Ahtopaineet turbodieseleissä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Capri26i, 6.7.2003.

  1. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Niin, jotenkin mulla on semmonen kuva että turbotirsseleissä käytetään jonkuverran kovempia ahtoja kuin bensakoneissa?

    Kun ostin 2.5l Bmw:n dieselistä peräisin olevan ahtimen Capriini( jossa siis on bensakone :smile:, niin mun todnäk pitäs hankkia/tehdä bensa-autoon soveltuva hukkaportin kello. Ainakin tuo tuntuu perhanan jäykältä verrattuna niihin mitä mul on aiemmin ollu. Ei, se ei ole jumissa koska ahdin on lähes uusi, kello yksinään on vain jäykkä :smile:

    Eli onkos riisseleissä enemmän ahtoo ku bensakoneissa, noin yleensä?
     
  2. On.Mulla Cumminssissa esim.on 23 psi:tä eli noin 1.5 baria.
     
  3. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Joo, tarttis mitata toi mun kello vielä, mutta kyllä se tuntuu sen verran jäykältä että kilon-puoltoista se ainakin vaatii ennenku aukee.
     
  4. 5KinKP60

    5KinKP60 1st gear

    Henkilöautodieseleissä viimeisen 15v. ajalla noin 0,7 - 1,2 baaria on ahdot noin yleensä.
     
  5. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    joo, pitää mitata toi. on siinä onneksi säätö, mutten tiiä riittäkö se. koitamme.
     
  6. country sedan

    country sedan Gearhead

    Diiselin puhallin ei ole kauhean kätevä pensa koneessa, siis tommoset pikku puhaltimet. Ton kokonen diiselin turbo on käypänen johonkin alle 1.6 pensa koneeseen ja kaiken lisäksi se ei nosta niin terävästi paineita pienillä kierroksilla kuin pensa koneen vastaavan kokoinen puhallin. Saahan siihenkin (KKK?) tietysti vaihdettua ahtopuolen vehkeet...
    Vaikka toisaaltaan olihan kaverillakin 903cc Fiatin koneessa 2.3 Trooperin Garret, pelas ihan kelvollisesti.
     
  7. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Joo, olen tietonen. Pitäisi sen silti toimia ihan ookoo, koska konetta tehdessä en paljoa kiinnittänyt huomiota yli 5500 meneville kierroksille, käytännössä vetoalue on kyllä luokkaa 1000-6500, mutten ole sitä kyllä noin pitkälle pyörittelemässä.
    Ja kaiken lisäksi ahtopaineet tullee olemaan maksimissaan jotain 0.3-0.6 bar, jos niinkään paljoa, ruttua kun on noin 9:1, ei se paljoa yli puolen barin voi kestää kilkattamatta.
    Tässä oli suht sopivan kokonen pakopesä eikä se ollut halki hukkaportin läpän kohdalta niinkuin Garretin kolmoset yleensä aina on. Tämä oli vähän ajetusta saksantuonnista josta oli possahtanut kone, ja turbo jäi yli. Välykset laakereissa kuin uudessa ahtimessa, ja kaikin puolin muutenkin hyväkuntoinen, ja maksoi 170 euroa, niin pakkohan se oli ostaa.
    Ainahan sitä voi sitten vaihtaa jos se ei pelaa niinkuin on suunnitellut. Mutta katsotaan nyt kuinka äijän käy, parin viikon päästä aletaan sisäänajelemaan.
     
  8. -TAPSA-

    -TAPSA- 1st gear

    Mulla ois sulle capri26i, just sopiva turbo halvalla, mailaile nopeasti ennekuin menee!
     
  9. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    no mitäs mä sil, ku mul on jo tää nykynen :grin: jos ilmaseks annat nii sit voin ottaa. tai, no voin maksaa postikulut, häh häh :lol:
     
  10. Arska

    Arska 1st gear

    Ei se kilkattelu ole kuin säätötekninen kysymys jos kokoonpano on muuten järkevä. Hiljattain rakensin yhteen fordin ohc koneeseen ahtimen, puristukset 9.2 ja ahtoja hiukan yli 1 bar. Perusennakkoakaan ei tarvitse tehtaan arvosta pienentää niinkuin monet menevät tekemään. Suurimmat "ongelmat" ovat olleet lisärikastuspuolella mutta niistäkin on selvitty. Moottorinohjauspuolella on siis alkuperäinen EEC-IV systeemi, LE2-jetronic omavalmisteisella lisärikastuspiirillä sekä muutetulla virranjakajalla. Päivitysvaraa on vielä runsaasti...
     
  11. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Joo, katotaan nyt miten tuo alkaa pelaamaan.

    tärkeintä tässä nyt on saada:

    -kone nopeasti käyntikuntoon
    -auto muuten valmiiksi
    -kone kiinni, säätelyt yms
    -käydä leimalla

    ja kaikki tän kuun loppuun mennessä nii sit ois hyvä. mielellään aikasemminkin niin että pääsis pik whiillssiin.
     

Kerro tästä muillekin!