Ahtamiseen apuja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Nupa, 2.10.2021.

  1. Nupa

    Nupa Gearhead

    Terveppä terve.
    Ahdinhommat mulle ihan utopiaa joten kysellään josko sais asiantuntevaa apua, onko suunnitelma ihan päätön ja mitä tarvitaan palikoita että onnistuu.
    Lähtökohta on 70-luvun alun avoCatalina, mihin tulee 90-lukulainen LT-motti kaasarille muutettuna. Motti on todettu toimivaksi ja vaikka siinä on ratasjakopää eli pientä vinkunaa, niin kovasti tekisi siihen päälle mieli lyödä 6-71 (tai mitä noita on muita leveällä remmillä?) pyörimään ja pellistä läpi hieman näkösälle.
    Ei haeta huipputehoja, ihan vaan näön puolesta ajellaan vaikka 3 psi:llä.
    Tosta joku artikkeli https://www.motortrend.com/how-to/ccrp-1301-weiland-6-71-blower-powered-383-small-block/
    En aikonut mottia sen tarkemmin avata enkä vaihtaa mitään sisuskaluja.
    Vakiokoneessahan on puristus 10.4. Vakiomännät, vakiokannet, 1.6 vipat ja compin nokka tämä https://www.compcams.com/xtreme-energy-224-230-hydraulic-roller-cam-for-chevrolet-small-block.html

    Kysymyksiä on kasa, mutta lähdetään vaikka siitä, että saako tosta toimivan paketin vai hajoaako joku kohta heti?
    Soveltuuko nokka vai pitääkö vaihtaa?
    Ihan nätisti ajelen melkein aina, jos nyt joskus joku rivakampi... mutta ihan fiilistelymielellä nyt liikenteessä ja koko talvi aikaa rakentaa.
    Kukas tekee mulle tohon sopivan imusarjan?
    Mikä kaasari, bensapumppu, ym ym. Ihan kaikki saa neuvoa kiitos.
     
  2. Mites sä olet suunnitellut sytkän järjestettävän?
     
  3. Nupa

    Nupa Gearhead

    Siis tuo on nykyisellään toimiva paketti eli sytkä on vanhanmallin jakajalla, optisparkki on pois.
     
  4. Tota optisparkkia just mietin ja sitä, että varmaan riippuen ahtopaineista, niin sytkää voi joutua myöhästää ahdoilla.
     
  5. Se vielä tuli mieleen. Noi puristukset on sen verta paljon, että vaatii varmaan taikalitku E85:n käyttöä. Se taas vaatinee muutoksia kaasariin.
     
  6. puna niska

    puna niska Gearhead

    Imarin löytyminen lt-1 ja roots ahtimen väliin voi olla haastavaa?
    Perus pikku chevyn imari ei taida käydä lt-1 päälle ilman hitsiä,vinkua,poraa.
     
  7. Tämän videon perusteella keskimmäiset pultit siirtyy eri kohtiin:



    Ehkä Nupa itse osaa kertoa enemmän, kun on noiden Gen 2 pikkulohkojen kanssa pelannut.
     
  8. Nupa

    Nupa Gearhead

    Tämähän se eli tarttis jonkun tekemään tuon muutoksen.
    En o löytäny, että olis valmiita imareita.
    Alumiinin hitsauskaan ei o mun hommaa.
    Saishan toki tuohon vaikka jos vain ahtaa haluaa https://www.summitracing.com/parts/vor-4gp218-050l/make/chevrolet mutta kun homman pointti olis tuo iso tötterö... :rolleyes:
     
  9. Vaatiiko tuo vättämättä hitsaamista? Siis jos se imari vaatii vain uudet reiät, niin ne vanhat reiät voi tukkia jollain kierretulpalla. Jos tarttee enemmän muutoksia, niin sitten on eri juttu.
     
  10. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    Onhan tuo summit myynyt imaria vuosikausia LT kaasarimalliin. Nr.
    24502592
     
  11. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kuinka se 6-71 siihen kiinnittyy?
     
  12. puna niska

    puna niska Gearhead

    Jaa vesilähöt olikin tossa pumpussa en mää muista enää mitään.
    Jos pultin reiät vaan täytyy tehä uusiksi niin käyttää tiivistettä mallina ja jos pultit jossain eksoottisessa kulmassa niin varmasti joku koneistamo auttaa.
     
  13. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

  14. kipi79

    kipi79 3rd gear

    90 luvun lt1 sietää paljon enemmän puristusta kuin pikkulohko, koska vesi kiertää kansiin ensin ja siksi yläkerta pysyy viileämpänä.

    Pikkulohkon ahtoimusarja osuu kanavista kohdalleen, keskimmäisen pultireiät ei. Imusarjan vesikanavat jää kuiviksi joten niistä ei tarvi välittää. (Lingenfelter myi aikanaan super ram imusarjaa lt1:een, se oli imukannen osalta sama valu kuin pikkulohkomalli, mutta pultinreiät oli porattu lt1 mallin mukaan)
     
  15. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Isamu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!