Aidot Suomi-Fuselage Imperialit?

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja NY4dHT, 3.5.2020.

  1. NY4dHT

    NY4dHT 1st gear

    Muistelin vanhoja ja jäin ihmettelemään onko yhtään Fuselage-mallin Suomi-Imperialia säästynyt?

    Vuosimallia 1969 muistaakseni tuotiin aikoinaan kaksi kappaletta. Tämän minulle kertoi keväällä 1970 Tampereen Bernerin silloinen myyntiedustaja.

    Vuonna 1973 oli Pohjoisrannassa toimineessa USA-autoihin erikoistuneessa liikkeessä myynnissä vm. 1971 Imperial Le Baron. Tumma metallin sininen, mustalla nahkasisustuksella. Siis saman näköinen kuin Chryslerin tuolloisessa brosyyrissä ollut auto. Oli kuulemma ollut jonkun kauppaneuvoksen käytössä. Ellei ihan väärin muista, niin autosta pyydettiin tuolloin 35 t mk. - Tämä auto sentään lie tallessa?

    Jälkituontina näitä on toki tuotu, mutta tässä threadissa ollaan nyt kiinnostuttu vain kilometrimittarilla varustetuista autoista.
     
  2. hla

    hla Gearhead

    70-mallinen valkoinen mustalla katolla seisoi ainakin kymmenisen vuotta sitten itäisellä Uudellamaalla yhden talon pihalla. Rekisteritietojen (mustat kilvet, vanha suomitunnus) perusteella omistaja oli Hämeenlinnasta. Olen joskus nähnyt myynti-ilmoituksenkin ja jonkun kuvan lehdessä. En muista kuitenkaan missä, voi olla vuosikymmeniä vanha lehti.

    KLB mainitsi omasta aikoinaan omistamasta jälkituodusta 1969 Imperialistaan tehdyssä jutussa, että Keuruulla oli jollain kolaroitu Imperial, Lappeenrannassa oli yksi ja USA-lähetystöllä oli käytössään Imperial.

    Lappeenrannassahan paloi yksi säilytyksessä ollut, se oli just tollainen sininen. En tiedä, että tuliko siitä autoa enää.
     
    Muokattu: 3.5.2020
    NY4dHT tykkää tästä.
  3. NY4dHT

    NY4dHT 1st gear

    Kiitos. Ikävä kuulla, että se sininen '71 Imperial paloi. Isäukon kanssa käytiin sitä liikkeessä katsomassa vuonna 1973. Auto jäi mieleen, se oli kuin uusi.

    Olisiko tuo valkoinen kuitenkin ollut uustuontia? Berner ei tietääkseni kovin monta värillistä Chrysleriä tuonut. Muutama oli hiekan ruskea (68 New Yorker 4dHT ja 70 300 2dHT), yksi viinin punainen (70 New Yorker 4dHT), ja ainakin yksi tumman vihreä (68 New Yorker 4dHT).
     
  4. hla

    hla Gearhead

    Kyllä toi valkoinenkin on Suomiauto. En tosin tiedä, että onko se alkuperäinen väri. En viitsinyt laittaa kilpeä näkyviin, kun en tiedä et mitä omistaja asiasta tykkää. Jos se on tuontiauto, niin sit tuotu melko uutena, kun siinä on kuitenkin mustat vanhat Helsingin kilvet mitä ei ole saanut vuoden 1972 jälkeen.
     
  5. NY4dHT

    NY4dHT 1st gear

    Mielenkiintoista. Valkoinen Imperial. Selvästi perheautoksi ostettu. Firmojen ja poliitikkojen autot oli mustia.
     
  6. Windsor

    Windsor Gearhead

    Lappeenrannassa palanut Imperial oli vuosimalliltaan 1975 ja se palasi vielä liikenteeseen. Väriltään viininpunainen, nykyään vihreällä sisustalla. Lisäksi Lappeenrannassa paloi saman korimallin New Yorker joka ei palannut liikenteeseen, syttyi jostain sähkölaitteesta.

    Se 1969 Imperial täällä edelleen on samalla omistajalla.
     
  7. NY4dHT

    NY4dHT 1st gear

    Kiitos. Vuosimalli '75 ei ole Fuselage, vaan ns. Formal-korimalli, eli se putoaa tämän threadin ulkopuolelle. Se sininen '71 LeBaron on siis todennäköisesti jossakin piilossa, ja tallessa.

    '69? Minkä värinen se on? Onko väri alkuperäinen? Muistaakseni Bernerin myyntiedustaja sanoi aikoinaan, että '69 Imperialeja tuotiin kaksi kpl. Väriä en tullut tuolloin kysyneeksi. (Muisti saattaa pettää, tästähän on nyt aikaa 50 vuotta, mutta painoin kyllä tuon luvun lujasti kaaliini poikasena ja numeromuistini on aina ollut suht hyvä.)
     

Kerro tästä muillekin!