Ahdin 394cid koneelle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mururua, 21.12.2010.

  1. mururua

    mururua Gearhead

    Voiskos joku valottaa minkämoista mekaanista ahdinta kannattais etsiä 394cid koneelle jonka olis tarkotus kiertää max 6200rpm ja minkäsmoiset ahtopaineet olis sopivan maltilliset jottei tarvis ajatella välijäähyä vai siirrytäänkö turboon.
    E-bayssa on aika edukkaita eatonin ahtimia mut liekö nuo suurin osa liian pieniä????
     
  2. Soikhiopiä

    Soikhiopiä 1st gear

    no tuo 112 Eatonikaan ei kyllä riitä sulla mihinkään, minkälaista laitosta oot yleensäkin tekemässä?
     
  3. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

  4. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Olisko tehotavoit minkälainen? Vaikuttanee valintaan aikasta paljon... :odroll:
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mekaanisista ahtimista tutustuisin vielä lisäksi Prochargeriin. Kohtuullisia paineita voi sellasenkin kans käyttää ilman luftkuuleria.

    Koneesta täytys kyllä tietää muutakin kuin koko, tai sen tietäessä vamaan tulee parempia arvauksia ahtimen valintaan?
     
  6. mururua

    mururua Gearhead

    jos nyt ajateltais vaik et toi 6200 on max kierrokset kone 394cid. Alla on alle 1400kg rottelo ja tehotavoite vois olla max 700hp.
    Paljonkos se ilma lämpeneekään / ahto kilo ja onko jotain järkevää rajaarvoa milloin cooleria kannattaa käyttää ??
    Mikäli mekaaniseen päädyn niin en haluaisi käyttää huonolla hyötysuhteella olevaa vanhanaikaista tehorosvoa. Ideoita kuunnellaan
     
  7. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Kyllä kilon paineella mun miälestä ehdottomasti kuuleri väliin mulla oli vortech ilman kuuleria 8psi paineella jo 75 astetta lämpöä vähän ennen kaasaria mitattuna. Kuulerin kans paineet melkein puolittui mutta ahtolämpö enää 36c 1/4 mailin lopussa

    Riippu tietysti ahtimen koosta isoa puhallinta ei tarvi pyörittää täysillä niin ei varmaan tee lämpöäkään niin paljoa. Jos centrifugaali kiinnostaa niin vortech V-7 tai prochargerilta D1SC tai F1 sitten on vielä Paxton novi2000. Näilla pitäis kyllä yltää noihin tehoihin kevyesti
     
  8. pile

    pile Gearhead

    jos tehotavoitteena on tuo 700hv. ja kone vähänkään muuten hengtykseltään ahdas.tarvit aika runsaasti ahtoja oli ahdin millainen hyvänsä niin tarvit joko välijäähryttimen tai vesi/metanooliruiskun vaihtoehtoisesti.
    eri asia on jos kone hengittää jo vaparina tuon 600 hv niin silloin paineet voi olla hyvinkin maltilliset.

    niin ahdin määrää tahdin.
     
  9. pile

    pile Gearhead

    jos kuuleri on oikean kokoinen ja ahtimessa tarpeeksi tuottoa niin ei paineiden kuulu laskea yhtään.muuten vaan hyotysuhde paranee.
     
  10. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    cooleri jäähdyttää ilmaa, jolloin sen tilavuus pienenee = paine putoaa. Tähän vielä lisäksi coolerin aiheuttama virtausvastus = paine putoaa. Hyvässä coolerissä tämä on minimaalinen.

    Turbovehkeissä paineohjattu hukkaportti saataa pitää paineen samana vaikka cooleri lisätään.
     
  11. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mulla olikin kiinan kuuleri jotka ovat ahtaita virtaamaan
     

Kerro tästä muillekin!