Ahdettuun nokka-akselia

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja omega, 3.1.2020.

  1. omega

    omega 1st gear

    Moi vaan, ensikertalainen aloittelija esittäytyy ja kyselee samalla neuvoja kokeneemmilta.

    Mulla on Chevyn 427 isolohko, johon olen harjoitusmielessä laittamassa ahdinta mutta nokka-akseli on liian vaikea pala valittavaksi. Kone on perushyvä, taotuilla sisuksilla oleva ja siihen olen sitten laittamassa Prochargerin ahdinta. Rautakannet 6272292 ovalport, open chamber 112cc jos olen oikein ymmärtänyt.
    Venttiilit on 2.06/1.72. Mäntiä en nyt muista mutta puristuksia pitäisi olla luokkaa 8-8.5.

    Katukäyttöön tulee vaikka autosta ei ole vielä varmuutta mihin se istutetaan (ehkä W123). Hydraulista ja ilman rullia olen ajatellut pärjäävän kun kierrokset lienee aina alle 6000. Myös E85 tulee varmaan käyttöön.

    Täällä tuntuu olevan asiantuntemusta ja siksi aloin kyseleen vinkkejä, kiitos mielenkiinnosta jo etukäteen
     
  2. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Ahdettuun et tarvi mitään himo asteita.
    260-270 astetta alueella riittävä.

    Venttiilin nostosta että neliventtiilikoneissa esim. suprassa 9mm nostolla saa 1000 heppaa.
    2-venttiiliisessä työntö tanko puksututtimessa kuten minulla 10-11mm nosto on ihan riittävä ehkä vähän liikaakin jo. Puristus on sulla kyllä katuautoon E85 todella sopiva, itse hain sellaista 9-9.5 joka on suht turvallinen säädettävällä ruiskulla. Itse en halua korkeaa puristusta ennemminkin korkea ahdot siis joku 1.5-2bar. Jos pidetään puristus 10-11 luokassa niin turvallista käyttää jotain 0.5-1.2 bar ahtoja riippuen palotiloiden tasaisuudesta, sytystulpista, säädetystä ennakosta, imuilman lämmöstä.
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Samoja mietteitä itellä vähän ton LM7 mimmosta nokkaa sinne laittais, kovasti tekis mieli noita Compin LSR/LST sarjalaisia missä se reilu .600 nostoo mut vaatii jo sit stalliakin yms ni jos yrittäs järjellä mennä tän kaa ja laittaa vähän jotain miedompaa sinne ni pysyy käytettävyys kans tolla vakioturbiinilla.

    Esim. joku tämmönen vaikka vai oiskoha liian luru kummiski? :confused:

    Exhaust Valve Lift .529 in.
    Intake Valve Lift .522 in.
    Exhaust Duration at .050 inch Lift 218
    Intake Duration at .050 Inch Lift 212
    Advertised Exhaust Duration 280
    Advertised Intake Duration 274

    Tai joku tämmönen
    Intake Duration at 050 inch Lift: 216
    Exhaust Duration at 050 inch Lift: 212
    Advertised Intake Duration: 271
    Advertised Exhaust Duration: 267
    Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.578 in.
    Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.553 in.
    Lobe Separation (degrees): 115
     
    Muokattu: 3.1.2020
  4. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Ei varmasti oo kun tuuppaa 1 bar ahtoja tai enemmän!
    Toi vaatii kunnon tuplaventtiilinjouset isommilla venttiileillä.
    Eiks netissä oo laskurikin tarvittaviin jousipaineisiin?
     
    xarper tykkää tästä.
  5. Stang 72

    Stang 72 2nd gear

  6. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Hmmm aika matalat kierrokset? Eiks tossa haluttu joku 5500rpm tms vähän alle 6000rpm?

    Eiks tässä oo vähän parempi?
    https://www.speedwaymotors.com/COMP...-Hydraulic-Camshaft-Kit-Chevy-B-B,222877.html

    Camshaft Type:
    Hydraulic Flat Tappet
    Intake Duration:
    262
    Exhaust Duration:
    268
    RPM Range:
    1000 to 5000
    Lobe Separation:
    112 °
    Intake Duration (.050" Lift):
    218
    Exhaust Duration (.050" Lift):
    224
    GTIN Code:
    036584040514
    MFG. Part #:
    CL11-232-3
    Grind Number:
    XM-262H
    Intake Valve Lift w/ Rocker Arm Ratio:
    0.505"
    Exhaust Valve Lift w/ Rocker Arm Ratio:
    0.515"
     
    Muokattu: 3.1.2020
  7. omega

    omega 1st gear

    Kiitos vastauksista. Miten nuihin annettuihin kierrosrajoihin pitää suhtautua. Loppuuko veto juurikin annettuun arvoon vai onko se sinne päin?
    Jäi näköjään vähän vajaaksi tuo kysymyskin, että täydennetäänpä sitäkin. Autoon tulee manuaali -vaihteisto ja välijäähdytin. E85 kaasari ja ahdon mukaan säätyvä ennakko.

    En hae maksimitehoja, koska autolla kuitenkin ajetaan päivittäisajoa eli käytettävyys ja pensan kulutuskin merkitsee jotain, ainakin minulle. Ahtoa tulee niin paljon kun se vielä kestää eli 15-20 psi luulisin. Teho täytyy tietenkin olla enemmän kuin vakiossa. Prochargerin oppaassa puhutaan nokasta sen verran, että lsa vois olla luokkaa 114.

    Noi kannet on ihan koskemattomat kanavien ja palotilan suhteen, pinnan on kyllä sipastu puhtaaksi että MLS tiiviste pitää.

    Nokasta vaan puhutaan aina, että pitää pelata imusarjan, kansien ja pakosarjojen kanssa hyvin kimpassa mutta onko ahdettuna vähän eri asia tai ei ainakaan aivan yhtä tarkkaa?
     
  8. omega

    omega 1st gear

    Mites tämä
    https://www.summitracing.com/parts/lun-10110804lk/overview/

    Cam Style: Hydraulic flat tappet

    Basic Operating RPM Range: 2,000-5,500

    Intake Duration at 050 inch Lift: 222

    Exhaust Duration at 050 inch Lift: 235

    Duration at 050 inch Lift: 222 int./235 exh.

    Advertised Intake Duration: 310

    Advertised Exhaust Duration: 325

    Advertised Duration: 310 int./325 exh.

    Lobe Separation (degrees): 115

    Lifter Style: Hydraulic flat tappet
    Camshaft Manufacturers Description: Good cam for oval port engines. Very strong low end and mid range torque and HP. Medium boost or 125+ nitrous.
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    ^Toi ylläoleva vois olla ihan hyvä kyllä. LSA:n kun kattelee tosiaan tuonne 112-115 seudulle.
    Sinänsä sitä nostoa ei tarvitse vältellä, jos vaan kannet on sellaiset että ne sitä sietää ja virtaavat asiallisesti sieltä isommankin noston alueelta, lisää tehoa se vaan tarkoittaa matalamman noston nokkaan verrattuna.

    Noilla ahtopaineilla teho karkeesti tuplautuu(jos ei ylikin?) mitä se on ilman ahtoa, eli on jo aikas raikas motti. Kestääkö sit männät ja kiertokanget esimerkiksi tuollaisen leikin, on jo eri asia, ainakin mäntien tulisi olla ahtokäyttöön tarkoitetut ja m-rengasvälykset piston-to-wall välykset olla käyttöön kohillaan.
    Tietty kaikki muutkin säädöt täytyy olla kohillaan että on elinkelpoinen, ja ainakin laajakaistalambdalla ja pakolämmöillä tulisi sitä kattilaa valvoa ja säätää.

    Kierrosalue tuppaa ahdetussa aina venymään ylöspäin siitä mitä esim nokan annetut arvot kierrosalueen puolesta on, ei nyt mitään älyttömiä mutta omakohtaisesti koettuna kuitenkin jonkun verran. Eli jos nokan vetoalue on ilmoitettu vaikka 5500rpm asti niin tyypillisesti antaa huipputehonsa 500-1000rpm ylempänä, noin karkeesti.

    Hyvin ja huolella kun homman toteuttaa niin varmasti pelaa ja tehoa on mukavasti, vaikka pikkusen pienemmilläkin ahdoilla mitä alkuun on tarkoitus;)
     
    xarper tykkää tästä.
  10. Keme

    Keme Gearhead

    Ihan hyvin rokkaa ahdettuna tommone LM7 perus PAC-1218 sinkkujousilla ja vakiovenoilla.
     
    xarper tykkää tästä.
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Mikä nokka?
     
  12. Keme

    Keme Gearhead

    alle .600 nostonen
     
  13. xarper

    xarper Gearhead

    :confused:

    Ja?
     
  14. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Samaa mieltä 4d sedan:in kanssa.
    Nuo mainos kierrosluvut venyy reippaasti kun ahdinta niskassa.
    Nokka mikä ilmoitetaan 5000rpm niin menee likemmäs 55-5800.

    LSA 112-115 luokkaa.
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos puhutaan ihan listanokista, joissa edes yhtään on nostoa, niin yhteen ProCharger-koneeseen laitettiin tällainen:
    Crane PowerMax 278/290, 222/234 @.050", nosto .529/.525", Lsa 114
    Lähelle vastaava vois olla vaikka CompCamsin NostalgiaPlus 276/283, 229/236 @.050", nosto .530/.524", Lsa 112.

    Kuten tuossa jo sanottiin, niin ahdetussa varsinkaan ei ne ilmoitetut kierrosalueet pidä paikkaansa, kun eivät aina vapareissakaan.
    Myöskään imu- ja pakosarjojen mitoitukset eivät ahdetussa näyttele samanlaista osaa kuin vapareissa.

    Kansille kannattais tehdä ainakin venttiili/seetityöt kunnolliset, niillä voi saada saman hyödyn kuin .100" nostavammalla nokalla!

    Ja ole alkuun maltillinen niitten ahtojen kanssa! :D
     
    SauliK ja Herje tykkäävät tästä.
  16. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    https://www.kentcams.com/part/V6T21


    Tuossa pitää paikkansa lähes täysin toimiva kierrsluku alue ahdettunakin. Tosin jotenkin ajettavissa 1500+rpm.
    6.000rpm loppuu meno, tosin minulla on eri keinuvivut, joten mulla tulee tuohon +1mm nostoa. Huipputeho 5896rpm ja max vääntö 5176 rpm. Teho vaparista triplattu+.

    Elikä jos jostain 427 moottorista irtoaa vaparina joku 400 heppaa niin teidän tarvis saada sitten samasta vehkeestä se 1200+. Meinaan vaan mimmosta nokka sellasessa käytetään? Nostot jotain ihan himoja..... vrt. mitä minulla.
     
    Muokattu: 4.1.2020
  17. No olipas harvinaisen huono vertailu..Ei tullu mieleen, että koneen koolla on merkitystä nostoihin.

    Jos joku virittää Honda Monkeyta 1,5 heppasesta 6 heppaseksi, niin silloin olisi tehot quatrottu. Se tarkoittaisi sulla jotain 700 heppaa. Ja sulla olisi nostot jotain ihan himoja...vrt Honda Monkey.
     
  18. J.J.

    J.J. Gearhead

    Taitaa mennä turbokin jo tukkoon, isommalla ahtimella jenkois varmaan enemmän?

    Eikä tuota nokka asiaa kannata tehdä turhaan liian vaikeaksi, ei tuo 427 varmaan ihan hengetön ole ahdettuna vaikka nokka olis mikä. Toki jos ei ihan all in konetta tee niin jättää ne rajuimmat kepit pois. Hyviä ehdotuksia tuossa jo on tullutkin. Vähän ehkä helpottaisi jos aloittaja osaisi sanoa vielä että minkälaisia numeroita koneelta odottaa.
     
  19. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Mulla oli 305 koneessa 212/218@0.05 nokka jossa nostoo vissiin 0.454 tai jotain. tolle nokalle ilmotettiin vissiin 4600rpm yläraja. Ahtimen kanssa tehohuippu oli yli 6000.

    Noissa kasien nokissa ilmotetaan sama tehoalue tyyliin 262-400 ci koneeseen....

    Tehoa oli vähän vajaa 4*vakio.
     
  20. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Siis tuostahan nokasta mikä edellä on 2 stagea kovempia vielä loppuen 310 astetta ja jotain 13.9mm nostoa. Kieltämättä omassa tapauksessa ahdin jää pakopesältään pieneksi ja saa kompensoitua sitä isommalla hukkaportilla jolloin kierrosluku nousee noin 500rpm.
    (muutenkin ahdin specsattu 28psi/600 heppaa)

    Katoin Chevy 427 bigblock venttiilikoko 55,6mm (pinta-ala 2427mm2 )vrt. tuon aikasemmin mainitun nokan moottorin jossa on 38mm (1134mm2). Pinta-ala joka vastaa paljon venttiilien hengittävyyttä on 2,14 kertainen vastaa siis isompaa tilavuutta ja varmaan tuohonkin saa isompaa kisaventtiiliä yms.

    Enemmänkin venttiilien koko vaikuttaa siihen. Isommassa moottorissa on toki isommat ventiilit halkaisijaltaan joten se hengittää jos sen avulla. Hyvin usein kun katto noita V8 virityksiä niin hirveät nostot (16-17mm)ja sitten 3x ventiilinjouset ja rikkoutuneita venttiilikoneista vähän väliä. Kun kattoo jotain Supraa jossa 9.9mm nostolla vedetään 1200 heppaa niin kertoo se jotain vaikka onkin kysessä neliventtiilimoottori. Niistä ei hajoa oikeastaan koskaan venttiilikoneisto tai ventiilit.

    Stage 3- 214 degree @50 .475 lift MIld idle quality midrange torque specialty
    Tollasella nokalla Saa XR6 "Barrasta" 1200+ hp. Nostoa siis 12mm.

    Yleensä sitä huonoa hengittävyyttä yritettään kompensoida sillä isolla nostolla, mutta huonoa hengittävyyttä saa kompensoitua isommalla ahdolla joka korjaa kyllä huonoa hengitävyyttä.

    Ohc/pinto monsteri hybrideissä joissa käytetään 3 bar+ ahtoja kiihdytys käytössä noin 13-14mm nostoa ja 290-300 asteista nokkaa jolla saadaan joku 900 heppaa sellaisesta moottorista jossa ollut vakiona 115 heppaa.

    14mm = 0,55"
     
    Muokattu: 5.1.2020

Kerro tästä muillekin!