo kauan aikaa sitten.
    Parempi käynnistyvyys ja huolettomuus noissa kiinnostaa, ei niinkään Puhtaan Tehon Tavoittelu (TM). Megaruuttaan sekaantumalla tuo lossi ei liikkuisi tällä vuosikymmenellä... vaikka vähän sekin kiinnostaisi.
     
  17. Keme

    Keme Gearhead

    Toi on kyllä ehdottoman tärkeää.
     
  18. Dataaja

    Dataaja 1st gear

    Jopas keskustelu lähti rullaamaan.

    Itsellä on 350 sbc rautakansilla. Alkuperäinen TBI tuohon piti alun perin tulla, mutta jostain syystä alkoi kiinnostaa noi after-efit.
    Sais jonkin verran raivattua vuosien saatossa konehuoneeseen kertyneitä ylimääräisiä piuhoja yms.

    Näyttää sille, että MSD efistä löytyy jonkinlaista käyttökokemusta ja muista merkeistä ei ollenkaan.

    Helppokäyttöisyys ja toimintavarmuus ovat tärkeitä kriteerejä. Eihän se haittaa vaikka siinä samalla tulisi muuta heppa lisää orkkis TBIn verrattuna.
    Lähipäivinä ratkeaa millaisen juottolan koneen päälle laitan.
     
  19. maddis

    maddis Gearhead

  20. jar

    jar Gearhead

    Jos on TBI-kone pohjana, niin siihen on helppoa laitta EBL-ohjaamaan sitä. Tuollaisen olen aikanaan tehnyt. Siihen löytyi ebaystä (jenkeistä) isompia läppärunkoja ja suuttimia, en muista enää ulkoa speksejä, mutta semmoset (muiden muutosten kaveriksi; kannet nokka) niin hyvä tuli - kun en paremmasta tiennyt :poff:

    Ohjelmointitausta madaltaa kynnystä aloittaa, koska aluksi tossa täytyy vähän perehtyä ohjelmistojen saloihin. Mutta on varmasti hinnassa kilpailykykyinen valmis-EFI:en kanssa ja mukana tulee n. 30 auton kartat, jolla voi aloittaa.
     

Kerro tästä muillekin!