Ahdettuun nokka-akselia

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja omega, 3.1.2020.

  1. fenix

    fenix 2nd gear

    Melko rajulta nokalta vaikuttaa omaan silmään 5.3 turbomoottoriin.
    Mutta mielenkiinnolla odotamme käytännön kokemuksia kun pääset testaamaan.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Olishan toi ihan räpäkkä vaparinokkakin. 1.5bar paineilla luulis tapahtuvan.
     
  3. Busch

    Busch 1st gear

    Sloppu stage 2 löytyy, jota aluksi meinasinkin. Tästä 3 ei oikeen tunnu löytyvän.

    Texas speediltä löytyy ''turbo bald eagle'' nokka, mikä on 600 nostolla ja @ .050" is 227/234.
    Tätä nokaa vähä haaveilin myös, mutta kun tuon stage 3 sai 400€ kotiovelle niin päätin kokeilla sitä.
    Rajuhan se on siitä ei pääse mihinkää, heti kun saan vehkeet kasaan ja säädettyä niin lupaan kyllä postata kokemuksista tänne!
     
    Muokattu: 18.1.2020
    fenix tykkää tästä.
  4. J.J.

    J.J. Gearhead

    Texas speedillä löytyy nykyään Suomen maahantuoja jos ei ollut tiedossa. Gen3 performance.
     
    Muokattu: 22.1.2020
  5. omega

    omega 1st gear

    Päädyin tähän versioon ja tulee samalla jousetkin, vaikka ei niistä mitään speksejä olekkaan mutta shimmaillaan sitten. Tällä sarjalla ei tullut ajoituksen säätömahdollisuutta, olisiko ollut tarpeellinen? Venttiileiksi tulee Ferrean rosteritset F5007 ja F5010. Kaitpa ne kannattaa olla ruostumattomat kun ajoja ei niin joka päivä ole ja e85 käytössä. En tiedä mikä on nykypäivän suuntaus venttiilien materiaalin suhteen kun pumpuissa bensa on mitä on.
    https://www.summitracing.com/parts/CCA-K11-675-4

    Tuo on kyllä totta, enpä ollu asiaa noin pystynyt miettimään mutta nyt kun kerroit. Paine-ero ei tosiaankaan, lautasen eripuolilla venttiilin ollessa auki, juurikaan eroa ahtamattomasta. "Oppia ikä kaikki" vai miten se menikään mutta kiitos jakamisesta
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuossa satsissa tulee ilmeisesti mukana 911-16 jouset, niille kerrotaan seetipaineeksi 122@1.9" ja aukipaine 309@1.4", jousijäykkyys 373lbs.
    Jousien coil bind on 1.2", joten sulla on varaa vähän shimmata asennuskorkeutta tiukemmaksikin tarvittaessa.

    Paine-ero imuventtiilin eri puolilla ei ole venttiilin auki ollessa merkittävä, mutta juuri venttiilin sulkeutuessa sitä voi olla, ja riippuu paljon nokasta, ahtopaineesta ja kierroksista kummallako puolella on enemmän.
    Siksi olen tykänny varmuudeksi pistää imupuolelle vähän enemmän seetipainetta.

    Jakopäässä ei välttämättä tarvi olla säätömahdollisuutta, mikäli ajoitus sattuu alueelle.
    Jos ei satu niin kysy täältä ohjeet jatkotoimenpiteisiin, konsteja löytyy! :D
     
  7. omega

    omega 1st gear

    Ok, toivottavasti osuu alueelle mutta jos ei niin kysellään lisää,,, ja siitä tulikin mieleen, että kun jousi on saman kokoinen kuin paikalla olevat joissa on sisällä se litteä "lattajousi" niin pitääkö/kannattaako ne siirtää näihin uusiin?
    Yhdestä pytystä on vasta jouset irti ja toisessa retainerissa on ala eli jousen puolella 4 selvää säröä eli olikin jo aika uusia, ei olis ehkä enään kauaa kestäny.
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei tarvi, uusissa jousissa on aina valmiina se värähtelyä vaimentava damper, mikäli se kyseiseen jousityyppiin kuuluu.
     
  9. kipi79

    kipi79 1st gear

    Kyllä kaiken ollessa auki, kannattaa sitä imuvenajousta hieman kiristää. Pointti aiemmassa oli lähinnä ettei se staattisen paine-eron laskenta anna ihan oikeaa kuvaa jousivoimatarpeen lisääntymisestä. Joku kolmannes tai puolet lasketusta lienee useammin sopiva lisäys.
     

Kerro tästä muillekin!