Ahtimelle muutoskatsastus 2025.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja marko84, 11.2.2025.

  1. marko84

    marko84 2nd gear

    Minkälaine homma olis vm: 2010 Amerikan V8:n remmiahtimen muutos katsastaminen nykypäivänä? Mustang, Camaro, Challenger
    Onko tehtävissä kohtuudella? Onko jotain vuosimallia jossa vaikeutuu huomattavasti, vaatii VVT testit yms?
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    2001 taitaa olla vuosimalli jossa viimeistään vaikeutuu., rippuu päästönormista mille uutena tyypitetty vaihto on tapahtunu välillä 1997-2001 jos malli tyypitetty ennen 97 niin saanu valmistaa löysemmällä normilla 2001 asti.Tuon jälkeen vaatii täydet päästö testit , ainoa tapa jos käyttää valmista ahdin sarjaa jolle valmistaja on teettäny kaikki tarvittavat testit ja tarjoaa siitä toditukset mukaan.
     
  3. mcmies

    mcmies Gearhead

    Amerikanvehkeisiin onnistuu tosiaan sellaisella sarjalla, jolle on CARB-testit teetetty ahdinvalmistajan toimesta. Ainakin Whipplellä on tämmöisiä kaupan.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei tee VVT testejä enää.
    Ei käy enää jenkkipaperit uuden päästömanipulaatio lain takia, pitää olla EUssa hyväksytty.
    Kannattaa kysästä konttorilta mikä on tämän hetken lainsäädäntö.
    Autoja saa virittää, mutta ongelma on noi prkleen päästöt ja niiden muutoskatsastaminen.
     
  5. mcmies

    mcmies Gearhead

    Ei tartte mun kysellä konttoreilta, tiiän ihan ite.:D

    Amerikkalaisen henkilöauton leimalla kelpaa päästöjen osalta CARB-vaatimus alkuperäiskuntoiselle autolle tai CARB-vaatimukset täyttävällä paketilla muutetulle autolle. Se on niin sanoakseni hyväksyttyä manipulointia. Samalla tapaa kuin Euroautollekin kelpaa semmoinen setti, joka on Eurovaatimusten mukaan testattu kyseiseen autoon.
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Sehän on järkevää, jos ne noin tulkitaan. Kun yhdessä vaiheessa lakia oli vaan, et vain ETA, EU tai asiantuntijan hyväksyntä kelpaisi.
     
  7. Keme

    Keme Gearhead

    Käytännössä 2009 syyskuun jälkeen valmistettuja autoja ei pysty jälkiahtamaan, koska ne on jo Euro5 alaisia. Sitä aiemmat menee ihan nätisti, kun vaan konttorinpäästöt menee läpi ja OBD kertoo homman olevan ok.
     
    rallikuski tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!