ahdetun välijäähdyttimistä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jukka63, 10.12.2004.

  1. jukka63

    jukka63 1st gear

    tekeekö kukaan suomessa ja missä? jotain hintatasoo?miten tommonen mitotetaan?tää tuli ongelmaksi kun suunnittelen ahtaa 528 remmiturbolla, sopiva ahdin kyllä löytyy, mutta kyseisestä firmasta ei löydy sopivaa välijäähdytintä.pitää olla custom versio eli jotain teetätettyä.voihan sinne laittaa koko keulan levyisen jäähdyttimen ja lämmöt tippuu alas.sitä vaan ajattelin miten toi kaasuun vastaavuus toimii kun ahtimen jälkeen on tilavuutta aika paljon ennen kaasaria.tuleeko ns. turbopotku kun lyö lämän tiskiin.ei ois haluttu ilmiö kun on muutenkin pientä ongelmaa pidon kanssa jo nykyisellä moottorillakin.
     
  2. mercu

    mercu 1st gear

    Koita katsoa proturbon sivuilta.
     
  3. SlantSix

    SlantSix 1st gear

  4. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Ehdottomasti raatikainen valkeakoskelta.

    Mutta jos jollain remmiturbo härdellillä ahtaa niin eihän siinä ees nouse ahtolämpö niin kovaks että vielä kannattas alkaa jäädhyttämään ?
     
  5. jukka63

    jukka63 1st gear

    kiitoksia slantille hyvistä linkeistä.täytyy ottaa yhtettä kyseiseen firmaan. tosta 300 twin turbo vehkeestä tulee aina mieleen kun käyntiin pari vuotta sitten sveduissa ja kaveri oli ostanut semmosen. mä sitten ihmettelin mitä###### sulla on tämmönen riisinpaahdin?totes siihen tätä on pikkasen paranneltu, ottaa huippuja 300. niinpä, mä sanoin ja sanoin, mun mussekin kulkee nykyään 400. otti herneen nenään ja näytti että kulkee. mittari näytti parhaimmillaan 270 kun kaveri sanoi ettei täällä ruuhka aikana oikein viitti vedätellä kun on tota liikennettäkin :D katellaan huomenna kun ollaan selvin päin. sitä selvää päivää ei tullut 3:n päivään kun oli noita tuliaisia.juteltiin moottorista, siihen ei ollu mitään ihmeitä tehty. chipattu ja ahtopaineita nostettu.konehuone on kyllä niin täynnä roinaa ettei se mulle käy ees talviautoks.mutta kulki hyvin ja ihan vaatimattoman näköisenä.
     
  6. jukka63

    jukka63 1st gear

    blower caminolle. se aika pitkälti kiinni vissiin ahtopaineista? se lämpeäminen.mulla ei oo mitään kokemuksia ahtamisesta joten mun aika vaikee kommentoida mitään.ahtopaineet olen ajatellut pitää suhteellisen korkeella katukäyttöön. 14psi(jotain 1kg)tää amerikan paja sanoi jos meinaat ottaa ahtoja ton verran heidän universaali intercooler ei riitä siihen virtauksiltaan tohon koneeseen.sen takia mä tämmöstä utelen.
     
  7. HEMI

    HEMI 1st gear

    No tottakai siihen pitää laittaa jäähdytin jos sillä saa edes yhenkiin heposen, eikö? :D

    Aika hirviötä oot rakentamassa, saattaa tulla noitä lämpö ongelmia noitten renkaitten kanssa :lol:

    Mä oon myös sitä mieltä että iman muuta kuuleri ja tehokas sellanen kun eihän sitä koskaan tiedä miten sitä innostuu tehoja kaivamaan :odroll:
     
  8. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Just. Eipä oo kokemusta kun turboista ja remmistä. Mutta tosiaan turbossahan kompura ja pakopuoli on samassa niin se koko paketti lämpiää ja sitä myöten myös vielä kun paineita nostetaan niin ahtoilma lämpee..tätä ongelmaahan ei niinkään remmillä ole mutta kyllähän siinäkin se ilma lämpee.

    Coolerista vielä. Jos heidän coolerit tosiaan ahdisti niin tilaa raatikaiselta sen hemmon coolerit virtaa ja kestää painetta. mm tekee herlevin pulleriin jäähdyttimet ja kestää sitäkin käyttöä ja kennomateriaali on parasta ja virtaavinta. kaikki ketkä tarttee virtauksii käyttää kyseisen häiskän coolereita.

    joku 400-600e maksaa teetettynä raatikaisella ja on sitten kanssa paras.
     
  9. rimpula

    rimpula 1st gear

    en nyt muista paljon piti olla coolerin koko
    mutta jossain papereissani (jotka ties missä) oli että miten laskee sopivan kokoisen coolerin

    oli suunnitelmissa joskus semmoinen tehdä/teettää mutta sitten se jäi tekemättä kun löytyi valmiina saman kokoinen ja halvalla

    tarkoitus olis kyllä tuota nykyisen auton 2.0 diesel konetta piristää kun ei tahdo nuo 110hp riittää vakio koneessa vaikka vääntö kyllä riittääkin

    olisko kenelläkään vinkkejä miten siihen voisi saada heppoja hiukan lisää ilman "suuria" investointeja?
     
  10. jukka63

    jukka63 1st gear

    remmihän nostaa imuilman lämpötilaa kaikista eniten ahtamis menetelmistä.mäkin laittasin remmin kun se on kaikista edullisin uutena(3000$ 8-71)vaihtoehdot on vaan aika vähissä, kun katsastusmies ei tykkää mun suunnitelmista.joten sinne laitetaan remmiturbo ja sitten kun meen leimalle, se on sieltä poissa :D
     
  11. HEMI

    HEMI 1st gear

    Ootko JUKKA minkälaista kaasari kaavaillu :odroll: Nii joo joks sulla toi alakaerta on nipussa taishan sulla olla joku topicci joku aika sitten että oot tekemässä 528 mutta joko sä oot kerenny sen niputtaa ja jos sen verran kaivelisin vanhoja että mitä se kone sisältää kansia myöten :odroll:

    Saattaa suomenmaassa kuminpolttojäljet lisääntyä paljon kun ton saat kunnolla potkimaan 8)
     
  12. jukka63

    jukka63 1st gear

    no, homma etenee hitaanpuoleisesti kun lompakossa ei oo hirveesti täytteitä.lohko on kotona,veivit ja kampura tulee vuodenvaihteessa.mäntäpuoli on työn alla. sitten kun ne saadaan, vien alakerran koneistukseen ja puntitettavaksi.tarkoitus on tehdä budjetti moottori elikkä nykyisestä 440 siirretään kaikki muut tilpehöörit tähän uuteen alakertaan.kannet pitäis vaihtaa,kun on orkkis 452:t. kaippa ne vaihtuu jos tehoja ei irtoo.kaasarina on 850dp joka riittää ruokkimaan tota 528 ihan ok paineistettuna.imusarjana on torkker 2,joka toimii ahdin ukkojen mielestä hyvin.nokkana säilytän tän nykyisen moparin 292:n, joka sekin pelaa ihan ihan ok,overlappia on ehkä pikkasen liikaa mutta sittenhän sen näkee.pakopuoli voi ruveta ahdistamaan kun primäärit on vain 1 7/8.vapaasti hengittävänä tosta 440 on jarrutettu karvan alle 500hp, nyt tulee lisää tilavuutta 70cid ja vielä ahto päälle.pitäis kerkii.jos ei kerkii niin avataan vielä ilokaasupullon hana :D
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitäkähän tällä remmiturbolla oikein tarkoitetaan? Sellaista ei taida ollakaan... Olisiko kyse kuitenkin remmillä pyöritettävästä sentrifugaaliahtimesta (esim. Vortech ja Procharger)? Jos on, niin sehän on varmaankin vähiten imuilmaa lämmittävä ahtamismenetelmä. Nämä vanhemmat remmivetoiset rootsit jne lämmittää kyllä imuilmaa paljon mutta ei se niissä siitä remmistä johdu. Tehonlisän lisäksi sitä imuilmaa kannattaa ehottomasti viilentää nakutustaipumuksenkin vähentämiseksi.
     
  14. L-Janne

    L-Janne 1st gear

    Koskaan ei kai voi liikaa imuilmaa jäähdyttää ahdetussa moottorissa (ei se pakkasen puolelle kesällä mene), ihan sama onko ahdin roots-, ruuvi-, keskipako- tai turbomallia. Enitenhän näistä ilmaa lämmittää roots ja vähiten ruuvi. Turbo- ja keskipakomallit ovat lähes tasoissa ruuviahtimen kanssa.

    Hullu projekti kyllä, thumbs up! 8)
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikös ilma lämpene aina kun sitä ruvetaan väkisin ruttaamaan kasaan? Se mistä tuo ilmaa puristava vempele saa käyttövoimansa on toisarvoista tuon lämpenemisen suhteen.

    Myöskään normaalin turbon kuuma pakopesä siinä vieressä ei kummostakaan vaikutusta saa aikaan jos normaalissa pienessä neloskoneessakin kompressorin läpi virtaa sekunnissa parhaimmillaan n. 180l ilmaa läpi. En usko, että se siinä vauhdissa kerkeää paljoakaan lämpöä itseensä sitomaan.

    Imuilman lämpenemisessä on käsittääkseni oleellista kompressorin hyötysuhde ja se kuinka paljon sitä ilmaa halutaan painaa kasaan...

    Tuossa esimerkki imuilman lämpenemisestä, jossa kompressorin hyötysuhteeksi on oletettu 65%. eli 15psi (1bar) ahdoilla imuilma lämpenee 68F (20C) --> 289,5F (143C).

    Ambient Conditions
    local baro pressure 29,92 in Hg 14,70 psia
    ambient temp 68 deg F

    Conditions at Compressor Inlet
    Vacuum drawn at inlet 2,0 in Hg
    Inlet Pressure 13,71 psia
    Inlet density 0,070 lb/ft3

    Conditions at Compressor Outlet
    outlet pres 17,0 psig
    outlet temp 289,5 deg F
    P2/P1 2,31
    outlet density 0,114 lb/ft3
     
  16. Kimmo's

    Kimmo's 1st gear

    Edellinen kommentti meikäläiseltä....
     
  17. studio57

    studio57 Gearhead

    väli jäähytin

    :lol:
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Re: väli jäähytin

    Hmm.. Miten ruuviahtimen ja imusarjan väliin saa jäähdyttimen?
     
  19. turbobliz

    turbobliz 1st gear

    käyttää rivikonetta....

    Jos puristukset ovat matalat, niin luulisi ruuviahtimella sietävän enemmänkin ahtoa ilman välijäähdytintä. 10psi on vielä vaparikone.
     
  20. studio57

    studio57 Gearhead

    näin

    kyseessä eli ole perinteinen remmi ahdin vaan hiukan turbon näköinen remmivetoinen ahdin johon voi laittaa välijäähdyttimen kuten turboonkin.
     

Kerro tästä muillekin!