Ahvenanmaan autot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja GT66, 3.2.2006.

  1. GT66

    GT66 Gearhead

    Olen selvitellyt omistamani -66 Ford Fairlane GT 2dHT:n taustoja AKE:n kautta. Kävi ilmi että auto on ilmeisesti rekisteröity uutena vuonna 1966 Ahvenanmaalla, sillä ensimmäinen AKE:n ja manner-Suomen merkintä löytyi vuodelta 1976. Ahvenanmaalla tunnus oli ollut ÅL-704 ja sitten kun se rekisteröitiin tänne niin ensin NO-647 ja myöh. NCR-93. Onko kellään tietoa mistä voisi kysellä ahvenanmaalaisten autojen historiasta, sillä nuo "kadoksissa" olevat ekat 10 vuotta olisi kiva selvittää. AKE:n kautta se ei onnistu, sen olen varmistanut. Entä tietääkö joku auton vaiheista sen ollessa Ahvenanmaalla tai myöhemmin? Auto ollut minulla vuodesta 1984.
     
  2. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Tuntuu jotenkin tutuilta nuo rekisteritunnukset. Oliko auto jossain vaiheessa vaaleansininen?
     
  3. GT66

    GT66 Gearhead

    Faikku on alkujaan ollut tummanvihreä, sitten tulipunainen ja minulle vuonna 1984 tullessaan tummansininen. Hankin auton BreVir-autosta, jossa se maalattiin tuoksi tummansiniseksi. Vaaleansininen se ei tietääkseni ole ollut, mutta eihän sekään mahdotonta ole.
     
  4. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Tuli vaan mieleen, että onko se tullut suomen maahantuojan kautta alunperin sinne ahvenanmaalle?
    Kuopiossa muuten varastivat tuolaisen 66-67 GT Faikun liikkeestä silloin uutena. Teho oli yllättänyt varkaat ja niinpä auto oli päätynyt liikkeen vieressä olevaan satama altaaseen.
     
  5. GT66

    GT66 Gearhead

    Yksi mahdollisuus on juuri, että Faikku on ostettu Suomen maahantuojan kautta uutena Ahvenanmaalle. Mahdollista on myös se, että se on tuotu sinne myohemmin esim. muuttoautona Ruotsista tai muualta. Olisi tosi kiva tietää voisiko tuo mun vekotin olla tuo Kuopion yksilö. Mahdollista se on sillä ei näitä GT-versiota liene Suomessa alunperin ollut kuin reilun kourallisen verran.
     
  6. smuige

    smuige Gearhead

    soitat ahvenanmaan Ake:n vastineeseen eli oliko se nyt sitten Ålands fordonsförvaltning tai joku sinnepäin ja kysyt.
     

Kerro tästä muillekin!