Aggregaatin hankintaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja 42olds, 29.4.2017.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mulla on uudempi kinuskigenis mökillä Kama merkillä 5,5kW yksvaiheinen diesel. Muuntajalla hitsaa ihan sujuvasti kolmepiikki puikolla. Sanoisin noin silmätutkimuksella, että noissa samannäkösissä ei ole mitään eroa hintaluokassa 750-3000€. Nimi vaan vaihtuu, ja kalliimmassa saattaa myyjä joutua ottamaan nöyremmän asenteen vikatapauksessa. Vanhempi dieselkinuski on yli 10v ajettu, ja ihan samaa sukua ton Kaman kanssa (myös Kipor on samaa), eikä olis vieläkään loppu, mutta kolmivaiheisena antaa huonosti laittaa kuormaa yhteen vaiheeseen. Tosin onhan siihen laakeria ja tiivistettä menny tuona aikana...
     
  2. Minimies

    Minimies 3rd gear

    Elektronisille hitseille suositeltiin neljäkertaa tehokkaampaa.
    Tämä siksi että hitsauksen alussa generaattori "kyykkää" (kun ei pysty reakoimaan tarpeeksi nopeasti) ja jännite laskee, jolloin ohjauskortit palaa helposti.
    Perus muuntajille kolminkertainen, niin niin ei genun pakat kärähdä, niin helposti.
    Diisselissä on enemmän vääntöä, niin ei "kyykkää" niin pahasti.
    Tämän tiedon tarjoaa neljän vuoden työkokemus genujen korjaamisesta ja myynnistä.
     
    eilhik ja Rotten tykkäävät tästä.
  3. pantera

    pantera Double Gearhead

  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    31 tuhatta tuntia ajettu, voipi olla Perkins jo aika loppu...
     
  5. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Ei noissa agrikaateissa ole mitään järkeä jos sähköä muuten on saatavilla, kaivoksissa pyöritettiin varikkoa ja pumppuja ym isoilla agrikaateilla ja varmasti tuli teknisiä ongelmia juuri silloin, kun ei olisi pitänyt. Lisäksi 400-500h välein huolto niin onko sittenkään niin edullista mitä voisi kuvitella ja sitten jos särkyy niin 500euroa ei ole mitään.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tjaa, ei meillä ikinä ole ollut teknisiä ongelmia sillon kun ei ole "pitänyt". Ja onko toi mein laite joku 60-80kw laite kutoskoneella.

    Kerran kun koekäytettiin lähti huonommin käymään kun yleensä ja oli naftaletkut huonossa hapessa, en enempää ole ollut ongelmaa.

    Mut onhan se agrikaatti vähän vaivalloinen vrt. jos sähköä sais seinästä ja varavoimaa ei tartte ja sähköä tarttee usein eikä vaan joskus.
     
    Muokattu: 30.4.2017
  7. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Dieselgeneraattorin elinkaarikustannukset on yleensä n. 80-90% polttoainekuluja, puhtaasti varavoimakäytössä jakauma on tietysti vähän eri... Teknisiä laitteita nekin on, ja vikaa voi tulla siinä missä mihin vaan laitteisiin. Käyttämättömyys on genulle myrkkyä, sekä liian pienellä kuormalla ajaminen jatkuvasti.
     
    T. tykkää tästä.
  8. 42olds

    42olds 2nd gear

    Olenko ymmärtänyt oikein?
    Vaikka 7,5kVa aggregaatti antaa voimavirtaa kolmeen vaiheeseen 7,5 jaettuna kolmeen. Mutta antaako sama kone kuitenkin 230v pistokkeesta silti koko 7,5kVa?
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ei, vaan yhteen vaiheeseen tulee vain luokkaa 230V / 2,5kW.

    Voimavirta aggregaatilla ei tee oikeastaan mitään, jos on suuria valovirtaa käyttäviä laitteita...sen sijaan jos on mahdollista käyttää voimavirtaa, niin sitten sellanen.

    Tietenkin sähkö aina seinästä jos mahdollista, mutta on paljonkin tilanteita ja paikkoja jossa se on mahdotonta.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Meillekkin painotettiin tota kuorman tärkeyttä jiskus eli koekäytöissä valot halleihin ja ilmanvaihtoa yms.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei oikein taida tulla ihan tuotakaan.
     
  12. J.J.

    J.J. Gearhead

    Onhan tuossa tullut semmoistakin ajatusta pyöriteltyä että jos irrottaisikin talon pois sähköverkosta ja hankkisi kaasugeneraattorin lämmöntalteenotolla. Saisi sähköt ja talon lämmöt samalla aparaatilla.

    Puikkohitsaus onnistuu myös kätevästi auton akuilla jos tarvii vaikka mökillä muutama sauma vetää.

    Vähän aiheen vierestä mutta menköön nyt sitten...
     
  13. T&S

    T&S Gearhead

    Ei se ole sähköyhtiön vika, uudet standardit kieltää ilmakaapelin (AMKA) kiinnittämisen seinään.
    Kannattaisi varmaan ostaa aggrekaattihitsauskone niin toimisi varmemmin.
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Vakavissaan joskus mietiskelin jos mökkiä laittaisi, niin joku rempattu chevy, sen perään genu ja viereen puukaasutin.
    Kun laitos on pysyvä kaasuttimella ei ole koolla merkitystä vaikka ois 30kuution hakekontti :poff:

    Syylarin letkut mökinseinästä sisään ensin kuumavesivaraajaan ja siitä sitten pattereihin

    Jos koneesta poistuu 90 asteinen vesi ja varaajan tilavuus on vaikka 100L niin epäilisin et huomenna tulee jo suihkussa lämpöstä vettä, ja siihen nyt tarpeeseen hommaa sopivan nopean pikku varaajan
     
  15. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Ei se nyt se maakaapelin kaivuu ihan niin kallista ole kun tänään sellasta kaabelojaa 20m kaivatin ja laskussa oli 58e tunti + alvi ja kone oli tontilla nelisen tuntia ja siinä ajassa tehtiin kyllä koneella kaikkea muutakin+täyttö..
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Esmes kallioon syntyy vähän hitaammin koneella sitä ojaa...
     
  17. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Kallioonko tässä oltiinkin kaivamassa?
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    tosimiehet kaivaa kallioon
     

Kerro tästä muillekin!