Aftermarket EFIt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Dataaja, 24.1.2016.

  1. hevimies

    hevimies Gearhead

    Tämähän on varsin kiinnostava aihe varsinkin kun tbi mega yhdistelmää on pohdittu tuon nokivasaran tilalle. Ei liene siitä enää vaikeata vaihtaa vaikka 8 pisteruiskuun? Itse kun tinaa boksin niin siknäkin hintaa säästää, mutta minkälaisen boksin tarvii perustoimintoja silmälläpitäen.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ihan sillä mega ykkösellä eli msI v2.2 voi ohjata myös sytkää ja pikku modauksella myös tyhjäkäyntimoottoria. Maksaa näköjään alle 2satkuu rakenussatsina.
    Orkkis Tbi:n tilalle oli myynnissä 8-piste muutossatsia. Satsissa mukana uus imusarja jossa suuttimet bensatukkeineen ja orkkis läppärungosta poistettiin suuttimet ja läppärunko käytettiin. Ecuun tuli uusi prommi mukana. Persdynolla mitään muutosta ei huomannu, ehkä veti ihan pikkukiekoilla paremmin. Hylsy josta kokemuksia oli -88 Blazer 400 tomaatilla ja kone 5.7 .
    Myynti"puheessa" kyllä kehuttiin lisääntyvällä teholla ja pienemmällä kulutuksella jne mutta siinä meni rahat täysin haaskuun :rotfl: .
     
  3. plagu

    plagu Gearhead

  4. maddis

    maddis Gearhead

    Tuota jälkimmäistä mietin itsekin aluksi, mutta päädyin kuitenkin aitoon Megaan kun lueskelin netistä, että porukalla oli ollut ongelmia tuon k-datan 'piraatin' kanssa. Se ilmeisesti ajaa jotain wanhaa megasquirtin softaa eikä tahtonut toimia Tunerstudion kanssa tms. En jaksanut alkaa ottamaan riskiä.

    Lisäksi päädyin käyttämään puolia, jossa oli ohjainaste itsessään joten riitti, kun ecu tarjoaa puolalle +5V joka laukaisee kipinän ettei kaikki virrat mene ecun kautta.
     
  5. maddis

    maddis Gearhead

    Itse en edes EBL:stä tiennyt silloin kun valitsin tuon megan. Nyt tosin käytän megaa sitten muuhunkin. Lueskelen sieltä tietoja mittaristolle. En tiedä miten noi muut ecut siihen taipuu, mutta tuo onkin hieman speciaalimpi tapaus.

    Seuraavaksi voiskin alkaa tosiaan tutkaileen tuota virityspuolta, mutta kannet melkein pitäisi vaihtaa jos vähänkin enemmän meinaa (kierroksilla) tehoja ottaa ja se taas rajoittaa hieman intoa, kun ne kustantaa jo useamman euron.
     
  6. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Mulla on EFI muutosproggis menossa, kaasarin/jakajan+MSD:n tilalle ohjelmoitava ruisku ja suorasytytys kahdella hukkakipinäpuolalla. Teen muutoksen kahdessa eri vaiheessa, ekaksi sytkäpuoli valmiiksi ja koekäyttö kaasarin kanssa. Jos ei murheitä ilmene niin sitten jatketaan pa-puolelle.

    Koko sirkuksen perusteena on uuden jutskan opettelu. Haltechin boksi on ollut vuosia hyllyssä odottamassa asentamista johonkin harrastepeliin, samoin tehtaan oma ruiskuimusarja heepeleineen.

    Tähän astisen puuhastelun vois kiteyttää aika työlääksi. Johtosarja on mallia universal eli piuhoihin pitää itse koplata liittimet kunhan ekaksi miettii minne ne menee (ECU:n päässä on valmiiksi koplattu). Mielellään noi liitokset pitäis tehdä kerralla kunnolla ettei sitten tarvi metsästää vikoja. Puolien ja sytkämodulien paikat piti järkeillä ja se tietenkin teetti lisähommia kun piti siirrellä muuta roinaa tieltä pois. Klassisen Keep It Simple periaatteen voi unohtaa kokonaan.

    Läppärunko efi on äärettömän paljon helpompi verrattuna tämmöiseen monipisteruiskupakettiin. Itseä on eniten arveluttanut ne versiot, joissa kaikki järki on integroitu läppärunkoon. Miten elektroniikka pelittää pitkässä juoksussa kuuman koneen päällä ?

    Toi mitä Jykä sanoi noista kustannuksista pitää kyllä paikkansa. Boksia lukuunottamatta yksittäiset himmelit on siedettävän hintaisia jos vähän etsii mutta kun niitä himmeleitä kertyy läjä niin nousee ne kustannuksetkin.

    Ohjelmoitava sytkä + hyvä kaasari vois olla tosi hyvä kompromissi :D
     
  7. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Itsekin pähkäilin joku vuosi takaperin samaa asiaa, ruiskua kaasarin tilalle.
    Kyselin asiasta tälläkin foorumilla, ja sainkin monia vastauksia, mm. sen että älä-hyvä-mies haaskaa rahojasi bolt-on ruiskuihin, niiden säätöominaisuudet ovat syvältä...Tätä en uskonut, vaan hankin Holleyn Projectionin, joka sitten osoittautuikin täysin säätökelvottomaksi,
    viisi potikkaa boxin kyljessä ei riitä mihinkään, nyt sen tiedän. Kantapään kautta meni oppi perille. Seuraava vaihe olikin Megasquirt MS2,
    Holleyn 670cfm läppärungolla ja suuttimilla. Sytytyksen muutin Fordin EDIS 8, joka onkin ollut loistava valinta.Yhden kesän keräilin kokemuksia ja opettelin tunerstudiota, ilmaisversiota. Kuten tunnettua on, nälkä kasvaa syödessä. Viime talvena näpertelin 8-pisteruiskun, suuttimiksi Boschin EV14 530cc. Asensin (juotin hopealla ) suutinpesät orkkis dualplane imusarjaan, tukin pakokaasukanavan kansien väliltä , turhaa lämpöä antamasta. Talven homma laiskalta mieheltä, mutta kannatti kyllä.
    Vääntöä ja voimaa tuli perstuntumalla reilusti lisää, varsinkin alakierrosvääntö parani roimasti verrattuna TBI-kombinaatioon. Suosittelen asiaan perehtymistä, ainakin minun osalta hidas oppiminen
    oli paras tie menestykseen :)
     
  8. MudMax

    MudMax Gearhead

    Yksi ruiskun eduista kaasariin verrattuna taitaa olla vielä mainitsematta, eli helppo polttoainelaadun vaihto.
    Näillä pieni tankkisilla ja suuriruokaisilla kärryillä saattaa tulla eteen tilanne, ettei viinaa olekaan saatavissa (tai muusta syystä haluaa vaihtaa ainetta), niin ainakin Powerjectionissa riittää kun valitsee kolmiasentoisesta katkaisijasta E85 - 50/50 - bensa.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ehkä toi hollikan ihan eka ruuttaversio on just se joka on pistäny monet kokeilijat takaisin kaasarin käyttäjiksi. Sellaista on kirottu jo -90luvun alkupuolelta asti monessa vehkeessä, jopa omissa :rotfl: . Edes se closed loop lisäpaketti ei sitä juurikaan parantanu.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Itte olen tietsikoita jonkun verran ylikellottanut eli lisää kellotaajuutta prosessoriin joka taas vaatii lisää jännitettä joka tuottaa lisää lämpöä joka aiheuttaa kaatuilua jollon tarttis lisää jännitettä jottei kaatuilisi joka tuottaa lisälämpöä.....näin suurpiirteisesti

    Pari asiaa mitä olen pannut merkille on se että viileenä pysyminen on noille mikropiireille erittäin tärkeetä että ne pystyy toimimaan kunnolla pitkän aikaa. Kuumana se suoritin voi pysyä tolkuissaan vaikka pari tuntia täysrasituksella, mutta silti olla herkkä kaatumaan kohtalaisen usein ja todennäkösesti kaatuukin 48h rasituksessa. Toinen tärkee asia on ympäröivän ilmaan lämpötila jonka nousu voi aiheuttaa suorittimessa usean asteen nousun todella nopeesti. Mulla oli ongelmana lämpöjen iso nousu noin 8 tunnin rasituksen jälkeen, laskin kellotaajuuksia ja jännitettä, jollon sama tapahtuma siirty vaan parilla tunnilla eteenpäin. Tajusin jossain vaiheessa pistää lämpömittarin koteloon ja huomasin että lämpö nousi salakavalasti koko ajan ja jossain asteessateki ton suorittimen lämpöjen nousun.

    Ei liity suoraan aiheeseen mutta ei se lämpö niille ruiskun suorittimille ainakaan hyväksi ole.
     
  11. sbc350

    sbc350 Gearhead

  12. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Tässä video :https://www.youtube.com/watch?v=Ji-dMq1n3-U
     
  13. flw-65

    flw-65 3rd gear

  14. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Ei ihan helppoa... Mulla boksi, Motronic 36-1 triggeripyörä ja Hall-anturit teki elämän hippasen vaikeaksi. Eka Hall ei lukenut kierroslukua ollenkaan. Seuraava Hall anturi luki kierroslukua (yleensä) ihan oikein mutta ei tunnistanut puuttuvaa hammasta. Joten kipinää tuli minne sattui ja milloin sattui. Kaikkiin sylintereihin ei tullut ollenkaan. Vaihdoin sitten Hallin tilalle induktiivisen anturin jolla homma alkoi pelittää. Nyt värkki pelaa kaasarilla ja sytkä boksin kautta. Eikä aikaa mennyt kuin 3 viikkoa tapellessa. Nyt sitten vain syvemmälle suohon eli kaasari veks ja ruiskuimusarjaa kehiin.
     
  15. asperiini

    asperiini Gearhead

    Multa löytyy vieläkin nuo ekalla sivulla tyrkyttämäni ruiskukamat. Myyn toki tarvitseville erikseenkin. Lisäksi Megaveljille löytyy Moparin pikkulohkoon Edelin Air-Gap imukannesta tehty ruiskuversio, siihen suuttimet, bensapumppu, suodattimet ja taitaa mulla olla Mega v2.2 kasattu ja testattu piirikorttikin semmoista tarvitsevalle. Saa tarjota. 040-7626202
     
  16. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

  17. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Onko kokemusta miten nämä EFIt reagoi jos käyttää bensiinin seassa lyijynkorviketta?
    Jostain lueskelin että lambda saattaisi olla aika kovilla?

    Fitechi olisi tilausta vaille, mutta pohdiskelen joudunko teettämään kannet ennen sitä...
     
  18. Dataaja

    Dataaja 1st gear

    350sbc, MSD tietokonejakaja, Holley Terminator pakettiin päädyin.
    Ensimäisten kilometrien jälkeen paketti näyttää vielä toimivan. :cool:
     
  19. xarper

    xarper Gearhead

    Myykö joku suomessa noita Terminator X? Vai meneekö jenkeistä tilailuks.

    Tuo 550-903 hakusessa.
     

Kerro tästä muillekin!