Ahtaminen suunnitelmissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Catiska, 7.8.2017.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Heti alkuun, vielä ei ole rahaa kasata uutta moottoria mutta suunnitelmia pitäisi jo tehdä jotta sopivia osia voisi alkaa haalimaan ajan kanssa.

    Kyseessä on A-koppa Mopar, eli -70 Duster. Katuauto jolla ajellaan sekalaisia ajoja ja sellaisena se tulee pysymäänkin. Toki joskus satunnaisesti kun kohdalle osuu pitää poiketa radalla mutta se ei ole varsinainen pointti tälle autolle.

    Hakusessa olisi lisää voimaa ilman että keulasta tulisi järkyttävän painava, eli mieluusti ei mitään isolohkoa valtavalla huuhtelupumpulla. Lisäksi nurkissa on jo valmiiksi näitä pikkulohkon osia mitä mieluusti hyödyntäisin. Muutenkin käyttäisin mahdollisuuksien mukaan nykyisen koneen osia sikäli kun ne käyttöön soveltuu. Keston osalta en kuitenkaan haluaisi ottaa turhia riskejä.

    Ahtamistapa pitäisi valita. Roots houkuttelee klassisuuden vuoksi, fiilis on tärkeää. Turbot olisi ehkä se järkevin vaihtoehto, etenkin kun kaveripiirissä on turbovelho joka varmaan toimittaisi sopivat Holsetit. Ilokaasut olisi halvin ja sellaiset olisi jo valmiina olemassa. Lisäksi niiden etu on keveys. Huonoja puoliakin on. Mutta lisäksi olisi muitakin tapoja tarjolla, ruuvi, remmivetoiset keskipakoahtimet jne.

    Päädyn ihan mihin vain, neuvoja tarvitsen kun tuo ahtaminen on vain periaatteeltaan tuttua huttua ja etenkin mekaanisesti ahtamisesta minulla ei ole mitään omia kokemuksia.

    Nurkista löytyy käyttökelpoista osaa projektiin.
    Lohkoksi olisi 4.090" koossa oleva nelipulttinen, betonoitu X-lohko (pikkulohko).
    Kansiksi olisi alsakannet joille on mitattu virtausta 304 .60"/228 .70"
    Comp Camsin Chromo-keinuvivut


    Varauksin käyttöön soveltuvia:
    Eagle takoakseli 4" iskulla
    Eaglen H-profiili veivit

    Oikein muuta käyttökelpoista ei taida vaparikoneesta löytyä. Toisaalta tuostakin pitäisi laskeskella kannattaako nykyinen kone myydä/siirtää toiseen projektiin ja käyttää ne rahat menetettyjen osien ostoon niin voisi valkata paremmin ahtokäyttöön sopivat.
     
  2. Herje

    Herje Double Gearhead

    Meinasitko pitää bensanpuolen kaasarina vai siirtyä ruiskuun?

    Ja onko tarkotus ajaa bensalla vai re-85?
     
  3. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kaasarikin on aina palvellut minua hyvin ja luotettavasti. Rootsin ja ilokaasujen kanssa kaasarit menisi jarkossakin, muuten varmaan ruisku olisi ainoa vaihtoehto mikä tulisi järkevästi kyseeseen.
    Bensalla ajaisin mieluummin koska sen saatavuus on huomattavasti parempi.
    Viina taas olisi halvempi vaihtoehto isommilla ahtopaineilla (jos lohko ja kannen kiinnitys sen vain kestää).
    Ideaali tilanne lienee jos normi kruisailut voisi ajaa bensalla ja sitten kun tarvitsee enemmän runtua ajaisin 98 ja kisabensan seoksella. Näin teen vaparillakin. Pari avaamatonta pyttyä tuolla varastossa on nytkin 109 VP:tä.

    Lisäksi Fyyran 1.1.2018 säännöt vaatii E85 polttoainetta käytettäessä paremmat varusteet, eli nykyisillä "bensa-auton" varusteilla en pärjäisi katsastuksessa.
     
    Muokattu: 7.8.2017
  4. Herje

    Herje Double Gearhead

    Mr Youtube eli 440 taitaa ajella kaasarilla ja remmivetoisella keskipakoahtimella.

    Aika tasaseen se näkyy 10 sekunnin aikoja paukuttelevan vartilla.
    Ja aika monessa kuvassa/videolla näkyy myös pörräilevän paikallisia cruisinkeja.
     
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kyllä ahdetulla täytyy olla tavoite ysin puolella. Mitä sitten todellisuudessa kulkee on toinen asia.

    Mutta tavoitteena ahtopaineeksi olisi joku 0.5 - 0.8kiloa. Jos ahdin sallii kunnollisen välijäähdyttimen niin noilla kansilla pitäisi tehojen olla siellä 800 - 1000hv seutuvilla. Ja tuohon haarukkaan haluaisin tähdätä tavoitteen. Nykyinen voimansiirtokin tuon vielä kestää, joten sikäli selviäisi kohtuullisilla kustannuksilla.

    Noilla pienillä paineilla, onko suurta merkitystä millä tavoilla ahtaa? Jopa roots kait tuottaa tuollaiset hönkäykset ongelmitta? Mutta välijäähy sitten hieman vaikeampi sen kanssa? Ja häviöt ilmeisesti suuremmat, näyttävyys taas parempi?
     
    Muokattu: 7.8.2017
  6. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Jos fiilis on tärkeää, niin eikai muita vaihtoehtoja ole kuin roots? Jos ukko itse ei tätä huomaa, niin kysyisin ite Mopsterilta, eli pro street ky.ltä. Sehän on tehny ainakin kaks kympin aikoja kulkevaa pikkulohkoa a koppaseen. Tilavuus tosin jotai yli 400. Rootsin alle saa valmiina vesijäähyn, korkeus tietysti kasvaa, mut tuleepa näköäkin enemmän... Näin teoriamielessä jos motista saa vaparina 666hp, niin puolenkilon ahdoilla ollaan tavotteen yläkantissa. Jos kilo tuplaa tehot.
     
  7. Catiska

    Catiska Gearhead

    Rantakari nuo minunkin kannet/inusarjan on työstänyt. Tilavuutta nyt 416cid, mutta uusi pikkulohko tulee isommaksi, joko 426 tai 441 kokoon.
     
    Herje tykkää tästä.
  8. T.

    T. 3rd gear

    Sinulla on vähän eri mittasuhteet asioissa kuin minulla. Pyttyjä on minulla puolet vähemmän, ja iskutilavuutta vieläkin vähemmän, mut silti. Laitoin eatonin. Kyllä se on härski, ei voi mitään. Tuleeko paljon tehoa? No ei tuu vakiomosasta. Onko kiva? No on!

    Isojen Poikien vehkeissä tosin niitä tehojakin tuntuu löytyvän... :odroll:
     
  9. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Joo ja ainakin vanda cruisingeissa tuntuu pistävän pallot tuleen, tekniikkaa pahemmin säästelemättä. :cool:
     
    Herje tykkää tästä.
  10. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kyllä minä Ari tekisin ruiskulla ja ruùviahtimella. Onhan ruuvi ainut oikea kompressori.
    Välijäähdytettynäkin jää pellin alle ja tehoa saa helposti.

    Esimerkkinä vakio 6.1L Hemi ja 3.2L ahdinpaketti= 1200hv.
    5.4L Modular ja 2.8L ruuvi 850hv.
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Turbot on taas hyviä "tein itse ja säästin" miehelle. :D
    Mustasta vesijohtoputkesta log tyyliset pakosarjat, halvat käytetyt turbot jostain, Aliexpressistä/Ebaystä halvimmat kopio hukkaportit yms rojut ja sit ihmettelemään kun se ei toimi :)
     
    Kustomi ja Herje tykkäävät tästä.
  12. atobee

    atobee Gearhead

    Vai:
    Remmiahtimet on taas hyviä "tein itse ja säästin" miehelle. :D
    Itsetehdyllä imusarjalla, romuttamolta haetulta diisselin huutelupumppulla, Aliexpressistä/Ebaystä halvimmat kopio hukkaportit yms rojut ja sit ihmettelemään kun se ei toimi :)

    Mut jos ahtamaan käyt niin monipisteruiskut ja Megasquirt (tai vastaava) on mielestäni ehdoton moottorinohjauksen/säätämisen/tiedonkeruun takia.
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos rahalla pitäisi niin ehkä remmiä

    Turbo kun vaatii voitelun itelleen eli lohkoon öljukanavan kohdalle reikä ja paluulle reikä

    Remmiä voi käyttää hyvässä tehdas imarissa tai joissain autoissa dieselin imarissa. Pakoputkilla ei ole merkitystä kunhan virtaavat ei haittaa vaikka hitsauslangan pätkiä kiihdytyksessä irtoiliskin kuonanöölien kanssa


    Mutta taas jos hyllyssä pyörii 4 erilaista turboa joutilaana, niin sitten
     
  14. Herje

    Herje Double Gearhead

    Jos on riittävä budjetti niin tottakai ruuvia kehiin.
     
  15. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ruuvin hyvät puolet on tiedossa ja se olisi toki mainio valinta jos budjetti antaa myöden. Mutta luulen että kun kuulen sellaisen paketin hinnan niin muillakin alkaa olla hyviä puolia ;)

    Turbot omaa myös hyviä puolia mutta haittana niiden vaatima tila muutenkin ahtaassa A-koppasessa konehuoneessa. Mekaanisen välitön reagointi niistä puuttuu vaikka oikein toteutettuna ongelma ei ole kovin paha.

    Roots pitäisi olla kait kokoluokkaa 1071 tai jotain siihen suuntaan kun pikaisesti laskin. Silloin sitä pitäisi pyörittää hieman kovempaa kuin moottoria. Mutta tötterön koko kait kasvaa, eli katsastus alkaa muuttua haastavammaksi koko ajan?
     
  16. Herje

    Herje Double Gearhead

    Korkeushan niissä rootseissa on liki sama onko se sitten 6-71 tai 10-71. Pituutta tulee kyllä lisää.
    Saattaa jakaja olla pikkulohkossa tulilinjalla jo 10-71 ahtimella
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kyllähän se hieman luovaa suunnittelua vaatii, varsikin jos ei halua sisälokareita muokata.. Kyllä nykyset turbot herää tarpeeksi alhaalla ja nopeasti.
    [​IMG]
     
    studio57, Roberto, Catiska ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Lysholm:n ruuvikompuralle ääni...sen parkuva äänikin on niin upea :odcool:
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kukas myy ja missä hinnoissa lysholmit? :D
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tosta kuvasta tuli ajatukseen, et onko olemassa vääräkätisiä turboja?
     

Kerro tästä muillekin!